کد خبر: ۳۵۳۷۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۱۶ آذر ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
امام خمینی: گاهی شنیده می‌شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها - خدای نخواسته - بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می‌کنند، حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است، و هتک مؤمن، چه رسد به مؤمن عالِم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است.

رخدادهای 16 آذر 1361

چکیده

  • امام خمینی :   گاهی شنیده می‌شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها - خدای نخواسته - بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می‌کنند ، امروز این نحو مخالفت ها خصوصاً از چنین کاندیداهایی ، برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است.

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر : فرانسه از کشورهای استعماری به حساب می آید و سابقه ننگینی در تاریخ صد ساله اخیر دارد .

 

  • وزیر دفاع شوروی: چنان چه واشنگتن همچنان از قراردادهای محدود کردن سلاح های استراتژیک سالت تخلف کرده و در مورد استقرار موشک های جدید « ام – ایکس » خود پافشاری کند شوروی نیز موشک های بین قاره ای بالستیک خود را تولید خواهد کرد . 

من تکلیف خود را ادا کردم ؛ هیچ کس عذری ندارد

امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات مجلس خبرگان طی پیامی تاکید کردند : هیچ کس را در انتخابات خبرگان عذری در پیشگاه خدا نیست و من تکلیف خود را ادا کردم .

در بخشی از این پیام آمده است : واضح است که حکومت به جمیع شئون آن و ارگانهایی که دارد، تا از قِبَل شرع مقدس و خداوند تبارک و تعالی شرعیت پیدا نکند، اکثر کارهای مربوط به قوه مقننه و قضاییه و اجراییه بدون مجوز شرعی خواهد بود ، و دست ارگانها که باید به واسطه شرعیت آن باز باشد بسته می‌شود، و اگر بدون شرعیت الهی کارها را انجام دهند، دولت به جمیع شئونه، طاغوتی و محرّم خواهد بود. و لهذا تعیین خبرگان و فقیه شناسان از تکالیف بزرگ الهی است و هیچ کس را عذری در مقابل اسلام و پیشگاه خداوند قهار نخواهد بود ، و من تکلیف خود را در این موضوع ادا نمودم.

امام امت تصریح کردند : همان‌طور که قبلاً تذکر دادم مردم در دادن رأی به اشخاص واجد شرایط آزاد هستند، و هیچ کس را حق الزام کسی نیست.

هتک حرمت نامزدهای خبرگان از سوی برخی نامزدهای دیگر موجب سلب عدالت است

لازم است مطلبی را که گاهی شنیده می‌شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها - خدای نخواسته - بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می‌کنند، در رابطه با آن تذکر دهم که ، امروز این نحو مخالفت ها خصوصاً از چنین کاندیداهایی ، برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است. اگر فرضاً کسی در دیگری مناقشه دارد، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزی ندارد، و حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است، و هتک مؤمن، چه رسد به مؤمن عالِم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است. (1)

کشورهایی که هدف مقدس ملت ما را درک کنند دوست ما هستند

سفیر جمهوری خلق چین در خاتمه مدت ماموریت خود جهت خداحافظی به حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان رسید . در این دیدار آیت الله خامنه ای با اشاره به سیاست نه شرقی نه غربی کشورمان گفتند : این اصل مهم ما را به طرف دوستی با کشورهایی سوق می دهد که تحت تاثیر سیاست های بزرگ جهانی قرار نداشته باشند .

ایشان افزوند : ما همچنین در زمینه های اقتصادی مایلیم با کشورهایی رابطه داشته باشیم که تجربه های تلخ گذشته را برای ما تداعی نکنند . رئیس جمهور افزودند : ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه چیز خود را از نو بنا کرده ایم و همه کشورهایی که بتوانند این هدف مقدس ملت ما را درک کنند و تلاش متقابل داشته باشند ما آنان را از دوستان خود تلقی می کنیم.(2)

نخست وزیر : کویت طعم شیطنت هایش را خواهد چشید

میرحسین موسوی نخست وزیر در مورد حضور محرمانه نیروهای آمریکایی در عمان جهت انجام یک مانور نظامی مشترک گفت : آمریکا قبل از انقلاب فعالیت هایی در اقیانوس و هند و خلیج فارس داشته که این فعالیت ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شدیدتر شده و شکل تهدید آمیزی به خود گرفته است . این مانور در رابطه با کشورهای دست نشانده ای چون عمان و سایر کشورهایی که به نوعی با امپریالیسم در ارتباط هستند انجام می شود و خبری که به دست ما رسیده حاکی از آن است که در نزدیکی تنگه هرمز نیروهای فرانسوی انگلیسی و آمریکایی حضور فعالی دارند و به نوبت گشت هایی انجام می دهند .

فرانسه کشوری استعماری با سابقه ای ننگین است

نخست وزیر در پاسخ به این سوال که اخیرا برخی از کشورها مسئله حضور فرانسه به عنوان ناظر در اجلاس سران جنبش عدم تعهد را مطرح می کنند اظهار داشت : فرانسه عضو پیمان نظامی – اقتصادی غرب است و از کشورهای استعماری به حساب می آید و سابقه ننگینی در تاریخ صد ساله اخیر دارد . فجایع فرانسه در ارتباط با الجزایر و کشورهای عربی و کشورهای جهان سوم فراموش نشده و این رابطه در مورد کشور ما هم صدق می کند که با دست زدن به یک عمل بسیار زشت از نظر سیاسی حمایت خود را از تروریست ها و منافقین و کسانی که رسما دستشان به خون انسان های بیگناه آغشته شده است توجیه علمی و سیاسی می کند.

کنفرانس تجزیه طلب ها در کشور همسایه ؛ واکنش نخست وزیر به شیطنت های کویت

نخست وزیر در مورد این مسئله که اخیرا کنفرانسی در کویت تشکیل شده و به اصطلاح هیئتی از کشور « الاحواز » در آن شرکت کرده و روزنامه کویتی القبس نیز این مطلب را در شماره اخیر خود منعکس کرده است گفت : در این رابطه کتابی در وزارت فرهنگ و اطلاعات عراق به طور رسمی چاپ شده که در آن اهواز را « الاحواز » نوشته اند . این کتاب قبل از شروع جنگ نوشته شده و در آن بر روی نقشه خطی کشیده شده که خوزستان را به عنوان عربستان یا منطقه «الاحواز» نام می برد .

نخست وزیر گفت : موضوع جالب در این کتاب این است که نقشه قسمت هایی از بوشهر و هرمزگان و مناطقی از سیستان و بلوچستان را به عنوان امارات عربی شمالی نام برده که من فکر می کنم این نقشه استعماری است و فقط مربوط به عراق نمی شود بلکه نشان دهنده تمایلات قدرت های بزرگ برای تجزیه کشور ما است که طبیعتا در طول جنگ تحمیلی با ضربات سنگینی که رزمندگان اسلام بر پیکر دشمن وارد کرده و چهره دژخیمانه ای که رژیم عراق به برادران عرب خوزستانی نشان داده تمام این امیدها بر باد خواهد رفت .

وی با اشاره به سیاست های شیطنت بار کویت در قبال انقلاب اسلامی نیز گفت : در کویت سیاست های شیطنت باری علیه انقلاب اسلامی ایران در جریان است که کویت بالاخره طعم این شیطنت ها را خواهد چشید . (3)

تهدید آمریکا از سوی مسکو ؛ موشک های بین قاره ای خواهیم ساخت

وزیر دفاع شوروی دیروز گفت : چنان چه واشنگتن همچنان از قراردادهای محدود کردن سلاح های استراتژیک سالت تخلف کرده و در مورد استقرار موشک های جدید « ام – ایکس » خود پافشاری کند شوروی نیز موشک های بین قاره ای بالستیک خود را تولید خواهد کرد و آن ها را گسترش خواهد داد . (4)

پی نوشت:

1-صحیفه امام ، جلد 17 ، صفحه 133

2- کیهان ، 16 آذر 1361 ، صفحه 18

3- کیهان ، 16 آذر 1361 ، صفحه 17

4- اطلاعات ، 16 آذر 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها