يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۶۳۱۴۱
زمان انتشار: ۱۹:۴۶     ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
بادیگارد به هزار دلیل فیلم به روزی نیست. بادیگارد را باید از حالا یکی از بزرگترین قربانیان دوران پسابرجام قلمداد کرد. آقای حاتمی کیا موضوع فیلم شما به روز نیست چون رنگ و بوی برجام نمی دهد.

به گزارش پایگاه 598، حتی پیش از اعلام نامزدهای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هم می شد فهمید که اصولا فیلم برگزیده اولین جشنواره فیلم فجر پس از دوران به اصطلاح پسابرجام اهمیت استراتژیک دارد. وقتی قرار است با بخشنامه های دولتی برجام به مواد درسی نظام آموزشی کشور وارد شود و در افکار کودکان و نوجوانان ته نشین شود معلوم است که بزرگترین رویداد هنری کشور قرار نیست روالی منطقی را طی کند.

در آغاز دوران پسابرجام فیلمی باید از خروجی داوری جشنواره فیلم بیرون بیاید که الهام بخش جامعه باشد. این فیلم قطعا نمی تواند بادیگارد باشد. چرا که بادیگارد زمین بازی را به هم می زند. بادیگارد در در دوره پسابرجام یک فیلم ارتجاعی محسوب می شود. بادیگارد با حرف روز سنخیتی ندارد. اثری که رنگ و بوی انقلاب، شهدا، مقاومت و از این قبیل مضامین بدهد حرفهای کهنه ای است که رخلاف مسیر آب ساخته شده اند.

جنس سینمایی که می تواند بار پدیده ای چون برجام را به دوش بکشد و حرفش به حرف روز نزدیک باشد بی تردید از جنس فیلمهایی چون ابد و یک روز است. فیلمی که غیر مستقیم بر دوگانه معیشت-مذاکره  انگشت می گذارد. فیلمی که بیغوله ای متعفن را به عنوان نمادی از زندگی ایرانیان در دوران پیش از برجام جا می اندازد. اثری که می تواند به عنوان سند شرایط زندگی طبقه مستضعف جامعه در دوران پیش از برجام ثبت شود و بیست سال دیگر به آن استناد کرد و به نسل بعدی گفت که زندگی پیشابرجامی طبقه مستضعف چیزی شبیه این بود.

بادیگارد به هزار دلیل فیلم به روزی نیست. بادیگارد را باید از حالا یکی از بزرگترین قربانیان دوران پسابرجام قلمداد کرد. آقای حاتمی کیا موضوع فیلم شما به روز نیست چون رنگ و بوی برجام نمی دهد. علم هسته ای، شهدای هسته ای، دانشمند هسته ای، حفاظت و مقاومت و روحیه انقلابی خوب است ولی بیشتر به درد موزه و گالری و کنج کتابخانه های گرد گرفته می خورد. مردم باید بدانند برجام آنها را از سگدانی فیلم ابد و یک روز به عرش خواهد برد. مردم باید خطر شبح زندگی از جنس فیلم ابد و یک روز را همیشه بالای سرشان حس کنند تا سایه برجام بر سر این کشور تا ابد مستدام بماند.

پی نوشت: فیلم سینمایی بادیگارد آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که توانسته در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نظر اکثر منتقدان و مردم را جلب کند در هیچ کدام از بخشهای اصلی بهترین فیلم ، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی حتی نامزد هم نشده است.

منبع:سینما پرس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها