يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۶۴۵۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
در حالی که تا روز هفتم اسفندماه چیزی باقی نمانده است، احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در کنار افراد مستقل برای کسب ۳۵ کرسی نمایندگی مجلس در استان تهران تلاش می‌کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، استان تهران دارای بیشترین کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و به همین خاطر رأی مردم این استان در شکل‌گیری افکار و رویکردهای مجلس آینده نقش مهم و محوری ایفا می‌کند.

همواره نمایندگان استان تهران، افراد شاخص و صاحب نفوذی بوده‌اند که در جریانات و بزنگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور نقش مثبت و منفی خود را ایفا کرده‌اند.

پایتخت به همراه شهرستان‌های استان تهران دارای ۳۵ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است و درحالی‌که تا روز هفتم اسفندماه چیزی باقی نمانده است، احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در کنار افراد مستقل برای کسب ۳۵ کرسی نمایندگی مجلس در استان تهران تلاش می‌کنند.

فعالیت ۶ حوزه اصلی و ۲۰ حوزه فرعی در انتخابات مجلس شورای اسلامی


پس از بررسی هیئت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان، هزار و ۲۹۴ داوطلب نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه‌های مختلف استان تهران تأیید صلاحیت شدند و برای نشستن بر روی صندلی سبز بهارستان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

حوزه های انتخابیه تهران، ورامین، رباط‌کریم، شهریار، دماوند و پاکدشت، حوزه‌های اصلی انتخابیه استان تهران در مجلس شورای اسلامی را تشکیل می‌دهند.

استان تهران علاوه بر شش حوزه اصلی، دارای ۲۰ حوزه فرعی است که همکاری و هماهنگی لازم با حوزه‌های اصلی را برای برگزاری باشکوه انتخابات بر عهده‌ دارند.

رقابت ۱۱۲۱ نامزد انتخاباتی در حوزه انتخابیه شهر تهران

در حوزه انتخابیه تهران، هزار و ۱۲۱ داوطلب که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأییدشده است، برای کسب ۳۰ کرسی نمایندگی مجلس باهم رقابت می‌کنند.

حوزه انتخابیه تهران، شهرستان‌های ری، شمیرانات، اسلامشهر، پردیس را نیز شامل می‌شود و باید مردم این مناطق نیز به نامزدهای تأییدشده این حوزه رأی دهند.

رقابت سنگین لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در تهران

رقابت اصلی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران میان لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در جریان است.

اصلاح‌طلبان تلاش کرده‌اند تا با استفاده از نیروهای موردحمایت دولت، اکثریت مجلس آینده را از آن خودکرده و زمینه موفقیت در انتخابات آتی را برای خود رقم بزنند.

محمدرضا عارف، فریده اولاد قباد، محمدرضا بادامچى، کاظم جلالى، سهیلا جلودار زاده، فاطمه‌السادات حسینى، الیاس حضرتى، غلامرضا حیدرى، فاطمه ذوالقدر، علیرضا رحیمی، ابوالفضل سروش، فاطمه سعیدى، پروانه سلحشور، علی نوبخت، طیبه سیاووشى، مهدى شیخ، محمود صادقى، محسن علیجانى زمانى، محمدجواد فتحى، مصطفى کواکبیان، احمد مازنى، پروانه مافى، علیرضا محجوب، داوود محمدى، على مطهرى، سید فرید موسوى، محمدرضا نجفى، بهروز نعمتى، محمدعلى وکیلی، عبدالرضا هاشم‌زائى لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را تشکیل می‌دهند.

حزب اعتدال و توسعه و حامیان دولت و برخی احزاب نظیر حزب جوانان ایران اسلامی از لیست اصلاح‌طلبان حمایت کرده‌اند.

در نقطه مقابل، شورای ائتلاف بزرگ اصولگرایان نیز به‌منظور ایجاد وحدت و همدلی میان گروه‌های اصولگرایی با محوریت آیت‌الله موحدی کرمانی و راهنمایی‌های آیت‌الله یزدی و مصباح یزدی تشکیل شد.

انصراف بسیاری از نامزدهای اصولگرا به نفع لیست ائتلاف اصولگرایان

ائتلاف بزرگ اصولگرایان پس از بررسی‌های مکرر، توانست لیست واحدی را متشکل از نیروهای جریانات و گروه‌های مختلف سیاسی تشکیل دهد و به همین خاطر بسیار امیدوار است تا بتواند بیشتر کرسی‌های مجلس را به دست آورد.

در این میان با توصیه شورای ائتلاف اصولگرایان، بسیاری از داوطلبانی که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، باهدف وحدت اصولگرایان کنار کشیده و یا حوزه انتخابیه خود را تغییر دادند.

اسدالله بادامچیان، صالح اسکندری، مجتبی امانی، محمدعلی بخشی زاده مقدم، علی بیدکی، سید مهدی جولایی، علی‌خانی زاده، مهدی صولی، نصر عزیزی، علی علیرضا نژاد، امیرعباس فارسی نژاد و حسین نیک‌نام ازجمله چهره‌های شاخص حزب موتلفه اسلامی بودند که از عرصه انتخابات انصراف دادند.

سید کمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز از دیگر افرادی بود که به‌منظور وحدت جریان اصولگرایی از عرصه انتخابات کنار کشید.

لیست ائتلاف اصولگرایان برای حوزه انتخابیه تهران

ائتلاف بزرگ اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران، غلامعلی حداد عادل، مرتضی آقا تهرانی، فاطمه آلیا، یحیی آل اسحاق، سید محمدحسن ابوترابی فرد، لاله افتخاری، زهره الهیان، مهرداد بذرپاش، احمد توکلی، محمد نبی حبیبی، پرویز داودی، مجتبی رحماندوست، فاطمه رهبر، علیرضا زاکانی، محمد سلیمانی، زهره طبیب زاده نوری، محمدجواد عامری شهرابی، حجت‌الله عبدالملکی، لطف‌الله فروزنده، سید علی قریشی، اسماعیل کوثری، غلامرضا مصباحی مقدم، حسین مظفر، سید مسعود میر کاظمی، الیاس نادران، محمد ناظمی اردکانی، سید محمود نبویان، بیژن نوباوه وطن، مرضیه وحید دستجردی، مهدی وکیل پور را برای حضور در مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.

احزاب و جریانات مختلف سیاسی اصولگرا نظیر حزب موتلفه، جمعیت ایثارگران، جبهه پایداری و سایر احزاب نیز از لیست ائتلاف اصولگرایان حمایت کرده‌اند.

گنجانده نشدن نام عارف در لیست علی مطهری

صدای ملت نیز با محوریت علی مطهری، لیست خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اعلام کرد که نکته جالب‌توجه در آن، گنجانده نشدن نام عارف در لیست صدای ملت است.

درحالی‌که علی مطهری در لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با محوریت عارف قرار دارد، اما علی مطهری نام چهره شاخص اصلاح‌طلب را در لیست صدای ملت نگنجانده است.

علی مطهری، حسن سبحانی، کاظم جلالی، حسن غفوری فرد، علیرضا محجوب، سهیلا جلودار زاده، محمد خوش‌چهره، مصطفی کواکبیان، محمدرضا مفتح، بهروز نعمتی، الیاس حضرتی، حجت‌الاسلام محمد صالحی منش، محمود مقدم، محمدعلی وکیلی، حسین شیخ‌الاسلام، محمدرضا دشتی اردکانی، حسن بیادی، محمد سقایی، پروانه مافی، محمود صادقی، محمدرضا علایی، محسن عابدینی‌پور، سید محمد حسینی، محمد موسی‌خانی، مژگان آژیده، محمدحسن طریقت‌منفرد، طه عبدخدایی، وحید شریعتمداری، سید محمد طباطبایی نژاد، حسن زمانی افرادی هستند که صدای ملت از آنان حمایت کرده است.

برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی نیز لیست کاملی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده‌اند که از آن جمله می‌توان به حزب تمدن اسلامی اشاره کرد.

سید محمدحسن ابوترابی فرد، یحیی آل اسحاق، سهراب اشرفی، لاله افتخاری، حسن بیادی، کاظم جلالی،  مجتبی رحماندوست، حسن سبحانی، محمدصادق صالحی منش، حسن غفوری فرد، علیرضا محجوب، غلامرضا مصباحی مقدم، علی مطهری، حسین مظفر، بهروز نعمتی، مرضیه وحید دستجردی، ۱۶ نفری بودند که حزب تمدن اسلامی از آنان حمایت کرده است.

فرهاد بشیری نامزد نهایی اصولگرایان در پاکدشت

حوزه انتخابیه شهرستان پاکدشت نیز دارای یک کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است که صلاحیت ۱۷ نفر برای نشستن بر صندلی سبز بهارستان تأییدشده است.

در این میان رقابت اصلی میان فرهاد بشیری نماینده فعلی شهرستان پاکدشت در مجلس و محمد قمی نماینده سابق این شهرستان است.

فرهاد بشیری موردحمایت ائتلاف بزرگ اصولگرایان و جریانات و گروه‌های سیاسی اصولگرا قرار دارد اما حضور چندین چهره اصولگرا در انتخابات شهرستان پاکدشت، معادلات را کمی پیچیده کرده است.

در نقطه مقابل محمد قمی چهره شاخص جریان اصلاح‌طلب، دارای سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه ورامین و پاکدشت است و می‌کوشد بار دیگر کرسی پاکدشت در مجلس به دست اصلاح‌طلبان بیفتد.

نقوی حسینی نامزد نهایی اصولگرایان

حوزه انتخابیه ورامین نیز دارای یک کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است که شهرستان‌های قرچک و پیشوا به‌عنوان حوزه‌های فرعی محسوب می‌شوند.

صلاحیت۳۱ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک تأییدشده است که رقابت اصلی میان سید حسین نقوی حسینی و محسن ضرغام است.

سید حسین نقوی حسینی نماینده اصولگرای کنونی ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی، موردحمایت ائتلاف بزرگ اصولگرایان قرار دارد .

روحانیت دیار ۱۵ خرداد، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، حزب موتلفه اسلامی و سایر احزاب و تشکل‌های اصولگرا از نقوی حسینی در انتخابات پیش رو حمایت کرده‌اند.

در مقابل محسن ضرغام که سابقه فعالیت در وزارت علوم را در کارنامه دارد، نامزد موردحمایت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید است و تلاش دارد پس از چندین دوره، کرسی نمایندگی ورامین را از اصولگرایان بگیرد.

عدم اعلام نظر ائتلاف اصولگرایان در حوزه‌های انتخابیه شهریار، رباط‌کریم و دماوند


درحالی‌که داوطلبان نمایندگی مجلس در حوزه‌های انتخابیه شهریار، رباط‌کریم و دماوند در حال تلاش برای به دست آوردن کرسی نمایندگی مجلس در این مناطق هستند اما ائتلاف اصولگرایان از اعلام نامزد موردحمایت در این سه حوزه خودداری کرده است.

در لیست اعلامی ائتلاف اصولگرایان، نامی از نامزد موردحمایت جریانات اصولگرایی در سه حوزه انتخابیه شهریار، رباط‌کریم و دماوند دیده نمی‌شود.

مردم این مناطق همچنان از ائتلاف اصولگرایی انتظار دارند تا نامزد موردحمایت خود را در این حوزه ها رسانه ای کند.

۲۵ نامزد در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه، ۲۲ داوطلب در حوزه انتخابیه شهریار، ملارد و شهر قدس و ۳۱ نامزد در حوزه انتخابیه رباط‌کریم و بهارستان تأیید صلاحیت شده‌اند.

باید منتظر ماند و دید که مردم استان تهران در هفتم اسفندماه به یک جریان و گروه اعتماد کرده و یا ۳۵ کرسی نمایندگی را به افراد مستقل می‌سپارند، به هر ترتیب ۳۵ کرسی نمایندگی مجلس در استان تهران در مجلس آینده بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها