کد خبر: ۳۵۵۷۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۲۷ دی ۱۳۹۰
يك کارشناس ارشد مهندسی نساجی گفت: عدم توجه به پشتوانه‌هاي علمي كشور در توليد محصولات با كيفيت سبب شده است كه ايران در طراحي لباس بانوان ناموفق باشد تا جاييكه يك كشور غير مسلمان وارد اين عرصه شود.
ضا علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشي «خبرگزاري دانشجو»، در زمینه پوشاک بانوان گفت: امروز کمتر کسی است که به نحوی با ورزش در ارتباط نباشد؛ چراكه ورزش از جهات مختلفی دارای اهمیت است و تلاش بسیاری جهت افزایش تمایل به سوی عمومیت ورزش در جامعه صورت می گیرد به طوريكه مقامات در مراتب بالای سیاسی به تماشای مسابقات ورزشی می نشینند كه این نشان از اهمیت ورزش در عرصه بین المللی دارد.

وي در ادامه افزود: ارائه تجهیزات و امکانات و علوم مطابق با نیاز ورزشکاران از نيازهاي ورزش امروز است و کمپانی ها و محققین تلاش بسزایي را در این راستا انجام داده اند و امروز ما شاهد تحولی شگرف دراین علوم و پدید آمدن مهندسی ورزش هستیم.

اين مهندس نساجی کشورمان در ادامه تولیدات و محصولات نساجی را در تمام ورزش ها مورد استفاده دانست و افزود: محصولات نساجی مانند لباس ورزشی، تجهیزات ورزشی و کفش های ورزشی کاربرد فراوانی در ورزش دارند و استفاده از الیاف و پارچه های نساجی در پوشش های ورزشی و سایر تجهیزات ورزشی به خوبی بازگو کننده افزایش اثر گذاری آن در دهه اخیر است.

عليزاده به جایگاه مهم مواد نساجی در تهیه پوشاک اشاره کرد و گفت: مواد نساجی در اشکال مختلف و در گستره وسیعی از پوشش ورزشی و در تجهیزات ورزشی کارایی بالایی دارند.
 
وي افزود: لباس ورزشی به عنوان پوشش ورزشی در عملکرد ورزشکار تاثیر بسزایی دارد كه در این راستا امروزه شاهد ترقی کمپانی ها در تولیدات جدید هستیم و کمپانی ها اقدام به توسعه محصولات خود کرده اند كه اين امر باعث شده تا ما شاهد تولید محصولات متنوع در پوشاک ورزشی باشيم که در افزایش قابلیت و عملکرد ورزشکاران بسیار تاثیرگذار بوده است.

اين مهندس نساجي كشورمان از سه فاکتور مهم در تهیه پوشاک نام برد و خاطر نشان کرد: نوع پارچه بکار رفته، طراحی و تناسب پوشاک و نیز شکل و اندام بدن در قسمت هاي مختلف بدن، بزرگی درجه خمیدگی و بزرگی و میزان فشاری که وارد می شود، مهم ترین اولویت های تهیه پوشاک در امر ورزش هستند.

علیزاده افزود: در کشور ما نیز ورزشکاران از دانش روز دنیا عقب نمانده و شاهد پیشرفت و تکامل ورزش حرفه ای در کشورمان هستیم، اما کمبودی که با آن روبرو ايم در حوزه ورزش بانوان مسلمان و محجبه است، ورزشکاران زن در عرصه ورزش در صحنه های بین المللی با حجاب اسلامی، افتخارات بسیاری چه از جنبه قهرمانی و از جنبه های فرهنگی و عقیدتی برای کشورمان به ارمغان آورده اند.

وی تاکید کرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بيشتر مدال‌ها مربوط به ورزش جانبازان و معلولين بود و پس از آن و با درخشش مردان در رقابت‌هاي جهاني كم‌كم زنان وارد عرصه ورزش شدند و به دليل مسائل سياسي حمايت‌هاي زيادي از تيم‌هاي بانوان صورت گرفت و حضور زنان با پوشش اسلامي در تورنمنت‌هاي بين المللي آغاز شد.
 
این مهندس نساجی در ادامه گفت: بانوان در کشورهای اسلامی در مسابقاتي که در خارج سالن و یا در سایر کشورها برگزار می شود با مشکلاتی روبرو هستند، حال نیازمند تعامل بیشتر جهت بهبود بزرگترین چالش پیش روی آنها که همان نبود پوشاک مناسب و در شأن بانوان ورزشکار است، هستيم.

عليزاده تصریح کرد: زنان پوششي را مي خواستند كه بين چادر و مانتو باشد و با طراحی لباس های مختلف سعی کردند موانع حضور بانوان در عرصه های بین المللی را از پیش رو بردارند اما موضع گیری های جهان در خصوص حضور بانوان محجبه به گونه ای است که ورزشكاران بايد علاوه بر اينكه پيش از برگزاري مسابقه خود را از نظر رواني براي حضور در مسابقه آماده می كنند بلكه بايد آمادگي لازم را داشته باشند كه با حجاب آنها برخورد شود و گاهي نيز مانع حضور آنان در ميدان شوند.

وی به سخن مقام معطم رهبری که فرمودند «امروز زن ایرانی سرمشق و الگوی زنان مسلمان کشورهای دیگر است و ضرورت سرمایه گذاری و توجه هرچه بیشتربه مسئله ورزش زنان مورد تاکید قرار دارد» اشاره کرد و گفت: در این راستا ورزش بانوان نیازمند همتی مضاعف و جهادگونه است و در ابتدا بایستی اولویت ها، نیازهای اولیه و دورنمایی از آن تهیه شود.

اين کارشناس ارشد نساجی توجه به ايمني پارچه و ساختار آن به گونه‌اي كه متناسب با بدن زنان باشد را در کنار توجه به حجاب لازم دانست و گفت: در كنار طراحي خوب و زيبايي لباس، رنگ آميزي يكي از بخش‌هاي مهم تهيه لباس‌هاي ورزشي است و در يكي از مسابقات ورزشي به قدري لباس‌هاي ورزشكار زن كشورمان ناجور و زننده بود كه مسئولان ايراني حاضر در مسابقات حاضر به عكس گرفتن نبودند.

عليزاده افزود: بافت پارچه، جنس آن و نقاط تهويه مناسب در افزايش كيفيت لباس ورزشي تاثيرگذار است و نبايد فراموش كرد كه حجاب كامل بايد در كنار حفظ سلامتي و راحتي ورزشكار باشد؛ چرا كه لباس در شرايط روحي و رواني ورزشكار تاثيرگذار است.
 
وي تاکید کرد: در برخی رشته های ورزشی مانند تیراندازی، قایقرانی و پرتاب دیسک و همانند آن بانوان ورزشکار مشکلی پیش روی خود نمی بینند ولی ورزشکاران دوومیدانی و فوتبال که رشته آنها با دویدن و تحرک بالا همراه است با مشکلات زیادی روبرو هستند و متاسفانه نه تنها در عملکرد آنها تاثیرگذار است بلکه در برخی موارد با مصدومیت آنها به سبب نامناسب بودن لباس ورزشی همراه است.

اين مهندس نساجي گفت: بانوان ما همواره نشان دادند که در تمام عرصه های ورزشی توانایی حضور دارند و بایستی از این پتانسیل بالقوه به نحو احسن استفاده کرد؛ چرا که ورزشکاران ما دارای رکوردهای بسیار خوبی در مسابقات داخلی و آسیایی هستند و فاصله کمی با رکوردهای جهانی دارند.

علیزاده به طراحی لباس بانوان فوتباليست توسط یک شرکت هلندی اشاره کرد و گفت: این شركت روي لباس بالاپوش زنان ورزشكار كار كرد و چيزي شبيه به كلاه طراحي كرد البته طراحي هلند كوتاه مدت است؛ چرا كه اين كشورها هيچ آشنايي با سيستم بدني زنان شرقي و عرب ندارند.

وي افزود: نماينده فيفا متقاعد شد تا از اين كلاه استفاده كند و این در حالی است که  مسئولان فيفا از نظر علمي و پزشكي با پوشش زنان مشكل دارند؛ ممكن است در نشست هاي در اردن و مالزي متقاعد شده باشند ولي اين كوتاه مدت است و ممكن است مسئول بعدي بار ديگر با اين مسئله برخورد كند.
 
اين کارشناس ارشد نساجی با طرح این سوال که چرا مشكل حجاب ورزشكاران و پوشش آنها حل نشده است، گفت: اولين عامل مديريت ضعيف مسئولان ورزش كشور است؛ چرا که تا مدت‌ها بودجه‌اي در اختيار ورزش بانوان قرار نداشت و بعد از اينكه مرضيه اكبرآبادي به عنوان معاون امور زنان سازمان تربيت بدني فعاليت خود را آغاز كرد با شعارهايي نشان داد كه برنامه‌هاي ويژه‌اي براي ورزش بانوان دارد اما اين فعاليت‌ها تنها درون سازماني بود.

عليزاده گفت: توليدكنندگان به عنوان دومین عامل در مشکلات لباس بانوان ورزشکار نقش مهمی دارند؛ چرا که نگاهي تجاري و منفعت طلبانه به بخش بانوان دارند و اولين سوالي كه در اين مورد مي پرسند این است که ورود به عرصه پوشاك بانوان چقدر منفعت دارد.

وی عدم توجه به بخش دانشگاهي را سومین عامل این مشکل معرفی کرد و یادآور شد: در دانشگاه الزهراء يك مسابقه براي طراحي يك نوع لباس ورزشي براي بانوان برگزار شد كه علاوه بر اينكه اين مسابقه بسيار ضعيف بود، سازمان تربيت بدني در پرداخت هزينه‌هاي اين مسابقه به قول‌هاي خود عمل نكرد كه اين امر موجب ترديد و رها شدن تلاش‌هاي بخش دانشگاهي شد.

اين مهندس نساجي تشکیل گروه كامل متشكل از دانشگاهيان، ورزشكاران، توليد كنندگان و مسئولان ورزش كشور را در پوشاك ورزشي زنان لازم دانست و گفت: در این برهه از زمان و برای تهیه لباسی با طراحی ایرانی لازم است كه از نخبگان و تحصيل كردگان رشته نساجي و مهندسي ورزشي استفاده شود.

عليزاده افزود: در بررسي‌هاي انجام شده در خصوص لباس بانوان فوتباليست، هيچگاه يك مهندس نساجي حضور نداشته است و اين در حالي است كه دانشكده نساجي دانشگاه اميركبير از استادهاي تراز اول دنيا بهره مي برد ولي از علم اين افراد هيچ گاه استفاده نشده است.

وي حضور دانشگاهيان در عرصه تهیه پوشاک زنان فوتباليست را براي هر دو طرف سودمند دانست و گفت: با ورود دانشگاه ها به این عرصه آنها نيز اين رغبت را پيدا مي كنند كه آزمايشگاه‌هاي خود را تجهيز كنند و گام‌هاي مثبتي در اين زمينه بردارند.
 
اين مهندس نساجي تاکید کرد: خوشبختانه در كشورمان علم كافي برای تولید لباس بانوان فوتبالیست وجود دارد و توليدكنندگان نيز علاقه مند به حضور در عرصه بانوان هستند ولي وزارت ورزش و جوانان و فدراسيون فوتبال اين گروه‌ها را در كنار هم جمع نمي كند.

عليزاده به طرح‌هایي که در خصوص پوشش سر بانوان در دانشگاه اميركبير وجود دارد، اشاره کرد و گفت:  با وجود این طراحی ها هيچ كجا از آنها اسمي برده نشده است ولي اكنون يك شركت هلندي طرحي را ارائه داده است كه در بوق و كرنا كرده‌اند در حالیکه دانشجويان دانشگاه هنر در كنار دانشجويان نساجي توانايي تهيه اين نوع سرپوش را خواهند داشت.

وی طراحی این سرپوش توسط هلند را باعث زیر سوال رفتن توانایی های ایران به عنوان بزرگترین کشور اسلامی منطقه دانست و گفت: كشورمان از زمان ايلامي‌ها در طراحی لباس بانوان مهارت داشتند و زشت است كه ايران با اين همه قدمت در مقابل هلند كه سابقه تاريخي در پوشاك ندارد، شكست بخورد به علاوه باید در نظر داشت که ورزشکاران نمایندگان ما در عرصه جهانی هستند و بایستی با پوشش مناسب، در بر دارنده فرهنگ ایرانی و اسلامی ما باشند.

اين كارشناس ارشد نساجي افزود: بايد طرح‌هاي مختلف به صورت ژورنال تهيه شود و از لحاظ علمي مورد بحث و بررسي قرار گيرد، به سمينار گذاشته شود و مسئولان نمايشگاه‌هاي مختلفي برپا كنند تا اين طرح‌ها را به دنيا معرفي نمايند.
  
عليزاده عدم توجه به پشتوانه هاي علمي كشور را یکی از بزرگترین مشکلات فوتبال بانوان در عرصه بین الملی که همان مخالفت برخی از فدراسیون های جهانی با پوشش اسلامی است، عنوان کرد: کسی نمی تواند در مقابل حرفی که با دلیل و منطق است موضع گیری کند، بانوان ورزشکار ما لایق پوشش زیبا و مناسب هستند تا بتوانند با رقبای خود در شرایط عادلانه مسابقه دهند.
  
وي در پایان گفت: ایران اولین کشوري است که در زمینه پوشاک اسلامی برای بانوان محجبه اقدام کرده است و اين توانايي را دارد كه اولین کشوری باشد که در این زمینه استاندارد بین الملی را دريافت كند و ما اين فرصت را داريم تا با حضور زنان ايراني در بازي هاي المپيك كه تمامي كمپاني ها جديدترين محصولات خود را معرفي مي كنند، توليدات داخلي خود را در معرض نمايش قرار دهيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها