يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۳۱۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۱۱ آذر ۱۳۹۴
اشک آسمان با جاماندگان کربلا تا حرم کریم حسنی همراه شد تا این بار عزاداری اربعین رنگ‌وبوی دیگر بگیرد، زیرا پیاده‌روی پایتخت‌نشینان شاهد فریاد «یا حسین» مهاجران‌الی‌الله، حضور کودکان تشنه‌لب تا متفاوت‌ترین عزاداری جوانان بود.

به گزارش پایگاه 598، چهل روز از مصیبت عظمای عاشورا می‌گذرد و خاندان آل‌طه بر سر مزار غریب فاطمه زهرا(س) حاضر شده‌‌اند و در این میان زینب کبری(س) حال و هوایی دیگر دارد و سراسیمه به دنبال حسین(ع) می‌گردد و چه زیبا شاعر زبان حال زینت امیرالمؤمنین(ع) را هنگام دیدار محبوبش ترسیم می‌کند:

چهل روز صبوری و صبوری

غم و ماتم و دوری و صبوری

و تا صبح سر کنج تنوری و صبوری

نه سلامی نه درودی

کبودی و کبودی

عجب آتش و خاکستر و دودی و کبودی

به آن شهر پر از کینه و ماتم

چه ورودی و کبودی

در آن بارش خون‌رنگ

سر نیزه تو بودی و کبودی

گذر از وسط کوچه‌ی سنگی یهودی و کبودی

و در طشت طلا گرم شهودی و چه ناگاه

چه دلتنگ غروبی، چه چوبی

عجب اوج و فرودی و کبودی

خدایا چه کند زینب کبری(س)!

 

 

*15 کیلومتر پیاده‌روی به عشق ثارالله

و اینک در سال 1437 هجری در گوشه‌ای از کره خاکی در حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) جمعیت زیادی از عشاق حسین(ع) آمده‌اند تا شاید مرهمی بر زخم دل زینب حسین باشند، آمده‌اند تا اگر روزی کنار قدم‌های جابر گام بر نداشته‌اند،‌ اینک به یاد نخستین اربعین حسینی در 20 صفر سال 61 هجری گام‌های با صلابت بر دارند تا شاید با برآورده شدن بزرگ‌ترین آرزوی زندگانیشان که همان ظهور حضرت حجت(عج) است، با انتقام خون ثارالله، دل عمه سادات خشنود شود.

پایتخت‌نشینان که بعد از اقامه نماز صبح در میدان امام حسین(ع) حضور یافته بودند، بعد از عزاداری و قرائت زیارت اربعین با اذن از امام زمانشان آماده شدند که مسیر 15 کلیومتری را به یاد زوار پیاده‌روی اربعین در جاده بهشت نجف تا کربلا بپیمایند، در حالی که زمزمه می‌کردند:

السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ ...وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ

*از فریاد «یا حسین» مهاجران الی الله، حضور کودکان تشنه‌لب تا متفاوت‌ترین عزاداری جوانان

در میان جمعیت دختران نوگل که به عشق حضرت رقیه(ع) با حجاب‌هایشان همچون گل‌های زیبا می‌درخشیدند و یا دختر نوجوانی که در کوله‌پشتی‌اش عکش شهید ابراهیم همت را چسبانده بود، با صدای بغض‌آلودی می‌گوید: این مسیر را به نیابت شهید همت می‌پیمایم.

در مسیر انگار فریاد «یا حسین» مهاجران الی الله نیز شنیده می‌شود، زیرا شهرداری تهران با نصب پوستر مقاله‌هایی با عنوان «از منا تا کربلا» به بیان مظلومیت و غربت این عزیزان سفر کرده پرداخته، به گونه‌ای که ذهن پیاده‌روان را به سوی مظلومیت و تنهایی امام حسین(ع) سوق می‌دهد، همین امر باعث می‌شود، افراد برای مدت کوتاهی توقف کرده و فاتحه‌ای قرائت کنند.

 

 

و اما این بار جوانان در این پیاده‌روی نسبت به سالیان گذشته حضوری متفاوت‌تر دارند،‌ گروهی از جوانان در حالی که بسته‌هایی با عنوان «پیام‌رسان رهبر باش» تلاش می‌کردند سهمی در پویش مردمی پیام رهبر انقلاب اسلامی به عموم جوانان غربی داشته باشند.

هادی عباسی همراه با پسر 8 ساله‌اش امیر علی شرکت کرده است، علت حضورش در این مراسم معنوی را اصرارهای فرزندش بیان می‌کند و می‌افزاید: پسرم خیلی دوست داشت به کربلا برود، اما نشد، این حس حضور، وصف‌ناپذیر است، از موقعی که راه افتاده‌ایم پسرم آب ننوشیده و نگذاشته است ما هم آب بنوشیم.

پسر نوجوانی که تنها 16 بهار را پشت سر گذاشته است، می‌گوید: خواستم با حضورم بگویم هنوز یکسری انسان‌ها پشتیبان ولایت هستند، با اینکه نتوانسته‌ام به کربلا بروم، از میدان خراسان تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) پیاده آمده‌ام تا شاید خداوند من را جزو زوار امام حسین(ع) در روز اربعین ثبت کند.

جوان 19 ساله دیگری هم این گونه از حس و حالش  سخن به میان می‌آورد: من دل سوخته هستم که چرا توفیق حضور در کربلای معلی را در اربعین نیافته‌ام، آمده‌ام تا بگویم همچنان پشتوانه ولایت هستم. 

 

 

*از پذیرایی متفاوت موکب خانه مداحان تا توزیع 2 هزار بسته فرهنگی «امیری حسین و نعم الامیر»

نزدیک میدان خراسان موکب خانه مداحان با شیوه متفاوت از پیاده‌روان تهرانی پذیرایی می‌کند، در این موکب مداحان به مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت خون خدا پرداخته و در این حین بروشورهایی در تبلیغ و ترویج روضه‌های خانگی میان حضار توزیع می‌کردند.

17 موکب‌های در طول مسیر میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) دایر شده بود که به پخش آش، نان، آب، چایی و ... اقدام می‌کردند، از جمله این موکب‌ها می‌توان به موکب سیده زینب(س) میدان شهدا اشاره کرد که شامل چهار غرفه با عناوین فرهنگ عاشورایی، غرفه صلواتی، خدماتی و سلام بود که 2 هزار بسته فرهنگی با عنوان «امیری حسین و نعم الامیر» و بیش از 5 هزار عدد چای و خرما، 2 هزار عدد شربت و آب معدنی را میان شکرت‌کنندگان توزیع کرد، همچنین موکب‌های مناطق 15 شهرداری هم با اجرای مراسم دمامه‌زنی، پرچم‌گردانی، برپایی غرفه عکس از شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، واکس رایگان کفش‌های عزاداران به خدمت‌رسانی به پیاده‌روان اربعینی مشغول بودند، با این وجود سه موکب در محدوده دروازه دولاب، مسجد آشتیانی‌ها و پل آهنگ با مشارکت شهرداری منطقه 14 به پذیرایی از عشاق امام حسین(ع) می‌پرداختند.

 

 

خیل کثیر جمعیت که بارش باران نتوانسته بود مانع آن‌ها شود، بعد از عبور از خیابان فداییان اسلام، توقفی کوتاهی در سه‌راه وارمین داشتند و در این مکان مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به مرثیه‌‌سرایی پرداختند و سپس راهی حرم نگین ری شدند و این مراسم معنوی با اقامه نماز ظهر و عصر به پایان رسید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها