يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۴۹۶۰
زمان انتشار: ۲۱:۱۴     ۲۴ آذر ۱۳۹۴
مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تصویب سناریوی کارت اضطراری بنزین در کارگروه پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی و ارسال این پیشنهاد به دولت خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه 598، قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه در کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، پیشنهاداتی برای حفظ کارت هوشمند سوخت مطرح شد، اضافه کرد: مزیت‌های جدی سامانه هوشمند سوخت کشور برای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، بر همه روشن است و به همین دلیل اصل اینکه باید تدابیری اتخاذ شود که سامانه هوشمند سوخت حفظ شود موارد اتفاق است.

وی افزود: وزارت نفت، وزارت صنعت، ستاد مدیریت مصرف سوخت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز متفق‌القول هستند که سامانه هوشمند سوخت باید به شکلی حفظ شود و خارج شدن آن از دور عملیات مورد پسند نیست.

*سامانه هوشمند سوخت ثروتی است که باید حفظ شود

مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: سرمایه‌گذاری اولیه انجام شده برای سامانه هوشمند سوخت در نتیجه مدیریت مصرف سوخت در همان روزهای اول بازگشت و مستهلک شد اما این سامانه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های IT کشور یک ثروت مهم محسوب می‌شود که این ثروت و دستاوردهای آن به دلیل مزایایی که می‌تواند برای کشور داشته باشد باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه ما 3 گروه پیشنهاد را در کارگروه مورد کنکاش قرار دادیم، گفت: یکی از این پیشنهادات، رجعت به وضعیت دو نرخی و سهمیه‌بندی بود اما رجعت به سهمیه‌بندی به دلیل مسائلی که داشت زیاد مورد استقبال نیست و در شرایط کنونی ضرورتی هم ندارد چراکه فاصله قیمت بنزین با قیمت‌های جهانی چندان زیاد نیست و از طرف دیگر فساد زیادی در وضعیت دو نرخی وجود دارد؛ البته باید به این مساله هم اشاره کنم که کار آمدترین مکانیزم هم همین بحث دو نرخی است.

خورشیدی افزود: یک گروه دیگر از پیشنهادها بر ایجاد مشوق‌هایی برای استفاده کارت سوخت استوار بود تا هر کس از کارت سوخت بیشتر استفاده کرد تشویق یا پاداش‌هایی دریافت کند اما بررسی‌ها نشان داد این گروه از پیشنهادات اجرایی و عملیاتی نیست ضمن اینکه این کار نیازمند منابع مالی است و محل تأمین این منابع مشخص نبود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد سومی هم وجود دارد که ما هم اکنون برای ناوگانی دیزلی کشور از آن استفاده می‌کنیم و این مکانیزم در کشور جواب داده است، توضیح داد: این گروه از پیشنهادات به مشابه‌سازی کارت هوشمند بنزین به کارت هوشمند گازوئیل باز می‌گردد.

*تفاوت نرخ گازوئیل در صورت استفاده از کارت اضطراری جایگاه‌دار

مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی توضیح داد: در سامانه کارت هوشمند گازوئیل به تمام ناوگان حمل‌ونقل و دیزلی و سهمیه‌بگیران، گازوئیل را به میزانی که مصرف می‌کنند به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس طرح پیمایش ما به هر وسیله دیزلی به اندازه کار مولد و مفید اقتصادی آن وسیله نقلیه یعنی حمل بار و مسافر سوخت تحویل می‌دهیم یعنی به هر میزان نیاز واقعی کار کردی دارند، سوخت در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

خورشیدی اضافه کرد: در کنار آن تعداد محدودی کارت در حد یک یا دو کارت در اختیار جایگاه قرار دارد که این کارت‌ها برای مواقع اضطراری استفاده می‌شود و به آنها کارت اضطراری توزیع سوخت گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ یارانه‌ای گازوئیل 300 تومان است اما در صورت استفاده از کارت اضطراری، گازوئیل به نرخ 600 تومان عرضه می‌شود، گفت: این شیوه دو نرخی هم محسوب نمی‌شود و به موارد اضطراری یا کامیون‌های ترانزیتی خارجی محدود می‌شود.

*افزایش 20 درصدی نرخ سوخت‌گیری در صورت استفاده از کارت اضطراری جایگاه‌داران

مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی تاکید کرد: الان کار گروه به این جمع‌بندی رسیده است که از این مکانیزم برای کارت سوخت هم استفاده کنیم.

وی توضیح داد: بر این اساس خودروها به هر اندازه که بخواهند می‌توانند با استفاده از کارت سوخت خود بنزین را به قیمت هزار تومان دریافت کنند ولی سوخت‌گیری با استفاده از کارت جایگاه داران بین حداقل 20 و حداکثر 50 درصد گران‌تر خواهد بود.

خورشیدی تصریح کرد: نظر کارگروه بیشتر روی 20 درصد است و در عین حال تعداد کارت‌‌های جایگاه‌داران نیز کاهش زیادی خواهد یافت.

وی افزود: بر این اساس در صورت استفاده از کارت اضطراری جایگاه‌داران بنزین هزار تومانی، 1200 تومان و بنزین سوپر 1200 تومان نیز با کارت اضطراری 1420 تومان عرضه خواهد شد.

مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این کار ایجاد انگیزه می‌کند که مالکان خودرو حتماً از کارت خودشان برای سوخت‌گیری به قیمت هزار تومان استفاده کنند، تصریح کرد: مالکان خودرو هیچ محدودیت سهمیه‌ای هم برای استفاده از کارت سوخت خودشان و دریافت بنزین هزار تومانی نخواهد داشت.

*سناریوی کارت اضطراری بنزین روی میز دولت

وی با بیان اینکه کار گروه در این باره به جمع‌بندی رسیده اما هنوز رسماً به دولت اعلام نشده است، گفت: این تصمیم به مصوبه دولت نیاز دارد و مصوبه کارگروه کفایت نمی‌کند چنانکه در صورت تصویب دولت این طرح اجرایی خواهد شد.

خورشیدی اضافه کرد: بعضی مصوبات کارگروه به خودی خود لازم الاجرا است و به تصویب آنها در مراجع بالادستی نیازی وجود ندارد،اما این موضوع با توجه به ماده 71 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید از تصویب دولت بگذرد.

*امکان اجرای طرح کارت اضطراری بنزین در سال جاری

وی ادامه داد: اگر دولت این پیشنهاد را تصویب کند، سازوکار اجرایی آن به کارگروه محول خواهد شد ما باید یک مهلت منطقی را قرار دهیم که افرادی که به هر دلیلی کارت سوخت خود را در اختیار ندارند بتوانند کارت المثنی دریافت کنند.

خورشیدی در پایان گفت: اگر دولت این پیشنهاد را تصویب کند این طرح می‌تواند در سال جاری هم اجرا شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
محراب
ROMANIA
۰۹:۲۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
۰
۰
اینا همه بازیه میخوان سوخت را گرون کنن .اول به عنوان کارت اضطراری بعد از مدتی میگن تک نرخی بشه به همون قیمت اضطراری ، آقایون بجای اینکه اینقدر نفت را ارزون بدهید تجهیزات وارد کنید از فراورده هاش استفاده کنید .البته اگه اختلاس ها بزاره.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها