أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۲۶۳۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
سعید جلیلی در همایش "عزت ملی":
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: متأسفانه در کشور ما هستند کسانی که چارچوب شورای نگهبان را نمی‌پذیرند، اما چارچوب صندوق بین‌المللی پول و یا فلان سازمان‌های بین المللی را می‌پذیرند.
به گزارش پایگاه 598، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش "عزت ملی" که به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مهمترین موضوع جدی که پس از 37 سال بعد از انقلاب باید به آن پرداخت، این است که انقلاب اسلامی چیست؟

وی افزود: اگر درک صحیحی از خود انقلاب، جهت‌گیری‌ها و مسیر و اهداف آن و آنچه که تحت عنوان انقلاب اسلامی نامیده می‌شود، نداشته باشیم به طور کلی نمی‌توانیم آنچه که از این مسیر زاویه می‌گیرد و متفاوت با آن باشد را بشناسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موضوع انقلاب و ضدانقلاب دو بحث اساسی است، یادآور شد: هر چقدر درک درستی از جهت‌گیری و مسیر درست انقلاب داشته باشیم به همان اندازه می‌توانیم درک درستی نسبت به کسانی که از انقلاب زاویه گرفتند نیز داشته باشیم.

جلیلی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از انقلاب از سوی افراد درجات مختلفی دارد، گفت: کسی‌که 180 درجه از انقلاب فاصله گرفته باشد، یعنی به نوعی ضدانقلاب عمل می‌کند، البته کسی که فاصله کمتری با انقلاب دارد اگر نتواند فاصله خود را با انقلاب کم کند ممکن است پس از مدتی فاصله عمیقی بین او و انقلاب ایجاد شود.

وی تأکید کرد: انقلابی بودن و متفاوت بودن از انقلاب درجاتی دارد که همه باید سعی کنیم زاویه‌ای با انقلاب نداشته باشیم و دچار خطا و اشتباه نشویم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به شاخصه و ویژگی اصلی انقلاب از زبان دوست و دشمن، یادآور شد: امروز تمام کسانی که از انقلاب صحبت می‌کنند یک موضوع را نمی‌توانند در مورد انقلاب انکار کنند و آن این است که انقلاب با پسوند اسلامی در جهان شناخته شده و همین موضوع حیات جدیدی را پیش روی مردم ایران قرار داد.

جلیلی افزود: حیات جدیدی که ملت ایران با ظهر انقلاب اسلامی بدست آوردند نیز از مواردی است که دوست و دشمن آن را تأکید می‌کنند و به آن اذعان دارند.

وی با بیان اینکه ایمان و عمل صالح دو شاخص اصلی است که در قرآن برای حیات جاوید بشر ذکر شده، تصریح کرد: قرآن برای حیات جاوید انسان، ایمان و عمل صالح را به عنوان شاخصه‌های اصلی اعلام کرده که حرکت انقلاب اسلامی نیز در همین مبنا بوده و هر حرکت و رفتاری بخواهد ایمان و عمل صالح را از انقلاب جدا کند، حرکتی غیرانقلابی و ضدانقلابی به شمار می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با جهت‌گیری خود معتقد است تمام مناسبات بشر و انسان‌ها بر همین دو مبنا شکل گیرد این مسئله است که باعث تنظیم مناسبات حکومتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌شود و اگر کسانی روی کار بیایند که با این شاخصه‌ها فاصله داشته باشند به شکلی از انقلاب دور شده‌اند.

جلیلی تأکید کرد: انقلاب اسلامی با ظهور خود مناسبات قبیله‌ای و غلط دنیا را به هم زد و حرکت آن را در مسیر صحیح قرار داد. همین شاخص‌ها اقتصاد، فرهنگ و سیاست دنیا را به حقیقت نزدیک می‌کند. 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها یک تغییر سیاسی نبود، افزود: امام راحل با ظهور انقلاب در صدد به هم زدن این مناسبات بود و همین مناسبات بر مبنای حق عمل صالح و ایمان مناسبات جدیدی را در جهان و کشور ایران مطرح کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: حمایت از محرومان و مستضعفین و مبارزه با استکبار جهت‌گیری‌های انقلاب است که در پیام‌های آخرین سال حیات امام به خوبی در سخنان ایشان متبلور شده و هر حرکتی که بخواهد مسیر انقلاب را از جهت اصلی منحرف کند از آن زاویه بگیرد و آن را دچار انحراف کند، ضدانقلاب است.

جلیلی ادامه داد: کشورهایی که مناسباتی که انقلاب بر رفتارهای مختلف اقتصادی و سیاسی مشخص کرده را برنمی‌تابند به دنبال این هستند که با فشارهای مختلف اقتصادی یا غیره آزادی و استقلال یک ملت را بگیرند. این سخنان از سوی همان کسانی مطرح می‌شوند که پس از اینکه در فتنه 88 به نتیجه مورد دلخواه خود نرسیدند اعلام کردند که برای به زانو درآوردن ایران باید فشارهای اقتصادی فلج‌کننده‌ای را در پیش بگیرند و رو به تحریم آوردند. این دیدگاه از سوی همان کسانی مطرح می‌شود که رفتارهای انتخاباتی خود در کشورشان را نیز با فشار اقتصادی و مسئله اقتصادی هماهنگ می‌کنند و به این شکل مشارکت مردم خود را جلب می‌کنند. 

وی یادآور شد: متأسفانه در کشور ما نیز هستند کسانی که در حالی که چارچوب شورای نگهبان را نمی‌پذیرند، چارچوب صندوق بین‌المللی پول و یا فلان سازمان‌های بین المللی را می‌پذیرند و آنها را توجیه می‌کنند که هوشیاری جامعه و آگاه‌سازی آن در این زمینه باید از سوی دانشجویان انجام گیرد و آن نیازمند این است که ما خود جهت و مسیر انقلاب را به خوبی بنشاسیم و بتوانیم برای جامعه اغنای عمومی ایجاد کنیم. تجدید بیعت با انقلاب اسلامی به معنای شناختن جهت و مسیر انقلاب است، لذا شما دانشجویان در این مسیر نقش ویژه‌ای دارید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس به عنوان جایگاهی که باید با نظارت، قانونگذاری خود دستگاه‌های نظام را هدایت کند، از جایگاه بالایی برخوردار است، یعنی اگر امروز مشکل جدی کشور پدیده اشتغال و بیکاری است، مجلس باید قرارگاه پیکار با بیکاری باشد که در این زمینه نیز نقش و بصیرت دانشجویان بسیار مهم است.

جلیلی در ادامه سخنان خود به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل برخی از انقلابیون اصیل امروز از مسیر انقلاب منحرف شدند چیست؟ ادامه داد: شاید یکی از دلایل آن این است که اگر کسانی صفتی یا چیزی را به آنها منتصب کردند آنها باور کردند و بر مبنای باور غلط خود حرکت کردند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: ایمان و عمل صالح که از جهت‌گیری‌های مهم انقلاب اسلامی است دو موضوعی است که باید همگی رفتارهای خود را با این دو شاخص ارزیابی کنیم و اگر از آن خارج شویم ممکن است آسیب ببینیم.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کم رنگ کردن شعار مرگ برآمریکا چه واکنشی از سوی استکبار خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: مسلماً استکبار از چنین مسئله‌ای خوشحال می‌شود. بدترین چیز برای استکبار این است که کسی مقابل آنها بایستد و به تبع بهترین چیز این است که کسی مقابل او ایستادگی نکند.

وی گفت: مهمترین هدف استکبار این است که شما را از اصل مبارزه منصرف کند. صلح را همه دوست دارند، اما صلحی که در آن تهدیدی وجود نداشته باشد و استکبار نخواهد با آن رفتارهای خود را توجیه کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دلیل سکوت شما و دوستان‌تان در ایام برجام چه بود؟ تصریح کرد: ما سخنان خود را مطرح کردیم و در جلسات مجلس حضور پیدا کردیم، در حد خود سعی کردیم وظایف‌مان را انجام دهیم که انشاءالله به درستی انجام داده باشیم. 

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا خطوط قرمز ما در برجام رعایت شد؟ اضافه کرد: همان‌طور که ملاحظه فرمودید مواردی که رهبری درباره برجام مطرح کردند نکاتی است که حتماً باید رعایت و پیگیری شود.

وی ادامه داد: آن چیزی که اهمیت بیشتری در برجام دارد این است که خود غربی‌ها بارها اعلام کرده‌اند و آن این بوده که طی 37 سال گذشته به دنبال تغییر رژیم در ایران بودند، این به این معنی است که آنها به دنبال تغییر نگاه انقلاب و برگرداندن مناسبات به قبل هستند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه آنها از طریق تغییر رفتار ایران دنبال مهار ایران هستند، گفت: آنها برای رسیدن به این مسیر از اهرم‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا به خود ایران را مهار یا به رفتار مورد دلخواه خود وادار کنند.

جلیلی با اشاره به سخنان روز گذشته وزیر انرژی آمریکا، افزود: این فرد مدعی است مناسباتی را در رابطه با ایران ایجاد کردند که برای خود آنها نیز مهم است. اینکه بستری ایجاد کنند که به زعم خود با وادار کردن انقلاب در حرکت در این مسیر انقلاب اسلامی را مهار کنند. مثلاً اینکه اگر از بین شش کشور، کشوری به رفتاری از ایران اعتراض داشت ظرف مدت دو ماه شورای امنیت نسبت به اینکه آیا قطعنامه‌های قبلی ادامه داشته باشد رأی‌گیری کند یا نه که با رأی خود کشور معترض این رأی‌گیری می‌تواند وتو شود، حتی اگر ایران به رفتار یکی از آنها اعتراض کرد این هم باید به طور اتوماتیک ظرف دو ماه در شورای امنیت رأی‌گیری شود و می‌تواند با یک رأی وتو شود.

وی اظهار داشت: نفوذ این است که آنها بستری ایجاد کنند که در طول این بستر به دنبال مهار انقلاب اسلامی ایران باشد و قطعاً ملت ایران اجازه نمی‌دهد چنین زیاده‌خواهی‌هایی از سوی آنها پیگیری شود و کسانی که معتقدند چنین بستری خوب نیست باید روحیه مبارزه با استکبار را در خود حفظ کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری درباره  اهمیت جایگاه مجلس، گفت: مجلس به تعبیر حضرت امام(ره) از ارکان مهم نظام است و امروز کارهای جدی دارد که باید به آن بپردازد.

جلیلی ادامه داد: مجلس قرارگاهی است که باید برای مشکلات کشور برنامه‌ریزی داشته باشد و با نظارت خود دستگاه‌ها را هدایت کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وظیفه دانشجویان و مردم در پسابرجام، گفت: خود برجام با آن مواردی که در آن وجود دارد مصوبه مجلس و نامه مقام معظم رهبری ذیل مصوب شورای امنیت ملی از بحث‌های مهمی است که کشور و نظام باید در مسیر آن حرکت کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا زیاده‌خواهی غربی‌ها در دوران فعالیت شما نیز وجود داشت؟ تصریح کرد: مناسبات دشمن در رفتارهای مختلفش مبتنی بر منطقی است که همین منطق به او اجازه می‌دهد ادعای حکومت به جهان را در یک قرن آینده داشته باشد. این منطق استکباری است و تفکر انقلابی در مقابل آن قرار دارد.

جلیلی افزود: تفکر انقلابی باعث تولید عزت و آزادی می‌کند و تفکر غیرانقلابی هزینه می‌گیرد. تفکر انقلابی برای کشور ما تولید قدرت کرد لذا باید آن را تقویت کنیم. 

وی با بیان اینکه کشور ایران هیچ‌گاه عزتی که در دوران انقلاب اسلامی داشته تجربه نکرده‌اند، گفت: انقلاب و تفکر انقلاب به کشور عزت، امنیت و پیشرفت داد و آن چیزی که می‌تواند در مقابل تهدیدها بایستد تفکر انقلابی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری درباره همراه کردن مردم برای مشارکت در انتخابات مجلس، گفت: همه مردم به ایران علاقمندند و قطعاً مشترکاتی با شما دارند، لذا از طریق این مشترکات علاقمندی به عزت، پیشرفت و حرکت ایران و اقتدار کشور می‌توانیم مشارکت مردم را جلب کنیم اگر کسانی‌ که به ایران علاقمندند صادقانه به آن علاقمند باشند قطعاً خواستار اقتدار و پیشرفت آن نیز خواهند بود.

جلیلی در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا درست است در پایان عمر دولت قبل مذاکرات محرمانه‌ای با آمریکا صورت گرفت؟ گفت: حرکت‌هایی در پایان دولت قبل صورت گرفت که آقای صالحی این حرکت‌ها را انجام دادند، البته درباره مذاکره با آمریکا نگاه‌های مختلفی در نظام وجود داشت که آقای صالحی از جمله کسانی بودند که مذاکره با آمریکا را برای حل مسائل مفید می‌دانستند و همین نگاه در دولت بعد ادامه پیدا کرد که فرجام آن همین مسئله برجام بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
۱
۰
اینها مان اقلیت اشراف زاده هستند والسلام
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها