امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۵۵۰۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۲۵ آذر ۱۳۹۴
نگاهی به سابقه بخش زیادی از فعالان سیاسی و رسانه‌هایی که بر رسم «خمینیون» چشم‌ بسته و به بزرگ‌نمایی نام خانوادگی امام بزرگوار چسبیده‌اند، نشان می‌دهد کمتر نشانه‌ای از دل‌بستگی و اعتقاد به مکتب حضرت امام‌ خمینی(ره) یا ترویج ارزش‌های به ارث مانده از خمینی بزرگ در کارنامه آن‌ها دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، علیرضا قربانی، فعال و کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی، ضمن بررسی و تحلیل وقایع اخیر کشتار شیعیان نیجریه به انتقاد از رسانه‌ها و فعالان سیاسی پرداخته که هیچ توجهی به این فاجعه نکرده‌اند:

1- خبر حمله وحشیانه به حسینیه بقیه‌الله و منزل رهبر شیعیان کشور نیجریه در شهر زاریا و کشتار شیعیان مظلوم به بهانه‌ای واهی، چند روز است که توسط بعضی از رسانه‌های خبری منتشرشده است و موجی از خشم و کینه نسبت به این عمل ایجاد کرده است. شیعیان نیجریه که به‌خصوص در سال‌های اخیر هرسال بر تعدادشان اضافه می‌شود، به خاطر عشق و علاقه به امام‌خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران در آن کشور به «خمینیون» شهرت یافته‌اند و بی‌راه نیست اگر آن‌ها را فرزندان معنوی امام‌خمینی(ره) بنامیم که تنها با شنیدن اوصاف نیکوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، عاشق مشی و مرام او شدند و از ادیان و مذاهب مختلف به تشیع مشرف شدند. ناراحتی وابستگان به صهیونیسم و وهابیت از این موج اسلام‌خواهی شیعی باعث شده تا شیعیان مظلوم و بی‌پناه و مستضعف نیجریه‌ای به بهانه‌های مختلف در معرض دشمنی و حمله قرارگرفته و جان بسیاری از آن‌ها بر سر دین و عقیده پاکشان گذاشته‌شده است. حمله ارتش نیجریه  به راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز روز قدس سال گذشته که باعث کشته شدن ده‌ها نفر از شیعیان و ازجمله سه فرزند شیخ زاک‌زاکی رهبر شیعیان نیجریه شد نمونه‌ای از این دشمنی است. شیخ ابراهیم زاک‌زاکی روحانی بانفوذ نیجریه‌ای که از علاقه‌مندان و شیفتگان مکتب امام‌خمینی(ره) است و به‌تنهایی باعث اسلام آوردن و تشیع صدها هزار نفر از مردم شده است، این روزها درحالی‌که به‌شدت زخمی است در وضعیتی نامعلوم تحت بازداشت ارتش نیجریه قرار دارد.

2- اولین روز بعد از تعطیلات آخر ماه صفر بخشی از رسانه‌های مکتوب و مجازی کشور مهم‌ترین محور جریان سازی خبری خود را به اعلام احتمال نامزدی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی نوه گرامی حضرت امام‌خمینی رحمت‌الله علیه برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس خبرگان در ماه اسفند اختصاص دادند. اینکه نام شریف خمینی عزیز بافاصله ربع قرن از ارتحال او چنین درشت بر صفحه نخست روزنامه‌ها می‌نشیند، به‌خودی‌خود شعف‌انگیز است و حکایت از ادامه پویایی نام و مرام حضرت روح‌الله است و چه کسی سزاوارتر از سلاله شایسته او برای ادامه راه درخشان مکتب امام‌خمینی.

بدون تردید، «خمینی» که چنین با افتخار و علاقه از حضورش سخن می‌گویند، بسیار فراتر از یک نام خانوادگی بر شناسنامه تعدادی از اتباع جمهوری اسلامی است. خمینی پیش از آنکه یک نام خانوادگی باشد، نماد یک  مکتب و هویت جدید در تاریخ پرفرازونشیب اسلام است که میلیون‌ها عاشق و جانباز سینه‌چاک به‌عنوان فرزندان معنوی ایشان در جای‌جای گیتی به پیروی از او افتخار می‌کنند. امام‌خمینی(ره) ترسیم‌کننده یک خط فکری  است، خطی که به تعبیر خلف صالحش حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله)،  به معنی «طرفداری از فقرا، ضعفا، عدالت اجتماعی، وحدت ملی، مقابله و معارضه با استکبار جهانی و وابستگان آن‌ها» است. و طبیعی است آنچه در این میان اصالت دارد، در کنار احترام به نسبت‌های خونی، روح مکتب و میراث ارزشمند فکری آن حضرت است.

3- اگر ورود یکی از نوادگان امام‌خمینی به عرصه رقابت‌های انتخاباتی مجلس خبرگان که مانند هر شهروند واجد شرایط جمهوری اسلامی حق مسلم و پذیرفته اوست، از چنان اهمیتی برخوردار است که یک جریان رسانه‌ای و سیاسی برای آن ایجاد شود، قطعاً واقعه جان‌سوزی که برای«خمینیون» نیجریه به‌عنوان فرزندان فکری و پیروان صادق امام‌خمینی رحمت‌الله علیه پیش آمد، از جهات متعدد و ازنظر ارزش خبری، دارای اهمیتی مضاعف بود و شایسته بود که کسانی که حضور یکی از فرزندزادگان امام‌خمینی(ره) را چنان مهم شمردند، گوشه چشمی هم به رخدادی می‌داشتند که ده‌ها نفر جانشان را به جرم اعتقاد به  آرمان امام‌خمینی(ره)  از دست دادند، اما با نگاهی به پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها در روزهای گذشته، هیچ نشانه‌ای (با تأکید عرض می‌کنم که هیچ نشانه‌ای) ازآنچه بر سر «خمینیون» آمد، در صفحه اول روزنامه‌هایی که نام خانوادگی خمینی را برجسته ساختند، دیده نمی‌شود. این نوشته هرگز اعتراضی به آن استقبال ندارد، بلکه همان‌طور که در طلیعه این مقال گذشت، نشستن واژه خمینی با تکریم و احترام به هر بهانه و انگیزه‌ای خوشایند  است، اما این رفتار دوگانه با اسم خمینی(ره) و رسم خمینیون جای سؤال و تأمل دارد.

4- نگاهی به سابقه بخش زیادی از فعالان سیاسی و رسانه‌هایی که بر رسم خمینیون چشم‌بسته و به بزرگ‌نمایی نام  خانوادگی امام بزرگوار چسبیده‌اند، نشان می‌دهد که کمتر نشانه‌ای از دل‌بستگی و اعتقاد به مکتب  امام‌خمینی(ره) یا ترویج ارزش‌های به ارث مانده از خمینی بزرگ (ره) در کارنامه آن‌ها دیده می‌شود و اینجاست که  زنگ خطر فروکاستن مکتب امام‌خمینی(ره) تا حد یک نام خانوادگی و استفاده ابزاری از آن به صدا درمی‌آید. امام‌خمینی (ره) به اعتراف دوست و دشمن، نماد مبارزه با استکبار و ظلم و زیاده‌خواهی قدرت‌های سلطه‌جو است، امام‌خمینی (ره) واضع اصطلاح انقلابی «شیطان بزرگ» برای رأس هرم استکبار است. همه کارنامه رسانه‌هایی که این روزها نام خانوادگی خمینی را چنین برجسته ساخته‌اند، را زیرورو کنید؛ ممکن است بارها با چهره بزک‌کرده شیطان بزرگ روبرو شوید، اما نشانی از نگاه امام به جرثومه فساد نخواهید دید. ممکن است، مصادیق فراوانی از تحریف خط‌وربط امام راحل(ره) را بیابید، اما نشانه کمتری از معرفی چهره درخشان روح‌الله خمینی رضوان‌الله تعالی علیه خواهید یافت.

4- تلاش برای سوءاستفاده از نام خانوادگی و شرافتمند خمینی در تحولات سیاسی ایران سابقه دارد. پیشنهاد مزورانه ابوالحسن بنی‌صدر برای انتصاب مرحوم حاج سید احمد خمینی (یادگار فقید امام) به‌عنوان نخست‌وزیر دولت جمهوری اسلامی که اتفاقاً با لعاب جوان‌گرایی هم رنگ‌آمیزی شده بود، شاید نخستین اقدامی بود که با هوشیاری مثال‌زدنی امام راحل رحمت‌الله علیه، ناکام ماند. امروز هم باسابقه‌ای که از خاندان کریم امام‌خمینی(ره) سراغ داریم، این انتظار و اطمینان هست که از به نتیجه رسیدن توطئه مصادره به مطلوب آن نام بلند و یا خدای‌ناکرده دوقطبی سازی سیاسی جامعه به طرفداران و مخالفان این نام شریف و یا خطرناک‌تر از آن قرار دادن این نام در برابر مهم‌ترین میراث گران‌قدر امام‌خمینی یعنی ولایت‌فقیه، جلوگیری شود. خاندان معظم خمینی کبیر(ره) برای همیشه و برای قریب به‌اتفاق ایرانیان قابل‌احترام و ستایش‌اند و حضور اعضای محترم این خاندان در مناصب و مسئولیت‌های نظام جمهوری اسلامی، مغتنم و افتخارآمیز، اما به یاد داشته باشیم که بقا و دوام نام و یاد خمینی بزرگ، وابسته به وجود رهروان این خط مبارک یعنی «خمینیون» واقعی است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها