أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۱۱۶۵
زمان انتشار: ۲۳:۵۰     ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
چالش این روزهای محمد مایلی کهن و کارلوس کی روش روزهای تعطیلی فوتبال را داغ داغ کرده است.
به گزارش پایگاه 598، پس از اینکه کارلوس کی روش هدایت تیم ملی فوتبال را بر عهده گرفت انتقادهای زیادی از وی به عمل آمد و دراین راه مایلی کهن یکی از مربیانی بود که بیشتر از دیگران در این داستان سهیم بود.

وی بارها در مورد مبلغ قرار داد کی روش و نحوه بازی تیم ملی و همچنین در مورد اینکه وی برخورد مناسبی با مربیان ایرانی ندارد و داشته‌هایش برای پیشرفت فوتبال ایران کافی نیست و در رسانه های مختلف کی روش را به نقد کشید.

محمد مایلی کهن سوی دیگر سخنانش با مسئولان فوتبال بود و معتقد بود که آنها زیادتر از حد لازم به کی روش بها می‌دهند و عنان و افسار فوتبال را به دست کی روش داده‌اند.

طرف دیگر ماجرا کارلوس کی روش بود که در این بازی اگر چه گاهی جواب‌هایی برای این انتقادها داشت اما کمتر در این باره با رسانه‌ها حرف می‌زد مگر زمانی که با اسدی به مشکل خورد.

این موضع هم جای تامل داشت که یکی از ارکان فدراسیون فوتبال یعنی دبیر این مجموعه در مورد سرمربی فوتبال انتقادهای عجیبی داشت که در نوع خود جالب توجه بود.

اما در این گزارش قصد داریم عملکرد فنی کی روش و مایلی کهن را در مدت زمان حضور در تیم ایران بررسی کنیم تا به دور از چالش‌های رسانه‌ای نقدی منصفانه بر عملکرد این دو مربی داشته باشیم.

محمد مایلی کهن:

مایلی کهن متولد 30 خرداد ماه 1333 در انزلی است. وی از سال 1352 تا 1354 در تیم فوتبال نفت تهران توپ می‌زد و پس از آن از سال 1354 به پرسپولیس پیوست و به مدت 14 سال در این تیم حضورداشت. مایلی کهن پس از آن که به دوران بازیگری‌اش در سال 1368 در پرسپولیس پایان داد و در همان تیم به عنوان دستیار مشغول به کار شد و پس از آن به همراه علی پروین راهی تیم ملی شد.

مایلی کهن که سابقه بازی در تیم ملی و حضور در بازی‌های آسیایی 1982 را در کارنامه داشت کمک دوم علی پروین شد اما تیم ملی نتوانست در مقدماتی جام جهانی توفیقی کسب کند و از دور مسابقات کنار رفت. در همان بازی‌ها بود که یک خبرنگار ایرانی را در قطر مورد ضرب و شتم قرار داد تا مادام العمر از فوتبال محروم شود. اما این حکم بیش از یک سال دوام نیاورد و مایلی کهن پس از یک سال به  عنوان دستیار بهمن صالح نیا در تیم ملی جوانان آغاز به کار کرد.

وی که مدرک کارشناسی تربیت بدنی دارد تا پیش از هدایت تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان هدایت هیچ تیم فوتبالی را بر عهده نداشت و تنها به عنوان سر مربی تیم ملی فوتسال توانسته  بود چهارم جام جهانی شود. مقامی که هیچ گاه در فوتسال تکرار نشد.

به هر صورت مایلی کهن که هیچ سابقه هدایتی در کارنامه‌اش دیده نمی‌شد در رقابت‌ با ناصر حجازی، فیروز کریمی،محمود یاوری و چند سرمربی سرشناس خارجی در سال 1374 به عنوان سرمربی انتخاب شد که البته این موضوع مورد انتقاد شدید رسانه‌های آن‌ زمان قرار گرفت. به هر حال مایلی کهن همراه با دو دستیارش یعنی فریاد شیران و جهانپور همراه با تیم ملی راهی جام ملتهای 1996 شدند و به مقام سوی این رقابت‌ها دست یافتند.

سومی آسیا بهترین مقامی بود که مایلی کهن در دوران هدایت تیم ملی‌اش بدست آورد. اما ادامه کار برای مایلی کهن خوب نبود و تیم ملی در اواخر رقابت‌های گروهی مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه دچار افت شدیدی شد و جایگاه خود به عنوان سرمربی تیم ملی را پس از دو سال از دست داد.

پس از مایلی کهن بود که با حضور ویرا تیم ملی توانست راهی جام جهانی شود.

مایلی کهن در دو سال حضور خود در تیم ملی 40 بار هدایت ملی پوشان را بر عهده داشت و حاصل آن 25 پیروزی، 8 تساوی و 7 باخت بود.

وی پس از تیم ملی بزرگسالان در تیم‌های باشگاهی سایپا، فولاد، گهردرود، پیکان، صبای قم و تیم ملی امید به سرمربیگری پرداخت اما در هیچکدام از آنها موفقیتی بدست نیاورد.

مایلی کهن با تیم گهر درود و فولاد خوزستان به لیگ دسته یک سقوط کرد و با تیم سایپا هم از میان 14 تیم سیزدهم شد ولی به دلیل آن که در آن دوره لیگ 16 تیمی شد در لیگ برتر ماند. وی در تیم ملی امید هم توفیق چندانی نداشت و نتوانست با این تیم راهی المپیک شود.

کارلوس کی روش:

وی متولد یکم  مارس 1953 در موزامبیک است.

کی روش از سن 15 تا 21سالگی در تیم فرویاریونامپولا موزامبیک دروازه‌بان بود و پس از اعلام استقلال موزامبیک از پرتغال راهی سرزمین اجدادی خود شد و در لیسبون مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی خود را دریافت کرد و در اولین تجربه مربیگری‌اش هدایت تیم فوتبال دانشگاه صنعتی لیسبون را به مدت دو سال پذیرفت و پس از آن دوران مربیگری حرفه‌ای خود را در رده پایه آغاز کرد.

در فصل هدایت تیم نونهالان اسپورتینگ لیسبون و یلننستین را بر عهده داشت و برای نخستین بار در لیگ برتر پرتغال با عنوان دستیاری در تیم استوریل شروع به فعالیت کرد اما کی روش از سال 1985 همکاری رسمی خود را با فدراسیون پرتغال آغاز کرد و نخستین مقصد وی تیم ملی جوانان پرتغال بود کی روش درتیم جوانان هم دو سال به عنوان دستیار فعالیت کرد.

سپس به صورت هم زمان از سال 1987 هدایت سه رده نونهالان، نوجوانان و جوانان تیم ملی پرتغال را بر عهده گرفت. و موفق شد موفقیت های بزرگی مانند دو بار قهرمانی جام جهانی جوانان و قهرمانی جام ملت های نوجوانان اروپا را بدست آورد و بازیکنان بزرگی نظیر لوئیس فیگو، روی کاستا و ژائو پینتو را به دنیای فوتبال معرفی کرد و شاید به همین دلایل بود که توانست بالاترین درجه افتخار یک ورزشکار را از دولت بگیرد و به لقب معمار نسل طلایی فوتبال پرتغال دست یابد.

کی روش در سال 1991 هدایت تیم ملی بزرگسالان پرتغال را بر عهده گرفت ولی نتوانست با این تیم راهی جام جهانی 1994  آمریکا شود. او در 23 بازی که هدایت پرتغال را برعهده داشت 10 پیروزی، 8 تساوی و 5 شکست را کسب کرد.

کی روش پس از تیم ملی پرتغال مدتی هدایت تیم فوتبال اسپورتینگ لیسبون را بر عهده داشت و با این تیم به مقام های قهرمانی جام حذفی و سوپر کاپ پرتغال دست یافت.

کی روش 2 بار پیشنهاد هدایت تیم ملی آمریکا را رد کرد اما زمانی که به عنوان مشاور فنی فدراسیون آمریکا با آن ها همکاری می کرد برنامه مدرنی را برای فوتبال این کشور طراحی کرد. که بر اساس آن برنامه تیم ملی آمریکا باید بعد از 20 سال یعنی در سال 2014 به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی می رسید. وی مربیگری در کشورهای مختلفی را تجربه کرد و در باشگاه های آمریکا و ژاپن هدایت تیم های مختلفی را بر عهده داشت و توانست مقام های قابل توجهی را کسب کند.

سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال کشورمان در سال 1997 هدایت تیم ملی امارات را بر عهده گرفت اما نتوانست موفقیتی بدست آورد.

کی روش پس از امارات هدایت تیم ملی آفریقای جنوبی را بر عهده گرفت و موفق شد با این تیم به جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن راه یابد اما به دلیل اختلاف های زیادی که با فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی داشت از این تیم جدا شد.

** تیم های اروپایی کی روش

کی روش پس از آن که از تیم ملی آفریقای جنوبی جدا راهی قاره سبز شد و در فصل 2002-2003 دستیار اول فرگوسن شد و در تیم فوتبال منچستر یونایتد به فعالیت پرداخت.

پس از آن بود که کی روش راهی اسپانیا شد و هدایت رئال مادرید را بر عهده گرفت اما از آن جایی که نتوانست توفیقی بدست آورد دوباره به منچستر برگشت و دستیار فرگوسن شد.

وی در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هم با تیم ملی پرتغال حاضر بود ولی مغلوب اسپانیایی شد که در آن حال قهرمان جهان بود.

هدایت تیم ملی پرتغال برای بار دوم آخرین حضور کی روش به عنوان سرمربی در اروپا بود و این مربی پرتغالی راهی ایران شد تا هدایت تیم ملی بزرگسالان کشورمان را بر عهده بگیرد.

** حضور کی روش در ایران

کارلوس کی روش از سال 2011 هدایت تیم ملی فوتبالمان را بر عهده گرفت. کی روش در نخستین گام خود و در شرایطی که به آن معتقد بود مانند نبود پول، لباس های مناسب، زمین تمرین مناسب و حریفان تدارکاتی توانست پس از یک دوره غیبت تیم ملی کشورمان در جام جهانی توانست برای اولین بار به عنوان تیم اول گروه مقدماتی جام جهانی،‌ راهی این رقابت ها شود. تیم ملی فوتبال کشورمان نتوانست در جام جهانی نتیجه ای کسب کند اما با ارائه یک بازی فوق العاده زیبا در مقابل آرژانتین توانست احترام و آبروی جدیدی در سطح جهانی برای خود دست و پا کند.

پس از جام جهانی بود که شایعاتی شنیده می شد که کی روش می خواهد از تیم ملی برود. اما کی روش ماند تا در جام ملت های آسیا حضور یابد. کی روش در جام ملت ها هم نتوانست جایگاهی بدست آورد و با وجود ناداوری و استفاده عراق از بازیکن دوپینگی در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی مغلوب شد تا تیم ملی کشورمان به روند ناکامی هایش در آسیا ادامه دهد.

به هر صورت کی روش در تیم ملی ماند و تاکنون با 57 بازی که تیم ملی با هدایت وی انجام داده است تا کنون 30 پیروزی،‌ 19 تساوی و 7 شکست به دست آورده است.

شایان ذکر است کی روش علاوه بر آن که توانست تیم ملی فوتبال کشورمان را برای اولین بار به عنوان تیم نخست به جام جهانی ببرد و رکورد تازه ای در فوتبال ایران کسب کند. تاکنون 21 بازی که به حریفان آسیایی نباخته و بهترین رکورد هدایت تیم ملی را بر عهده دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها