امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۶۳۰۹۶
زمان انتشار: ۱۸:۴۶     ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه ۵۹۸:
وی افزود: رسانه باید به مردم جامعه‌اش آگاهی بدهد. مثلا کشوری مانند عربستان که خودش پنج هزار کودک می‌کشد ولی عضو حقوق بشر است باید یکی از اصلی‌ترین اهداق هر رسانه‌ای باشد که ادعای انقلابی بودن و احقاق حق را دارد. اگر این کار را کرد، آن‌وقت می‌تواند بگوید که من در روبروی رسانه‌های غربی و جبهه دشمن و باطل ایستاده‌ام.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجتیال انقلاب اسلامی، همزمان با بیست و دوم بهمن ماه امسال در بوستان گفتگو آغاز به کار می‌کند. همین نمایشگاه، باعث شد تا از کارشناسان و متخصصین فعال در این عرصه بخواهیم تا از نحوه کار کردن در فضای رسانه‌ای کشور و تحت عنوان جبهه انقلابی سوال کنیم.

«حسن کامران» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به این موضوع بسیار زیربنایی نگاه کرد؛ از نظر او، هرکسی که می‌خواهد رفتار انقلابی در چنین فضایی داشته باشد، باید دنباله‌رو آرمان و رفتارهای امام (ره) باشد. اگر چنین کرد، قطعا می‌تواند یک انقلابی موفق در فضای جنگ نرم کنونی باشد. کامران استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی را در جهت گسترش تفکر اسلام واقعی تحسین کرد و آن را ادامه دادن راه و روش مقام معظم رهبری دانست.

حسن کامران به ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین مفهوم انقلاب اشاره کرد و مشخص کرد که منظور از رسانه‌های انقلابی، کدام طیف از جامعه را شامل می‌شود: بیست و دو بهمن، روز پیروزی انقلاب است. زیر ساخت و همراهی انقلاب، فرهنگ حضرت امام (ره) است. راستش را بخواهید امام دارای هجرت زمانی بود. تفکرات و ذهنیات امام خیلی جلوتر از زمان بود و همین برای ما یک فرهنگ محسوب می‌شود. یعنی باید کسانی قرار است انقلابی رفتار کنند و خوی انقلابی داشته باشند، آن را همراهی کنند و طبق آما عمل کنند؛ حالا این روش چطور بود؟ امام حزن و خوف نداشتند؛ یعنی این طور نبود که چیزی را از دست بدهند و ناراحت بشوند و چیزی را بدست بیاورند و خوشحال شوند.

اما امروز دقیقا برعکس چیزی که امام به آن عقیده داشت رواج پیدا کرده است و  متاسفانه اشرافی‌گری طوری شده است که دقیقا ضد فرهنگ امام است و روبروی آن می‌ایستد. من واقعا امیدوارم که جبهه انقلابی در فضای جنگ نرم رسانه‌ای، این راه و این فرهنگ اشتباه را از بین ببرند و آنچه که واقعا به انقلابی بودن شبیه و نزدیک است را در فضای نیازمند جامعه امروز حاکم کند.

او ادامه اداد: گاهی می‌بینم که در بعضی از رسانه‌ها و فضای مجازی، به دروغ سوژه تولید می‌کنند، آن را شاخ و برگ می‌دهند و به نادرست‌ترین شکل ممکن آن را به مخاطبانشان القا می‌کنند. آن‌ها از موقعیتی که در اختیارشان قرار گرفته است، به بدترین شکل ممکن استفاده می‌کنند؛ بی‌انصافی می‌کنند، سیاه‌نمایی می‌کنند. در این شرایط به چه چیزی لازم است؟ رسانه‌ای با فرهنگ انقلاب اسلامی که بتواند به طور صریح و قاطع پاسخ تمام این نامردی‌ها را بدهد و مخاطبان را از اشتباه دربیاورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، به سخنان رهبری درباره نحوه عملکرد در فضای رسانه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری همیشه تاکید داشته‌اند که ماهیت انقلابی باید در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها جریان داشته باشد. از نظر ایشان این فرهنگ انقلابی، ملاحظه‌کاری ندارد، تعارف ندارد و حق را می‌گوید. انقلاب اسلامی یعنی اگر برادر و عزیز من هم ایراد و اشکالی داشت، من به او تذکر بدهم و به صرف آشنا بودن با او از خطایش نگذرم. این دیدگاهی است که باید در جای جای جهان اسلام پیاده شود و همه آن را ببینند و بشنود. این اتفاق چطور می‌افتد؟ با کمک رسانه‌های جدی و موثر جبهه فرهنگی که می‌تواند به خوبی آن را در فضا پیاده کنند و به نتیجه مطلوب برسند.

وی همچنان اضافه کرد: رسانه‌های انقلابی ما و کسانی که می‌خواهند طبق ارزش‌ها و باورهای ما عمل کنند، باید میدان‌دار این تفکر، یعنی تفکر اسلام ناب محمدی باشند و با هرچه زور و زر و تزویر است مقابله کنند و از موضوعی باکی نداشته باشند. آن‌ها باید در جامعه کنونی که دشمن ما خیلی دقیق‌شده عمل می‌کند، بستری فراهم کنند برای جوانانی که تشنه دانستن از اسلام و انقلاب و امام هستند. بعد از اینکه این اتفاق افتاد، حالا نوبت نگهداری و حفظ و صیانت از آن است که از راه درستی که انتخاب کرده‌ایم به خوبی حمایت کنیم.

کامران، شرط پر کردن خلا‌های فرهنگی و سیاسی در کشور را چندین ویژگی دانست که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن از نظر او استمرار و تداوم در رسانه‌ها است: به نظر من بارزترین راه موفقیت در این فضا، وقتی است که انقلابی‌های ما در کارشان استمرار داشته باشند. بعد از آن ارزیابی فضای حاکم و مطالب تولید شده است. سومین مورد این است که به خوبی مخابطین خود را بشناسند و طبق شناختشان رفتار کنند. بعد از آن اینکه بتوانند به موقع و در شرایط لازم، حرف‌های ساختگی و غیرحقیقی را پاسخ بدهند و در نهایت هم اینکه مطالبات نظام را به جدی‌ترین شکل ممکن پیگیری کنند. آن وقت است که خروجی تمام این مسائل، عدالت است.

حسن کامران در پایان به ناحقی‌های موجود در جهان که برای هیچ فرد انقلابی قابل درک نیست پرداخت و مقابله با آن را جزو وضایف اصلی رسانه‌هایی دانست که در فضای انقلابی حرکت می‌کنند: رسانه باید به وظیفه‌اش عمل کند و با زیرکی و تیزهوشی، هر ناحقی را روسیاه کند و به مردم جامعه‌اش آگاهی بدهد. مثلا کشوری مانند عربستان که خودش پنج هزار کودک می‌کشد ولی عضو حقوق بشر است باید یکی از اصلی‌ترین اهداق هر رسانه‌ای باشد که ادعای انقلابی بودن و احقاق حق را دارد. اگر این کار را کرد، آن‌وقت می‌تواند بگوید که من در روبروی رسانه‌های غربی و جبهه دشمن و باطل ایستاده‌ام. یک رسانه انقلابی می‌تواند به راحتی سیستم استکباری را افشا کند و شم دشمن‌شناسی جوانان جهان و جوانان اسلام در سراسر دنیا را تقویت کند، یعنی همان کاری که حضرت آقا کردند و ما باید به تبع از ایشان آن را ادامه بدهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها