أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۷۴۸۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۷     ۱۳ دی ۱۳۹۴
یادداشت میهمان؛
حجت الاسلام دکتر بهداروند

یکی از مهم ترین نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران، مجلس خبرگان رهبری است. اهمیت فوق العاده این مجلس از آن جا است که مطابق قانون اساسی وظایف مهم تعیین رهبر، نظارت بر او و عزل وی را برعهده دارد.(ر.ک: اصول 107و111)

اصلی‌ترین سمت مجلس خبرگان تعیین رهبر انقلاب از بین فقهای واجد شرایط رهبری است که در اصل یک صد و هفتم قانون اساسی آمده است:«پس از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌ا... العظمی امام خمینی(قدس‌سره الشریف) که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است.

خبرگان رهبری درباره همه فقهای واجد شرایط مذکور در اصل پنجم و یک صد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند، هرگاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیّت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یک صد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌نمایند.

رهبر منتخب خبرگان ولایت امر و همه مسئولیت‌های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. »آن چه از این اصل و سایر اصول قانون اساسی، راجع به رهبری استظهار می‌شود عبارت است از: 1 ـ در اصل پنجم قانون اساسی چنین آمده است:«در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عجل‌الله تعالی فرجه) در جمهوری اسلامی ایران، ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که طبق اصل یک صد و هفتم عهده‌دار آن می‌گردد. »

بنابراین، وظیفه مجلس خبرگان جعل مقام رهبری، یا اعطای آن مقام مجعول به فقیه جامع‌الشرایط نیست بلکه وظیفه او فقط تشخیص تحقّق شرایط مزبور در شخص فقیه و اعلام نظر کارشناسی در این‌باره است؛ یعنی کشف اجتماع شرایط مزبور در شخص خاص. 2ـ شخصیت حقیقی فقیه مزبور همانند اشخاص حقیقی دیگر اعم از فقهای همتای خویش و اعضای مجلس خبرگان و دیگر مردم است، ذیل اصل یک صد و هفتم نیز چنین آمده است:«.... رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است»؛ یعنی شخصیّت حقیقی رهبر در برابر همه قوانین با عامه مردم مساوی است.

در این دوره از ثبت نام مجلس خبرگان جدید برای مجموعه ای 80 نفری، افرادی قریب به هشتصد نفر ثبت نام کرده اند که تعدادی از آنها قدرت خواندن قرآن صحیح یا متن روایت عربی را هم ندارند.

براستی تمام این افراد چه احساس تکلیفی کرده اند که چنین به مراکز ثبت نام روی آورده‌اند؟

چه خطری احساس شده است که در این دوره این قدر، ثبت نام در مجلس خبرگان رهبری حساس شود و متقاضیان زیادی داشته باشد؟

آیا به غیر از وظیفه اصلی خبرگان در بزنگاه تاریخی، موضوع دیگری در کارکرد این نخبگان فقیه وجود دارد؟

متاسفانه برخی از افراد و نخبگان جامعه با تنزل دادن مقام و سطح خبرگان به سطح و کف خیابان ها سبب گردیدند که افراد فاقد صلاحیت بخود اجازه حتی ثبت نام داده و مدعی شوند در امتحان اجتهاد شرکت خواهند کرد.

بیائیم بخود تلقین کنیم عظمت مجلس خبرگان غیر از سایر مجالس است. این مجلس امتحان تاریخی خود را پس داده و امتحانات دیگری در راه دارد. آن را وجه المصالحه خود قرار ندهیم.

بگذاریم ابهت و اهمیت آن دستخوش جریانات سیاسی نشود. شورای محترم نگهبان بی توجه به جنجال های سیاسی اجازه ندهد افراد فاقد صلاحیت به این مجلس مبارک راه پیدا نمایند.

باز هم می گویم به قول سهراب سپهری آب را گل نکنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
مجرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۴
۰
۰
مجلس خبرگان هیچگونه حق نظارت بر رهبری را ندارد و اصلا صلاحیت اینکار را ندارد.امام خامنه ای شاید در اسم معصوم نباششند اما در عمل کاملا معصوم اند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها