أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۶۲۰۴۳
زمان انتشار: ۱۸:۱۰     ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
توضیحات مبهم سازمان سینمایی
مسئولان ذی‌ربط یا از ابتدا با آگاهی از حضور جعفر پناهی به عنوان نویسنده در فیلم «یک‌شهروند کاملا معمولی» اجازه حضور فیلم در بخش مسابقه را داده‌اند که باید پاسخگو باشند، یا آنکه نادانسته و از روی جهل فیلم تا اینجا در جدول اکران قرار گرفته که سازمان سینمایی با اذعان به اغفال، باید موضع خود در قبال نمایش یا عدم نمایش فیلم را اعلام نماید.

به گزارش پایگاه 598، سازمان سینمایی طی متنی به خبر خبرگزاری فارس در مورد حضور جعفر پناهی در جشنواره فیلم فجر سی‌و چهارم واکنش نشان داد، متن جوابیه بشرح زیر است:

پروانه ساخت فیلم " یک شهروند کاملا معمولی" به نویسندگی و کارگردانی مجید برزگر صادر شده است. برهمین  اساس آنچه در پروانه ساخت فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر، نویسنده این اثر مجید برزگر بوده و نام شخص دیگری در کنار مجید برزگر به عنوان نویسنده ذکر نشده است.

همچنین دبیرخانه جشنواره سی‌و چهارم فیلم فجر نیز جوابیه دیگری دقیقا با همین مضمون به خبرگزاری فارس ارسال نموده است.

پاسخ خبرگزاری فارس:

فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» که در فستیوال‌های شیکاگو و کرالا پذیرفته شده با نام «جعفر پناهی» مجرم امنیتی و کارگدان ضدایرانی بعنوان نویسنده شرکت داده شده و این امر زمانیکه فیلم با نام پناهی در خارج از کشور پروانه نمایش داشته به نوعی نقض محکومیت پناهی توسط ارشاد به شمار می‌آید، حتی اگر پروانه نمایش ایرانی و پروانه ساخت آن اسم پناهی نباشد.

مجید برزگر که علاوه بر این فیلم، کارگردانی مراسم افتتاحیه جشنواره سی‌وچهارم را برعهده دارد، فیلم خود را در تمام برنامه‌ها، تبلیغات و جشنواره‌ها با نام جعفر پناهی در مقام نویسنده همکار شرکت داده است. در ادامه برخی از پوسترها و مطالبی که در داخل و خارج کشور برای این فیلم منتشر شده را می‌خوانید:

پوستر فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» که در بالای آن نام جشنواره‌هایی که در آن حضور پیدا کرده را نشان می‌دهد

 

پوستر فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» در جشنواره شیکاگو که نویسنده فیلمنامه را ابتدا جعفر پناهی معرفی کرده است

 

همچنین شایان ذکر است سایت هالیوود ریپورتر در مورد فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» با نام بردن از پناهی نوشته است:

 

‬‫This Iranian film co-written by Jafar Panahi takes a biting look at Alzheimer's in contemporary Tehran

One of the world premieres at this year’s Chicago International Film Festival is an intriguing personal and social drama co-written by Jafar Panaauthorities.hi, who continues to make a mark in films despite being circumscribed by Iranian

‬‫این فیلم ایرانی به نویسندگی مشترک جعفر پناهی نگاه تلخی دارد به بیماری آلزایمر در تهران امروز‬‫یکی از افتتاحیه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو امسال (2015 میلادی) یک درام اجتماعی به نویسندگی مشترک «جعفر پناهی است» است که علی‌رغم محدودیت‌هایی که توسط مقامات ایرانی برای او به وجود آمده ولی همچنان به درخشش خود در عرصه فیلمسازی ادامه می‌دهد.

 

این فیلم با کمک کشور چک و یک شرکت هلندی ساخته شده و بر اساس قواعد این روزهای سینمای ایران «یک شهروند کاملا معمولی» یک فیلم سفارتی محسوب می‌شود، از سوی دیگر مجله فیلم‌نگار جعفر پناهی را بعنوان یکی از نویسندگان فیلم ثبت کرده است. اما آنچه در خبر قبلی در استناد به حضور و نگارش فیلمنامه این اثر آمده بود، ارگان رسمی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد یعنی مجله «فیلم‌نگار» بود. سازمان سینمایی در حالی این خبر را رد می‌کند که در نشریه‌ای به صاحب امتیازی خود در بخش فیلم‌های هنر و تجربه نیز نام جعفر پناهی را در کنار مجید برزگر بعنوان نویسنده آورده است!

.

 

از همه اسناد و مدارک صحیح بودن خبر خبرگزاری فارس که بگذریم خط داستان فیلم مذکور به خوبی نشان از ردپای جعفر پناهی در اثر دارد.

افکار عمومی و چشم‌ناظر رسانه‌ای منتظر اتخاذ تصمیم عاجل سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر برای صیانت از اهداف و آرمان‌های اصیل خود است. سازمان سینمایی در اقدام غیرقانونی که از سوی جشنواره صورت گرفته یا از ابتدا با آگاهی از حضور جعفر پناهی به عنوان نویسنده در فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» اجازه حضور این فیلم در بخش هنر و تجربه را داده‌ است و یا آنکه نادانسته و از سوی کارگردان این فیلم که کارگردان رسمی مراسم افتتاحیه هم هست مورد اغفال واقع شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها