کد خبر: ۳۵۸۲۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۱۶ دی ۱۳۹۴
ابعاد جدید از گزارش دو سال پیش پایگاه ۵۹۸ از نفوذ آل سعود در بازار ایران:
دو سال پیش پایگاه 598 در گزارشی از نفوذ سرمایه داران سعودی به بازار روغن ایران و درآمد میلیاردی وهابیون عربستان از برخی از شرکت های ایرانی تولید کننده محصولات روغن های خوراکی خبر داد./ در این گزارش آمده بود که شرکت سعودی هلدینگ غذایی صافولا 80% سهام شرکت صافولا بهشهر را خریداری کرده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، دو سال پیش پایگاه 598 در گزارشی از نفوذ سرمایه داران سعودی به بازار روغن ایران و درآمد میلیاردی وهابیون عربستان از برخی از شرکت های ایرانی تولید کننده محصولات روغن های خوراکی خبر داد.

در این گزارش آمده بود که یک شرکت بزرگ سعودی به نام شرکت سعودی هلدینگ غذایی صافولا 80% سهام شرکت صافولا بهشهر را خریداری کرده است دو کارخانه مواد غذایی زیر مجموعه صافولا بهشهر بیش از 50 درصد از بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار دارند. 


هلدینگ صافولا به ریاست سلیمان بن عبدالقادر المهیدب است با توجه به داده ها در وب سایت بورس عربستان، دولت عربستان با ۱۰ درصد سهام، خود را دومین سهامدار بزرگ صافولا می‌داند.

پس از انتشار  این خبر که بر اساس آمار منتشر شده در نشریه وال‌استریت ژورنال تنظیم شده بود شاهد واکنش تند صاحبان شرکت های مذکور بودیم که ضمن تکذیب خبر منتشر شده با شکایت از این رسانه، مدیر مسئول پایگاه 598 به دادسرا احضار و پس از ابلاغ شکایت مذکور با قید وثیقه 20 میلیونی آزاد گردید. 

در سال 93 پس از برگزاری جلسات بازپرسی و دادگاه، دادگاه مربوطه حکم تبرئه رسانه های درج کننده این خبر را صادر نمود. حال با گذشت دو سال از ماجاری مذکور و به دنبال افزایش تنش و اختلافات میان دولت عربستان و مقامات دولتی ایران و آشکار شدن چهره واقعی آل سعود در دشمنی و مقابله با جمهوری اسلامی ایران بهتر می توان به بررسی و پیگیری ابعاد این موضوع پرداخت.

در سالیان گذشته به دلیل سیاست های غلط مسئولین کشور در واگذاری و فروختن سهام بعضی شرکت های ایرانی به سعودی ها شاهد بهره برداری و ثروت اندوزی بسیار وابستگان آل سعود از صنایع و بازار مصرفی ایران بودیم که ارتباط نزدیک برخی از چهره های سیاسی در ایران با خاندان آل سعود موجب تشدید این موضوع شده بود.

یکی از فعالین بازار روغن ایران در گفتگو با خبرگزاری نسیم در رابطه با نحوه حضور سعودی‌ها و خرید سهام یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های روغن ایرانی این گونه توضیح داد: این قضییه یعنی خرید سهام کارخانه بهشهر توسط  افراد وابسته به خاندان سعودی به سال 2004 میلادی (1382 شمسی)  یعنی در زمان دولت هشتم ( اصلاحات ) برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در آن زمان یک شرکت توسعه صنایع بهشهر وجود داشت که به بانک ملی وابسته بود، این شرکت دو کارخانه روغن نباتی داشت، یکی از این کارخانه‌ها، کارخانه بهشهر بود که روغن نباتی لادن، بهار و نسترن را تولید می‌کرد و کارخانه دیگرش نیز روغن نباتی مارگارین بود که دو برند آفتاب و خروس نیز از تولیدات این کارخانه بودند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: از سال 2004 شرکت صافولا آرام آرام و خرد خرد شروع به خرید سهام بهشهر کرد، البته در کل ورود شرکت صافولا به صنایع غذایی به زمان پس از ماجرای 11 سپتامبر می‌رسد، و این‌ها از ترس بلوکه شدن پول‌هایشان تصمیم گرفتند تا در بحث تولید و تجارت سرمایه‌گذاری کنند و بیشتر تمرکزشان نیز بر روی شکر و روغن نباتی بود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز آن‌ها در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به طوری که در مصر در زمینه شکر و در ترکیه نیز در رابطه با روغن نباتی فعال هستند.

وی تصریح کرد: حتی برخی معتقدند که این سرمایه از ابتدا برای گروه القاعده بوده که بعد از واقعه 11 سپتامبر به دلیل پولشویی تصمیم به چنین سرمایه‌گذاری‌ها کردند تا به این ترتیب پول‌ها از دسترس بانک‌های اروپایی و آمریکایی خارج شود.


این تولیدکننده روغن اضافه کرد: پس از گذشت زمان این گروه رفته رفته سهام بیشتری را خریداری کردند، به طوری که الان شرکت صافولا که وابسته به عربستان است 80 درصد کارخانه بهشهر را در دست دارد و با قاطعیت می‌توان گفت که این سهام در حال حاضر مستقیما در دست خاندان آل سعود است، البته سال گذشته کارخانه مارگارین بار دیگر به بانک ملی فروخته شد.

وی بیان داشت: در حقیقت سعودی‌ها الان با در دست داشتن این مقدار سهام بین 35 تا 37 درصد بازار را در دست دارند که این میزان در مصرف خانوار نیمه جامد به 60درصد رسیده است.

این فعال بازار مواد غذایی تأکید کرد: سعودی‌ها الان نیز از این کارخانه و برندهایی که هر روز بر سر سفره بسیاری از ایرانیان مورد استفاده قرار می‌گیرد رقمی حدود 300 تا 400 میلیارد تومان سود سالانه به دست می‌آورند که البته در سال‌های تحریم نیز بیشترین سود نصیبشان شد.

وی اظهار داشت: حتی آن‌ها کارخانه پچ پچ را نیز خریداری کرده‌اند و این‌ موضوع باید برای همه ما به خصوص دولت زنگ خطری باشد تا هر چه زودتر برای این سهام که در دست عده‌ای سعودی است فکری کرده و تمام تلاش خود را صورت دهند تا این نوع وابستگی بازار صنایع غذایی آن هم برای کارخانه‌ای که سابقه‌ای بازگشته به سال‌های قبل از انقلاب دارد از بین برود.

این تولیدکننده در پایان خاطرنشان کرد: آن‌ها روابط دیپلماسی خود را با ما قطع کرده‌اند و شاید این قطع رابطه منجر به محروم شدن مردم از واجب دینی و حجشان شود، در چنین شرایطی بسیار دردناک است که عده‌ای بیگانه به راحتی بتوانند این چنین از حضور در ایران سودی فراوان نصیب خاندان آل سعود کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
۰
۰
هدف وهابیون با خریده سهام در ایران استخدام وهابیون در این کارخانه ها و افزودن بر جمعیت انان در جاهایی که این کرمها وجود ندارند و دولت های ما در حقیقت با چشم بستن بر این هجوم به ملت خیانت کرده اند
پاسخ
ناشناس
-
۰۸:۵۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۴
۰
۰
آدم دلش می سوزه به جای اینکه کاری کنند تا کارگرها و کارمند های این شرکت ها بتوانند سهام کارخانه ها را بخرند متاسفانه یه عده پولدار سهام را می خرند .لعنت به تبعیض لعنت به بی عدالتی
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۴
۰
۰
کاری با عربستانی بودن اینا ندارم
ولی این تولید کننده روغن بی وجدان نگفت که در دو سال گذشته که قیمت جهانی روغن اومده پایین تنها همین شرکت وابسته به اعرابه که قیمت توزیع به مغازه دارا رو کمتر کرده؟
چرا این تولید کننده وطنی این کار رو نکرن؟ حتی خواستار افزایش قیمت بودن؟؟

فرقی نداره عرب ایرانی امریکایی
مهم اینه یه ادم با وجدان صاحب این شرکتها باشه! که وقتی قیمت جهانی کاهش پیدا کرد اونم از بازار ایرانی حمایت کنه
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۸ دی ۱۳۹۴
۰
۰
بر اساس استفتائاتی که از مراجع تقلید ایدهم الله تعالی داریم هر گونهه معامله ومصرف کالاهای سافو لا حرام شرعی است ولی از سال پیش که این فتاوا را در اختیار رسانه ها قرار ذاذم هیچ کدام حاضر به اطلاع رسانی به مردم مومن نشدند
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
۰
۰
دولت اصلاحات كه سيد بود نتوانست خدا و پيامبر را ببيند و سرلوحه كار خود قرار دهند. تا كنون لال بودند كه بگويند امتياز اصلي شركت هاي روغن ها ظرف كردن ها براي آل سعود لعنت الله عليه است. خدا نيامرزد باعث و باني‌اش را.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها