يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۳۰۷۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۰ آذر ۱۳۹۴
جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا توضیحاتی را در خصوص خروج تعداد معدودی از زائران بدون داشتن ویزا از مرز ارائه کرد و گفت: معدود کسانی که بدون روادید وارد عراق شده‌اند حین برگشت به کشور دچار مشکل خواهند شد.
به گزارش پایگاه 598، سردار محمدجواد زاده کمند درباره اینکه آیا خروج زائران بدون گذرنامه یا ویزا از مرز صحت دارد؟ گفت: خروج از مرز تنها به وسیله گذرنامه معتبر و ویزا امکان پذیر است به طور کلی سه دسته از زائران به مرز مراجعه کردند: یک گروه گذرنامه و ویزا داشته و آن را به شکل فردی یا گروهی دریافت کردند که مشکلی در ترددشان وجود ندارد؛ گروهی دیگر نیز فاقد ویزا بودند که با بازگشت به مراکز مربوطه نسبت به اخذ ویزا اقدام کرده و گروه سومی نیز بودند که ویزا یا گذرنامه نداشتند.

زاده کمند با بیان اینکه تا روز شنبه این هفته کسانی که نسبت به دریافت ویزا اقدام کرده بودند بدون مشکل خاصی از مرز عبور کردند گفت: در روز شنبه در مرز مهران طرف عراقی از ورود افرادی که دارای ویزای ورودی بودند ممانعت کرده و این افراد به مرز مهران بازگشتند که همین موضوع سبب افزایش جمعیت تا روز یکشنبه شد و در این بین تعدادی از افراد فاقد گذرنامه که البته جمعیتشان زیاد نبود نیز وارد شدند.

جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی با بیان اینکه با توجه به شرایط پیش آمده در مرز و ازدحام جمعیت و جلوگیری از هر نوع حادثه باید تدبیری اندیشه می‌شد و به همین منظور با طرف عراقی مذاکراتی انجام شد و در نهایت تصمیم بر این شد تا افرادی که دارای ویزای گروهی بودند از مرز خارج شوند، در این بین تعداد معدودی هم در ازدحام جمعیت از کشور خارج شدند که البته درصد قابل توجهی از این افراد نیز هنگام کنترل مدارک مجددا به کشور باز گردانده شدند.

زاده کمند با بیان اینکه این اقدم به منظور جلوگیری از تلفات فاجعه انسانی رخ داد گفت: می بایست پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده و بهترین نوع مدیریت صورت می‌گرفت اما پس از آن مجددا روال تردد به حالت عادی باز گشته و اجازه تردد بدون ویزا و گذرنامه به هیچ کس داده نشد. این در حالی است که سال قبل عمده کسانی از کشور خارج شدند و فاقد ویزا و حتی گذرنامه بودند اما در سال جاری جز در همین مورد معدود که در مرز مهران رخ داد، مورد دیگری نداشتیم.

صدور 1.5 میلیون ویزا برای عراق

زاده کمند که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، از صدور 1.5 میلیون ویزای عراق تا روز گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای ماه صفر تا روز دوشنبه نیز بیش از یک میلیون و 410 هزار نفر از کشور خارج شدند که مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که خروج افراد فاقد ویزا از مرز بسیار بسیار ناچیز بوده است.

وی درباره اینکه آیا تعداد قلیلی که بدون ویزا وارد عراق شده‌اند هنگام بازگشت مشکلی نخواهند داشت؟ گفت: در هنگام بازگشت به کشور نیز مدارک این افراد در کشور عراق کنترل شده و آنان بدون شک دارای مشکل خواهند شد که ما درحال رایزنی با طرف عراقی هستیم تا در این مورد به تفاهماتی برسیم.

زاده کمند در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در هر سه پایانه مرزی، افسران رابط از مرزبانی دوکشور حضور دارند گفت: این افسران روزانه با یکدیگر ملاقات می‌کنند و تصمیمات لازم در خصوص مدیریت مرز اتخاذ می‌شود.

وی درباره وضعیت شهرستان مهران و پایانه مرزی این شهر و اینکه گفته می‌شود مرز مهران مسدود شده است نیز گفت: شاهد حجم بالای ترافیک در مرز مهران هستیم و ما تمام توانمان مدیریت این زائران است، ضمن اینکه بازگشت زائران آغاز شده و از روز گذشته 27 هزار زائر به کشور بازگشتند بنابراین خروج همین تعداد زائری که در مرز مهران هستند زمان‌بر است و عملا اگر افرادی دیگری بخواهند برای خروج از کشور وارد مرز مهران شوند عملا امکان حضور آنان در راهپیمایی اربعین وجود نخواهد داشت. از این رو توصیه ناجا به آنان این است که از دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه نسبت به تردد اقدام کنند.

وی ادامه داد: خروج برای اربعین نهایتا تا امروز ممکن است و افرادی که تا بعد از ین روز از کشور خارج شوند در راهپیمایی اربعین امکان حضور نخواهند داشت ضمن اینکه موج بازگشت در عتبات نیز آغاز شده و سختی‌هایی برای زائران ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ناجا آمادگی لازم برای شرایط غیرعادی احتمالی در مرز را دارد یا خیر؟ گفت: دستورالعمل‌های لازم در این خصوص تدوین شده و وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده است ضمن اینکه در کشور عراق نیز ستاد اربعین ایران که مسئولیت آن برعهده سفیر کشورمان است پیش بینی‌های لازم را برای حوادث احتمالی در خاک این کشور نیز داشته است البته ما امیدواریم که اتفاقی رخ ندهد و تا به این لحظه نیز با حضور موثر نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی هیچ مشکل خاصی در سه پایانه مرزی نداشتیم.

جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی همچنین از ممنوعیت تردد اتوبوس‌ها از ایلام و دهلران به سمت مهران خبر داد و گفت: این اتوبوس‌ها به سمت چذابه و شلمچه هدایت می‌شوند و با توجه به وضعیتی که در حال حاضر در مهران وجود دارد اگر زائری بخواهد از دو پایانه شلمچه و چزابه عبور کند در زمان کمتری به نجف اشرف و کربلا خواهد رسید.

زاده کمند، بار دیگر تاکید کرد که خروج بدون ویزا و گذرنامه از مرز امکان پذیر نیست.

وی همچنین درباره تمهیدات پلیس برای بازگشت زائران از عتبات نیز گفت: از عصر روز چهارشنبه و صبح پنج شنبه بازگشت به کشور افزایش می‌یابد که در این زمینه تمهیدات لازم پیش بینی شده و کنترل بار مسافران نیز انجام خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به تطبیق چهره افرادی که وارد کشور می‌شوند ممکن است کمی این روند به طور بیانجامد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها