أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۳۵۲۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۸     ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
رئيس کميته تحقيق و تفحص از مناطق آزاد گفت: ديوان محاسبات اجازه ورود به مناطق آزاد را ندارد.
به گزارش پایگاه 598، سيدحسين دهدشتي در گفتگو با فارس، در پاسخ به اينکه با توجه به محقق نشدن اهداف مناطق آزاد براي توليد و صادرات، درخواست دولت و نمايندگان براي افزايش تعداد مناطق آزاد بيش از ۸ منطقه چه مفهومي مي‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: براي ارتباط و تسهيل در تجارت جهاني ناچار به داشتن مناطق آزاد هستيم، به شرطي که اين مناطق بر اساس ماموريت‌هاي محوله و وظايف خود عمل کنند، چرا که وظيفه اصلي مناطق ‌آزاد جذب سرمايه‌گذاري، توليد و ايجاد اشتغال پايدار است، اما متاسفانه در ۳۰ سال پس از انقلاب صرفاً محلي براي واردات بوده‌اند.

وي افزود: وظيفه اصلي مناطق ‌آزاد تجاري، جذب سرمايه‌گذاري، توليد و ايجاد اشتغال پايدار است، اما متاسفانه در ۳۰ سال پس از انقلاب صرفاً محلي براي واردات بوده‌اند. وي به اين نکته اشاره کرد که معمولاً در همه جاي دنيا مناطق مرزي، مناطقي توسعه‌يافته و پررونق هستند، ولي در کشور ما مناطق مرزي محروم بوده که اين امر خود سبب ناامني مي‌شود و نمايندگان مجلس معتقدند براي کمک به مناطق مرزي و رونق بيشتر در آنجا مناطق آزاد ايجاد شود.

دهدشتي تصريح کرد: بعضاً انتخاب مديران در مناطق ‌آزاد سليقه‌اي است و نورچشمي‌ها بر اين مناطق منصوب مي‌شوند چرا که تقريباً رئيس جمهور آن منطقه محسوب شده ولي سطح مديريتشان از سطح کشور متاسفانه پايين‌تر است و تنها حياط خلوتي براي برخي افراد و ايجاد زمينه فساد شده است. رئيس کميته تحقيق و تفحص از منطقه آزاد اروند اين را هم گفت که اکنون جاهايي را براي مناطق آزاد مکان‌يابي مي‌کنند که خود همين مناطق صادرات‌ محورند. به عنوان مثال شلمچه قبل از ايجاد منطقه آزاد اروند، پايانه صادراتي بود که الان صادرات اين منطقه را به پاي منطقه آزاد مي‌زنند، در حالي که گمرکات هم هيچ گونه نظارت و اشراف اطلاعاتي روي مسائل گمرکي اين مناطق ندارند.

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بايد براي مکان‌يابي مناطق آزاد به زيرساخت‌ها توجه ويژه کرد، خاطرنشان کرد: اين را قبول داريم که به تبع ايجاد منطقه آزاد افزايش واردات هم امري اجتناب‌ناپذير است، چرا که راحت‌ترين راه براي جذب درآمد در هر منطقه محسوب مي‌شود و متاسفانه هيچ گونه نظارتي در مناطق آزاد نيست، تا جايي که حتي ديوان محاسبات هم اجازه ورود به اين مناطق را ندارد.

به گفته دهدشتي طبق تحقيقي که در سال ۸۵ تاکنون انجام شده ۲۱۴ کارگاه فعال در شهرهاي آبادان و خرمشهر   وجود داشته که در سال ۹۴ تعداد کارگاه‌ها به ۹۶ رسيده و اکثر اين کارگاه‌ها تعطيل شده‌اند. وي با انتقاد از اينکه در مناطق آزاد هيچ گونه فعاليتي در راستاي کمک به صنايع آن منطقه انجام نشده، افزود: تنها افراد خاص و نورچشمي به واسطه ارتباط‌هاي خود توانسته‌‌اند وام‌هايي با بهره‌هاي بسيار کم دريافت کنند و يا دستگاه‌هاي نظارتي منطقه به نوعي تطميع شده‌اند تا کاري به کار کسي نداشته باشند.

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي همچنين به اين نکته اشاره کرد که کارخانه فولادي که در منطقه آزاد اروند ايجاد شده مجوز محيط زيست ندارد و در کنار آلايندگي بسيار مصرف بالاي آب هم دارد در حالي که مردم منطقه براي آب شرب مصرفي خود دچار مشکل هستند.

وي با انتقاد از اينکه شوراي هماهنگي مناطق آزاد طي اين ۳۰ سال تاکنون گزارش جامعي از وضعيت مناطق آزاد ارائه نکرده است،‌ خاطرنشان کرد: بايد اين شورا برنامه جامعي را ارائه دهد و سهم هر منطقه آزاد در توليد ناخالص داخلي را مشخص کند که ظرف ۵ سال بايد چه کارهايي در منطقه انجام شود و به کجا برسيم.

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: با ايجاد هر منطقه ‌آزاد يکسري معافيت‌هاي مالياتي ايجاد مي‌شود که عملاً خزانه دولت را از آن منابع درآمدي محروم مي‌کند که به تبع آن بايد اقتصاد پايدار و توسعه در منطقه رخ دهد و بايد پرسيد با اين همه هزينه‌اي که تحميل شده آيا تاکنون اين اتفاق در هر منطقه آزاد رخ داده است؟
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
۰
۰
کجا نظارت بر قیمتها است که در مناطق آزاد هم باشد ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها