يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۶۲۸۱۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
برخی مقامات ارشد آمریکایی اعلام کرده‌اند، با توجه به پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در مبارزه با تروریست‌ها،‌ اگر حلب نیز سقوط کند،‌ جنگ لزوما به اتمام می‌رسد و کار معارضان سوری دیگر تمام است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس: پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» در گزارشی تحت عنوان «آیا این بازی برای دشمنان اسد به پایان رسیده است» نوشت: اگر حلب سقوط کند، کار معارضان سوری تمام است و جنگ به سرعت به نفع «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه تغییر می‌کند.

بنا بر این گزارش، دو نفر از مقامات ارتش آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود،‌ در گفت‌وگو با «دیلی بیست» اعلام کردند: «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه می‌تواند بزرگترین دستاورد در نبرد داخلی درازمدت در این کشور را بدست آورد و ظرف مدت چند هفته نتایج را به نفع خود برگرداند و این امر با بدست آوردن کنترل شهر حلب از دست نیروهای معارض میسر خواهد شد.

به گفته یکی از این مقامات ارشد آمریکایی، اگر نیروهای دولت سوریه قادر باشند با موفقیت شهر حلب را آزاد کنند و کنترل آن را به دست بگیرند، و کنترل مناطق اطراف حلب را نیز داشته باشند، «جنگ الزاما تمام است».

بر اساس این گزارش، به دنبال صدها حمله هوایی روسیه طی هفته گذشته در حمایت از ارتش سوریه،‌ شهر حلب به طور فزاینده‌ای در حال خالی شدن است. بیش از 40 هزار نفر از شهروندان این شهر طی دو روز گذشته این شهر را ترک کرده و به مرز ترکیه رفته‌اند. «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر ترکیه روز جمعه اعلام کرد که 15 هزار شهروند سوری تاکنون از شهر حلب به مرز ترکیه رسیده‌اند.

حملات بی‌امان روسیه در شهر مهم سوریه بسیاری را متعجب کرده و باعث شده تا این سوال را از خود بپرسند که چطور تروریست‌ها توانسته‌اند این مدت طولانی کنترل این شهر را در دست خود نگه دارند. در طول نبرد داخلی 5 ساله در سوریه که بیش از 250 هزار کشته برجا گذاشته، پیش‌بینی شده که هر که بتواند کنترل حلب را به دست بگیرد،‌ پیروز جنگ است.

موسسه «مطالعات جنگ» در واشنگتن روز جمعه اعلام کرد: «محاصره کامل شهر حلب [توسط نیروهای ارتش سوریه] می‌تواند یک فاجعه انسانی به بار آورد، اصول مخالفان را از هم بپاشد، بلندپروازی‌های استراتژیک ترکیه را از اساس به چالش بکشد و برگ ارزشمندی را که مخالفان برای چانه‌زنی در اختیار داشتند از آنها بگیرد».

دیلی بیست در ادامه گزارش خود نوشت: بنا براین مذاکرات صلح به میانجیگری سازمان ملل روز سه‌شنبه به این دلیل در ژنو از هم پاشید که اوضاع امنیتی در شهر حلب رو به وخامت گذارد. نیروهای دولت سوریه در شمال غربی این شهر،‌ مسیر ارتباطی مهم شورشیان را قطع کردند و همین مسئله نیز باعث شد تا آنها پا به فرار بگذارند،‌ بویژه اعضای گروه جبهه النصره و نیروهای القاعده. باقیمانده جنگجویان در منطقه نیز برای نبرد بر سر جان خود با نیروهای ارتش سوریه آماده می‌شوند؛ نیروهای ارتش سوریه که امیدوارند سقوط حلب ناقوس مرگ شورشیانی که به دنبال سرنگونی حکومت بشار اسد هستند را به صدا درآورد.

اما به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی هیچ طرحی برای کمک به معارضان دولت بشار اسد ندارند، حتی آن دسته از کسانی که از این گروه‌های مسلح حمایت کرده بودند تا مانع از پیشروی‌های ارتش سوریه شوند. مقامات ارتش آمریکا با این حال هنوز روسیه را به خاطر کمک به دولت بشار اسد سرزنش می‌کنند و مدعی‌اند ائتلاف به رهبری آمریکا یک هدف دارد و آن نیز در هم کوبیدن گروه تروریستی داعش است.

عربستان سعودی که یکی از اعضای این ائتلاف غربی است روز پنج شنبه همین که سقوط حلب کم‌کم داشت آغاز می‌شد، اعلام کرد که 50 نیروی ویژه اوایل این هفته به سوریه اعزام می‌کند، اما مدعی شد که این نیروها برای مقابله با داعش به سوریه می‌روند.

«پاتریک ریدر» سخنگوی فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا که مسئولیت اصلی منطقه را برعهده دارد، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود: «ارزیابی ما این است که درگیری‌ها در حلب هنوز بسیار بالاست.»

بنا بر گزارش دیلی بیست، اما مقامات ارتش آمریکا به طور محرمانه ارزیابی‌های خود را درباره اینکه گروه‌های مسلح شورشی تا چه زمانی می‌توانند در مبارزه مقاومت کنند، نیز انجام می‌دهند. این مقامات آمریکایی با در دست داشتن اطلاعات محدود درباره میدان نبرد بسیار متغیر، اینطور نتیجه گیری می‌کنند که سقوط حلب می‌تواند ظرف مدت چند هفته میسر شود. برخی نیز نگرانند که شاید این اتفاق در چند روز بیفتد.

یک مقام آمریکایی به دیلی بیست گفت: حملات بی‌امان مسکو علیه مواضع معارضان، نیروهای اسد را در آستانه پیروزی قابل توجهی در نزدیکی حلب قرار داده است. این مسئله در حال روشن شدن است که با وجود گذشت تقریبا چهار ماه از حملات هوایی روسیه و حمایت از نیروهای دولت اسد در پیشروی‌ها علیه گروه‌های معارض، ضربات سنگینی به این گروه‌های مسلح در شمال غربی این کشور وارد آمده است.

این گزارش افزود: سقوط حلب اگرچه پایان کامل جنگ در سوریه نیست اما می‌تواند اوضاع را به نفع دولت اسد تغییر دهد و تنها دو بازیگر اصلی در میدان نبرد باقی بگذارد: اسد و نیروهای داعش.

بنا بر این گزارش، بسیاری از مقامات ارتش آمریکا امیدوارند که در صورت پیشروی نیروهای ارتش سوریه به داخل حلب، این نشانه سقوط این شهر نباشد. آنها تأکید می‌کنند که نیروهای دولت سوریه تلاش کرده‌اند تا با حمایت حملات هوایی روسیه،‌ کنترل شهرهایی را که قبلا پس گرفته بودند، در دستان خود نگه دارند. و حالا حلب، که زمانی بزرگترین شهر سوریه بود، مقر تقریبا تمام گروه‌های معارض در سوریه شده و بزرگترین چالش برای نیروهای دولت سوریه خواهد بود.

یک مقام آمریکایی به دیلی بیست گفت: «حلب بزرگترین شهر سوریه پیش از جنگ بود و حالا بازپس گرفتن کامل آن نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفتی از سوی اسد و حامیان اوست.»

یا به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، «تنها بمباران کافی نیست و در نهایت شما باید نیروی زمینی نیز داشته باشید.»

اما در این میان برخی، احتمال سقوط حلب را ناشی از شکست رویکرد آمریکا توصیف می‌کنند.

یک مقام مطلع از عملیات نظامی آمریکا به دیلی بیست گفت: «روس‌ها جنگ را می‌فهمند. آمریکایی‌ها مدیریت درگیری‌ها را برای گرفتن نتایج نامطلوب و ناخوشایند بلد هستند. رویکرد هر دو کشور می‌گوید که چه کسانی بازیگران اصلی هستند. آمریکا بی‌اثر و ناتوان است و در مقابل ایران و روسیه متحدان قابل اعتماد هستند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها