أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۲۶۴۱
زمان انتشار: ۲۰:۰۵     ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
به بند کشیده‌شدن متجاوزان آمریکایی به دست نیروی دریایی سپاه نشان از قدرت معتبر ماست. بی‌دلیل نیست که قدرت‌های بزرگ جهانی مانند روسیه و چین به ما پیشنهاد روابط راهبردی می‌دهند.

به گزارش پایگاه 598، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش عزت ملی که عصر امروز در دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: خبرهایی که امروز از گسترش جریان مقاومت در نقاط مختلف منطقه می‌شنویم، به ویژه پیروزی بزرگی که دیروز و امروز مقاومت سوریه در مقابل اشرار بین‌المللی داشت، ثمره مقاومت انقلاب اسلامی است که موفق شد حملات خود را در ابعاد وسیعی از سرزمین‌های پیرامون خود گسترش دهد.

وی افزود: وضعیت امروز با آنچه پیش از این بوده، بسیار متفاوت است. امروز ما عزت ملی بیشتری داریم. با نگاهی در گذشته درمی‌یابیم که شرایط ایران در گذشته به گونه‌ای بود که از یکسو دوستان بالقوه ما (مسلمانان جهان) از مواضع قدرتی که در جهان برقرار بود متأثر بودند، از طرف دیگر، کشورهای مسلط بهایی برای استقلال و عزت ملت ایران اسلامی قائل نبودند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: در نظام بین‌الملل پیشین، نقش برخی کشورها نقش پارسنگی بود و تنها برای توازن میان دو ابرقدرت به کار گرفته می‌شد. گاهی کشورهایی که نقش پارسنگی داشتند، یکبار به بلوک غرب و گاهی به بلوک شرق نزدیک می‌شدند. ایران به عنوان یک مهره‌ای که برای توازن در منطقه به حساب می آمد نیز دراختیار غرب بود. گاهی به عنوان ژاندارم منطقه و یکبار به عنوان حامی برای سیاست‌های نفتی و یکبار دیگر تأمین کننده سوخت اسرائیل در مقابل کشورهای اسلامی از ما بهره می‌گرفتند. در این میان، کسی ایران را نمی‌شناخت.

وی با تعریف عزت ملی و نقش آن در انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: برای برخی‌ها عزت در همین وابستگی‌ها است و عزت ملی را از جنس وابستگی می‌دانند. اینها عزیز بودن را در وابستگی زالوگونه‌ای که به جایی می‌چسبد و از قبل او ارتزاق می‌کنند، می‌دانند و چون این عزت اعتبار واقعی ندارد، خیلی زود فرو می‌ریزد.

صفارهرندی در ادامه انقلاب اسلامی را محصول اراده مردمی‌ای دانست که می‌خواستند زیر بار عزت ناشی از متصل شدن در برابر قدرت‌ها را نپذیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین یادآور شد: اکنون می‌بینیم که کل ملت ایران به پای این انقلاب ایستاده‌اند. از آنجایی که ملت طعم عزت را پس از انقلاب چشیدند، همین کار به قدری به کام ملت شیرین آمده که پس از 37 سال هیچ باکی از اینکه به استقبال خطر بروند ندارند و حاضرند تا پای میدان بروند اما آن عزت را از دست ندهند و این برای خیلی‌ها امر بسیار عجیبی است. علت این همه شجاعت و اقتدار همان عزت است که ملت ایران آن را چشیده‌اند.

وی با اشاره به دستگیری و تسلیم شدن متجاوزان آمریکایی به مرزهای ایران و بازداشت کردن آنها از سوی نیروی دریایی سپاه عنوان کرد: ما اگر تصویری که از به بند کشیده شدن متجاوزان آمریکایی را به یاد آوریم، می‌بینیم که چگونه این ابرقدرت‌ها در مقابل ما به زانو درآمده و به خود لرزیدند. مردم هنگامی که این صحنه را می‌بینند احساس عزت و بزرگی می‌کنند. این عزت یک عقبه‌ای دارد که بدون به دست آمدن این عزت، این گونه موارد حاصل نمی‌شود.

صفار هرندی عزت ملی را داشتن روحیه قوی دانست که سبب می‌شود ما از خود دفاع کرده، هر چند طرف مقابل پرزور باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر در میدان حق و باطل کشته شویم، این مرگ بهتر از زندگی است که قرار است زیر نکبت وابستگی و ذلت دادن منافع ملی باشد. وقتی می‌بینیم که نیروی دریایی سپاه مدام مرزهای خلیج فارس را رصد می‌کند و پهپادهای آن در آسمان دائم در حال فیلمبرداری هستند و اگر دیدند که کسی می‌آید سریعاً آنها را شناسایی و رصد کرده و اجازه عبور نمی‌دهند، این نشان از عزت ما دارد. اکنون به گونه‌ای شده که شناورهای متعلق به ابرقدرت‌ها باید جواب پس بدهند. اینگونه است که به عزیز بودن خود تکیه زده‌ایم و اینگونه نیروها دلشان از همین محکم است. به تازگی متوجه شدیم که عناصر ایرانی را در عرشه ناوهای خود استخدام کرده‌اند که اگر پاسدار و رزمنده ایرانی پرسید چه کسی هستی، آنها پاسخ داده و مطلبی را از دست ندهند. ابرقدرت‌ها نگران اتفاق خطرناک هستند.

وی همچنین تأکید کرد: از گزارش فرماندهان نیروی دریایی سپاه متوجه شدیم که این نیروها هنوز روکش سلاح‌شان را درنیاورده بودند، متجاوزان آمریکایی سریعاً تسلیم شدند و این یعنی مفهوم عزت. عزت یعنی قدرت معتبر که به سادگی حاصل نمی‌شود. قدرت شاه به پشتوانه حمایت ابرقدرتی بود که کمکی از او در مواقع ضروری ساخته نبود. در انقلاب اسلامی ابرقدرت‌ها تسلیم خواست ملت ما شدند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: در این مذاکرات ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز در کنار مباحث معمول، گاهی از قدرت معتبر استفاده می‌کرد و این یعنی قدرت. در سوریه نیز همین ابرقدرت‌ها به پای ما هستند، عزت ما روی دل عده دیگر سایه انداخته است. عزت یعنی وقتی داعش به دروازه‌های بغداد می‌رسد، ساکنان و نیروهای بغداد دست به دامان قدرت معتبر ما یعنی حاج‌قاسم سلیمانی می‌شوند. حق داریم بگوییم انقلاب اسلامی زور و عزت ما را زیاد کرد، چرا که اگر دیروز حمله یا تهدیدی می‌شدیم، تنها خودمان بودیم، اما امروز باید از لایه‌های مدافعان مختلف ما بگذرند (که البته بسیاری از این لایه‌ها بیرون از کشور هستند).

وی همچنین تصریح کرد: اکنون انقلابی بودن و قدرت ما را همه قبول دارند. خودشان نیز بارها گفته و می‌گویند که سرعت رشد علمی ایران اعجاب‌آور است. اعتبار ایران در علم و زمینه‌های پزشکی نیز به دلیل انقلابی بودن ما افزوده شده است. بسیاری از دستاوردهای ما مرهون دوران دفاع مقدس است.

صفار هرندی ادامه داد: وقتی ما می‌توانید کنار یک رقیبی برنده مناقصه شویم، یا یک نیروگاه می‌سازیم و همین آوازه این هنرمندی ما را سر زبانها می‌اندازد یا هنگامی که ماهواره ما در مدار زمین قرار می‌گیرد،‌این محصول اکسیری است که انقلاب اسلامی نام دارد. بی‌دلیل نیست که قدرت بزرگی مانند روسیه و چنین به ما پیشنهاد روابط راهبردی می‌دهند، در صورتی که قبلاً پیشنهاد این روابط را هم حتی قبول نمی‌کردند. حال اگر ما قدر این عزت را ندانیم، آن را از دست خواهیم داد. قبله‌گاه ما نباید غرب باشد. ما باید دست همکاری را پس بزنیم، چرا که فقط در دوران گذشته از آنها زهر دریافت کردیم و آزارمان دادند، حال که صحبت از ارتباطات راهبردی می‌شود، اگر بخواهیم قبول کنیم آنانی که تکمه‌هایشان روی گلویمان گذاشته شده بود، همکاری داشته باشیم، این با عزت ما جور درنمی‌آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین خاطرنشان کرد: اگر قدر انقلاب را ندانیم، آن را صنعت‌گر و دانشمند و مبتکر ما باید پشت صفی بایستد که خط مقدم آن صنعتگران اروپایی و خارجی هستند.

صفارهرندی با بیان اینکه هنوز هم پس از 37 سال قدر انقلاب و کارکرد آن را نمی‌دانیم، گفت: این امتیازها برای گردن کج کردن در مقابل قدرت‌های بزرگ نیست، بلکه ضربه‌شست نشان دادن به آنها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: بسیاری از کشورها همیشه تحریم‌ها را بهانه‌ای برای عدم برقراری روابط می‌دانستند و می‌گفتند که کاری کنید فشار تحریم‌ها برداشته شود. برخی کشورها از ترس اینکه مورد فشار تحریم‌های غرب قرار نگیرند، از ترس اینکه تحریم‌های ظالمانه ممکن است گریبان آنها را بگیرد، می‌گفتند ابتدا باید تحریم‌های ظالمانه برداشته شود تا ما با شما ارتباط برقرار کنیم.

صفار هرندی در پاسخ به این سؤال که آیا جبهه یکتا منسوب به احمدی‌نژاد است و اینکه لیستی در این باره تهیه شده است یا خیر،‌ گفت: طبق گفته‌های اعضای جبهه یکتا که خودشان اعلام کردند، همه چیز گواه صحت این مسئله است. جبهه یکتا هیچ ربطی به احمدی‌نژاد ندارد، تنها ربط آن به کارگزاران و مدیران دوران او است و چنین شائبه‌ای در مورد جبهه یکتا و لیست منسوب به احمدی‌نژاد صحیح نیست و کذب است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های سینمایی وزارت ارشاد گفت: پیچیدگی‌های کار حوزه فرهنگ و هنر علی‌رغم اینکه از ابتدای انقلاب سبقه فرهنگی آن بر بقیه رنگ‌هایش قالب بود، ولی در کنار آن نقطه‌ضعف‌های جدی هم وجود دارد.

وی در پاسخ به نفوذ برخی بیگانگان در جریان انتخابات خبرگان رهبری گفت: سرکشی و طغیان‌های آدم‌هایی که قدرتی دست‌شان می‌آید ولی ظرفیت آن را ندارند، زمینه‌های نفوذ جریان بیگانه را گسترش می‌دهد. مداخله جریان اجنبی و غیر و ضدانقلاب در معادلات آزمونی انقلاب، قطعاً فتنه‌ای دربرخواهد داشت. شروع فتنه سبز در سال 88 از بیگانگان آغاز شد و درنهایت همین رنگ سبز به عملی که برای ضدیت با اصل دین به کار می‌رود استفاده شد. شعار اولیه حفظ انقلاب ما کجا و شعار آن دسته از افرادی که جمهوری ایرانی سر می‌دادند کجا. رهبر معظم انقلاب نیز در این باره به میرحسین موسوی فرمودند که شروع نکنید چرا که پس از آن دیگران این جریان و شعارهای انقلاب را به دست می‌گیرند.

صفار هرندی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نظر و نقد وی به دولت یازدهم عنوان کرد: نقدی که به دولت حاضر وارد است کد زیاد دارد. در بسیاری از موارد دولت از جاده انصاف خارج شده است و این با شعار اعتدال سازگاری ندارد. اعتدال یعنی هر چیز را در جای خود نشاندن. چگونه است که عده‌ای در مورد هشت سال گذشته به گونه‌ای سخن می‌گویند که نه تنها آن دولت عملکرد مثبتی نداشته بلکه آن را به زیر صفر هم متهم کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بسیاری از نقطه‌ضعف‌های موجود نظام در دولت نهم تبدیل به نقاط قوت شدند، تصریح کرد: این معنی ندارد که عده‌ای به جای دفاع از خود، پنجه به صورت مقابل بکشد.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو، تأکید کرد: یکی از نکاتی که در انتخابات این دوره باید ملاک عمل قرار گیرد، نوع مواجهه‌ها است. هدفگذاری‌هایی که دولت در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد قابل تأمل است. رئیس‌جمهور چندی پیش در سخنان خود به صراحت گفت مجلس آینده باید مجلسی همسو با دولت باشد. صریح‌تر از این، دیگر نمی‌شد سخن گفت که می‌خواهیم مجلسی دراختیار دولت قرار دهیم. اگر دیدگاه‌هایش قرار است اینگونه باشد، از اکنون افرادی که زندگی‌شان لنگ یارانه است باید نگران باشند. البته بنده جزو کسانی هستم که موافق هدفمند کردن یارانه به معنای عدم استفاده ثروتمندان از یارانه هستم ولی باید قبول کنیم که همین یارانه می‌تواند امنیت روانی خانواده‌های نیازمند را تأمین کند و این یکی از ابزارهای اقتصادی است. حذف آب باریکه یارانه‌ای که می‌تواند امنیت روانی خانواده‌ها را تأمین کند راه‌حل درستی نیست.

صفارهرندی همچنین تأکید کرد:‌ هدفگذاری‌های دولت به گونه‌ای نبوده که خیل عظیم افراد بی‌سر و سامان و جوانان بیکار را از بیکاری نجات بدهد. اینکه ناوگان هوایی کشور نوسازی شود خوب است، ولی نکته اصلی اینجاست که آیا اولویت اول جامعه ورود پژو به کشور و سفارش 128 ایرباس و هواپیمایی است که فقط می‌تواند در فرودگاه امام(ره) بنشیند و یک قشر خاص از آن بهره ببرند. اگر چنین است، مجلس آینده باید تکلیف این مسائل را مشخص کند.

وزیر اسبق فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، مسکن مهر که موجب دلخوشی میلیونها انسان شده هم‌اکنون با رفتار سرد و بی‌مهری دولت مواجه شده است، این به نفع دولت نیست که فاصله زیادی بین خود و مردم ایجاد کرده است.

صفار هرندی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که چرا عضو جبهه‌های مختلف سیاسی نیست، گفت: در حال حاضر نمی‌توانم عضو جبهه‌های مختلف از جمله سیاسی باشم، چرا که هنوز به سپاه تعلق دارم، اگرچه دوره خدمتم گذشته است اما به عنوان مشورت‌دهنده در سپاه حضور دارم، بنابراین نمی‌توانم در جبهه‌های مختلف سیاسی عضویتی داشته باشم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها