أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۵۶۶۰
زمان انتشار: ۰۰:۵۶     ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
دشمن باز هم ناامید شد
از اولین لحظات آغاز رای گیری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، مردم مسلمان و غیور ایران در اقصی نقاط کشور اسلامی پای صندوق‌های رای رفتند تا ضمن لبیک به رهبر معظم انقلاب در تعیین سرنوشت کشور نقش ایفا کنند.
به گزارش پایگاه 598، از اولین لحظات آغاز رای گیری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، مردم مسلمان و غیور ایران در اقصی نقاط کشور اسلامی پای صندوق‌های رای رفتند تا ضمن لبیک به رهبر معظم انقلاب در تعیین سرنوشت کشور نقش ایفا کنند.

رهبر معظم انقلاب همچون همه دوره‌های گذشته در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دهمین دوره‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره‌ انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار 110 در حسینیه‌ امام خمینی رحمه‌الله، آراء خود را به صندوق انداختند.

معظم له تاکنون بارها مردم را به حضور پای صندوق‌های رای فراخوانده بودند که حضور حماسی دیروز مردم، لبیک پرشور امت به فراخوان رهبر انقلاب محسوب شده و دشمنان را بار دیگر ناامید کرد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  روز گذشته در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دهمین دوره‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره‌ انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار 110 در حسینیه‌ امام خمینی رحمه‌الله، آراء خود را به صندوق انداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی، انتخابات را هم وظیفه و هم حق ملت خواندند و افزودند: انتخابات، کاری بزرگ و خیر و همیشه حائز اهمیت است و در برخی مقاطع نیز اهمیت بیشتری دارد و در معارف و دستورات اسلامی نیز بر پیشروی و سرعت عمل در کار خیر توصیه شده است.

رهبر انقلاب با تأکید بر سرعت عمل در انجام این وظیفه و احقاق حق، خاطرنشان کردند: همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم همه مردم ایران، هر کس که ایران را و جمهوری اسلامی را و شکوه، عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند.

ایشان همچنین مردم را به حضور در انتخابات با نیّت خیر و با قصد ایجاد اعتبار فزاینده برای کشور و استقلال کامل کشور و پاسخ به عزت ملی فراخواندند و گفتند: نتیجه حضور در انتخابات، عزت و استقلال ملی است و ما دشمنانی داریم که چشم طمع دوخته‌اند و انتخابات باید به‌گونه‌ای باشد که دشمن را مأیوس و ناامید کند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تأکید کردند: مردم دقت کنند و با بصیرت و چشم باز رأی دهند و این کار از جمله حسناتی است که علاوه بر اجر کوتاه‌مدت و بلندمدت دنیوی، اجر اخروی نیز به همراه دارد.

رهبر انقلاب اظهار امیدواری کردند که ملت ایران در این انتخابات نیز همچون انتخابات گذشته توفیق حضور پیدا کنند و مایه پیشرفت و عزت کشور شوند.

سران قوا رای دادند

رئیس جمهوری اسلامی کشورمان با حضور در وزارت کشور رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس جمهور در جریان بازدید خود از وزارت کشور در محل اخذ رای که در وزارت کشور مستقر شده، حضور یافت و رای خود را به صندوق انداخت.

روحانی رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه مجلس با هر ترکیبی با نظر مردم به وجود آید برای ما محترم است، اظهارداشت: همه مردم به آراء اکثریت احترام می‌گذارند؛ اتکای ما به اکثریت آرا است و نگاه ما به آرای انتخابات است.

وی افزود: مشارکت سیاسی مردم به مفهوم اعتماد به نظام و کارگزاران نظام است، بنابراین امید و اعتماد سرمایه اصلی و بزرگ است که امروز پای هر دو آنها با آراء مردم امضا می‌شود.

روحانی تصریح‌کرد:‌ دولت آرا مردم را امانت بزرگ می‌داند و برای حراست از آن تمام توان خود را به کار می‌گیرد؛ به مردم ایران اطمینان می‌دهم دولت، وزارت کشور، هیات‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان و همه کشور و نظام تلاش می‌کنند یک انتخابات کاملا قانونی و سالم را امروز برقرار کنند.

ملت ایران توجهی به خط‌دهی بیگانگان ندارد

آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز در نخستین ساعت از شروع انتخابات در حوزه انتخابیه مسجد غریب الغربا آمل حضور پیدا کرده و رأی خود را در صندوق انداخت.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: حضور پرشور و پرنشاط مردم موجب اقتدار و صلابت نظام اسلامی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی پیامی روشن برای کشورهای غربی دارد که مردم یکپارچه از نظام و رهبری دفاع می‌کنند، خاطرنشان کرد: ملت ایران در هفتم اسفند اعلام می‌کنند کاری به خط‌دهی‌های بیگانگان ندارند و رای واقعی خود را به صندوق‌های رأی خواهند ریخت.

ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود، برنامه مجلس آینده

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در نخستین ساعات آغاز رأی‌گیری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی پس از اینکه رأی خود را در مسجد امام حسن عسکری(ع) به صندوق 23 حوزه انتخابیه قم انداخت، در جمع خبرنگاران حضور مردم در انتخابات را مناسب دانست و اظهار کرد: این حضور مایه خوشبختی است، زیرا نشان می‌دهد مردم نسبت به سرنوشت خود حساس هستند و می‌توانند هماهنگی و کارآمدی بیشتر را در کشور رقم بزنند.

وی از مجلس به عنوان یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری نام برد و تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی از ارکان تصمیم‌گیری نظام بوده و ریل‌گذار حرکت کشور هستند و تصمیمات مجلس شورای اسلامی در کوتاه مدت و دراز مدت مؤثر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس به صورت مستقیم در زندگی و معیشت مردم نقش دارد، گفت: هرچقدر افراد توانمندتری در مجلس حضور یابند، آینده کشور در شرایط مناسب‌تری رقم زده می‌شود.

وی مهم‌ترین مشکل کشور را اقتصاد دانست و بیان کرد: کارآمدی اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی و مبارزه با رکود به عنوان مهم‌ترین مسئله کشور در مجلس آینده پیگیری می‌شود.

گفتنی است علاوه بر سران قوا سایر مسئولین لشکری و کشوری نیز دیروز از ساعات اولیه آغاز رای گیری پای صندوق‌های رای حضور یافته و همگام با مردم در این حماسه عظیم حضور یافتند.

اطلاعیه‌های وزارت کشور

وزارت کشور در ساعات مختلف رای گیری دیروز ضمن انتشار اطلاعیه‌های مختلف آخرین خبرها و نیز مسائلی که مردم بایستی از آن اطلاع داشته باشند را به آگاهی عموم رسانید.

وزارت کشور در اطلاعیه شماره 16 خود عنوان کرد به اطلاع اعضای شعب ثبت‌نام و اخذ رأی می‌رساند کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد. لذا در صورت مشاهده لازم است بطور حتم امحا شود.

گفتنی است براساس اطلاعیه شماره 24 ستاد انتخابات کشور، متولدین روز 7 اسفند ماه سال 1376 و قبل از آن می‌توانستند با حضور در شعب اخذ رای، نخستین حضور خود در انتخابات را به ثبت رسانده و رای بدهند.

اطلاعیه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز طی اطلاعیه‌ شماره یک خود اعلام کرد که شورای نگهبان هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت بر امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع می‌رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفا بر عهده شورای نگهبان می‌باشد هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت بر امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه شماره چهارم خود نیز اعلام کرد که هیچ مرجعی به جز شورای نگهبان حق ابطال یا متوقف کردن انتخابات را ندارد.

ارائه گزارش خرید و فروش آرا

در چند حوزه انتخابیه سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از ارائه گزارش‌هایی مبنی بر خرید و فروش آرا در برخی از حوزه‌های انتخابیه خبر داد.

به گزارش تسنیم، سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در جمع خبرنگاران درباره روند برگزاری انتخابات و فعالیت هیئت‌های مرکزی، گفت:  خوشبختانه گزارش‌هایی که از صبح جمعه رسیده با وجود آنکه مشکلات محدودی را گزارش کرده‌اند، مسائل خیلی بغرنج و خاصی گزارش نشده که نیاز به تصمیمات خاصی باشد که امیدواریم در ساعات باقی‌مانده نیز با توجه به مشارکت گسترده مردم با آرامش و تومأنینه کار برگزاری انتخابات به اتمام برسد و بعد از آن بلافاصله کار شمارش آرا را شروع و انجام و در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت حوزه‌های انتخابیه مشخص شود.

ره‌پیک به برخی مشکلات ایجاد شده در طول برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: برخی مشکلات مانند کمبود تجهیزات و تعرفه و جابجایی بوده و تخلفاتی مانند خرید و فروش آراء گزارش‌ شده است.

وی اضافه کرد: موارد تخلف را هیئت‌های نظارت استان‌ها گزارش می‌کنند تا در صورت لزوم درباره آنها تصمیم گیری شود. گزارش تخلفات گسترده نبوده به طوری که اگر خیلی گسترده بود می‌باید برای توقف و یا ابطال انتخابات تشکیل جلسه می‌دادیم و تصمیم می‌گرفتیم.

تخلفات جریان اصلاحات در جریان رای گیری

روز گذشته برخی تخلفات در حوزه‌های رای‌گیری گزارش شد که خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به آن پرداخته و پاسخ مسئولین مربوطه را پوشش دادند.

لطف‌الله فروزنده قائم‌مقام ستاد اجرایی ائتلاف اصولگرایان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برخی تخلفات روی داده در برخی حوزه‌های رای‌گیری اظهار داشت: گزارشاتی درباره تخلف جریان اصلاحات و توزیع کارت‌های انتخاباتی در برخی حوزه‌ها به ما رسیده است که امیدواریم فرمانداری با جدیت با آن برخورد کند.

وی تصریح کرد: این تخلفات به وزارت کشور نیز اعلام شد و ما هر تخلفی را که ببینیم رسما اعلام می‌کنیم و امیدواریم پیشگیری کنند و جلوی آن را بگیرند.

این فعال سیاسی گفت: با توجه به مر قانون، لازم است صندوق سیار به مناطق دور افتاده و بیمارستان‌ها برود و تاکید ما در این باره به فرمانداری و وزارت کشور فرستادن صندوق سیار به این مناطق است.

قائم‌مقام ستاد اجرایی ائتلاف اصولگرایان درباره بحث تشابه اسمی «مصباح» برای آیت‌الله مصباح یزدی و حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم توضیح داد: ما در این باره به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام کردیم که هم کد و هم نوشته مربوط به آنها را اصلاح کند و اجازه تخلف ندهند؛ تیم نظارت بازرسی ما هم لحظه به لحظه رصد می‌کند تا اجازه ندهد کسانی که تخلف می‌کنند به تخلف خود ادامه دهند.

تعیین تکلیف رای به مصباح

روز گذشته در هنگام برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان در شعب اخذ رای تهران در بنر نصب شده مسئله‌ای وجود داشت  که ممکن  بود برای انتخاب کاندیدای مورد نظر توسط مردم مشکل‌ساز شود.

در بنر نصب شده، در شماره‌های 22 و 23، نام‌های تقی مصباح و غلامرضا مصباحی مقدم درج شده بود. نکته قابل توجه این است که در این بنر، جلوی نام تقی مصباح در بخش شهرت، خالی گذاشته شده اما در جلوی نام مصباحی مقدم و در بخش شهرت، مصباح و مصباحی مقدم درج شده است.

نکته اینکه، غلامرضا مصباحی مقدم با توجه به اینکه چندین سال‌ است که نماینده مجلس بوده و کارشناس اقتصادی است، هیچ کس تاکنون نشنیده که وی را مصباح خطاب کنند، حال اینکه نام آیت‌الله مصباح رئیس موسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی(ره) غالبا مصباح خطاب می شود، حتی در رسانه‌ها نیز وی را به این نام خطاب می‌کنند.

این به معنای آن است که هر کس نام مصباح را در برگه رای خود بنویسد، این رای احتمالاً بین تقی مصباح و غلامرضا مصباحی مقدم تقسیم خواهد شد. جالب اینکه، نام این دو کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان نیز دقیقا در کنار هم قرار داده شده و کد انتخاباتی‌شان نیز پشت سر هم قرار دارد.

به گزارش تسنیم در پی تشابه اسمی آیت‌الله مصباح یزدی و حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در بنرهای نصب شده در حوزه های انتخابیه توسط وزارت کشور، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم با صدور بیانیه‌ای از مردم تهران درخواست کرد:به آیت‌الله مصباح یزدی و به اینجانب رأی دقیق داده شود تا هیچ گونه تردیدی باقی نماند.

در نهایت هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مقرر کرد عنوان «مصباح» برای آیت‌الله تقی مصباح‌یزدی و عنوان «مصباحی» برای غلامرضا مصباحی‌مقدم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خوانده می‌شود.

*حاشیه‌ها*

* هنگامی که وزیر اطلاعات پس از طی کردن صف مربوط به رای دهندگان  وارد حسینیه ارشاد شد تا حدودی تنش و تشنج در این محل اخذ رای به وجود آمد به همین دلیل و برای جلوگیری از ازدحام جمیعت درب حسینیه ارشاد برای دقایق کوتاهی بسته شد.

*مهدی کوچک زاده و کاظم جلالی نیز که در این شعبه حاضر شده بودند ،رای نداده و حسینیه ارشاد را ترک کردند. تعدادی از طرفداران طیف اصلاحات هنگامی که کوچک‌زاده را دیدند با سر دادن شعارهایی درباره عملکرد وی در مجلس و همچنین کارنامه اصولگرایان در مجلس نهم مطالبی را بیان کردند اما اجازه پاسخگویی را به کوچک‌زاده نمی‌دادند.

* حسینیه ارشاد یکی از شلوغ‌ترین شعب اخذ رای است که بسیاری از سیاسیون نیز آنجا را برای رای دادن انتخاب می‌کنند.

* تعدادی از مقامات سیاسی به همراه خانواده خود در شعب اخذ رای حاضر شدند و برخی دیگر که خود نیز کاندیدای انتخابات هستند سعی داشتند تا با حضور در میان مردم و ایستادن در صف، چهره خود را مردمی‌تر نشان دهند!

* هنگام حضور رئیس دولت اصلاحات در حسینیه جماران نیز برخی افراد شروع به سر دادن شعار به نفع سران فتنه کرده بودند که با ممانعت مسئولان حاضر در این شعبه مواجه شدند.

* هیئت رسانه‌ای و مسئولان تبلیغات انتخابات جمهوری عربی سوریه به ریاست علی‌الاحمد مشاور سیاسی وزیر تبلیغات و رسانه‌های سوریه ضمن بازدید از فرمانداری تهران با روند فعالیت‌های ستاد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری دراین شهرستان آشنا شدند.

* در حالی‌که به نقل از منابع خبری روز گذشته مهدی کروبی در محل سکونت خود رای خود را به صندوق سیار انداخته است. این در حالی است که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادستانی تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو مصاحبه آقای امیری سخنگوی وزارت کشور (سایت ایلنا ساعت 16:56 و سایر سایتهای خبری) مبنی بر حضور مهدی کروبی در انتخابات و ریختن رای خود در صندوق سیار در روز جاری، اعلام می‌گردد با توجه به استفساریه به عمل آمده از وزارت اطلاعات، تا زمان مصاحبه آقای امیری، چنین اقدامی صورت نگرفته است.

در همین ارتباط براساس اعلام وزارت کشور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان بیش از 54 میلیون و 900 هزار نفر در سراسر کشور واجد شرایط رای دادن بودند و 52 هزار شعبه و 120 هزار صندوق برای انتخابات دیروز در کل کشور مهیا شده بود.

همچنین سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در جمع خبرنگاران درباره آمار دقیق شرکت‌کنندگان در انتخابات در سراسر کشور، گفت: البته آمار دقیق نیست، چون هنوز به طور کامل اعلام نشده، اما تا نیم الی یک ساعت پیش  ( ساعت 21) حدود 28 میلیون نفر آمار اعلام شده است که در انتخابات شرکت کرده‌اند.

وی افزود: این آمار افرادی است که رای داده‌اند و طبق تعرفه‌های مصرف‌شده به دست آمده است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه گفته می‌شود نتایج آرای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری زودتر از مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود، ضمن تایید این خبر، گفت: نتایج انتخابات خبرگان رهبری زودتر از مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود.

* سید حسین هاشمی استاندار تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: زمان اخذ رای از رای دهندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تهران، ری، شمیرانات و پردیس تا ساعت 23 تمدید شد.

هاشمی خاطرنشان کرد : در سایر شهرستان‌های تهران درب‌های شعب اخذ رای بسته‌ شده و از کسانی که داخل شعب هستند رای‌گیری به عمل می‌آید.


منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها