أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۲۸۵۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۰۹ آذر ۱۳۹۴
خبرنگار فارس در جریان پیگیری‌های خبری خود به زمزمه‌ها و شایعاتی مبنی بر اینکه مرز «مهران» به روی مهاجرین افغانستانی باز شده برخورد کرده است؛ این در حالی است که مقامات ایرانی به شدت این موضوع را تکذیب کردند.

به گزارش پایگاه 598، در آستانه پیاده‌روی بزرگ اربعین، شایعاتی در فضای مجازی پخش شده و دست به دست می‌چرخد مبنی بر اینکه مقامات ایرانی از خروج مهاجرین افغانستانی جلوگیری می‌کنند و آنها نمی‌توانند به عتبات بروند.

این در حالی است که ستاد اربعین، نیروی نظامی و وزرات کشور ایران پیش از این اعلام کرده بودند که مهاجرین تنها می‌توانند از مرز شلمچه عبور کنند.

در همین راستا سردار «سعید منتظر المهدی» سخنگوی نیروی انتظامی ایران نیز با تاکید بر اینکه زائران حتماً برای تهیه گذرنامه و ویزا پیش از ورود به مرز بین‌المللی شلمچه اقدام کنند تا دچار درد‌سر نشوند، اظهار داشت: زائران در صورت داشتن گذرنامه و ویزا در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند از مرز خارج‌ شوند.

در عین حالی که اکثر رسانه‌های معتبر از خروج مهاجرین و اتباع خارجی در مرز شلمچه اطلاع رسانی کرده بودند، روز گذشته اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه مرز مهران روی مهاجرین افغانستانی باز شده و زائران می‌توانند از این مرز راهی کربلا شوند، در این زمینه نیز عده‌ای از مهاجرین و اتباع خارجی نیز راهی مرز مهران شدند.

پس از انتشار این خبر در فضای مجازی و دست به دست شدن آن بین مهاجرین افغانستانی، مقامات امنیتی ایران به شدت آن را تکذیب کرده و گفتند افرادی که توانستند به هر شکلی از مرز عبور کنند در راه بازگشت به مشکل برخواهند خورد.

سوء استفاده برخی از اتباع افغانستان از شلوغی مرز

«حسین ذوالفقاری» معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران روز گذشته در جلسه ستاد تسهیلات زائران، اظهار داشت: سال گذشته به دلیل رعایت نکردن قانون ویزا توسط برخی از زائران وضعیت خاصی به وجود آمد و دچار یک سری مشکلاتی شدیم، اما امسال بر اساس اعلام‌های قطعی، خروج از ایران بدون داشتن گذرنامه و ویزا به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

ذوالفقاری تاکید کرد: تنها مشکلی که تاکنون پیش آمده عبور بی‌ویزا و گذرنامه چند نفر از مرز بود که تعدادی از آنها افغانستانی بودند که با سوء استفاده از ازدحام جمعیت روی داد و البته ما اعلام می‌کنیم که هیچ حمایت سیاسی و کنسولی از افرادی که بدون مدارک لازم از مرز خارج می‌شوند صورت نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده کسانی که مدارک خود را در کشور عراق گم کنند، تحویل دستگاه قضایی نخواهند شد، اما با کسانی که به صورت خلاف قانون از مرز عبور می‌کنند، بر اساس ضوابط و مقررات با آنها برخورد می‌شود.

اسحاقی: افرادی که بدون روادید از مرز عبور کنند، مجازات خواهند شد

در همین راستا، سردار «محمدرضا اسحاقی» فرمانده نیروی انتظامی خوزستان نیز گفت: افرادی که بدون روادید از مرزهای کشور عبور کنند اگر توسط کشور عراق دستگیر نشوند، در برگشت توسط پلیس ایران دستگیر و دستگاه قضایی آنان را مجازات خواهد کرد. 

وی افزود: وظیفه بررسی و کنترل روادید زائران بر عهده کشور عراق است و مجازات کشور عراق برای افراد بدون روادید با مجازات کشور ایران فرق می‌کند.

اسحاقی تاکید کرد: سفر بدون روادید به کشور عراق غیرقانونی است و افرادی که مدارک قانونی حضور در کشور عراق را به همراه نداشته باشند با مشکل مواجه می‌شوند.

میرزایی: مواظب باشیم سودجویان از ما بهره‌برداری کنند

«محمد مهدی میرزایی» خطاط و هنرمند مهاجر ایران نیز طی یادداشتی خطاب به هم‌وطنان خود نوشت: عده‌ای کلاهبردار با انتشار شایعاتی تعداد زیادی از اتباع افغانستان را راهی مرزها کردند و وقتی با واقعیت رو‌برو می‌شوند، برخی بازگشته‌اند و برخی دیگر نیز در همان‌جا به انتظار معجزه‌ می‌مانند.

وی افزود: آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چگونه با کارت‌ آمایشی که به ما اجازه نمی‌دهد از محدود تعیین شده استان و یا شرایط تعیین شده خارج شویم، به صورت غیرقانونی از مرز ایران خارج شویم؟

میرزایی تاکید کرد: دوستان، خواهران و برادران مهاجر و اتباع عزیز، همین که عشق خاندان پیامبر را دارید و نیت کردید، انشاءالله اباعبدالله الحسین (ع) خواهند پذیرفت، مواظب باشیم تا سودجویان و بوق‌های تبلیغاتی دشمن از ما بهره‌برداری نکنند و باید طبق قانون صبور باشیم.(جزئیان بییشتر)

حال مهاجرین و اتباع خارجی می‌توانند واقع بینانه‌تر به این موضوع نگاه کنند و صرف عبور غیر قانونی عده‌ای از مهاجرین با استفاده از شلوغی جمعیت در مرزها را مجوزی برای خود نپندارند، چرا که مهاجرین باید تابع قانون اتباع ایران باشند و اگرم چنین اقدامی مرتکب شدند، تبعات آن از جمله مجازات در عراق یا دستگیری در ایران را بپذیرند. 

مطمئناً با توجه به اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران و عراق، اولا مهاجرین تنها با ویزا و گذرنامه رسمی می‌توانند تنها و تنها از مرز شلمچه برای حضور در مراسم پیاده روی اربعین حسینی اقدام کنند و دوماً مقامات عراقی تاکنون بسیاری از زوار ایرانی را نیز بدلیل خروج بدون ویزا از ایران بازداشت کرده است، بنابراین قانون عراق نیز چنین اجازه‌ای به هیچ زائری نمی‌دهد که بدون ویزا و گذرنامه وارد عراق شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها