أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۵۴۴۸۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۲     ۲۲ آذر ۱۳۹۴
بازخوانی دیدارهای تراکتورسازی تبریز با استقلال تهران در لیگ برتر
در هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال کشور تیم تراکتورسازی تبریز به مصاف استقلال تهران می رود، مهمترین اتفاق پیش از بازی دو تیم را می توان به حضور امیر قلعه‌نویی به جای تونی اولیویرا در سمت هدایت تراکتورسازان اشاره کرد.

به گزارش پایگاه 598، در هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال کشور تیم تراکتورسازی تبریز به مصاف استقلال تهران می رود، مهمترین اتفاق پیش از بازی دو تیم را می توان به حضور امیر قلعه‌نویی به جای تونی اولیویرا در سمت هدایت تراکتورسازان اشاره کرد.

تراکتورسازی در آخرین بازی خود در انزلی برابر ملوان به برتری یک بر صفر دست یافته بود و استقلال نیز در برابر سایپا با تساوی یک بر یک به کار خود خاتمه داده بود.

جدال امیر قلعه‌نویی سرمربی فصل گذشته استقلال تهران با پرویز مظلومی سرمربی این فصل آبی پوشان می تواند بر حساسیت این بازی بیفزاید.

خبرگزاری فارس در تبریز مروری کوتاه به سابقه بازی‌های دو تیم در لیگ برتر انداخته است:

 

نخستین دوره لیگ برتر(81-1380):

بازی رفت: استقلال تهران 4 - تراکتورسازی تبریز صفر

تراکتورسازی بحران‌زده با هدایت محمود یاوری به مصاف استقلالی رفت که با منصور پورحیدری در بهترین شرایط خود قرار داشت. مشکل نیم فصل اول تراکتورسازی عدم گلزنی بازیکنان این تیم بود. شاگردان یاوری در 13 بازی دور رفت فقط یک گل و در شکست دو بر یک مقابل ابومسلم به ثمر رسانده و با 8 باخت و 5 تساوی بدون گل در انتهای جدول قرار گرفتند.

محمد نوازی، سیروس دین‌محمدی، یدالله اکبری و فرزاد مجیدی زننده گل‌های تیم استقلال تهران برابر تراکتورسازی بودند.

 

اولین دوره لیگ برتر(81-1380):

بازی برگشت: تراکتورسازی تبریز صفر ـ استقلال تهران 1

در نیم فصل دوم شیخ‌لاری جانشین محمود یاوری شد، با وجود شوک مثبت حضور شیخ‌لاری در تیم تراکتورسازی و دو پیروزی مقابل سپاهان اصفهان و ابومسلم مشهد، در روند نتایج تراکتورسازی تغییری حاصل نشد و این تیم در زمین خود ودر حضور تماشاگرانش بازی را با گل فراز فاطمی به استقلال تهران واگذار کرد. تراکتورسازی در نهایت در پایان فصل به لیگ یک سقوط کرد.

 

نهمین دوره لیگ برتر(89-1388):

بازی رفت: تراکتورسازی تبریز 1 - استقلال تهران 1

غیبت هفت ساله تراکتورسازی در لیگ برتر سبب شده بود که در سابقه بازی‌های دو تیم وقفه طولانی پیش افتد.

تراکتورسازی در یکی از شب‌های ماه رمضان میزبان استقلال تهران در ورزشگاه یادگار امام بود. این نخستین بازی بود که ورزشگاه یادگار امام به صورت کامل پر شده و حضور انبوه تماشاگران حتی بازیکنان و مسئولان تراکتورسازی را نیز غافلگیر کرده بود. در این فصل تراکتورسازی با تماشاگرانش به عنوان پدیده فصل معرفی شدند.

ابتدا استقلال با گل فرهاد مجیدی پیش افتاد، اما محمد ابراهیمی در نیمه دوم بازی را به تساوی کشاند. صمد مرفاوی هدایت تیم استقلال را بر عهده داشت و فراز کمالوند نیز مربی تراکتورسازی بود.

 

نهمین دوره لیگ برتر(89-1388):

بازی برگشت: استقلال تهران 2- تراکتورسازی تبریز 2

بازی تیم‌های تراکتورسازی تبریز با استقلال تهران در ورزشگاه آزادی با حضور 100 هزار تماشاگر برگزار شد. برای نخستین بار در تاریخ این ورزشگاه تعداد تماشاگران تیم مهمان بیشتر بوده و نزدیک به 60 هزار نفر منتسب به تراکتورسازی تخمین زده شد.

بعد از این بازی استقلالی‌ها قانون 10 درصد حق تماشاگران تیم مهمان را مطرح کرده و با توجه به نفوذی هم که در فدراسیون داشتند توانستند این قانون را به حالت اجرایی فعال کنند. این در حالی بود که استقلالی‌ها طی سال‌ها بازی در شهرستان‌ها تعداد تماشاگرانش از تیم میزبان بیشتر بوده و هیچگاه نیز بحث 10 درصد در میان نبوده است.

هنوز ثانیه‌هایی از بازی نگذشته بود که مهرداد پولادی با شوتی از فاصله 40 متری دروازه وحید طالب‌لو را گشود. استقلالی‌ها که در شوک این گل فرو رفته بودند به سختی توسط فرهاد مجیدی بازی را به تساوی کشاندند. نیمه دوم نیز حنیف عمران‌زاده برای استقلال و مصطفی اکرامی برای تراکتورسازی گلزنی کردند تا این بازی با تساوی دو بر دو خاتمه یابد.

مرفاوی و کمالوند همچون بازی رفت سرمربیان دو تیم بودند.

 

دهمین دوره لیگ برتر(90-1389):

بازی رفت: تراکتورسازی تبریز 1 - استقلال تهران 1

شوت میلاد میداوودی در نیمه اول تیم تراکتورسازی و 70 هزار تماشاگرش را به حیرت برد تا بازی در نیمه اول به سود استقلال خاتمه یابد.

در نیمه دوم تراکتورسازی سوار بر بازی بود و با پنالتی جاسم کرار بازی را به تساوی کشاند. جنجالی‌ترین صحنه این بازی گل صحیح جاسم کرار بود که از سوی کمک داور به اشتباه آفساید اعلام شد تا استقلال با هدایت پرویز مظلومی از یک شکست حتمی بگریزد.

 

دهمین دوره لیگ برتر(90-1389):

بازی برگشت: استقلال تهران 1 - تراکتورسازی تبریز 2

شبی که تبریز تا صبح نخوابید. با وجود محدودیت برای تماشاگران تراکتورسازی، نیمی از ورزشگاه قرمزپوش شده بود. تراکتورسازی در همان دقایق نخست با گل محمد نصرتی از میزبان پیش افتاد اما در نیمه دوم سید صالحی گل تساوی را به ثمر رساند.

در دقایق پایانی تراکتورسازی صاحب یک ضربه پشت 18 قدم شد که جاسم کرار توپ را استادانه در کنج دروازه استقلال قرار داد تا تراکتورسازی نخستین پیروزی خود بر استقلال را در تهران جشن بگیرد.

تراکتورسازی پیش از این بازی دو بار استقلال را در جام‌های تخت جمشید و آزادگان در تبریز شکست داده بود. هدایت تیم استقلال با پرویز مظلومی بود و تراکتورسازی نیز توسط فراز کمالوند رهبری می‌شد.

 

یازدهمین دوره لیگ برتر(91-1390):

بازی رفت: استقلال تهران 2 - تراکتورسازی تبریز 3

چند ماه بعد از نخستین پیروزی تراکتورسازی بر استقلال و در آخرین روزهای تابستان 90 تیم تراکتورسازی دومین پیروزی متوالی مقابل استقلال را در تهران کسب کرده و مردم تبریز یک جشن دیگر در خیابان‌های تبریز رقم زدند.

در این بازی ابتدا فرهاد مجیدی با یک ضربه محکم میزبان را پیش انداخت اما در ادامه سیدمحسن حسینی با شوت سرکش گل تساوی تراکتورسازی را به ثمر رساند. در ثانیه‌های پایانی نیمه نخست آل‌نعمه با ضربه سر گل دوم تراکتور را وارد دروازه استقلال کرد.

در نیمه دوم حسینی مدافع تراکتورسازی به اشتباه گل مرگباری مقابل جباری به ثمر رساند تا این هافبک خلاق گل تساوی را به ثمر رساند. بازی در دقایق پایانی سپری می‌شد که فلاویو لوپز با ضربه سر برای سومین بار دروازه مهدی رحمتی را گشود تا تراکتورسازی با هدایت قلعه‌نویی بتواند تیم استقلال پرویز مظلومی را شکست دهد.

 

یازدهمین دوره لیگ برتر(91-1390):

بازی برگشت: تراکتورسازی صفر- استقلال تهران 2

استقلالی‌ها 10 سال در حسرت پیروزی مقابل تراکتورسازی بودند اما با اشتباه محرز محسن ترکی به پیروزی شیرین در تبریز دست یافتند.

اشتباهات تاثیرگذار محسن ترکی در گرفتن دو پنالتی برای استقلال و اخراج بی‌دلیل احسان حاج‌صفی شیرازه تیم میزبان را به هم ریخت. ترکی یک پنالتی مسلم را زمانی که تراکتورسازی تنها با یک گل عقب بود نیز برای تراکتورسازی نگرفت تا جو ورزشگاه کاملا علیه تیم داوری شود. هر دو ضربه پنالتی استقلال را مجتبی جباری به گل این تیم تبدیل کرد.

دو تیم در کورس قهرمانی لیگ برتر بودند که با این نتیجه تراکتورسازی از استقلال عقب افتاده و در نهایت در پایان فصل نیز با اختلاف یک امتیاز قهرمانی را به استقلال واگذار کرد.

 

دوازدهمین دوره لیگ برتر(92-1391):

بازی رفت: تراکتورسازی تبریز 2- استقلال تهران صفر

جنگ مدیر تراکتورسازی تبریز با سرمربی فصل گذشته تراکتورسازی که هدایت استقلال را بر عهده گرفته بود، سبب شد امیر قلعه‌نویی قید سفر به تبریز را زده و تیمش را به دستیاران خود بسپارد.

تراکتورسازی با ارائه یک بازی روان یکی از آسان‌ترین پیروزی‌های خود مقابل استقلال را کسب کرده و با دو گل فلاویو لوپز و میلاد فخرالدینی بر استقلال غلبه کرد.

نکته عجیب این بازی پر نشدن ورزشگاه و حضور تنها 50 هزار تماشاگر در ورزشگاه یادگار امام بود.

 

دوازدهمین دوره لیگ برتر(92-1391):

بازی برگشت: استقلال تهران1- تراکتورسازی تبریز صفر

بازی تیم‌های اول و دوم جدول به سود استقلال خاتمه یافت. مصدومیت خسرو حیدری و اخراج آرش برهانی در همان نیمه اول سودی برای تراکتورسازی نداشت تا شاگردان تونی اولیویرا بازی را با گل نکونام به استقلال و قلعه‌نویی واگذار کنند.

این شکست سرآغاز ناکامی‌های دو ماهه تراکتورسازی بود که در نهایت به اخراج تونی اولیویرا منجر شد.

 

سیزدهمین دوره لیگ برتر(93-1392):

بازی رفت: تراکتورسازی تبریز1- استقلال تهران1

در هفته پایانی دور رفت  لیگ برتر فوتبال کشور دو تیم تراکتورسازی و استقلال در تبریز به مصاف هم رفتند. وضعیت جدول به شکلی بود که هر کدام از دو تیم در این بازی به پیروزی می‌رسیدند قهرمانی نیم فصل را کسب می‌کردند. در این بازی و در دقیقه 2 آرش برهانی استقلال را پیش انداخت اما در دقیقه 67 سعید دقیقی بازی را به تساوی کشاند تا با این نتیجه پرسپولیس به قهرمانی نیم فصل دست یابد.

هدایت تیم تراکتورسازی برعهده مجید جلالی بود و سرمربی تیم استقلال نیز امیر قلعه‌نویی بود.

 

سیزدهمین دوره لیگ برتر(93-1392):

بازی برگشت: استقلال تهران 1- تراکتورسازی تبریز 3

بازی کاملا تشریفاتی در هفته پایانی برای تراکتورسازی. اما این بازی برای استقلال تهران اهمیت فراوانی داشت و آبی‌پوشان امیدهای اندک خود برای قهرمانی را در پیروزی برابر تراکتورسازی و توقف سایر مدعیان می‌دیدند.

اما تراکتورسازی در یکی از بهترین بازی‌های خود در این فصل با نتیجه 3 بر 1 استقلال را در تهران مغلوب کرد تا تنها از رتبه هفتم به ششم جدول صعود کند. در این بازی فرشاد احمدزاده، محمد نصرتی و کریم انصاری‌فرد از نقطه پنالتی گل‌های تراکتورسازی را به ثمر رسانده و تنها گل استقلال نیز توسط حنیف عمران‌زاده وارد دروازه تیم مهمان شد.

با این نتیجه تیم استقلال تهران که حتی مدعی قهرمانی بود، تا رده پنجم سقوط کرده و حتی نتوانست سهمیه حضور در باشگاه‌های آسیا را کسب کند.

تیم تراکتورسازی تبریز که با قهرمانی در جام حذفی سهمیه حضور در باشگاه‌های آسیا را کسب کرده بود با پیروزی برابر تیم استقلال تهران 45 امتیازی شده و در مکان ششم جدول به کار خود پایان داد. قلعه‌نویی مربی استقلال و اولیویرا نیز مربی تیم تراکتورسازی در این بازی بودند.

 

چهاردهمین دوره لیگ برتر(94-1393):

بازی رفت: تراکتورسازی تبریز 2- استقلال تهران 2

تیم تراکتورسازی که با اقتدار در صدر جدول قرار داشت به مصاف تیم استقلال تهران رفت. پیروزی تراکتورسازی برابر استقلال تهران، این تیم را یک هفته زودتر قهرمان نیم فصل می‌کرد و تراکتورسازی با حاشیه امنیت به سراغ تیم‌های نفت تهران و فولاد خوزستان می‌رفت.

بازی در نیمه اول گلی در برنداشت، اما در نیمه دوم آرش برهانی استقلال را پیش انداخت. در ادامه شاهین ثاقبی گل تساوی را به ثمر رسانده و در دقیقه 86 لوسیانو ادینهو گل دوم تراکتورسازی را به ثمر رساند تا سرخپوشان در آستانه یک برد شیرین قرار گیرند.

اما در ثانیه‌های پایانی و در دقیقه 95 امیرحسین صادقی گل تساوی را زد تا استقلال از شکست در تبریز فرار کند.

این نتیجه سرآغاز تزلزل تراکتورسازی در این رقابت‌ها شد. هر چند تراکتورسازی در ادامه قهرمانی نیم فصل را کسب کرد اما در دو بازی بعدی برابر نفت تهران و فولاد خوزستان مغلوب شد تا در سه بازی تنها به یک امتیاز اکتفا کند و ادامه همین نتایج تراکتورسازی در دور برگشت به تنزل تا رده ششم و تغییرات در کادر مربیان این تیم منجر شد و رسول خطیبی جای خود را به تونی اولیویرا داد.

 

چهاردهمین دوره لیگ برتر(94-1393):

بازی برگشت: استقلال تهران1- تراکتورسازی تبریز4

تراکتورسازی در هفته ماقبل پایانی باید به مصاف تیم استقلال تهران می رفت. تساوی تراکتورسازی برابر گسترش فولاد کمی کار این تیم را برای قهرمانی مشکل کرده بود. به همین جهت سرخپوشان تبریزی تنها راه حفظ شانس اول قهرمانی خود را پیروزی در تهران برابر استقلال دانسته تا در هفته پایانی با برد برابر نفت تهران قهرمان لیگ برتر فوتبال کشور شوند.

دقیقه 6 سامان نریمان جهان دروازه استقلال را گشود اما در دقیقه 30 امید ابراهیمی بازی را به تساوی کشاند. در آخرین ثانیه های نیمه اول ادینهو گل دوم تراکتورسازی را زد تا نیمه اول به سود شاگردان تونی اولیویرا به پایان رسد.

نیمه دوم نیز با برتری تراکتورسازی تبریز همراه بود و سامان نریمان جهان دو گل دیگر برای تراکتورسازی زد تا در این بازی هت تریک کرده و تراکتورسازی تبریز به قهرمانی لیگ برتر نزدیک تر شود.

هر چند در هفته پایانی تراکتورسازی برابر نفت تهران به تساوی دو بر دو رسیده و قهرمانی تیم تراکتورسازی با وجود شایستگی تمام به دست نیامد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها