أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۱۱۳۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
سخنگوی وزارت خارجه گفت: بر اساس کنوانسیون‌ بین‌المللی، کشورها این امکان را دارند تا روابط خود را قطع کنند، این به معنای نبود هیچ گونه ارتباط نیست.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به نخستین سفر رئیس جمهور به اروپا پس از برجام اظهار داشت: رئیس جمهور کشورمان پس از برجام نخستین بار است که به ایتالیا و فرانسه سفر می کند.

 

وی افزود: روابط ایران و ایتالیا از بیشترین قوت در بین کشورهای اروپایی برخوردار بوده است روابط با فرانسه نیز از سیر طولانی برخوردار بوده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به این دو کشور و گفتگوهایی که با پاپ انجام خواهد شد هم روابط دو جانبه مورد بحث قرار گیرد و هم شاهد مراحل جدیدی از گفتگوها باشیم.

 

جابری انصاری تصریح کرد: امیدواریم این سفر زمینه ساز مجموعه ای از همکاری های کشورها در مرحله پسا برجام بین ایران و کشورهای اروپایی باشد.

 

وی در ادامه این نشست خبری در خصوص موضع گیری ها و اقدامات کشور ترکیه اظهار داشت: ترکیه همسایه مهم ایران است و همواره تاریخی از رقابت ها و اختلافات بین دو کشور بوده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی باقی ماندن روابط با کشورهای همسایه از جمله ترکیه در قالب رقابتی است.

 

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به ایران در خصوص میانجی گری پاکستان بین ایران و عربستان گفت: نواز شریف مسائل مختلفی را از جمله اعلام آمادگی برای میانجی گری بین ایران و عربستان را دنبال می کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما اعلام کردیم از نیات حسنه کشورهای دوست استقبال می کنیم اما این اقدام جمهوری اسلامی منوط به تغییر سیاست عربستان است که سیاستی تنش آفرین در منطقه است.

 

**جمهوری اسلامی از نیات حسنه کشورهای دوست استقبال می کند/ تا این لحظه علامتی از تغییر سیاست تنش آفرین عربستان دیده نشده است

 

جابری انصاری یادآور شد: تا این لحظه هیچ علامتی از تغییر سیاست های تنش آفرین عربستان دیده نشده است.

 

وی در ادامه در خصوص تاریخ گفتگوهای سوری سوری از سوی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه نیز گفت: برای این گفتگوها تاریخی از طرف نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه تعیین شده بود اما به دلیل اصرار برخی کشورها به ویژه عربستان مشکلاتی در این زمینه پدید آورد و نماینده دبیر کل نیز اشاراتی به این مشکلات داشتند و از موضع جمهوری اسلامی تاکید کردیم که اصول راه حل سیاسی در مورد سوریه مسائل مربوط به این کشور را تسهیل خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا معتقد به راه حل سیاسی بود به همین دلیل در روند گفتگوهای وین شرکت و کمک کرد.

 

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد هر چه سریع تر شاهد توافق اجمالی در خصوص هیئت معارض سوری باشیم که موفقیت این مسئله منوط به مسئله سیاسی است.

 

 

جابری انصاری در ادامه این نشست خبری در خصوص وضعیت سه آمریکایی ناپدید شده در عراق و در خواست کری از ظریف برای کمک ایران در این خصوص به آمریکا نیز گفت: آنچه اتفاق افتاده درخواستی از سوی آمریکایی هاست و جمهوری اسلامی نیز کمک هایی را در جهت انسان دوستی در طول ربع قرن گذشته داشته است.

 

وی ادامه داد: در سال های اخیر نیز اساس مبادله ای که صورت گرفت یک مسئله انسان دوستانه بود و در ارتباط آنچه در عراق اتفاق افتاد اگر جمهوری اسلامی بتواند کمکی کند براساس سیاست هایی که در کشور انجام خواهد گرفت این امر را پیگیری می نماید به طور کلی جمهوری اسلامی در زمینه هایی که مسئله انسان دوستی وجود داشته باشد همکاری مقتضی انجام خواهد داد و اگر توانایی مساعدتی داشته باشد دریغ نخواهد کرد اما موضوع خاص باید توسط مجامع ذیربط بررسی شود که آیا چنین امکانی وجود دارد یا خیر.

 

**درگیری لفظی شاهزاده عربستانی و ظریف بیش از واقعیت بزرگنمایی شد

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص درگیری لفظی ترکی الفیصل شاهزاده عربستانی و ظریف در اجلاس داووس و تایید یا رد آن نیز گفت: در اجلاس داووس نشست های مختلفی برگزار شد خبری که منتشر شد حاکی از برخی بحث ها که در نشست های پیرامون مسئله سوریه صورت گرفته است براین اساس هیچ گفتگوی دو جانبه ای وجود نداشته است و این خبر بیش از اندازه واقعی خود بزرگنمایی شده است.

 

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر رئیس جمهور چین به ایران در خصوص میانجی گیری میان ایران و عربستان بود یا نه گفت: سفر رئیس جمهور چین به ایران از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود و این سفر در چارچوب روابط دو جانبه بین ایران و چین مطرح شده بود و ارتباط مستقیمی به مسئله جاری بین ایران و عربستان نداشت.

 

وی ادامه داد: در این سفر همکاری های 25 سال آینده بین ایران و چین مورد بررسی قرار گرفت.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در پسا برجام ایران در انتخاب کشورها محدودیتی دارد یا نه و اینکه برای انتخاب کشورها چه ملاک هایی را مدنظر دارد گفت: در روابط بین هر دو کشور توجه به مجموعه عوامل سیاست کشورها و همین طور نوع تجربه رابطه بین دو کشور به ویژه در شرایط سختی در تنظیم روابط بین کشورها مورد توجه قرار می گیرد و جمهوری اسلامی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

 

جابری انصاری ادامه داد: جمهوری اسلامی ظرفیت های موجود در هر کشور را بررسی می کند و یکی از شاخص های برقراری ارتباط همین ظرفیت های موجود و شاخص دیگر نوع تعامل آن کشور در زمان سختی ها به ویژه دوران تحریم های اخیر است که از ملاک های تنظیم روابط ما با کشورهای دیگر شمرده می شود.

 

**همواره درجاتی از اختلاف بین دو کشور ایران و آمریکا وجود خواهد داشت

 

وی در خصوص ادعا وزیر خارجه آمریکا تحت این عنوان که آمریکا در کنار عربستان خواهد بود و مقایسه این ادعا با آنچه وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر این بیان کرده است که پس از اجرای برجام ثبات در منطقه افزایش یافته است این دوگانگی را ناشی از راهبردهای متفاوت بین دو کشور دانست و تصریح کرد: توافق هسته ای در یک موضوع خاص و توافقی موردی است فضای استراتژیک روابط بین دو کشور ایران و آمریکا تغییر نکرده است و طبیعی است آمریکا سیاست های خود و جمهوری اسلامی نیز سیاست های خاص خود را دنبال خواهند کرد و درجاتی از اختلاف بین دو کشور وجود خواهد داشت که نشئت گرفته از راهبردهای متفاوت دو کشور است اما به اعتقاد ما هر اظهارنظری را باید با دقت مورد توجه قرار داد.

 

**وزیرخارجه آلمان به ایران می آید

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص سفر مرکل، صدر اعظم آلمان به ایران نیز گفت: در شرایط فعلی تنها تنظیم سفر وزیر خارجه آلمان به ایران برنامه ریزی شده است و توافقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته و زمانی نیز معین شده است.

 

جابری انصاری ادامه داد: طبیعی است هر نوع سفری بین دو کشور در خصوص سفرهای مقامات عالی رتبه در صورت توافق و به نتیجه رسیدن به افکار عمومی اعلام خواهد شد.

 

وی همچنین در خصوص سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه و ارتباط آن با آزادی پول های بلوکه شده ایران گفت: به طور طبیعی وقتی سفری بین دو کشور صورت می گیرد جنبه های ممکن همکاری در دستور کار گفتگوها قرار می گیرد از جمله در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه هم هیئت بزرگ اقتصادی هم از بخش خصوصی و هم از بخش دولتی رئیس جمهور را همراهی می کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در نشست های اقتصادی که در فرانسه و ایتالیا برگزار می شود موضوعات مطرح در زمینه همکاری های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 

جابری انصاری تصریح کرد: در زمینه فرانسه همواره روابطی بین خودروسازان دو کشور ایران و فرانسه وجود داشته است که این رایزنی در سفر پیش روی رئیس جمهور نیز دنبال خواهد شد.

 

**احتیاط برای سرمایه گذاری در ایران بزرگنمایی رسانه ای است

 

وی همچنین در خصوص حضور شرکت های هوایی برای امضای قرارداد با ایران و اینکه برخی شرکت های خارجی با احتیاط به ایران وارد می شوند چون گمان می کنند آمریکا به بهانه های جدید تحریم ها را اعمال می کند گفت: به طور کلی در آغاز مرحله جدید اقتصادی در ایران این احتیاط قدری طبیعی و قدری جنگ روانی و بزرگنمایی رسانه ای است طبیعی است وقتی یک کشور از یک مرحله به مرحله جدید وارد می شود سرمایه و سرمایه گذار محافظه کار با شرایط جدید برخورد می کند و این جزو طبیعی کار است اما برخی از بزرگنمایی ها بزرگنمایی های رسانه ای است که رسانه های ما باید توجه داشته باشند به این نوع جنگ های روانی دامن نزنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در شرایط فعلی فرصتی برای اقتصاد ایران فراهم شده و ما علاوه بر پیگیری سیاست های اقتصادی خودمان که از جمله آن می توان به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد به طور طبیعی از فضای مساعدتر بین المللی که بعد از برجام برای ما فراهم شد نیز استفاده کنیم.

 

جابری انصاری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در آغاز مرحله جدیدی است که به مرور زمان تعامل بهتری با ایران از طرف کشورهای جهان صورت خواهد پذیرفت تصریح کرد: در حوزه هواپیمایی نیز برخی اظهارنظرها از سوی سازمان هواپیمایی کشور انجام شده که تنها خبر از خواسته ها و درخواست هایی که وجود دارد می دهد که آن را به عهده زمان می گذاریم و با گذشت زمان قادر باشیم اطلاعات بیشتری را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.

 

**قطع روابط دیپلماتیک مترادف با قطع کلی روابط نیست

 

جابری انصاری در پاسخ به سؤالی درباره ارتباطات میان مقامات وزارت‌های خارجه ایران و آمریکا علی‌رغم نبود روابط دیپلماتیک و سیاسی بین دو کشور گفت: "بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، کشورها این امکان را دارند تا روابط خود را قطع کنند و این به معنای نبود هیچ گونه ارتباط، گفت و گو و تماس ها بین کشورها نیست."

 

وی ادامه داد: "بین ایران و آمریکا قطع روابط سیاسی داشتیم اما تماس‌های دو جانبه و بین‌المللی و مستقیم و رفت و آمدهایی را داشتیم. در دوران گفتگوهای مبتنی بر برجام و مراحل اجرای آن تماس‌های تلفنی و غیرتلفنی و مستقیم در مقاطع مختلف بین وزرای خارجه دو کشور وجود داشته و این تغییری در قطع روابط ایجاد نمی‌کند و این موضوع در قالب توافق برجام و گفتگوهای دو جانبه ما بین دو کشور مشترک بوده و در مراحل اجرای برجام بر اساس نیازهای آن ممکن است اتفاق بیفتد."

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: "در موارد خاص دیگر نیز برای رایزنی‌های فوق‌العاده، گفتگوها و تماس ها ناظر به مسائل ویژه برقرار شده که شفاف و روشن است و هیچ یک به معنای تغییر در موضوع حقوقی و سیاسی در قطع روابط که از سوی آمریکا اتفاق افتاده نیست و گفتگوها در فضای راهبردی بین این دو کشور است."


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها