يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۶۴۷۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
افزایش ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی به زودی اثرش را می‌گذارد
انتظار برای معجزه برجام تمام شده و دیگر فعالان بازار دلیلی برای تاجیل در معاملات ندارند. اوضاع بهتر از این نخواهد شد. همین فکر باعث میشود تا نقدینگی کم کم بیدار شود.
به گزارش پایگاه 598، نسیم نوشت: رئیس جمهور در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی اعلام کرد تورم نقطه به نقطه تک رقمی شده و این مسیر تا دستیابی به تورم تک رقمی سالیانه ادامه می یابد. وی گفت علی رغم اصرار کارشناسان برای رها کردن تورم جهت خارج شدن از رکود، این کار را نکرده است. سپس در جمله ای مجزا تصریح کرد که تورم محصول بی انضباطی پولی و مالی است و اینگونه به اذهان نگاشت که گویا دولت منضبط بوده و در نتیجه تورم کاهش یافته است. اما حتی اگر آمار تورم بانک مرکزی را صحیح و بدون دست کاری بپذیریم، این جمله و استنتاج رئیس جمهور غلط و 180 درجه خلاف واقعیت است.

این دولت تاکنون سالیانه با نرخ 20 تا 40 درصد بر رشد نقدینگی افزوده است. نقدینگی در ابتدای دولت یازدهم 460 هزار میلیارد تومان بود که اکنون بعد از دو سال به 950 هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی در همین مدت بیش از مجموع دولتهای نهم و دهم به نقدینگی اضافه شده است.

بانک مرکزی البته توجیه می کند که 100 هزار میلیارد تومان از نقدینگی قبلا اضافه شده بوده و اکنون با ساماندهی موسسه ثامن الحجج و میزان در آمار بانک مرکزی شناسایی شده است. اگر این توجیه را بپذیریم، باز بقیه یعنی 400 هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه شده مربوط به بی انضباطی پولی و مالی دولت است. افزایش بی ملاحظه بودجه جاری در دولت و کسری بودجه شدید در دو سال گذشته موجب شد تا دولت به خلق پول پرقدرت و افزایش نقدینگی دست بزند. اقدامی که تدبیریون تمایل به آشکار کردن آن ندارند. در دو سال گذشته دولت با استفاده از مصوبات محرمانه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی (نهادی که برای دور زدن تحریم بود) اقدام به برداشت 9.3 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه نمود که 5.3 میلیارد دلار آن مربوط به تلقی فرضی وصول مطالبات نفتی از شرکت انوک و دلال مرتبط (جناب س یا همان بابک دوم) است. با توجه به ضریب فزاینده 6 و نرخ ارز 3000 تومان، می توان برآورد کرد که همین چند قلم چیزی حدود 170 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه نموده است.

سوال؛ چرا علی رغم افزایش شدید نقدینگی، تورم کاهش یافته است؟ در دولت قبل نقدینگی افزایش می یافت اما در تمامی سالها (بجز دو سال آخر) نرخ رشد اقتصادی هم مثبت بود و بخشی از اثر تورمی نقدینگی را می گرفت، اما چرا علی رغم اینکه در دولت فعلی نرخ رشد اقتصادی پایین است، نقدینگی منجر به تورم نشده؟

پاسخ به مساله رکود بر می گردد. کاهش قیمت نفت که با تدابیر سعودی جناب زنگنه همچنان ادامه دارد، رکود اقتصادی را تشدید کرده و همین موجب خواب زمستانی نقدینگی شده است. به عبارت دیگر نقدینگی زیاد شده اما هنوز بر جانب تقاضا اثر نگذاشته است. هنوز صاحبان نقدینگی انباشته شده انگیزه استفاده از آن در بازار را ندارند. این همان دریای عظیم پشت سد است که با شکستن سد انتظار برجام، کشور را فراخواهد گرفت. خواب نقدینگی رو به پایان است. انتظار برای معجزه برجام تمام شده و دیگر فعالان بازار دلیلی برای تعجیل در معاملات ندارند. اوضاع بهتر از این نخواهد شد. همین فکر باعث میشود تا نقدینگی کم کم بیدار شود. آن وقت است که تورم 40 درصد خود را نشان خواهد داد.

دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصاد از گفتمان تکنوکراتها تبعیت می کند. اقتصاد مقاومتی تنها پوششی برای راضی نگه داشتن مردم و رهبری است. راهبرد تکنوکراتها به افزایش نقدینگی و بدهیهای خارجی ختم می شود. همان مسیری که پیش از این در دولت رفسنجانی تجربه شد و تورم 50 درصدی (قله تورم ایران) و بحران بدهی خارجی را برای کشور به ارمغان آورد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها