کد خبر: ۳۵۲۸۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۰۹ آذر ۱۳۹۴
رئیس جمهوری ترکیه طی روزهای اول و دوم دسامبر به قطر سفر خواهد کرد تا با مقامات این کشور در خصوص تحولات منطقه و همکاری های دوجانبه رایزنی هایی صورت دهد.
به گزارش پایگاه 598، این نخستین سفر منطقه ای اردوغان پس از وقوع حادثه انهدام جنگنده سوخوی روسیه توسط ارتش ترکیه و تیره شدن مناسبات مسکو-آنکارا محسوب می شود.

قطر و ترکیه  به همراه عربستان سعودی، مثلث حامی گروههای تکفیری در سوریه را تشکیل می دهند. از این رو مهم ترین موضوع ملاقات اردوغان و مقامات قطری، تحولات سوریه و رخدادهای پس از انهدام جنگنده روسی توسط ترکیه خواهد بود. همچنین طرفین در خصوص نشست وین ۱ و ۲ در خصوص سوریه با یکدیگر مذاکراتی مستقیم خواهند داشت.

با این حال اصلی ترین هدف رئیس جمهور ترکیه از این سفر، یارگیری در داخل منطقه پس از وقوع حادثه اخیر در مرز سوریه است.

طی روزهای اخیر برخی اعضای ناتو صراحتا اقدام اردوغان و ارتش ترکیه در سرنگون ساختن جنگنده روسی را مورد انتقاد قرار داده و حتی به صورت تلویحی، از عدم دفاع خود از ترکیه در صورت حمله روسیه به این کشور خبر داده اند.

این موضوع ضربه حیثیتی شدیدی به آنکارا به عنوان یکی از اعضای ناتو مطرح ساخته است. حتی موضوع اخراج ترکیه از ناتو در برخی رسانه ها و از سوی عده ای از کارشناسان مسائل نظامی در غرب مطرح شده است.

مجموع این عوامل اردوغان را بر آن داشته است تا از آتلانتیک به سوی منطقه بازگشته و تجدید مناسبات خود با  دو کشور دیگر حامی گروههای تکفیری در سوریه یعنی قطر و عربستان سعودی را در دستور کار قرار دهد.

با این حال بعید است رئیس جمهور ترکیه حداقل در سطح علنی بتواند یارگیری قدرتمندی در این خصوص صورت دهد زیرا دوحه و ریاض خود نیز قادر به پرداخت هزینه های تقابل با مسکو نخواهند بود و همین مسئله بر ضریب احتیاط این دو در مقابل برخی خواسته های اردوغان خواهد افزود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها