أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۵۹۶۳۹
زمان انتشار: ۰۱:۰۸     ۲۶ دی ۱۳۹۴

به گزارش پایگاه 598، سفر خبرنگار روزنامه گل به قطر فرصت خوبي بود براي چند دقيقه گپ زدن با مجتبي جباري؛ ستاره‌اي كه به ندرت تن به گفتگو مي‌دهد، اما هر بار مصاحبه مي‌كند، حرفهاي جدي و مهمي مي‌زند. اين مرتبه بحث با زيدان آسيا خيلي فني و جذاب آغاز شد و در ادامه به مسايلي مثل نظرسنجي برنامه نود و البته آكادمي كيا كشيد. تازه‌ترين ديدگاه‌هاي مجتبي جباري را از دست ندهيد

در قطر تجربه بازي مقابل ژاوي را داشته‌اي. تو خودت از بهترين هافبك‌هاي آسيا هستي و در ليگ ستارگان مقابل يكي از بهترين‌ هافبك‌هاي جهان قرار گرفته‌اي. از اين تجربه براي‌مان بگو.

هيجان‌زده هستم، نه به اين دليل كه مقابل بازيكنان بزرگ بازي مي‌كنم و از نزديك آنها را مي‌بينم‌، بلكه به اين دليل كه فوتبال با كيفيتي ارائه مي‌دهند. سعي كردم تجربه‌هايي را كه از تقابل با ژاوي كسب كردم به بچه‌هاي تيم منتقل كنم. مثلا يكي از نكاني كه برايم جالب بود، مربوط به وسواس ژاوي مي‌شد. او با آن كيفيت بالا باز هم در ارسال پاس دقت مي‌كند، طوري كه اگر در ارسال توپ براي همبازيانش حتي 2 درصد احتمال خطا بدهد، صبر و تحمل به خرج مي‌دهد و گزينه مطمئن‌تري پيدا مي‌كند. او با خودش نمي‌گويد من به اين دليل كه ژاوي هستم، فورا بايد يك كار خارق‌العاده انجام بدهم و سريع پاس نهايي را ارسال كنم. او دقيقا همان ترفند و مهارت‌هايي را كه در بارسا ياد گرفته اينجا پياده مي‌كند. ژاوي فوتبال را ساده بازي مي‌كند. او خودش را در شرايط سخت قرار نمي‌دهد ودنبال اين نيست كه مثلا پاس عجيب و غريب بدهد، اما قواعد ساده‌اي مثل تايمينگ رفتن به فضا، كنترل توپ و ارسال پاس را خيلي خوب رعايت مي‌كند. درك مناسب از فوتبال، فضا، بازيكن و همه اينها باعث مي‌شود يكي مثل ژاوي يك فوتبال ساده و به درد بخور انجام بدهد. قرار نيست فوتباليست‌ها كارهاي خارق‌العاده انجام بدهند؛ مثلا مثل ديويد بكهام سانتر كنند يا توپ را با پا داخل سبد بسكتبال بيندازند. اگر فهم فوتبال داشته باشيد، فضا شناسي داشته باشيد، درك از بازيكن مقابل داشته باشيد و ريتم بازي را خوب به دست بياوريد، مي‌توانيد به يك بازيكن فوق‌العاده تبديل شويد. شايد قبلا قواعد حاكم بر فوتبال طوري بود كه حتما بايد از يك بازيكن ستاره مثل ديويد بكهام يا يك بازيكن سرعتي در تيم استفاده مي‌شد، اما در حال حاضر اينطور نيست. فكر مي‌كنم الان فوتبال ساده شده است. اگر يك بازيكن خوب آموزش ببيند و دقت كند، مي‌تواند تبديل به ستاره شود.

برداشت ما از حرفهاي شما اين است كه حضور نفراتي مثل ژاوي در ليگ ستارگان قطر مي‌تواند يك كلاس درس براي ساير بازيكنان باشد.

بله، صددرصد. خودم اين فضا را خيلي دوست دارم. اين محيط در ليگ ستارگان باعث شده چند بازيكن و مربي بزرگ و با كيفيت را ببينم و با آنها كار كنم. اميدوارم بعدها بتوانم از تجاربي كه اينجا به دست مي‌آورم براي بچه‌هاي كشورم سود ببرم. البته نبايد فراموش كنيم يك‌سري زيرساخت‌ها براي ما خيلي مهم است و به مربي كمك مي‌كند كه كارش آسان  شود. مثلا در قطر زمين و امكانات مناسب فراهم است و علم و تجربه در كنار آن قرار مي‌گيرد تا همه چيز را كامل كند. اگر اين زيرساختها نباشد، شما نمي‌توانيد از آن علم استفاده كنيد. در اين صورت درگير به دست آوردن حداقل امكانات خواهيد شد و در نهايت هم به كف استاندارد دست پيدا نمي‌كنيد تا بعد بخواهيد كيفيت مطلوب را پيدا كنيد. دوست داشتم اينها در ايران هم به كار گرفته مي‌شد. من سومين سال است كه اينجا بازي مي‌كنم و ممكن است وارد چهارمين سال شوم. آن چيزهايي كه در اين چهار سال اتفاق افتاده و آورده‌هايي كه براي ورزش داشته را با ورزش ايران مقايسه كنيد و ببينيد چقدر تفاوت دارد و چقدر فرق ايجاد مي‌شود. قياس كنيد و ببينيد ما چقدر محروم هستيم. همين كنار ژاوي بازي كردن مستلزم اين است كه شما اين فضا و بستر را فراهم كنيد؛ هم به لحاظ پزشكي و هم به لحاظ ورزشي. واضح است كه بايد زمين چمن خوب داشته باشيد تا بازيكن به اين بزرگي بتواند بيايد و براي شما بازي كند.

اگر بخواهيد بازيكنان ايراني را با بازيكنان قطري مقايسه كنيد چه مي‌گوييد؟

خب اينجا بازيكنان‌شان مسلما به لحاظ استعداد و حتي توانمندي بدني از بازيكنان ايراني ضعيف‌ترند، اما استراتژي‌هاي مديريتي خوب باعث مي‌شود همه توانايي‌هاي بالقوه اينها به فعل برسد و بتوانند از تمام استعداد بازيكنان، حالا هر چقدر كه هست استفاده كنند. در ايران اما واقعا از همه موجودي بازيكنان استفاده نمي‌شود و خيلي از استعدادهاي فوتباليست‌هاي ما هدر مي‌رود. خيلي مواقع ستاره‌هايي هم مي‌درخشند، اما شايد حتي خود آنها هم ندانند كه با تدابير مديريتي بهتر و امكانات بيشتر، چقدر مي‌توانستند بهتر باشند.

شايد خيلي‌ها در ايران اينطوري به ماجرا نگاه نكنند.

واقعيت اين است كه خيلي از بازيكنان و حتي تماشاگران ما جنبه‌هاي خوب فوتبال پيشرفته را نديده‌اند و با آن آشنايي ندارند. شايد به همين خاطر است كه به آنچه الان در اختيار دارند، رضايت مي‌دهند. مسلما اگر آنها ببينند كه با مديريت خوب به كجا مي‌شود رسيد و در چه شرايطي مي‌شود به سر برد، به وضع فعلي راضي نخواهند شد.

شما سال سوم حضورتان در قطر را مي‌گذرانيد، اما استقلالي‌ها در ايران همچنان به يادتان هستند. خبر داريد كه به تازگي در نظرسنجي برنامه نود، به عنوان دومين هافبك هجومي بعد از انقلاب انتخاب شديد؟

مردم در برنامه 90 لطف كردند و به من رأي دادند. برايم خيلي باعث افتخار بود كه بخواهند به عنوان نفر دوم در هافبك‌ها انتخابم كنند. من بعدا متوجه اين انتخاب شدم. چون كم صحبت مي‌كنم، نشد از آنها تشكر كنم. گزينه‌هايي در اين نظرسنجي شركت داشتند كه وقتي بچه‌ بودم اسم آنها را به عنوان بازيكنان بزرگ فوتبال ايران مي‌شنيدم و لذت مي‌بردم. اين لطف مردم براي من خيلي ارزشمند بود و به نظرم آن را با دنيا نمي‌شود عوض كرد.

استقلالي‌ها خيلي دوست‌تان دارند.

خيلي احساس خوبي دارم. گاهي اتفاقاتي برايت رخ مي‌دهد كه احساس مي‌كني زحماتت هدر نرفته است. خوشحال هستم كه توانستم مطابق سليقه هواداران باشم و طوري بازي كنم كه آنها از من راضي باشند.

قطعا همين افراد بعدها هم در عرصه مربيگري حامي شما خواهند بود تا چيزهايي را كه ياد گرفته‌ايد براي تيم‌ملي و استقلال به كار ببريد.

ان‌شاءا... كه بتوانم توقعات‌شان را برآورده كنم.  به هر حال وقتي آدم عمرش را بابت اين كار مي‌گذارد، دوست دارد آموخته‌هايش را به ديگران منتقل كند. با اين وجود  بعضي مواقع شرايط طوري مي‌شود كه شما سكوت اختيار مي‌كني و ناچار به گوشه‌نشيني مي‌شوي. اميدوارم كه براي من اين اتفاق نيفتد. من براي كار پر از انگيزه‌ام، به شرطي كه اجازه بدهند و بشود و بتوانم خودم را با شرايط تطبيق بدهم. يك سري چيزهاي ناراحت‌كننده در فوتبال ايران وجود دارد. مي‌دانم كه اين شرايط خيلي هم زود تغيير نمي‌كند و حالا حالاها پابرجا خواهد بود. بنابراين اين من هستم كه بايد خودم را با شرايط وفق بدهم. در نهايت بايد ببينم مي‌توانم اين كار را انجام بدهم يا نه.

آيا مي‌دانيد مهدي مهدوي‌كيا يك آكادمي براي خودش دارد؟ آكادمي كيا روي بازيكنان 10 ساله تمركز دارد و در سطح بين‌المللي با آنها كار مي‌كند تا اين بچه‌ها بزرگ شوند. شما ايده مشابهي نداريد براي اينكه كارتان را از فوتبال پايه شروع كنيد؟

فكر كه زياد است، اما بايد زمانش برسد و شرايطش فراهم شود. همه كارها خوب است، اما من دنبال آن كاري هستم كه در خور شأن ايران باشد. ما نبايد منتظر باشيم شخص مهدوي‌كيا آستين‌ها را بالا بزند و كمپ خصوصي راه بيندازد. اين كمبود را مي‌رساند. اميدوارم آن كسي كه همه پول‌ها دست اوست اين كار را انجام بدهد و در كنارش از تجربه مهدوي‌كيا و امثال او استفاده كند. با وضعيت فعلي، مسلما مهدوي‌كيا درگير فشارهاي مالي و مسايل ديگر مي‌شود و اين اتفاق نبايد رخ بدهد. بايد به آدم متولي ورزش بر بخورد كه مهدوي‌كيا تنهايي وسط مي‌آيد و بدون حامي كار مي‌كند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها