کد خبر: ۳۶۴۷۹۱
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
حسین شیخ السلام، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس می گوید: حضور جلالی در لیست اصلاح طلبان باعث تاسف است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، شیخ الاسلام در جریان نشست خبری، در پاسخ به این سوال که چرا هیچ کس از طیف علی لاریجانی در لیست ائتلاف اصولگرایان نیست و چرا جلالی در لیست اصلاح طلبان قرار دارد اظهار داشت: رقابت های انتخاباتی ما را دچار این سردرگمی کرده و خطوط با هم خلط شده است در حالی که ما نیاز به شفافیت داریم تا مردم به خوبی همه را بشناسند اما این خلط مرزها از شفافیت کم کرده است. ائتلاف باید بر اساس اصولی باشد. و این جای تاسف است.

آن گونه که خبرآنلاین نوشته، وی در پاسخ به این سوال که ممکن است این جدایی بعد از ماجرای تصویب برجام در مجلس رخ داده باشد اظهار داشت: من سیاست داخلی را زیاد بلد نیستم. در مجلس موضوعاتی طرح می شد که بارزترین آن برجام بود. که باعث ایجاد مشکل شد.

وی افزود: در رابطه با برجام از ابتدا نظرم این بود که باید به مجلس برود. چون این یک توافق است و با اینکه نام این توافق عوض شود اما ماهیت آن عوض نمی شود. من مصاحبه ای کردم که در آنجا گفتم که برجام باید به مجلس برود. اقای لاریجانی آن را دید و برای من خصوصی یادداشت نوشت که چرا شما این حرف را می زنید. من هم برای ایشان توضیح دادم. اما ایشان گفت درک من از قانون اساسی این نیست که تو می گویی. من فکر می کنم دست اقا را باید باز بگذاریم تا ایشان تصمیم بگیرد. بعد هم گفت تو مشاور من هستی و این تلقی می شود که این حرف ها حرف من هم هست.

مشاور سیاست خارجی رییس مجلس ادامه داد: این حرفها بود تا اینکه امریکا تصمیم گرفت برجام را به کنگره ببرد. وقتی این اتفاق افتاد دوباره با آقای لاریجانی صحبت کردم و گفتم حالا که این اتفاق افتاده بد است که ما برجام را به مجلس نبریم. گفتم حالا می توانم حرف هایم را بزنم؟ ایشان گفت این حرف ها را نگو چون دست مرا می بندی. من هم حرفی نزدم.  تا اینکه حضرت آقا همان حرفی را زد که من می خواستم بگویم. یعنی ایشان فرمودند برجام باید در مجلس بررسی شود.

وی افزود: درباره برجام همانطور که در آمریکا بین تندروها و کندرو ها اختلاف بود در در بین ما هم بین تندرو ها و جناح مقابلش اختلاف نظر شد. اما ما در اینجا یک مقامی داشتیم که این دعوا را جمع کرد. حضرت آقا چون می دانند نفت تمام می شود و تنها جایگزین آن انرژی هسته ای است به خوبی ارزش آن را می دانند و برای حفظ آن سیاست ورزی درستی به کار بردند.

شیخ الاسلام در پاسخ به سوالی که به فرق اصولگرایان حاضر در دو لیست ائتلاف اصولگرایان و صدای ملت اشاره داشت، گفت: انتخابات یک توافق و تعهد دو طرفه بین کسانی است که خودشان را نامزد می کنند و کسانی که می خواهند رای دهند. شفافیت در این زمینه خیلی مهم است. نباید دچار غش در معامله شویم. نباید برای کسب رای به مردم دروغ بگوییم و شعار واهی داد. اصولگرایان حاضر  در فهرست ائتلاف اصولگرایان که از نظر من فهرست معتبری است و من به همه توصیه می کنم که آن را اساس رای خود قرار دهند و با نامزدهایی از لیست صدای ملت، رای خود را کامل کنند.

شیخ الاسلام که مدام تاکید داشت لیست صدای ملت تنها یک فهرست انتخاباتی است که هیچ تعهد الزامی برای پایبندی اعضاء به همراه نمی آورد، در پاسخ به این پرسش که در چنین شرایطی چرا علی مطهری که چهره رای آوری است، چنین لیستی را تشکیل داده است، گفت: «اتفاقا در روز اولی هم که آقای مطهری ما 20 نفر را برای فهرست اولیه به صدای ملت دعوت کرد ، به همین مسئله اشاره کردند و تاکید داشتند دغدغه خودشان رای نبوده و این لیست قرار نیست رایی به آرای ایشان اضافه کند. حتی گفتند ما جمع سیاسی هم فکر هم نیستیم . ولی یک لیست سیاسی هستیم. »

خبرنگاری از او پرسید: آیا این جمع نامتجانس که بدون هیچ تعهدی در کنار هم قرار گرفته اند، ممکن است دوباره نمایندگانی به مجلس بفرستند که ادبیات گفتاری شان، دفن کردن مسئولان نظام در سیمان باشد؟

او لحظه ای درنگ کرد و گفت:«راستش من تمام اعضای لیست 30 نفره صدای ملت را نمی شناسم ولی چند نفری مثل آقای خوش چهره و سبحانی را که می شناسم، مردانی معتدل هستند. درباره آن ماجرایی که می گویید هم باید توضیح بدهم وقتی این نوع حرف های تند و افراطی گفته می شود که افراد در حوزه های غیر تخصصی شان سخن بگویند. مثلا اگر خود من قرار باشد درباره اقتصاد حرف بزنم، قطعا حرف هایم درست نیست. چون اصلا آشنایی به این حوزه ندارم و مردمی هم که به من می خواهند رای بدهند اگر به خاطر توانایی های اقتصادی ام بخواهند رای بدهند، قطعا درست نیست. البته این نکته را هم بگویم که آقای مطهری در جلسه 20 نفره مان درباره یک موضوع تاکید داشتند، اینکه ایشان دنبال یک گروه از افراد اعتدالی در این لیست هستند. ویژگی اعتدال شاید مهمترین حلقه وصل کننده این افراد در لیست صدای ملت با همدیگر است.»

شیخ الاسلام با بیان اینکه من خیلی شفاف می گویم که سیاست خارجی بلدم افزود:  به همین دلیل در اقتصاد سررشته ای ندارم. بر همین اساس هم هیچ قول اقتصادی به مردم نمی دهم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
عباس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
۰
۰
اي بابا
پاسخ
احمدپور
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
۰
۰
خوب شد جلالی کم کم چهره واقعیش نشون میده.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها