أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۳۰۰۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۴     ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
آزادی نبل و الزهرا عمق راهبردی موثری را برای ارتش و نیروهای مقاومت ایجاد کرده و این امکان را فراهم خواهد آورد که ریف شمالی حلب را از ریف غربی متصل به شهر حلب جدا کند.

به گزارش پایگاه 598، در ادامه عملیات آزادسازی اطراف حلب در شمال سوریه، دو روستای شیعه نشین نبل و الزهرا از محاصره گروه های ترویستی ـ تکفیری رها شد.

عملیات از شرق آغاز شد و به دنبال پاکسازی مناطقی چون دویرالزیتون، تل‎جبین و معرسة الخان، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به نزدیکی الزهرا رسیدند. از آن سو نیز عناصر مقاومت که از طرف روستا شروع به پیشروی کرده بودند، به ارتش سوریه رسیده و به این ترتیب محاصره حدود چهار ساله این دو روستا شکسته شد.

روستای نبل و الزهراء در شمال غرب شهر حلب واقع شده و حدود بیست کیلومتر با این شهر فاصله دارد. ساکنان آن به دلیل نزدیکی به حلب و همچنین نزدیکی به مرزهای ترکیه عمدتا به تجارت اشتغال داشته اند؛ اما طی حدود چهار سال محاصره، سخت ترین دوران را گذراندند و حتی در مقاطعی، از دسترسی به نیازهای اولیه همچون آب و غذا و دارو محروم بودند.

شیعیان نبل و الزهرا که حدود 70 هزار نفر هستند و دیگر ساکنان شهرک‌های آزاد شده، عملا نشان دادند که با مقاومت می‌توان به پیروزی‌های بزرگ دست یافت.عملیات آزادسازی نبل و الزهراء با حداقل تلفات انجام شد. در این نبرد 18 تن شهید شدند که سهم نبل 5 و سهم الزهراء 13 نفر بود. همچنین 47 نفر از نیروهای مردمی دو شهرک نیز مجروح شدند.

شور و شعف ساکنان این دو روستا پس از پیروزی و نیز خوشحالی اشکبار آنان از دیدار اقوام و نزدیکان خود پس از چهار سال وصف ناپذیر است. رسانه هایی که روز بعد از پیروزی وارد نبل و الزهرا شدند، بخش هایی از این حال و هوای تماشایی را منعکس کردند.

آزادسازی نبل و الزهرا دارای ابعاد راهبردی  و تعیین کننده در نبرد سوریه است. شکسته شدن حصر نبل و الزهرا را می توان مقدمه ای برای نبرد سرنوشت ساز ارتش سوریه و نیروهای مقاومت علیه تروریست ها جهت فتح شهر راهبردی حلب قلمداد کرد.

علاوه بر این که ده‌ها هزار نفر از مردم دو شهرک آزاد شده به جبهه مقاومت و نیروهای دولتی خواهند پیوست، محاصره تروریست‌ها در بخش شرقی شهر حلب نیز کامل خواهد شد، چون ارتباطات پشتیبانی آنان از سوی ترکیه به ویژه از طریق جاده اعزار، قطع می‌شود.

از سوی دیگر گروه های تروریستی همچون جبهه النصره که در شمال حلب تمرکز زیادی داشتند، دچار شکست و پراکندگی شده و ناچار به حرکت به سوی مناطقی هستند که تحت سیطره کردها و یا داعش می باشد و در هر دو صورت دچار درگیری و مشکلات زیادی خواهند شد.

در بعد سیاسی، همزمانی پیروزی ارتش سورسه در نبل و الزهرا با نشست «ژنو-3»، ضربه سختی به جبهه معارضان مورد حمایت ریاض وارد کرده است. این مخالفان در واقع نماینده گروه‌های تروریستی فعال در سوریه هستند، لذا پس از شکست سنگین این گروه ها در عملیات اخیر، قدرت چانه‌زنی خود را از دست داده‌اند.

آزادی نبل و الزهرا عمق راهبردی موثری را برای ارتش و نیروهای مقاومت ایجاد کرده و این امکان را فراهم خواهد آورد که ریف شمالی حلب را از ریف غربی متصل به شهر حلب جدا کند. بعد از تسلط ارتش و نیروهای حزب الله بر مرزهای لبنان و سوریه و همچنین بازنگری اردن در مواضع خود،‌ مرزهای ترکیه به عنوان تنها راه ارسال تسلیحات و تجهیزات به گروههای مسلح و تکفیری محسوب می شد.

با آزادسازی نبل و الزهرا و پیشروی های ارتش سوریه در دیگر مناطق جبهه شمالی،پیش بینی می شود تنها راه تامین تسلیحات و پشتیبانی گروه های تروریستی به زودی بسته شود. رژیم های عربی و غربی اگرچه به طور مستقیم به موضوع عملیات آزاد سازی نبل الزهرا واکنشی نشان ندادند، اما نگرانی خود را نسبت به این عملیات پیروزمندانه، با تمرکز بر مذاکرات سیاسی گروه های معارض و دولت سوریه در ژنو و نیز معضل آوارگان و بمباران های روسیه ابراز کردند.

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا از روسیه خواست تا حملات هوایی در سوریه را متوقف کند. وی مدعی است روسیه شهروندان بی گناه سوری را هدف قرار داده است.

ترکیه و عربستان نیز دست به جنگ روانی زده و اخباری مبنی بر حضور نظامی سربازان سعودی در سوریه و یا حمله ارتش ترکیه برای بازپس گیری نبل و الزهرا منتشر کردند!

در مجموع رسانه های جبهه ضدسوری تلاش کردند از کنار این پیروزی بزرگ با سکوت عبور کنند. برخی رسانه های معاند نیز مطابق معمول از نقش جمهوری اسلامی ایران در سوریه دم زده و مدعی مداخله جویی ایران و روسیه در این کشور شدند. این در حالی است که بحران سوریه و گسترش موج تروریسم در منطقه ناشی از مداخلات و حمایت های برخی کشورهای منطقه و غربی از تروریست ها است.

با تکمیل حلقه های پیروزی در سوریه، دیری نخواهد پایید که تروریست ها و حامیانشان طعم تلخ شکست نهایی را خواهند چشید. آزادی نبل و الزهرا طلیعه پیروزی بزرگ و بازگشت ثبات و امنیت به سوریه است. پس از آن، دمشق به عنوان یک جبهه کلیدی در محور مقاومت، قوی تر از گذشته ایفای نقش خواهد کرد.
 

پایگاه بصیرت


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها