أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۵۶۰۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۰۱ بهمن ۱۳۹۴
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
عضو اتحادیه انبوه سازان افزود: ما خودمان در شاهین شهر اصفهان تنها با 15تا25 میلیون وام موفق شدیم 45 واحد آپارتمان به مردم تحویل بدهیم یک اتفاق بی نظیری بود آن هم برای افراد بدون خانه . تمام دولت ها برای این قشر آسیب پذیر برنامه ریزی می کنند ولی ما هنوز خروجی در سیاست های وزارت مسکن ندیده ایم. هنوز حمایت واقعی را شاهد نبودیم چند طرح و چند شعار داده شده اما عملا چیزی ندیده ایم.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، مهندس کریم داوودی عضو فعلی شورای شهر اصفهان و رئیس کمیسیون اقتصادی این شورا است و حدود 20 سال است در بخش مسکن و انبوه سازی فعالیت دارد و از اعضا اتحادیه انبوه سازان به شمار می رود. وی پیش از سمت کنونی اش در شورای شهر اصفهان، نماینده شورای شهر در کمیسیون معماری و شهرسازی بوده که در همین خصوص خبرنگار اقتصادی پایگاه 598 با ایشان در خصوص مشکلات بازار و ساخت مسکن در دولت کنونی و اضاع فعلی که بحث وام های جدید مسکن گفت‌وگو نموده است.

به عنوان کسی که سالها در زمینه عمرانی و ساخت و ساز فعال بوده اید سیاست های دولت را در حوزه مسکن چطور ارزیابی می کنید؟

ما سیاستی ندیدم هنوز در حوزه مسکن کاری رویت نشده  که نشان از سیاست و برنامه دولت باشد در واقع اگر هم کاری شده به نوعی دنباله و تکمیل کارهای قبلی بوده است می دانید  که رسالت دولت و وزارت  مسکن  تولید مسکن برای مردم بخصوص اقشار آسب پذیر و کم درآمد است وگرنه  کسانی که کار خودشان را انجام می دهند و مسکن دارند نگرانی ندارند باید برای طبقه اجتماعی پایین که توان خرید مسکن ندارند چاره اندیشی کرد که هنوز هم آنچه که بتواند خروجی داشته باشد تحت عنوان سیاست دولت را شاهد نبودیم حالا این مسکنی که مطرح کردند قسطی، فروشی هم  چیزی در عمل درباره آن چیزی ابلاغ نشده است.

وام 40تا 80 میلیونی که قرار است برای مسکن داده بشود چطور؟

این وام قرار است تا به سازندگان مسکن داده شود به مصرف کننده 40 تا 50 میلیون وام تخصیص داده شده است که آن هم شرطی است که یا رسوب جایی داشته باشد  و یا اوراق بهادار بخرد چیزی که قبل از این هم وجود داشت و اتفاق خاص و تازه ای برای  مسکن نیست.

پس به نظر شما چیزی فرق نکرده و این سیاست بانک مسکن همچنان برای قشر آسیب پذیر کمرشکن و سخت است؟

بله، یعنی کسی که 50 میلیون وام می گیرد قبل از آن باید 9تا10 میلیون  تومان اوراق بهادار تهیه کند این اوراقش صفر می شود بعد 50 میلیون بهره با پول 24درصدی به او می دهند که امری عادی است حداقل یک آپارتمان نیاز به 100 میلیون هزینه دارد خیلی گران است که باید تسهیلاتی را افراد دریافت کنند تا حداقل توان خرید یک خانه کوچک را داشته باشند. الان تورم بالاست هرکس پولی دارد در بانک می گذارد تا سودش را بخورد درست است گفته می شود نقدینگی در جامعه زیاد است ولی 80درصد این نقدینگی در بانک ها رسوب کرده در جامعه باعث گردش کار نمی شود همین امر است که باعث رکود اقتصادی در کشورشده است.

یکی از سوالاتی که خیلی ها در بحث ساخت و ساز مسکن دارند این است که مثلا چگونه است که پیمانکاران ایرانی در ونزوئلا توانستند در این کشور رکوردشکنی در ساخت و ساز مسکن ایجاد کنند ولی در کشور خودمان هنوز دچار مشکلات متعددی هستیم؟

 آنها با دلار کارشان مرتبط است دلار مانند ریال نوسان قیمت ندارد ولی اینجا پیمانکاران براساس دلار قرار داد بسته نمی شود بلکه با ریال است که هربار یک قیمتی دارد تورم اجازه نمی دهد کار را تمام کنند و وسط کار درمی مانند از طرفی کارفرما پول آنها تمام و کمال به موقع می دهد درحالی که خیلی از پیمانکاران اینجا هستند که هنوز پول خود را دریافت نکرده اند و طلبکارند کارفرما می گوید پولی نیست و همین باعث مشکلات  دوسویه در کار ساخت و ساز می شود.

دولت چرا همان مسکن  مهر را ادامه نداد و طرح مسکن اجتماعی را عنوان کرد که هنوز هم در حد حرف باقی مانده است؟

 مسکن مهر تنش زیادی برای دولت ایجاد کرد مثلا بانک مسکن سپرده را 20 درصد می داد به مردم  که 3تا4درصد هزینه داشت از آن طرف 7درصد در اختیار وام مسکن قرار می داد یعنی دولت حدود 17تا18 درصد  باید روی آن یارانه می پرداخت ولی با این حال قبول دارم طرح خوبی بود یک اتفاق تاریخی که خیلی ها را خانه دار کرد کسانی که اصلا خواب داشتن خانه را  هم نمی دیدند الحمدلله حالا در خانه های خود زندگی می کنند به نظر من باید بینابینی عمل کرد. نه به آن شکل که همه در کشور شده بود مسکن مهر به طوری که  بعضی جاها تولیدات مسکن روی دست سازندگان آن مانده بود و نمی خریدند و نه  حالا که وام آنچنانی می خواهند بدهند افراط و تفریط در سیاست های اقتصادی کشور آسیب زاست من فکر می کنم بحث مسکن سازی فصلی است گاهی حمایت 100درصدی دارد و گاهی هم حاضر نیستند حمایت صفر درصدی داشته باشند.

چرا هنوز به ثبات در این سیاستگذاری ها نرسیده ایم کشوری مثل سوییس هر ده سال یک بار شاهد  تغییرات در این امر است ولی ما به قول شما فصلی هستیم؟

این را باید سیاستگذاران در سطح کلان کشور و نمایندگان مجلس به صورت جدی دنبال کنند و به فکر باشند تا به ثبات نسبی برسیم البته مقداری هم به وضعیت بودجه بر می گردد آن زمان فروش نفت بهتر بود درآمدها بیشتر بود ولی حالا فروش نفت با مشکل مواجه شده است.

خوب مسکن مهر که تقریبا ایده مناسبی بود چرا این حرکت با رفع مشکلاتش ادامه داده نشد؟

بله، ایده خوبی بود محاسن زیادی داشت .ما خودمان در شاهین شهر اصفهان تنها با 15تا25 میلیون وام موفق شدیم 45 واحد آپارتمان به مردم تحویل بدهیم یک اتفاق بی نظیری بود آن هم برای افراد بدون خانه . تمام دولت ها برای این قشر آسیب پذیر برنامه ریزی می کنند ولی ما هنوز خروجی در سیاست های وزارت مسکن ندیده ایم. هنوز حمایت واقعی را شاهد نبودیم چند طرح و چند شعار داده شده اما عملا چیزی ندیده ایم.

به نظر شما دولت یازدهم اصلا اعتقادی به این مسئله دارد؟

 اولین چیزی که  وزیر مسکن آقای آخوندی موقع رای گرفتن از مجلس عنوان کرد  این بود که میخواهم پروژه های نیمه تمام  مسکن را تمام کنم  و خوب این کار را کرده است ولی اینکه بخواهد چیزی جدید را شروع کند اتفاقی نیفتاده است اینکه مسکن مهر محسنات داشت قبول. ولی چون پول نبود آن خطی که دولت برای حمایت از طریق بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن گذاشته بود الان نیست برای همین با مشکل کمبود پول مواجه هستند.

آیا بانکها همکاری دارند؟

بانکها برای دنبال کردن این طرح مسکن باید از سوی دولت حمایت شوند تا دولت ها سیاست کمک نداشته باشند و اعتباری در این زمینه  درنظر نگیرند و خط اعتباری برای انها پیش بینی نشود بانکها هم  وارد میدان نمی شوند.

با این اوصاف آینده مسکن را چطور می بینید؟

طبق آمار که در کشور می دهند ما سالی یک میلیون مسکن نیاز داریم الان در سال500تا600 هزار مسکن تولید می شود در دوسه ساله اخیر این میزان  به 330 تا400 هزار کاهش یافته است که این کمبودها کم کم روی هم جمع می شود و یکروز خودش را نشان می دهد که باعث مشکل خواهد شد چون بازار ایران براساس عرضه و تقاضات است. در اقتصاد مسکن دو اصل  وجود دارد یکی نیاز مسکن  و یکی توان خرید متقاضی است این نیاز سرجای خودش است ما باید کاری کنیم تا توان خرید متقاضیان مسکن کم درآمد بالا برود تا سازندگان شروع کنند برای این طیف تولید مسکن داشته باشد . یک مسکن برای یک فرد 500 متر است و برای فرد دیگر 70 متر یعنی او  5برابر سرمایه می خواهد باید انبوه ساز تشخیص بدهد امیدواریم در زمان باقی مانده از عمر دولت نسبت به این  مسئله چاره اندیشی جدی شود چون امکان تحقق وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها