کد خبر: ۳۵۵۵۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۲۸ آذر ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، اسرائیل اخیرا اعلام کرد که جنگ آینده با حزب‌الله لبنان شاهد استفاده گسترده از ناوگان موشکی دقیق و دوربرد حزب‌الله و هدف قرار دادن گسترده فرودگاه‌های جنگی سرزمین‌های اشغالی و باندهای پرواز جنگنده‌ها خواهد بود و به این ترتیب اسرائیل شاخص برتری خود در جنگ با حزب‌الله را از دست خواهد داد.  
 
ارتش اسرائیل راه حل این مشکل را در تجهیز هواپیماهای جنگی آمریکایی از نوع اف 35 می داند که قادر به فرود و پرواز عمودی از باندهای نسبتاً کوچکی است و دستیابی حزب‌الله لبنان به اهداف خود در ممانعت از حملات هوایی اسرائیل به خاک این کشور را مشکل‌تر می ‌کند.   
 
سایت عبری زبان واللا در این رابطه به رقابت تسلیحاتی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان اشاره کرده و توضیح می‌دهد که مرحله آینده این رقابت ، تجهیز حزب‌الله لبنان به موشک‌های بسیار دقیق خواهد بود که فراتر از ناوگان کنونی این حزب است. توانمندی‌هایی از این نوع می‌تواند تهدید جدی بر ضد ناوگان نیروی هوایی اسرائیل به‌ ویژه فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی و باندهای پرواز و فرود جنگنده‌های اسرائیلی به شمار برود.   
 
این سایت صهیونیستی می‌افزاید که نیروی هوایی اسرائیل در سال‌های اخیر به دنبال بهبود کیفیت کادر جنگی خود بوده و تمرکز ویژه بر ناوگان مبارزاتی خود در مقابله با تلاش های تجهیز موشکی حزب‌الله لبنان بوده است. این منبع صهیونیستی می‌افزاید که مذاکرات کنونی بین ارتش اسرائیل و طرف آمریکایی برای تجهیز اسرائیل به هواپیماهای پیشرفته و رادارگریز آمریکایی ادامه دارد، هواپیماهایی که قادر به فرود عمومی در مناطقی شبیه به منطقه فرود بالگردها باشد. این هواپیما قادر هستند در باند پروازی به مسافت 500 فوت پرواز خود را آغاز کنند. منظور این سایت از جنگنده های مذکور هواپیماهای اف 35 از نوع «B STOVL» است.
 
این پایگاه خبری با اشاره به ارزیابی‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل می افزاید که ناوگان موشکی این حزب به بیش از 130 هزار موشک می رسد که بخشی از آن ها دور برد بوده و قادر به هدف قرار دادن هر نقطه ای در داخل سرزمین های اشغالی است.
 
آیا در جنگ سوم لبنان نیروی هوایی اسرائیل از کار می‌افتد/
 
منابع امنیتی اسرائیل به این سایت خبری اعلام کردند که ارزیابی موجود در موسسات امنیتی اسرائیل نشان می دهد که حزب الله لبنان در جنگ سوم لبنان با مجموعه ای متشکل از هزار موشک وارد عمل شده و بلافاصله فرودگاه‌های جنگی اسرائیل و هواپیماها و یگان‌های تسلط بر آنها و گروه‌های نظارت هوایی در این فرودگاه را هدف قرار می دهد.
 
روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای نوشت: در سوی دیگر رسانه‌های عبری ‌زبان دیروز از راهکاری موقت برای  حل این مشکل سخن گفتند که استقرار سامانه‌های گنبد آهنین در کشتی‌های جنگی از نوع ساعر 5 است تا در برابر تهدید مقاومت بر ضد تأسیسات استراتژیک اسرائیل در سواحل دریای مدیترانه به ویژه تأسیسات استخراج گاز و نفت ایستادگی کند. منابع نظامی اسرائیلی اعتقاد دارند که این راه‌حل موقت در صورتی قابل اجرا است که نیروی دریایی اسرائیل به تجهیزات جدیدی برای دفاع از این تأسیسات مجهز شود.
 
بر کسی پوشیده نیست که سامانه گنبد آهنین برای ره‌گیری موشک‌های با برد کوتاه است، البته در صورتی که تعداد مجموعه های شلیک شده از این موشک ها اندک باشد، بنابراین سامانه مذکور در برابر موشک‌های دقیق و ویرانگری مانند موشک روسی یاخونت موفق نیست و اسرائیل را کاملاً در تیررس حزب‌الله لبنان قرار می‌دهد.
 
همچنین روزنامه السفیر لبنان نیز در مقاله‌ای به قلم حلمی موسی سردبیر این روزنامه و کارشناس مسائل استراتژیک و نظامی رژیم صهیونیستی نوشت: تغییرات گسترده‌ای در منطقه عربی به وجود آمده که نشان دهنده تحولی بزرگ است که نه تنها نظریه امنیتی اسرائیل و ملحقات آن را دستخوش تغییر کرده ، بلکه دیدگاه‌ها نسبت به کیفیت سلاح‌های مطلوب برای مقابله با مرحله جدید را نیز متفاوت کرده است. در حالی که در دهه گذشته رژیم صهیونیستی سطح مربوط به خطرات ایران را تا سطح موجودیتی افزایش داده بود، اکنون توجه بیشتری به خطرات با شدت کمتر و در عین حال نزدیکتر دارد. از جمله این خطرات اصول‌گرایی اسلامی مستقر در اطراف سرزمین‌های اشغالی علاوه بر خطرات مربوط به حوزه های نفتی است.
 
آیا در جنگ سوم لبنان نیروی هوایی اسرائیل از کار می‌افتد/
 
گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های صهیونیستی نشان می‌دهد که سلاحی که بالاترین هزینه در تاریخ را به ارتش اسرائیل تحمیل کرده یعنی زیردریایی‌های آلمانی دلفین (با هزینه‌ای بالغ بر نیم میلیارد دلار برای هر فروند) نیاز زیادی را مرتفع نمی‌کند. بعد از این که ایران توافق هسته‌ای خود را با قدرت‌های بزرگ به امضا رساند و مهم‌تر از آن بعد از بروز محدودیت‌هایی که استقلال رژیم اسرائیل در رفتارهای خود در این زمینه را تحت تأثیر قرار داده، صحبت‌های زیادی در مورد نیاز به کنار گذاشتن برخی از این زیردریایی‌ها مطرح شده است.
 
عاموس هارئیل کارشناس مسائل نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص معتقد است که طرحی که ارتش اسرائیل سالها برای تجهیز خود بر آن تکیه می کرد، در نتیجه تلاش برای هماهنگی با محدودیت‌های بودجه و تغییر ماهیت خطرات پیرامونی شاهد تغییرات گسترده‌ای بوده است. هارئیل تأکید دارد که گادی آیزنکوت رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل به دنبال ایجاد انقلابی در این رویکرد است. وی این روند را قبل از پایان سال اول تصدی این سمت آغاز کرده است. بر اساس آنچه که سخن‌گوی ارتش اسرائیل اعلام کرده آیزنکوت نمی خواهد زیردریایی های آلمانی را که خریداری کرده یا قرارداد بسته است، را برای اسرائیل نگه دارد.
 
وی توضیح می‌دهد که ارتش اسرائیل در سال 2019 زیردریایی‌های آلمانی دلفین را تحویل خواهد گرفت. زیربنای نیروی ارتش اسرائیل متشکل از شش زیردریایی در نیروی دریایی ارتش است، اما مشخص است که طرح آیزنکوت مبتنی بر نگهداری این ناوگان از زیردریایی‌ها نیست. به همین علت تلاش‌هایی آغاز کرده تا اولین زیردریایی که در سال 1999 دریافت کرده را به فروش بفرساند.
 
البته گفته می‌شود این زیردریایی‌ها به صورت خاصی برای اسرائیل تهیه شده است، آنها مجهز به سکوهای پرتاب موشک‌های دوربرد قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است. در آن زمان‌ها این زیردریایی‌ها بر اساس نظریه‌های جنگی اسرائیل اصلاح شده بود، به گونه‌ای که امکان حملات اتمی از طریق زیردریایی ها در آب های عمیق را فراهم می کند.  
 
این زیردریایی‌ها در آن زمان مفیدترین سلاح استراتژیک برای اسرائیل بود که دیدگاه های خود را بعد از جنگ دوم خلیج فارس تهیه کرده بود. ارتش معتقد است که در حال حاضر حفظ تمامی این زیردریایی‌ها و حفاظت از آنها بار مالی گسترده‌ای را بر آن تحمیل خواهد کرد، به همین علت به این نتیجه رسیده است که نیازی به ناوگان بزرگ متشکل از شش زیردریایی ندارد. آن ها معتقدند 5 فرزند زیردریایی در این مورد کافی است.
 
آیا در جنگ سوم لبنان نیروی هوایی اسرائیل از کار می‌افتد/
 
در هر حال هارئیل تأکید دارد که اولویت‌های ارتش اسرائیل در سال‌های اخیر تغییر کرده است، به گونه‌ای که ارتش در سال‌های آینده بر روی سامانه‌ها و جنگ‌های نزدیک مرزهای خود با فلسطینی ها یا سازمان های افراط گرای اسلامی در سوریه و صحرای سینا و حزب الله لبنان متمرکز خواهد شد.
 
در همین چارچوب قرار است اسرائیل به زودی بخشی از ناوگان جنگنده‌های اف 16 خود از نوع دوم را که قبل از 30 سال پیش تحویل گرفته، کنار بگذارد. پیش ‌از این نیز رژیم صهیونیستی جنگده‌های فانتوم را که در دهه 70 قرن گذشته میلادی ستون فقرات نیروی هوایی ارتش اسرائیل به شمار می‌رفت، کنار گذاشته است.   
 
همچنین در زمینه جنگنده ها نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه نیروی هوایی رژیم اسرائیل و آمریکا در ماه‌های اخیر مذاکراتی را برای خرید ناوگان موشک‌های رادارگریز که قادر به پرواز و فرود عمودی هستند، دنبال می‌کنند. این هواپیماها قادر به فرود مانند بالگرد بوده و در باندهای کوتاه می توانند به پرواز در آیند. این جنگنده‌ها از نوع اف 35  موسوم به B STOVL هستند که تولید شرکت لوکهید آمریکا است. موتور این جنگنده‌ها و سامانه‌های استفاده شده در آنها جزو آخرین تکنولوژی استفاده شده در عرصه‌های جنگ نو است.
 
چیزی که باعث شده رژیم اسرائیل این هواپیماها را به جای مدل‌های دیگر انتخاب کند، قدرت آن در فعالیت در مراحل چالش و بحران است، به گونه‌ای که قادر به فرود در مناطق سری حتی در مناطق تحت تسلط دشمن است. علاوه بر این یکی از انگیزه‌های اسرائیل برای خرید این سلاح این است که جنگ‌های آینده جنگ در جبهه های دوردست نیست، بلکه جنگ های نزدیک است. علاوه بر اینکه جریان‌های منطقه‌ای مانند حزب‌الله لبنان موشک‌هایی در اختیار دارند که قادر به تعطیلی کشاندن فرودگاه‌های جنگی اسرائیل است. اسرائیل معتقد است که حزب‌الله لبنان بیش از 130 هزار موشک در اختیار دارد که موشک های نقطه زن اسکاد تنها بخشی از آن ها است که می‌تواند هر منطقه در داخل فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد.
 
آیا در جنگ سوم لبنان نیروی هوایی اسرائیل از کار می‌افتد/
 
اسرائیل معتقد است که حزب‌الله لبنان در مرحله آینده به دنبال دراختیارگرفتن موشک‌های با دقت بسیار بالا خواهد بود و این موشک‌ها خطرات جدی بر ضد ناوگان‌های جنگنده‌ها و باندهای پرواز آنها در فرودگاه‌های نظامی اسرائیل به شمار می‌رود. براساس ارزیابی‌های ارتش اسرائیل حزب‌الله لبنان در آغاز جنگ آینده مجموعه ای از 1000 موشک را به سمت پایگاه‌ها و ناوگان‌های هوایی و یگان‌های نظارت هوایی شلیک خواهد کرد. ارتش اسرائیل در همین راستا اخیراً مانورهای را برای آموزش در راستای راه‌اندازی فرودگاه و نیروی هوایی در صورت هدف قرار گرفتن آنها با بیشترین حجم موشک‌های ممکن انجام داده است.
 
آیا در جنگ سوم لبنان نیروی هوایی اسرائیل از کار می‌افتد/
 
گفته می‌شود اسرائیل قرارداد خرید 34 جنگنده اف 35 را امضا کرده است که متفاوت از جنگنده‌های جدید هستند، این رژیم همچنین قدرت خرید 17 جنگنده دیگر را نیز دارد. اوضاع البته به اینجا ختم نمی‌شود. نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از هدف قرار گرفتن تأسیسات استخراج گاز در سواحل دریای مدیترانه در حوزه‌های گازی لفیتان و تمار یک نگرانی جدی به شمار می‌رود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که پیش‌ازاین نیز ایستگاه‌های تولید انرژی در اسرائیل هدف حملات موشکی از ناحیه حزب‌الله لبنان یا مقاومت غزه قرار گرفته است، این موضوع می‌طلبد که اقدام جدی برای افزایش حمایت از حوزه های گازی اسرائیل انجام شود.
 
در این چارچوب اسرائیل سعی دارد سامانه‌های گنبد آهنین خود را بر روی کشتی های جنگی سوار کند تا در شرایط بحرانی آن ها را در نزدیکی چاههای گاز مستقر نماید.
منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها