أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۲۳۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
گزارش پایگاه ۵۹۸ از اولین تدبیر دولت تدبیر و امید در پساتحریم:
اگر مبلغ مورد نیاز برای خرید 12 فروند هواپیمای A380 را با برخی دیگر از هزینه های کشور مقایسه کنیم نتایج جالب و قابل توجهی بدست می آید. تا تاریخ 28 آذر 94 حدود 436 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند که کل بودجه لازم برای پرداخت وام ازدواج به این افراد مبلغی حدود 1300میلیارد تومان می شود.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، چندی پیش عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی از خرید 117 فروند هواپیمای مسافربری از شرکت فرانسوی ایرباس خبر داد که در بین آنها 12 فروند هواپیمای A380 وجود دارد. هواپیمای A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است که معمولا از آن برای پروازهای طولانی مدت استفاده شده و از جمله هواپیماهای قاره‌پیما محسوب می شود. یکی از ویژگی های قابل توجه این هواپیمای لوکس و غول پیکر این است که تنها در برخی از فرودگاه های دنیا امکان فرود آن وجود دارد و در ایران فقط فرودگاه امام خمینی (ره) توانایی پذیرایی از این هواپیما را دارد.

برای مثال در حد فاصل سال های 2007 تا 2014 تنها چهل و یک فرودگاه در سرتاسر جهان به شرایط لازم برای نشست و برخاست A380 دست یافته اند که از این میان برخی نیز شرایط نگهداری و سرویس دهی به این هواپیمای لوکس را ندارند.

 قیمت هر فروند هواپیمای A380 حدود 414 میلیون دلار است که این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و مبلغ آنها به مرور در طی 10 سال به شرکت ایرباس پرداخته شود. با حسابی سر انگشتی می توان متوجه شد که دولت یازدهم برای خرید 12 فروند هواپیمای لوکس A380 مبلغی بالغ بر 20 هزار میلیار تومان را هزینه کرده است. مبلغی که حدود 2 درصد از بودجه سال 94 را شامل می شود.

اگر مبلغ مورد نیاز برای خرید 12 فروند هواپیمای A380 را با برخی دیگر از هزینه های کشور مقایسه کنیم نتایج جالب و قابل توجهی بدست می آید. تا تاریخ 28 آذر 94 حدود 436 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند که کل بودجه لازم برای پرداخت وام ازدواج به این افراد مبلغی حدود 1300میلیارد تومان می شود. این درحالی است که از سال 88 تا آذر ماه امسال مبلغی حدود 19 هزار میلیارد تومان صرف وام ازدواج شده است که هزار میلیارد تومان نیز از مبلغ اختصاص داده شده به 12 فروند هواپیما کمتر است!



از مقایسه های جالب توجه دیگر این است که برای چهار میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهر مبلغی حدود 44 هزار و پانصدو بیست میلیارد تومان تسهیلات داده شده است در حالیکه برای 12 فروند هواپیمای لوکس قاره پیما حدود 20 هزار میلیارد تومان هزینه شده است. همانطور که در قبل اشاره شد این هواپیما برای مسافرت های طولانی مدت بین قاره ای استفاده شده و دولت ترجیح داده است به جای ارائه تسهیلات برای هزاران واحد مسکن مهر این هزینه را صرف خرید 12 فروند هواپیما نماید.

آلودگی هوا یکی از مشکلات گریبان گیر مردم است که بلای جان شهروندان تهران و کلان شهرها شده است. یکی از راههای کمک به رفع آلودگی هوا در تهران توسعه خطوط مترو است. این در حالیست که محمد باقر قالیباف در طول دوران تصدی خود در شهرداری تهران همواره از کم توجهی دولت ها به مترو و عدم پرداخت بودجه مشخص شده دولت برای مترو به شهرداری گله کرده است و در دی ماه امسال از پرداخت تنها 50 میلیارد تومان توسط دولت به شهرداری خبر داد.

هزینه ساخت هرکیلومتر مترو رقمی در حدود 240 میلیار تومان تخمین زده شده است که می توان با کمک دولت به شهرداری تهران خطوط مترو را گسترش داد.این در حالیست که با گسترش خطوط مترو علاوه بر کاهش آلودگی هوا میتوان تعداد زیادی شغل نیز ایجاد نمود. برای فهم بهتر این موضوع می توان محاسبه کرد که با مبلغ 20 هزار میلیارد تومان و اعمال سهم 50 درصدی دولت در تامین هزینه ساخت مترو ، می توان حدود 163 کیلومتر به خطوط مترو اضافه نمود و این در حالی است که در حال حاضر کل خطوط مترو بالغ بر 183 کیلومتر می باشد. ولی با این وجود دولت به جای کمک به شهرداری تهران برای ساخت خطوط مترو و خرید واگن های جدید که رقمی به مراتب کمتر از 20 هزار میلیارد تومان است به فکر خرید هواپیماهای لوکس برای سفرهای طولانی مدت خارجی می باشد!


دولت یازدهم حدود 3300 میلیارد تومان در هرماه یارانه می دهد. یارانه ای که وزیر اقتصاد از شب پرداخت آن به عنوان شب مصیبت نام می برد و در حالیکه دولت یازدهم با افتخار از خرید 12 فروند هواپیمای لوکس سخن می گوید.

در نظرسنجی که یکشنبه شب در برنامه پایش انجام شد خرید هواپیما در پایین ترین الویت در بین مردم قرار داشت و این درحالیست که ناوگان هوایی کشور وظیفه جابجایی تنها 5 درصد از مردم کشور را دارد و البته هواپیمای لوکس A380 به مراتب سهم بسیار ناچیزی را برای جابجایی مردم کشورمان دارد. با این وجود به نظر می رسد دولت تدبیر و امید خرید هواپیماهای لوکس و قاره پیما را بهترین تدبیر برای خرید در دوران پسا برجام دانسته است!

گزارش از احسان اشرفی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
۶
۲
برای اینها تنها چیزی که اهمیت نداره همون مردمه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
۱
۳
قرار شد اجارخ به شرط تملیک باشد یعنی می تونیم از درامد همین هواپیما پول خریدش تامین کنیم . بعد 10 سال هم همه درآمدش مال کشور هست. اینکه با موارد فوق خیلی فرق داره؟قرار نیست دولت پول بده نقد بخره یا وام به خریدار بده
پاسخ
مهمان
UNITED STATES
۱۴:۱۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
۲
۲
هزينه يك وعده شام شما معادل سير شذن پنجاه نفر كارتن خواب و خب يعني جناب عالي و خانواده محترم تا در اين مملكت كارتن خواب هست نبايد شام بخوريد؟؟؟؟/
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
۱
۳
آخه چرا شانتاژ ميکنيد توسعه خطوط هوايي، افزايش ايمني پرواز و اينکه اينهمه جلوي خروج ارز از کشور به علت ايرلاينهاي خارجي گرفته بشه ايراد داره ، چرا حرف بي ربط ميزنيد ؟
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
۱
۳
چه مقایسه های پوپولیستی که سر انجام آن گدا پروری است!
پاسخ
ناشناس
ROMANIA
۲۰:۲۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
۲
۴
خیلی از این طبقه اشراف که محصول کسب و کار! دوران احمدی نژاد هستند؛ سالیانه 5 میلیارد دلار از منابع مالی این کشور را برای سفر به آمریکا و کانادا و استرلیا به جیب هواپیمایی های ترکیه و روسیه و امارات و قطر میریزند.
شما مگر وکیل هواپیمایی امارات هستید برادران؟
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۲۳:۴۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
پس چرا این اشراف عزیز و مردم ونک به بالا اینهمه به احمدی نژاد دشمنی دارند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
۲
۱
تدبیر یعنی این، شما ها نمی فهمین!
پاسخ
مسلم قادری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
۳
۰
گزارش عالی بود
احسنت
پاسخ
رهرو امام
SWEDEN
۱۷:۰۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
۵
۰
من از خداي تبارك و تعالي ، سلامت و سعادت همه ملت را و همه ملتها را و خصوصا
مستضعفين را خواستارم .

و از همه كساني كه اين ملت با زحمت خودش آنها را به مقامي رسانده است مي خواهم كه

تمام توان خودشان را براي خدمت
[به ] اين مستضعفين
وخدمت [به ]
اين بيغوله نشين هاي بيچاره
و خدمت به
اين زاغه نشينان
صرف كنند.

امام روح الله
صحیفه نور، جلد پانزهم، ص ۲٨٨
پاسخ
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
۰
۰
12 هواپیما لوکس به درد این ملت نمی خورد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها