کد خبر: ۳۵۹۰۹۳
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۲۱ دی ۱۳۹۴
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری عنوان داشت:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آن تصمیمی که توسط این مرجع ملی اتخاذ شود توسط وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست خارجی کشور پیگیری خواهد شد و اسنادی هم اگر وجود داشته باشد در همان جایی نگهداری می شود که دیگر اسناد نگهداری می شود!
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، جابرانصاری در نشست خبری با بیان اینکه اجرای برجام به تعویق نیفتاده است چرا که ما هیچ گاه تاریخی را برای اجرای برجام اعلام نکردیم به نسیم گفت، گفت: هر اقدامی که زمینه نقض برجام از سوی آمریکا را فراهم کند با اقدامات منتسب ایران روبرو خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در ابتدای سال 2016 یادی کنیم از محاصره غیرانسانی نوار غزه در فلسطین اشغالی؛ در برابر چشم همه جهانیان یک دهه کامل حدود دو میلیون فلسطینی در متراکم ترین محل جهان محاصره شده اند و حتی امکان خروج مجروحینی که توسط تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی آسیب دیدند نیست؛ امیدواریم وجدان انسانی در دولت ها موجب رفع این محدودیت ها بشود.

وی همچنین در واکنش به بیانیه اتحادیه عرب گفت: سیاست عربستان مبتنی بر تحمیل سیاست های یکجانبه بر ملت های دیگر است و در روزهای گذشته این سیاست را در شورای سران خلیج فارس و اتحادیه عرب دنبال کرده اما تقریبا هیچ دولتی از این سیاست ها حمایت نکرده و حتی رئیس دوره اتحادیه عرب هم عدم همراهی خود با این سیاست را اعلام کرده است.

جابرانصاری گفت: بسیاری از کشورهای جهان مخالفت خود نسبت به اعدام شیخ نمر را اعلام کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی سیاست خود را مخالفت با تنش آفرینی است قرار داده است و تصور ما این است آن چیزی که عربستان به دنبال آن بوده نه در شورای خلیج فارس و نه در اتحادیه عرب اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: اقدامات عربستان در اعدام شیخ نمر در دنیا مورد مخالفت قرار گرفته و اقدام آنها در قطع رابطه با ایران حتی در مجموعه های عربی هم مورد توجه قرار نگرفته است.

جابرانصاری خاطرنشان کرد: بعد از قطع رابطه عربستان با ایران، هنوز هیچ تصمیمی در خصوص حافظ منافع اندیشیده نشده است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه همچون اقشار مختلف مردم با بزرگداشت شیخ نمر موافق است اما آن چیزی که در نامه وزارت خارجه به شهرداری اعلام شده ضرورت طی مراحل قانونی در نظرخواهی از وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی در این خصوص است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص کانادا نیز گفت: امیدواریم بعد از تغییر دولت کانادا و اثبات اینکه سیاست قطع روابط، سیاست اشتباهی است دولت جدید تصمیمات درست را اتخاذ کتد.

جابرانصاری ادامه داد: ایران سیاست قطع رابطه را در دستور کار خود ندارد و تنها چون رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد تمام پذیرش های ضمنی این رژیم را هم از بین برده است.

وی افزود: در خصوص اتباع ایرانی که در عربستان زندانی هستند باتوجه به عدم رابطه از تغییر دیگر روش ها پیگیر وضعیت اتباع ایران هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما مجموعه ای از دولت های را عربی داریم که به صراحت تفاوت در گفتگوها و اختلافات آنها را حتی بعد از نشست اتحادیه عرب شاهد بودیم؛ جمهوری اسلامی بر اساس راهبردهای خود در مناطق مختلف منافع خود را دنبال می کند و هیچ کشوری در دنیا نیز فقط منافع خود را در یک منطقه دنبال نمی کند.

جابرانصاری بیان داشت: این ایران نیست که روابط خود با عربستان را قطع کرده و اتفاقا یکی از انتقادهایی که مطرح می شود این است که چرا ایران قبل از عربستان روابط خود را قطع نکرد که ما اعلام کرده بودیم سیاست ما بازی در زمین تنش آفرینی عربستان نیست.

وی خاطرنشان کردد: موج تروریسم و افراط گری در منطقه غرب آسیا یکی از ریشه های تاریخی آن تداوم اشغال فلسیطین توسط رژیم صهیونیستی است و دولت هایی که رابطه با این رژیم را دنبال می کنند به ضرر منافع کشور خود و دیگر کشورها کار می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برجام گفت: گفتگوهایی در ژنو در زمینه اجرای برجام و آخرین اقدامات فنی برای نهایی شدن برجام انجام شده و آژانس براساس توافقات انجام شده و مسئولیت هایی که به آن محول شده وظیفه راستی آزمایی را دارد که امیدواریم در کمترین زمان شرایط اجرای برجام فراهم شود.

جابر انصاری گفت: اعلام شمارش معکوس برای اجرای برجام یعنی اینکه زمان زیادی نمانده اما زمانی هم مشخص نشده است در ابتدا هم مشخص نشده بود و تا به امروز هم مشخص نشده اما در آخرین گفتگوهای ژنو طرف ها متعهد شده اند اقدامات نهایی خود را انجام دهند.

خبرنگار خبرگزاری بسیج خطاب به جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت و دستگاه دیپلماسی تاکید ویژه ای بر این ادعا دارد که رئیس جمهور آمریکا تعهد کتبی مبنی بر لغئ تحریم ها را ارائه کرده است. با توجه به اینکه وجود این نامه از شروط ابلاغی رهبر انقلاب برای اجرای بخش مهمی از تعهدات است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وجود این نامه را منکر شده اند. لطفا تشریح کنید این نامه دقیقا کجاست؟ چرا منتشر نمی شود و در اختیار افکار عمومی قرار نمی گیرد؟ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال اظهار داشت: تصمیم گیری در این زمینه این مسائل صرفا توسط یک وزارتخانه یا یک نهاد صورت نمی گیرد.

وی گفت: در مذاکرات برجام خواسته ایران بود که به هیچ وجه اجازه مذاکره درباره برنامه موشکی انجام نمی دهد و موضوع موشکی در منظومه دفاعی ماست و خارج از توافقات برجام است اما اینکه در جریان اجرای برجام اقداماتی در آمریکا انجام شود صدمه زننده و براساس اعلام امریکایی ها یکی از دلایل تعویق اجرای برجام در آمریکا این بود.

جابرانصاری همچنین در خصوص سفر دی‌مستورا به تهران گفت: این سفر از قبل پیش بینی شده است و در قالب گفتگوهای وین ماموریت وی هماهنگی لیست های تروریستی و همینطور صدور قطعنامه ای برای پروسه آشتی در سوریه است.

وی ادامه داد: مصادف شدن این سفر با تحولات چند وقته گذشته نگرانی های را در سازمان ملل ایجاد کرده بود که در  توافقات قبلی خلل ایجاد نشود اما ایران سیاست سوری سوری را دنبال خواهد کرد و به هیچ وجه اجازه نخواهد داد این تحولات به گفتگوها خللی وارد کند.

جابرانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای دی میستورا ماموریت پیدا کرد با رایزنی با کمیته ای از نشست وین لیست گروهای تروریستی را مشخص کند که در گفتگوهای تهران این موضوع دنبال شد و نظرات ایران نیز مورد توجه قرار گرفت و در نهایت جمع بندی کمیته مبنای عمل خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حمله به سفارت ایران در یمن توسط عربستان گفت: اینکه برخورد با موضوع چگونه خواهد بود تدبیرش در جمهوری اسلامی اندیشیده می شود اما اتفاق این بوده که در یک روز کامل اطراف سفارت ایران مورد بمباران واقع شده که دو نفر در سفارن مجروح و وسایل نقلیه و همینطور شیشیه های نمایندگی شکسته و دیگر تاسیسات آسیب دیده است.

وی ادامه داد: عربستان سابقه زیادی در حمله به اماکن بین المللی و نه تنها ایران در یمن بوده و البته فقط در یمن نبوده بلکه سفارت ایران در بیروت نیز مورد حمله اتباع سعودی وابسطه به دستگاه های امنیتی واقع شده است.

جابرانصاری افزود: عربستان در جهت سیاست تنش آفرینی به دنبال همراهی کشورهای دیگر است و بر همین اساس درخواست برای اجلاس فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی داده که باید 29 کشور توافق کنند که اگر این اتفاق بیفتد در خصوص ان تصمیم گیری می شود؛ سیاست جمهوری اسلامی صندلی خالی در مجامع بین المللی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در نامه وزیرخارجه به همتایان خود در کشورهای دیگر و دبیر کل سازمان ملل اعلام شده که عربستان در برابر دو راهی حمایت از تروریسم یا راه دوستی و قراردادن مقتضیات منطقه ای قرار دارد.

وی افزود: نوعی شبه اجماع بین المللی برای جلوگیری از تروریسم در کشورهای منطقه ای وجود دارد و لحن بیانیه ها نشان دهنده نیاز کشورها به ثبات است که عملا مخالف سیاست های عربستان است و اگر عربستان این سیاست های خود را ادامه دهد خود را در برابر همه دنیا خواهد دید؛ این عربستان سعودی است که در برابر انتخاب تاریخی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در تحلیل می توان گفت دولت های جهان منافع خود را براساس تحولات دنبال می کنند و سیاست تنش افرینی که عربستان دنبال می کند فضای بازیگری دولت های جهان را می تواند افزایش و دیگر دولت ها حداکثر استفاده از آن را انجام می دهند ما باید سیاست هایی را دنبال کنیم تا زمینه سوءاستفاده قدرت های فرامنطقه را ایجاد نکنیم مساله منطقه دو مساله اشغال فلسطین و تروریسم کور در منطقه است و هر مساله ای که دولت های منطقه را از این سیاست ها دور کند در جهت منافع کشورهای منطقه نخواهد بود

جابرانصاری تاکید کرد: قبلا هم اعلام کرده بودیم براساس تعهدات بین المللی امنیت سفارتخانه ها باید حفظ شود و در خصوص موضوع عربستان نیز برخورد لازم را با خاطیان انجام داده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها