أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۱۱۳۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
رحیم پورازغدی در گردهمایی هنر انقلابی:
استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت: من با نقل و انتقال شهدا به این وسعت و به این شکل موافق نیستم، ما الان که کمبود شهدا نداریم، این امامزادگان را ببینید، شهدایی هستند که در هر جایی شهید شدند همان جا می مانند.

به گزارش پایگاه 598، رحیم پورازغدی، استاد حوزه و دانشگاه در نخستین گردهمایی هنر انقلابی در آیینه راهیان نور که صبح امروز در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد ضمن اشاره به اینکه ابزار هنر اگر عشق در سینه اش نباشد صعود پیدا نمی کند تصریح کرد: بعضی از قلم ها را کسانی به کار بسته اند ولی این ارتباط عشقی را دارند که انگار سال ها پیش در صحنه بودند این مربوط به عنصر دیگری می شود که در هنرمند باید باشد در حوزه هنر مکتبی و راهیان نور و جهاد به سه مولفه روبرو هستیم.

 

وی با اشاره به مولفه های موجود در عرصه جهاد خاطرنشان کرد: یکی هنرمند دوم ابزار و سوم موضوع سه مولفه موجود در مکتب راهیان نور و جهاد است. در نکته ابزار یک دیدگاه خاصی بین بعضی از دوستان وجود دارد و از جمله هنرهای با ابزار تکنیکی و تصویری و نگاهی تکنولوژی به هنر مدرن و پست مدرن گذاشته اند اما یک جاهایی نتیجه غلطی گرفته اند چون ابزار هنر جدید مثل دوربین و سینما و تمدن غیر الهی تولید شده است بنابراین کار هنری که با این ابزار صورت گیرد سکولار است.

 

رحیم پور در ادامه بیان داشت: با این استدلال تامین درستی ایجاد نمی شود نحوه استفاده و آثار ابزار است که از آنجا باید قضاوت کرد نکته دیگر که توجه باید کرد این است که ابزار مدرن که پدر تکنولوژی های جدید شده است این ابزار هم بنیانش در جامعه اسلامی بوده است این صحبت را پدر تئوریک سینما و دوربین غرب می دید.

 

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه صانع ابزار یک بحث است کارکرد ابزار بحث دیگری است بیان داشت: این درست نیست که ما در عرصه هنر مهمانیم و آنها میزبان هستند عقیده هنرمند مثل یک آبی است که به شوره زارها می ریزد و زمین را اصلاح می کند طلا پرستی به جای خداپرستی راس توان این سیاست را تبدیل کرد به دارالعباده و در مورد هنر هم می توان این کار را کرد. این کار توسط هنرمندی است که عاشق است.

 

وی با تاکید بر اینکه غیر متخصصینی که عاشق و مومن بودند و توانستند کارهای خوبی را انجام دهند تصریح کرد: تخصص اگر باشد سواد رسانه ای ضررش کمتر از فواید نیست اما اگر هر دو با هم باشند معجزات بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

 

وی با طرح این سوال که چرا هیچ جنگی در جهان نبوده است که بعد از بیست یا سی سال چندین میلیون نفر به آنجا بروند و از آن مناطق دیدن کنند پاسخ داد: جنگ نوستالژی نیست من مخالف این هستم که طوری معرفی کنیم جنگ را که انگار چیز دیگری بوده نگاه های نمادین خوب است ما دو نگاه جهاد و شهادت داریم هر کار هنری که باعث شود مردم برای شهید غصه بخورند خلاف تشیع است.

 

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در مورد شهدا حسرت بخورند نه غصه خاطرنشان کرد: این نگاهی که طفلک ها تازه داماد بودند و شهید شدند اشتباه است کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا زمین اینجا با زمین شلمچه فرقی نمی کند اجازه ندهید جنگ را محدود به زمین های مناطق جنگی بکنند.

 

رحیم پور در ادامه افزود: چرا الان چفیه یا یک پلاک یا خاک آنجا با جای دیگر فرق دارد آنجا زمانی محترم می شود که گره خورده با آدم هایی باشد که همه چیز خود را گذاشتند و رفتند این فداکاری ها هست که می گویند هر جا تو بروی مقدس است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یعنی حرکت آن اطراف مقدس است چه کسی گفته استخوان سمبل شهید است من با نقل و انتقال شهدا به این وسعت و به این شکل موافق نیستم ما الان که کمبود شهدا نداریم این امامزادگان را ببینید شهدایی هستند که در هر جایی شهید شدند همان جا می مانند.

 

رحیم پور ضمن اشاره به ارزش های اساسی جنگ گفت: باید ارزش های اساسی را معرفی کنیم امام حسین هم برای همین ارزش ها شهید شد هدف استخوان و پلاک و چفیه نیست اینها همه در همه جنگ ها هستند اما یک چیزی در جنگ ما بود که آنها در آنجا نبود آن چیزی که بعد از سی سال میلیون میلیون آدم را به آنجا می کشد.

 

وی در ادامه در مورد بحث های موجود در عالم هنر افزود: شهدا هنرمندان واقعی بودند و به تعبیر امام هنر زندگی هنری که هنرمند دارد اگر مظهر تجلی هنر اصلی باشد این هنر واقعی است غیر از این هنر نیست بلکه تزئین است هنرمند کسی است که هنر اصلی را درست معرفی کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خون بچه ها خط قرمزی برای نظام ایجاد کرده و ما فقط خط قرمزهایی را قبول داریم که با خون شهدا معرفی شده ابزاری که در دست هنرمند است مسلسل همان بچه های جبهه و جنگ است شما هنرمندان نیز با ساده ترین ابزار مثل همان جنگ که بچه ها با کمترین امکانات جنگیدند در مقابل امپراطوری رسانه ها و هالیوود بجنگید.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به خاطراتی از دفاع مقدس تصریح کرد: درخت هنر اگر در خاک خون آلود شهدا ریشه ندواند هنر نیست هنرمند قبل از هر کسی انسان است و هنر در هنرمند هنرمندی که عادل است هنر عدالتخواه از آن ساطع می شود هنرمند صالح هنر صالح دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه هنرمند اگر موحد است هنرش توحیدی است بیان داشت: هنر تجلی حقیقت خود هنرمند است امثال شهید آوینی هم سعی کردند همین موارد را از امام یاد بگیرند و بیان کنند اینها که می گویند ایدئولوژی است اشتباه است هنرمند متعهد به هدفش است یا متعهد به هوس هیچ هنر غیرمتعهدی وجود ندارد. انسان چه صالح چه فاسد هدف دارد یا هدف توحیدی است یا هدف هوس آلود.

 

وی با اشاره به مفهوم تعهدات در علوم هنر تصریح کرد: متاسفانه در دانشکده هنرهای ما هم همین فضای غربی ترویج داده شده است دو نکته مهم است یکی زیبایی صورت و منتها و دیگری زیبایی معقول و محسوس در مکتب ما می گوید زیبایی به توان دو یعنی همه اینها با هم جمع شود مگر محتوای اسلام چیست زیبایی معقول حرف می زنیم و زیبایی محسوس باید با زیبایی معقول گره بخورد.

 

وی با اشاره به نکاتی دیگر از زیبایی در دین اسلام تصریح کرد: فقط به زیبایی صوری علاقه داریم یعنی بهترین فیلم را بسازیم اما آیا مظروف آن هم زیبا است یعنی یک مظروف آلوده را در ظرف تمیز ریختن باعث تمیزی مظروف می شود؟

 

رحیم پور افزود: هنر اسلامی انقلابی می گوید هم ظرف زیبا هم مظروف زیبا آنها می گویند هنر باید ظرف زیبا داشته باشد هنر هدفش زیبایی است به لحاظ فرم باید هنرمندانه و به لحاظ محتوا هم می گوید باید زیبا باشد مفهوم زیبایی واقعی است و واقعیت جهان هم زیباست.

 

این استاد برجسته حوزه گفت: انسان واقعی زیبایی پرست صوری است انسان حقیقی زیباطلب کمال خواه است تضادی با زیبایی و هنر و ایدئولوژی و مکتب نیست باید این دو مذهب با هم ترکیب شوند نسبتی بین زیبایی و کمال و نسبتی هم است بین زیبایی معنوی و زیبایی حقیقی زیبایی دو سر دارد یک سر در قالب از برون است و سر دیگری تمایل از درون.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به اینکه میل فطری کمال خواهی در انسان است تاکید کرد: زیبایی آن لایه حریری است که روی کمال کشیدند حس زیبایی شناسی حسی است که از چند زیبایی خوشش می آید در درون ما هم یک همچنین انگیزه ای است که هر چیز زیبا را می بینیم دوست داریم یک آدمی که چهره زشت دارد اما اخلاق خوب دارد زیبایی آن را دوست داریم جاذبه کمال از درون و بایستگی و شایستگی از بیرون دو بعد هنر هستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها