يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۵۸۶۰۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۱۹ دی ۱۳۹۴
یادداشت؛
سیدمحمد حسینی

به گزارش پایگاه 598، سیدمحمد حسینی، وزیر سابق ارشاد و استاد دانشگاه طی یادداشتی در روزنامه جام‌جم نوشت: ششمین جشنواره مردمی عمار با اعطای فانوس به برندگان پایان یافت، به این امید که این فانوس‌ها چراغ راه و مشعل هدایت جوانان هنرمند این مرز و بوم باشد. جشنواره عمار قالب‌های متداول جشنواره‌های مرسوم را درهم شکسته و طرحی نو درانداخته است. میدان دادن به نیروهای خلاق و مستعد از سراسر کشور و معرفی و تشویق آنها با دیده شدن آثارشان و ایجاد حس خودباوری و اعتماد به‌نفس از جمله دستاوردهای این رویداد هنری فراگیر است.

موضوعات جشنواره و رنگ ‌و بوی آثار و ظاهر و باطن آنها، اصیل و انقلابی است و سوژه‌ها بسیار متنوع و بکر و غالبا جذاب است. دلیل این رنگین‌کمان متنوع، تنوع و گوناگونی کسانی است که به آفرینش آثار می‌پردازند. عناصر با انگیزه و مؤمنی که در جای‌جای کشور شاهد تلاش، رنج و مجاهدت اقشار مختلف مردم هستند و با الهام از واقعیت‌های ملموس و گره زدن آنها با آرمان‌ها، قاب دوربین را تنظیم می‌کنند. به‌خاطر این ویژگی‌های ممتاز، زمانی که این آیینه زلال را مقابل دیدگان مردم شهر و روستا قرار می‌دهند به آسانی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

سوژه‌های عمار صرفا ساخته و پرداخته ذهن و خیال هنرمندان برج عاج‌نشین نیست، که در مواردی آثارشان متأثر از فرهنگ و سبک‌زندگی غرب یا الگو گرفته از فیلم‌ها و جشنواره‌های غربی است.

با وجود تحولات چشمگیری که در سینمای بعد از انقلاب به‌وجود آمد، هر از گاه شاهد برخی فیلم‌ها هستیم که بیانگر زندگی تیره و تار یا نشانگر سرخوردگی، یأس و پوچی سازندگان یا فضای پیرامونی آنان است که ماحصل آن جز سیاه‌نمایی و غرق شدن در وادی حیرت نیست، و از سرزندگی، نشاط، پویایی، تکاپو و امید در آنها خبری نیست.

عمار می‌کوشد در عین بیان کمبودها، مشکلات و نارسایی‌ها، راهی به‌سوی آینده‌ای بهتر بگشاید و با جسارت پاره‌ای باورهای ناصواب و کلیشه‌ای را به نقد بکشاند و روحیه انقلابی و تفکر جهادی را تنها راه رهایی از معضلات و پیشرفت کشور بیان کند. نگاه جشنواره به محدوده جغرافیایی ایران منحصر نمی‌شود بلکه هرجا آرمان و اندیشه انقلاب اسلامی، مکتب امام راحل (ره) و رهبر فرزانه انقلاب جایگاهی دارد و مقاومت، مبارزه، جهاد و شهادت نورافشانی می‌کند ردپایی از آن در جشنواره دیده می‌شود؛ حتی اگر فیلم‌ها و مستندهای چندانی هم در آن خصوص نباشد دست‌کم تجلیل از نقش‌آفرینان حماسه‌ساز آن وجود دارد، همانند تکریم قابل تحسینی که از شیعیان نیجریه و یاران عالم مجاهد شیخ زکزاکی صورت گرفت.

آنچه به رشته تحریر درآمد اندکی از بسیار است. امید که با عنایت و حمایت همه‌جانبه از این رخداد مردمی، سال به سال شاهد برپایی جشنواره‌ای غنی‌تر و باشکوه‌تر باشیم و میدان‌داری نیروهای دلسوز و متعهد، آینده‌ای روشن فرا روی سینما و هنر ایران اسلامی قرار دهد.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها