أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۳۷۱۳
زمان انتشار: ۱۴:۴۵     ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
شب گذشته ارتش ترکیه، نیروهای مسلح ترکیه با آتش توپخانه، مواضع شبه نظامیان حزب اتحاد دموکراتیک در منطقه اعزاز را هدف قرار دادند که همزمانی این لشکر کشی ها با شکست های قابل توجه تعدادی از گروه های تروریستی مسلح در سوریه معنادار است.
به گزارش پایگاه 598، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه یکی از دلایل لشکرکشی عربستان و ترکیه به خاک سوریه را که از شب گذشته آغاز شد، تغییر معادلات میدانی سویه در سوریه دانست.

وی در این خصوص گفت: همزمانی این لشکر کشی ها با شکست های قابل توجه تعدادی از گروه های  تروریستی مسلح در سوریه معنادار است.

قناد باشی ادامه داد: آنچه در سوریه به صورت تغییر معادلات نظامی در راستای سرکوب تروریست ها شاهد هستیم سبب نگرانی ریاض و آنکارا شده است؛ از این رو باید گفت عربستان و ترکیه پوشش تبلیغاتی مقابله با داعش را برای جلوگیری به وقوع پیوستن این اتفاق انتخاب کرده اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: مهم تر از شکست تروریست ها پیروزی سوریه است و واشنگتن و لندن نیز از این مساله نگرانی دارند. آن ها کوشش می کنند که اگر نمی توانند جلوی پیروزی بشار را بگیرند، حداقل مسیر رسیدن به پیروزی را پرچالش، دشوار و سرعت آن را کند کنند.

قنادباشی مطالب فوق را دلیل اصلی لشکر کشی به سوریه عنوان کرد.

او همچنین به سیاست داخلی ترکیه و عربستان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از انگیزه های آنکارا و ریاض در ورود به این نزاع مستقیم آن است که می خواهند در داخل وانمود کنند که طی 5 سال گذشته در سوریه اشتباه نکرده اند.

وی با بیان این که این اقدام تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر اتهام حمایت این دو کشور از تروریست ها نیز محسوب می شود، خاطرنشان کرد: در سراسر جهان، رسانه ها و مراکز مستقل عربستان را حامی داعش معرفی می کنند و این تصمیم کوشش عربستان را برای کمرنگ کردن این دیدگاه نشان می دهد.

قنادباشی حمله به سوریه توسط دو کشور همسایه عربستان و ترکیه را ناشی از سیاست های امریکا و انگلیس دانست که درصدند تا جنگ های نیابتی در منطقه را که تا پیش از این توسط تروریست ها انجام می شد، به نزاع مستقیم کشورها تبدیل کنند که به دلیل هراس از تولد یک قدرت جدید منطقه ای صورت می پذیرد.

این کارشناس خاورمیانه در همین راستا بیانیه اخیر وزارت امور خارجه امریکا را که از ترکیه درخواست کرده حملات خود را متوقف کنند، نوعی فریبکاری خواند و گفت: اردوغان در این میان قصد اسطوره سازی از خود را دارد و می خواهد بگوید که با وجود مخالفت امریکا تصمیم خود را عملی خواهد کرد. امریکا نیز در این میان به ظاهر سازی در خصوص تمایل به برقراری صلح در منطقه ادامه می دهد.

در این خصوص نکته حائز اهمیت آن است که نباید مشکلات قومیتی دیرینه ترکیه با کردها که اکنون اپوزوسیون های اصلی دولت در این کشور به شمار می آیند را نادیده گرفت و بر همین اساس ترکیه زیر پرده این اقدامات تلاش در کاهش قدرت کردها در داخل و در همسایگی خود را دارد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز در گزارش خود با اشاره به اتفاق های شب گذشته اعلام کرد که ارتش ترکیه با حملات توپخانه‌ای، پایگاه هوایی سوریه و روستایی را که شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق با پشتیبانی حزب اتحاد دموکراتیک از کنترل تروریست‌ها آزاد کرده بودند، گلوله‌باران کرده است.

این اقدام در راستای ادعای داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه صورت گرفته که اعلام کرده بود گروه‌های تروریستی وابسته به نظام که با سوریه همکاری می‌کنند به اعزاز حمله کرده و در این جریان حملاتی را به مرزهای ترکیه صورت داده اند.

یکی از مقامات کرد ضمن تائید حملات توپخانه‌ای ترکیه به پایگاه هوایی منغ در شمال حلب عنوان کرد که این پایگاه هوایی را شبه نظامیان کرد موسوم به جیش الثوار در روزهای گذشته آزاد کرده بودند. -جیش الثوار و یگان‌های مدافع خلق هر دو از اعضای ائتلاف نیروهای دموکراتیک کرد سوریه به شمار می‌آیند.-

حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع شبه نظامیان کرد پس از آن صورت گرفت که احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز شنبه گفت در صورتی که این کشور با تهدیدی از سوی نیروهای کرد سوریه مواجه شود، در حمله به مواضع آنها در سوریه تردید نخواهد کرد.

در همین راستا وال استریت ژورنال گزارش داد که وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا در بیانیه هایی از ترکیه خواسته اند حمله به جنگجویان کُرد مورد حمایت آمریکا در سوریه را متوقف کند.

این دو وزارتخانه آمریکا همچنین از ترکیه و کردهای سوریه خواسته اند برای جلوگیری از تشدید تنشها تلاش کنند و در حالی که رهبران جهان برای برقراری آتش بس در سوریه تلاش می کنند دست به قلمروگشایی جدید نزنند.

در بیانیه های وزارت دفاع و خارجه آمریکا آمده است: ما از وضعیت موجود در شمال حلب نگران هستیم و برای کاهش تنشها تلاش می کنیم.

کرد پرس نیز از آرون استین، کارشناس مسائل سوریه در موسسه آتلانتیک در باره اتفاقات دو روز گذشته در سوریه نوشت: ترکیه دارد جنگ بر سر کریدور عزاز را در شمال سوریه می بازد. به دنبال اقدامات هوایی روسیه در منطقه، ترکیه فضای زیادی برای مانور دادن ندارد و آمریکا هم باید تلاش کند وضعیت بسیار متشنج موجود را مدیریت کند.

منبع: پانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها