امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۵۳۶۴۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۱۵ آذر ۱۳۹۴
خاطرات جوان مازندرانی از سفر پیاده کربلا
جوان عراقی گفت: «آقای خامنه‌ای و سردار سلیمانی فقط برای شما ایرانی‌ها عزیز نیستند، بلکه آنها متعلق به شیعیان تمام جهان هستند چون امنیت امروز عراق و سوریه را مدیون این دو عزیز و رزمندگان گروه‌های مقاومت هستیم.»

به گزارش پایگاه 598، عاشقان و دلدادگان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران با وفایش امسال نیز همچون سال گذشته، بزرگ‌ترین تجمع عاشقانه را در مسیر و جوار کوی یار رقم زدند و نمایشی از شکوه و عظمت عشق و ارادت به اهل بیت (ع) را رقم زدند.

استان مازندران امسال نیز همچون سال قبل و به‌مانند سایر نقاط کشور در آستانه اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش 23 هزار عاشق و دلداده حرم یار را به سمت نجف و کربلا بدرقه کرد تا در بازگشت، مازندران را با عطر خوش حسینی معطر و متبرک سازند.

کاروان بزرگ عاشورایی دلدادگان کوی حسینی از چند روز قبل و پس از زیارت عاشقانه عتبات و عالیات و متبرک شدن به عطر و بوی حسینی به سمت کشورمان روانه شدند که در این بین مازندرانی‌های «کربلایی‌شده» نیز حضوری گرم دارند.

اکنون شنیدن حال و هوای آغاز سفر به‌سمت عتبات و عالیات، اتفاقات طول مسیر راهپیمایی و مراسم باشکوه اربعین حسینی در بین‌الحرمین تا زمان بازگشت به وطن، بسیار جذاب و شنیدنی است، با یکی از زائران مازندرانی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

*سحرگاه چهارم آذر

«کربلایی حسن خزائی‌پول» پس از ورود به مازندران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه امسال توفیق پیدا کردم برای حضور در مراسم بزرگ و باشکوه اربعین سیدالشهدا امام حسین (ع) با پای پیاده به همراه جمعی از دوستان خود در عتبات و عالیات و به‌ویژه شهرهای نجف و کربلا حضور پیدا کنم، اظهار کرد: مرز مهران در استان ایلام به‌دلیل آنکه نزدیک‌ترین نقطه ایران به شهرهای نجف و کربلا محسوب می‌شود را به‌عنوان مسیر خودمان انتخاب کردیم و بنابراین صبح روز سوم آذر از مازندران و شهرستان نوشهر حرکت خودمان را آغاز کردیم و پس از عبور از جاده چالوس و کرج، تهران، رباط کریم، ساوه، همدان، اسدآباد، کنگاور، صحنه، بیستون، کرمانشاه، چهار زبر، اسلام‌آباد غرب، حمیل، سرآبله، ایلام، سه‌راه جندالله، صالح آباد در نهایت پس از 20 ساعت در سحرگاه چهارم آذر به شهر مرزی مهران رسیدیم و پس از دقایقی انتظار به‌خاطر اقدامات انتظامی پلیس مرزبانی و تحویل پاسپورت و ویزا وارد شهر مرزی «زرباطیه» عراق شدیم و در آنجا نیز پس از سپری کردن اقدامات لازم پلیس مرزبانی این کشور، حرکت خود را به سمت شهر مقدس نجف آغاز و در طول مسیر تا نجف از شهرهای زرباطیه، بدره، جصان، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه، شافعیه، شامیه و ابوصخیر، به مسافت 345 کیلومتر آغاز کردیم.

وی افزود: روزهای چهارم و پنجم آذر در منطقه «حی‌العسکریه» شهر مقدس نجف در منزل یکی از عراقی‌ها که از موکب‌داران سرشناس این شهر بود و منزل خود را به‌طور رایگان با تمام امکانات رفاهی و وعده‌های غذایی در اختیار ما و بقیه زائران ایرانی گذاشته بود، اقامت کردیم و در طول مدت اقامت، این فرد به همراه فرزندان و برادرش از زائران پذیرایی کرد.

*عمود شماره 1452 و بارگاه مطهر دستگیر همه عالم

این زائر کوی حسینی گفت: طی مدت دو روز و دو شب اقامت در نجف، بارگاه منور حضرت امام علی (ع)، قبرستان وادی‌السلام و مساجد میثم تمار و کوفه، خانه آن حضرت و... را زیارت کردیم و سپس در صبح روز ششم آذر، حرکت خود را از نجف به سمت کربلای معلی به مسافت حدود 83 کیلومتر از عمود شماره یک به‌صورت پیاده‌روی آغاز کردیم تا اینکه صبح روز هشتم آذر به آخرین عمود مسیر یعنی عمود شماره 1452 در ابتدای ورودی صحن و بارگاه نورانی حضرت اباالفضل العباس (ع) رسیدیم.

وی تصریح کرد: مغناطیس اربعین حسینی همه را به سمت حسین بن علی (ع) جذب و مسیرهای پیاده‌روی همچون رودی خروشان انسان‌های دلداده و عاشق را به اقیانوس بیکران کربلا متصل می‌کرد، بسیاری در مسیر پیاده‌روی با پای پیاده حرکت می‌کردند و بسیاری هم پرچم‌های یا حسین(ع) را بر دوش داشتند و خیلی‌ها هم سربند‌های «هیهات من‌الذله» را به پیشانی بسته بودند.

*17000 موکب

خزائی‌پول اظهار کرد: عراقی‌ها با 17 هزار موکبی که در مسیر حدود 83 کیلومتری نجف تا کربلا برپا کرده بودند، از زائران میلیونی سیدالشهدا (ع) پذیرایی می‌کردند و برای خدمت به زوار اباعبدالله‌الحسین (ع) از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و کسانی هم که بضاعت مالی چندانی برای پذیرایی نداشتند، در طول مسیر راه زائران می‌نشستند و کفش‌های خاکی آنان را واکس می‌زدند و یا بدن‌های خسته مسافران کربلا را ماساژ می‌دادند تا اندکی خستگی راه از تن‌شان بیرون رود.

وی افزود: موکب‌نشینی‌های بین روز و آخر شب، برپایی مراسم عزاداری و سینه‌زنی، زیارت عاشورا خواندن‌های دسته‌جمعی در مسیر پیاده‌روی، صدای مداحی‌هایی که از بلندگو‌های موکب‌ها به گوش می‌رسید، فلافل‌های داغ عراقی‌ها و انواع غذاهای عراقی و ایرانی که در مسیر پیاده‌روی توزیع می‌شد، عشق و محبت وصف‌ناشدنی خادمان سیدالشهدا (ع) نسبت به زوار، بیرق‌های برافراشته‌ای که زائران در مسیر پیاده‌روی به‌دوش می‌کشیدند و زمزمه زیارت اربعین در روز «اربعین» که از جای‌جای کربلا به گوش می‌رسید، همه این‌ها خاطرات فراموش‌نشدنی برای مسافران اربعین است که هیچ‌گاه از خاطر نمی‌رود.

*زبان قاصر از بیان این همه عشق و ارادت حسین (ع)

این زائر مازندرانی کوی حسینی خاطرنشان کرد: در واپسین‌روزهای باقی‌مانده تا اربعین حسینی، مسیرهای منتهی به کربلای معلی مملو از زائران سیدالشهدا (ع) بود، به‌گونه‌ای که بسیاری از عراقی‌ها و کسانی که در سال‌های گذشته در این مراسم معنوی حضور داشتند، اذعان کردند که حضور چنین جمعیتی سابقه نداشت.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی محور «نجف» به «کربلا» است و این مسیر مشهورترین و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به کربلا است، تصریح کرد: این محور به‌‌صورت جاده رفت و برگشت بزرگراهی است و یک لاین هم پیاده رو دارد که از روز دوشنبه هشتم آذر، مسیر نجف به کربلا به‌‌صورت یک‌طرفه شد و امکان تردد با وسایل نقلیه به سمت کربلا به‌صورت بسیار محدود وجود داشت.

خزائی‌پول اضافه کرد: کل مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی، از ورودی نجف اشرف تا کربلای معلی که از ابتدای جاده نجف، در هر50 متر یک عمود در وسط جاده نصب شده که از این عمودها به‌عنوان نشانه‌ای برای زائران استفاده می‌شود.

*عمودهای مسیر اصلی

وی با بیان اینکه پیاده‌روی طریق الحسین (ع) از عدد یک آغاز می‌شود و تا 1452 که در ورودی شهر کربلا است ادامه دارد و هر20 ستون معادل یک کیلومتر است، اظهار کرد: حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی عراقی و نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) و ایستگاه‌های پُرشمار ایست و بازرسی خودروها و زائران باعث شده بود که هیچ اتفاق تروریستی از سوی گروه تکفیری داعش برای زائران بیش از 60 کشور دنیا روی ندهد، در بسیاری از ساختمان‌‌های مرتفع به‌ویژه در مسیرهای منتهی به شهر مقدس کربلا توپ‌های ضدهوایی استقرار یافته بودند و بالگردهای نیروی هوایی ارتش عراق در ارتفاع پایین به دفعات مسیر پیاده‌روی عاشقان امام حسین (ع) را رصد می‌کردند.

این زائر حسینی ادامه داد: روزهای هشتم تا یازدهم آذر در شهر مقدس کربلای معلی حضور یافتیم و از بارگاه نورانی امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) و بین الحرمین و دو مکانی که دستان ساقی عطشان دشت کربلا در آنجا قرار داشت و شط فرات، تل زینبیه و ... زیارت کرده و در منطقه باب‌البغداد و خیابان حور الزینب (س) در یکی از حسینیه‌های آنجا همراه با ده‌ها زائر هم‌وطن و مازندرانی اقامت کردیم.

وی با اشاره به اینکه در شهر مقدس کربلای معلی، تصاویر رهبر معظم انقلاب و سرلشکر قاسم سلیمانی در میان زائران و واحدهای مختلف صنفی به‌وضوح مشاهده می شد، تصریح کرد: این تصاویر که بیشتر توسط زائران ایرانی، عراقی و لبنانی بر روی کوله‌پشتی‌ها و چفیه‌های‌شان نصب شده بود، در بازارچه ضلع شرقی نزدیک حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع) برای کار شخصی خود وارد فروشگاه  لوازم جانبی  و تعمیرات گوشی تلفن همراه شدم، حین ورود، قاب عکسی بزرگ پشت سر متصدی فروشگاه نظرم را جلب کرد.

عکسی از مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی به دیوار نصب شده بود و بنابراین از طریق یکی از مشتریان این فروشگاه که هم‌وطنی اهل شادگان استان خوزستان بود، علت نصب این تصاویر را پرسیدم که صاحب فروشگاه جوانی 31 ساله در جوابم گفت: «آقای خامنه‌ای و سردار سلیمانی فقط برای شما ایرانی‌ها عزیز نیستند، بلکه آنها متعلق به شیعیان تمام جهان هستند، چون امنیت امروز عراق و سوریه را مدیون این دو عزیز و رزمندگان گروه‌های مقاومت هستیم.» وقتی حرف‌های این جوان عراقی را شنیدم خیلی مسرور شدم و احساس غرور به من دست داد.

این زائر مازندرانی در پایان گفت: صبح روز یازدهم آذر پس از انجام اعمال روز اربعین، بازگشت خود را به‌سمت ایران و مرز مهران آغاز کردیم و پس از طی مسیرهای پرترافیک به ایستگاه مرزی «زرباطیه» عراق و هنگ مرزی مهران رسیدیم و پس از چندین ساعت انتظار در مرز مهران به‌خاطر ازدحام جمعیت زائران ایرانی، افغانستانی و ترافیک سنگین خودروهای شخصی و اتوبوس‌ها ساعت 23 به سمت استان مازندران حرکت کردیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها