يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۳۰۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۱۰ آذر ۱۳۹۴
اربعين، يادمان حماسه‌اي جاويدان است؛ حماسه‌اي كه مسير تاريخ را تغيير داد و سرود پيروزي انسان‌هاي مظلوم، اما آزاده و آسماني را براي هميشه در فضاي دردآلود زمين طنين انداز كرد. اربعين، تجديد ميثاق بازماندگان و پيروان اختران فروزاني است كه جهان وجود را با نور وجود خود روشني بخشيدند و با خون خود، پيرايه‌هاي شرك و گمراهي و فساد را از چهره بشريت زدودند.
به گزارش پایگاه 598، اربعين، يادمان حماسه‌اي جاويدان است؛ حماسه‌اي كه مسير تاريخ را تغيير داد و سرود پيروزي انسان‌هاي مظلوم، اما آزاده و آسماني را براي هميشه در فضاي دردآلود زمين طنين انداز كرد. اربعين، تجديد ميثاق بازماندگان و پيروان اختران فروزاني است كه جهان وجود را با نور وجود خود روشني بخشيدند و با خون خود، پيرايه‌هاي شرك و گمراهي و فساد را از چهره بشريت زدودند. اربعين را مي‌توان في‌النفسه حادثه‌اي بزرگ و درس‌آموز خواند؛ حادثه‌اي فراتر از آيين بزرگداشت ياد و خاطره شهداي عاشورا.

اربعين، تجلي ماندگاري پيام عاشوراييان است و نشانگر اين حقيقت كه آزادگي و پايمردي، حتي در جهاني پر از فتنه و آشوب و سياهي، هرگز از يادها نخواهد رفت. هنگامي كه قدرت مادي و معنوي يزيديان سرتاسر ممالك آن روز اسلامي را فراگرفته بود، در شرايطي كه حاكمان پليد زمانه تمامي روزنه‌هاي تنفس را بر آزادگان و فرزندان علي(ع) بسته بودند و در حالي كه هيچ كس را ياراي ايستادن در برابر خيل سپاهيان زر و زور و تزوير نبود؛ پيام عاشوراييان در جهان اسلام طنين افكند و پايه‌هاي قدرت زورمداران را به لرزه درآورد. در آن زمان، بسياري چنين مي‌پنداشتند كه ديگر راه نجاتي نيست و چاره‌اي جز سرسپردن به فرمان حاكمان جور نيست؛ اما در اربعين بود كه همگان دريافتند نداي حق هرگز نخواهد مرد و آفتاب عدالت و آزادگي هرگز غروب نخواهد كرد. صبحي كه در كربلا طلوع كرده بود، حتي ٤٠ روز بعد، سپيدي و درخشش خود را از دست نداده بود. بدن‌هاي چاك چاك و بي‌سري كه در عاشورا بر زمين افتادند، در اربعين، بلندقامت‌تر از تمامي راست‌قامتان بر‌فراز تاريخ ايستاده بودند و لبخند و خوشامدي جاويد به پيامداران خط سرخ خويش اهدا مي‌كردند؛ كه اگر نبود پايمردي بزرگ‌ترين پيام رسانان تاريخ، فرياد بلند حسينيان هرگز جاودانگي نمي‌يافت و پرچم‌هاي برافراشته آنان هيچگاه اينچنين در بلندترين قله‌هاي شرف و انسانيت به اهتزاز درنمي‌آمد. بزرگ‌ترين درس اربعين براي حسينيان نيز در همان خوشامد جاويد به پيامداران نهفته است. اربعين به ما مي‌آموزد كه حتي در دشوارترين شرايط، آزادگي و عدالتخواهي نمي‌ميرند. اسلام محمدي(ص) آفتاب فروزاني است كه هيچگاه غروب نمي‌كند. حتي در زماني كه اسلام در دام مزوّران و زورمداران گرفتار بود...

 پيام محمد(ص) از گلوي بريده فرزندش بيرون آمد، پيرايه‌ها را زدود و جهان اسلام را از ورطه سياهي نجات بخشيد. پس بر ماست كه پيامدار بزرگ‌ترين و حماسي‌ترين نهضت تاريخ در جهان امروز باشيم كه همان‌گونه كه اربعين نشان داد، خون آنان كه براي خدا به پا خاسته‌اند هرگز پايمال نخواهد شد و پيام عالمگيرشان به وسيله پيامداراني باوفا، حتي در سخت‌ترين شرايط باقي خواهد ماند. در عين حال اربعين به ما آموخت كه پيام عاشوراييان نه تنها باقي خواهد ماند، بلكه خود سنگ محكي براي بازماندگان خواهد بود. بايد ديد كدام يك، همه‌چيز خود را براي پاسداري از پيام عاشورا در كف اخلاص نهادند و كدام يك، به دنبال مطامع نفساني و اين جهاني خود، پيام برآمده از حلق شكافته فرزند رسول(ص) را به باد فراموشي سپردند. آنان كه با پيروي از مولاي خويش، فتنه عالمگير دشمنان خداوند را دفع كردند و جان و مال و سلامتي خويش را در اين مسير الهي باختند و نظام الهي خويش را پاس داشتند؛ اثبات كردند كه حسيني‌اند و در جاودانه تاريخ حسيني خواهند ماند.


منبع: اعتماد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها