أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۴۵۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۲۲ آذر ۱۳۹۴
براي مقابله با آسيب هاي نفوذ فرهنگي در حوزه مديريت و رفتار سازماني، اتحاد و وحدت گروه ها و شخصيت هاي سياسي، تعيين مرزهاي دوستي و دشمني، تقويت ايمان و ارزش هاي اسلامي در بين مديران، مراقبت از نفوذ دشمن و تهديدشناسي از جمله راهکارهاي مورد تأکيد رهبر انقلاب براي مقابله با آسيب هاي موجود در حوزه مديريت و رفتار سازماني است.
به گزارش پایگاه 598، «من تحمیل فرهنگ غرب بر سایر ملّتها و کوچک شمردن فرهنگهای مستقل را یک خشونت خاموش و بسیار زیان‌بار تلقّی می‌کنم. تحقیر فرهنگ های غنی و اهانت به محترم‌ترین بخشهای آنها در حالی صورت می گیرد که فرهنگ جایگزین، به‌هیچ‌وجه از ظرفیت جانشینی برخوردار نیست» رهبر معظم انقلاب

اگر به سه دهه گذشته تاریخ ایران نظر بیفکنیم، در می‌یابیم که در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان در حوزه نظامی، کشور را مورد هجوم خود قرار دادند، اما از ابتدای دهه دوم، خشونت خاموش مسئله ای فراگیر در کشور شد، به گونه ای که مقام معظم رهبری از همان ابتدا با استفاده از واژگانی همچون تهاجم و شبیخون فرهنگی از تلاش دشمن در این زمینه خبر دادند.

در در دهه سوم نیز شاهد تلاش و اقدامات دشمنان برای مهار قدرت نفوذ انقلاب اسلامی در سطح منطقه ای و بین المللی بودیم. اما اکنون، در دهه چهارم انقلاب اسلامی، شاهدیم که دشمنان با تدوین یک نقشه منسجم و در هجمه ای همه جانبه به دنبال مهار انقلاب از درون آن هم توسط سربازان فرهنگی خویش در داخل کشور و نظام هستند.

آفات و آسیب های خشونت خاموش(نفوذ فرهنگی غرب) در ایران

برای آفات و آسیب هایی نفوذ فرهنگی غرب که از سالیان گذشته کماکان بر فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی سایه انداخته است می توان موارد متعددی را بر شمرد که حوزه های گوناگون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و . . . تحت الشعاع آثار و پیامدهای منفی خود قرار داده و در برخی موارد صدمات عمده ای را بر پیکره فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی وارد آورده است.

آسیب شناسی خشونت خاموش(نفوذ فرهنگی غرب) در حوزه مدیریت و رفتار سازمانی:

الف) آسیب های اعتقادی و اخلاقی نظیر:

۱) رواج و نهادینه شدن تمایلات نفسانی:

رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «وقتی پول و لقمه ای حرام در بین مردم و نخبگان و زبدگان رایج شد، گناه رایج می شود . . . وقتی مدیران و مردمی فاسد شدند، این می شود پایگاه دشمن خارجی . . . »

۲) رواج مادیگرایی و اشرافی گری، بی توجهی به ضعف بینش دینی مدیران:

مهمترین نقاط ضعفی که در زمینه مسؤلان وجود دارد مسأله سستی بینش و ایمان انقلابی و اسلامی است. اینها مجذوب نسخه های سیاسی غرب هستند آنهم نسخه های غلط از آب در آمده.

۳) غفلت و نفوذ:

دشمن در تلاش است تا به زبان مدیران ضعیف، حقیر و خودباخته و بی توجه به ارزش های واقعی ملت، گذشته او را مورد توهین قرار دهد. لذا این گروه از مدیران که می خواهند ملت را به وضعیت ذلت بار برخی از کشورهای تحت سلطه آمریکا دچار سازند، نمی توانند اعتلای ملت و کشور را به عنوان یک حقیقت درخشان درک کنند.

ب) آسیب های سیاسی و اجتماعی شامل:

۱) مخدوش کردن وحدت ملی:

بدیهی است که وجود اختلافات گروهی و قومی، زمینه ناآرامی را در جامعه فراهم می کند و سبب تضعیف قدرت نظام می شود و دشمنان از همین زاویه یعنی مخدوش کردن وحدت ملی که از نظر رهبر انقلاب یکی از طرح های شوم دشمنان است، فشارهای خود را علیه نظام وارد می کنند.

۲) تخریب مسؤلان نظام و القای ناکارآمدی:

در این باره نیز باید تأکید داشت دشمن و در رأس آن نظام سلطه سعی دارد، با تبلیغات خود ناکارآمدی نظام اسلامی را بصورت یک اصل مسلم مطرح کند، لذا مدیرانی که ضعف نفس شدید دارند تحت تأثیر این القائات قرار گرفته و در راستای اهداف ضد انقلابی دشمن حرکت می کنند.

برای مقابله با آسیب های نفوذ فرهنگی در حوزه مدیریت و رفتار سازمانی، اتحاد و وحدت گروه ها و شخصیت های سیاسی، تعیین مرزهای دوستی و دشمنی، تقویت ایمان و ارزش های اسلامی در بین مدیران، مراقبت از نفوذ دشمن و تهدیدشناسی از جمله راهکارهای مورد تأکید رهبر انقلاب برای مقابله با آسیب های موجود در حوزه مدیریت و رفتار سازمانی است.

بی شک مهمترین و در عین حال جدیدترین راهکار مقابله با آسیب های نفوذ و خشونت فرهنگی در عرصه مدیریت و رفتار سازمانی مدیریت جهادی است که شامل ابعاد ذیل می باشد:

۱) بعد ساختاری که دارای مؤلفه هایی نظیر: مدیریت برای خدا، مدیریت ولایتی، انعطاف پذیری ساختار، تشکیلات مناسب با شرایط می باشد.

۲)بعد رفتاری که دارای مؤلفه هایی نظیر: خودباوری، پرکاری، تحول آفرینی، پویایی، سخت‌کوشی، سرعت عمل در کارها است.

۳) بعد زمینه ای که دارای مؤلفه هایی نظیر: مشارکت‌پذیری،  قناعت،  نهادینه کردن اخلاق و ارزش های دینی در محیط کار و اهمیت دادن به بیت‌المال می باشد.

بنا به تعبیر مقام معظم رهبری «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونی فشارهای خباثت آمیزِ قدرت‌های جهانی، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.»

آسیب شناسی خشونت خاموش( نفوذ فرهنگی غرب) در حوزه ارزشی:

الف) نفوذ اندیشه‏ های بیگانه:

این نفوذ ممکن است از طریق دشمنان یا دوستانی که مجذوب آرای دیگران شده‏ اند، صورت پذیرد.

ب) تغییر جهت دادن اندیشه‏ ها:

حضرت امام (ره) در وصیت نامه خود، فراموش‏ کردن فرهنگ قیام ملت و مکتب الهی اسلام، به انزوا کشاندن روحانیت، غرب‏زدگی و شرق‏ زدگی و سلطه بیگانگان بر مقدرات مراکز تعلیم و تربیت را از آفات فرهنگی انقلاب معرفی می‏نماید؛ آفاتی که مطمئناً عرصه های ارزشی را نیز در تیررس خود قرار داده است.

ج) جدایی حوزه و دانشگاه:

در واقع یکی از کلیدی ترین مسائل اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی ما حفظ و تقویت وحدت این دو نهاد که جدایی آن‏ها که در حقیقت جدایی ارزش ها (حوزه) با معرفت (دانشگاه) می باشد، آفتی بزرگ به شمار می‏ آید.

د) دنیا طلبی و اشتغال به زینت‏های دنیوی بالأخص بین اقشار انقلابی

آسیب شناسی خشونت خاموش( نفوذ فرهنگی غرب) در حوزه معرفت شناسی:

حوزه فرهنگ حوزه مظلومی است که علی‌رغم اینکه مدعیان بسیار دارد اما همواره مدیریتی ضعیف و سلیقه‌ای را تجربه کرده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل چالش‌های پیش روی این حوزه فقدان نظریه‌ای قابل اتکا و زیربنایی درباره فرهنگ و هنر اسلامی است.


منبع: سمعک
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها