کد خبر: ۳۶۶۱۶۰
زمان انتشار: ۰۱:۲۲     ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
اگرچه تحلیل‌های متفاوتی از حضور اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین در مجلس دهم شورای اسلامی وجود دارد؛ اما مردم خراسان جنوبی ترکیب کرسی‌های مجلس دهم را از میان اصولگرایان چیدند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با هفتم اسفندماه امسال برگزار شد.

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور از 28 آذر تا چهارم دی‌ماه و داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از 26 آذر تا دوم دی‌ماه ادامه داشته است و در این فرصت هفت روزه واجدین شرایط نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند.

ثبت‌نام کاندیداها در خراسان جنوبی در روزهای نخست رونق چندانی نداشت و هرچه به روزهای پایانی نزدیک‌تر می‌شد بر تعداد ثبت‌نامی‌ها نیز افزوده می‌شد.

تفاوت بارز این دوره از انتخابات مجلس، ثبت‌نام تعداد بالای مستقلین بود و حتی افرادی که گرایش سیاسی مشخصی داشتند ترجیح دادند با عنوان مستقل در این انتخابات شرکت کنند.

ثبت‌نام 102 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی از خراسان جنوبی

روز پایانی ثبت‌نام بود که مسئولان امر انتخابات در خراسان جنوبی از ثبت‌نام 102 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی و هفت داوطلب مجلس خبرگان رهبری از خراسان جنوبی خبر دادند.

مجلس خبرگان رهبری از سراسر کشور 88 نماینده و مجلس شورای اسلامی نیز 290 نماینده دارد که از این تعداد یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری و 4 کرسی در مجلس شورای اسلامی متعلق به خراسان جنوبی است.

در این دوره از انتخابات فعالیت هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از 21 آذر و فعالیت هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از 28 آذر آغاز شده بود.

هیئت‌های اجرایی پس از پایان مهلت ثبت‌نام، ظرف 10 روز وظیفه تعیین صلاحیت‌های ثبت‌نامی‌ها را بر اساس استعلامات مراجع چهارگانه مجلس در قانون برعهده داشتند بنابراین پس از این دوره در خراسان جنوبی صلاحیت 91 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی و دو نفر برای مجلس خبرگان رهبری در این استان تأیید شد.

البته تعدادی از داوطلبان قبل از بررسی صلاحیت‌ها از نامزدی خود برای این دو مجلس انصراف دادند.
پس از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های اجرایی، بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های نظارت و پس از آن در شورای نگهبان تا روز پنجم اسفندماه انجام شد.

در ابتدای مسیر تأیید صلاحیت‌های کاندیداها در هیئت‌های نظارت، شمار کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از خراسان جنوبی به 42 نفر رسید و صلاحیت 49 نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی احراز نشد تا اینکه پس از اعتراض این داوطلبان و بررسی مجدد صلاحیت‌ها، در نهایت از این تعداد 11 نفر تأیید صلاحیت شدند و ماراتن انتخابات با 53 کاندیدا در خراسان جنوبی نهایی شد.

در مجلس خبرگان رهبری نیز ‌از هفت نفر ثبت‌نام شده، تعداد دو نفر از داوطلبان تأیید صلاحیت، یک نفر رد صلاحیت و چهار نفر انصراف دادند.

بنابراین گزارش از 28 داوطلبی که از حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ثبت‌نام کرده بودند، 12 نفر تأیید صلاحیت، 12 نفر رد صلاحیت و چهار نفر انصراف دادند.

همچنین از 25 داوطلب حوزه انتخابیه طبس، فردوس، بشرویه و سرایان، 15 نفر تأیید صلاحیت، 9 نفر رد صلاحیت و یک نفر انصراف داد، از 22 ثبت‌نامی حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه نیز 13 نفر تأیید صلاحیت و 9 نفر رد صلاحیت شدند.

گفتنی است؛ تعداد 27 نفر نیز در حوزه انتخابیه قاین و زیرکوه برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند که 13 نفر تأیید صلاحیت، 13 نفر رد صلاحیت شده و یک نفر انصراف داد.

آمار کاندیداهای مجلس شورای اسلامی پس از تعیین صلاحیت‌ هیئت‌های نظارت

حوزه انتخابیه

تعداد کاندیداها پس از تعیین صلاحیت هیئت‌های اجرایی

تأیید صلاحیت هیئت‌های نظارت

ردصلاحیت هیئت‌های نظارت

انصراف

بیرجند، خوسف و درمیان

28 کاندیدا

12 کاندیدا

 12 کاندیدا 4 کاندیدا

نهبندان و سربیشه

22 کاندیدا 13 کاندیدا 9 کاندیدا

-

قاین و زیرکوه

27 کاندیدا 13 کاندیدا 13 کاندیدا  1 کاندیدا

فردوس،طبس، سرایان، بشرویه

25 کاندیدا

15 کاندیدا 9 کاندیدا  1 کاندیدا

رشد 100 درصدی ثبت‌نام کنندگان نمایندگی مجلس شورای اسلامی

بر اساس آمار تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در مجلس دهم نسبت به دوره نهم در خراسان جنوبی، 100 درصد افزایش داشته است و البته آمار پایین انصرافی‌ها نشان از این بود که داوطلبان تا پایان انتخابات پای کار هستند.

همچنین مسئولان استان از افزایش 113 درصدی بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره قبل انتخابات مجلس خبر داده بودند.

هنوز از رد و تأیید صلاحیت‌ها نگذشته بود که بازار تغییر حوزه‌های انتخابیه در خراسان جنوبی گرم شد.

سه نفر از نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی به خراسان جنوبی و یک نفر به حوزه انتخابیه تهران تغییر حوزه دادند.

در این بین محمدحسین زارعی درخواست تغییر حوزه انتخابیه از تهران به نهبندان، محمدحسین احمدزاده‌فرد از حوزه انتخابیه تهران به قاین و روح‌الله دوست‌حسینی از حوزه انتخابیه یزد به طبس را داشتند؛ همچنین نخعی حوزه خود را از بیرجند به تهران تغییر داد.

تعدادی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که از ابتدای ثبت‌نام قصد حضوری پررنگ داشتند در روزهای پایانی و روزهای تبلیغات یکی یکی انصراف دادند تا اینکه آمار انصراف‌های استان به 27 نامزد رسید.

رقابت 34 داوطلب نهایی در صحنه انتخابات 94

بنابراین روز هفتم اسفندماه 34 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی شامل هشت نفر در حوزه بیرجند، خوسف و درمیان، 10 نفر در حوزه نهبندان و سربیشه، هشت کاندیدا در حوزه قاین و زیرکوه و هشت کاندیدا نیز در حوزه فردوس، طبس،سرایان و بشرویه برای دست‌یابی به چهار کرسی مجلس در صحنه رقابت باقی ماندند.

خراسان جنوبی حدود 800 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد، بر اساس اعلام وزارت کشور 598 هزار و 205 نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات 7 اسفندماه بودند.

بیش از 431 هزار نفر از خراسان جنوبی در انتخابات 94 رأی دادند

مردم خراسان جنوبی در تمامی صحنه‌های مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران همواره با حضوری پررنگ پشتیبانی خود را از ولایت‌فقیه اعلام کرده و می‌کنند؛ در انتخابات 94 نیز 431 هزار و 355 نفر از مردم خراسان جنوبی پای صندوق‌‌های رأی رفته و مشارکت خود را به ثبت رساندند.

مشارکت مردم خراسان جنوبی پس از جدا شدن از خراسان بزرگ، در تمامی انتخابات‌های برگزار شده همواره بالاتر از میانگین مشارکت کشور بوده است.

این استان مفتخر است که مشارکت 79 درصدی در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، 91 درصدی در انتخابات دهم ریاست جمهوری و مشارکت حدود 89.5 درصدی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را در کارنامه دارد.

مشارکت مردم خراسان جنوبی همچنین در ادوار هشتم تا دهم مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری همواره با درصدی بالاتر از میانگین کشوری بوده است و این نشان از ولایت‌مداری، شعور سیاسی و احساس تکلیف مردم این استان در برابر سرنوشت خودشان است.

استاندار خراسان جنوبی هشتم اسفندماه از مشارکت 72 درصدی مردم استان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد.

انتخابات امسال با 606 شعبه اخذ رأی و همکاری بیش از 11 هزار نیروی انسانی در خراسان جنوبی برگزار شد و مردم، اصلح‌ترین فرد را براساس معیارهایی که رهبر فرزانه انقلاب فرموده بودند، انتخاب کردند.

172 هزار و 543 رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف

نام کاندیدا

تعداد آرا

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر عبادی

59 هزار و 361 رأی

محمدرضا مجیدی

58 هزار و 849 رأی

حمید آیتی

32 هزار و 700 رأی

ابراهیم تقی‌زاده

7 هزار و 42 رأی

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین توکلی

7 هزار و 6 رأی

علی رضایی

3 هزار و 500 رأی

روح‌الله ایزدخواه

2 هزار و 921 رأی

سید جعفر محمودی

هزار و 164 رأی

104 هزار و 214 رأی صحیح در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه

نام کاندیدا

تعداد آرا

محمدرضا امیرحسنخانی

51 هزار و 615 رأی

روح‌الله دوست حسینی

18 هزار 424 رأی

محمدعلی عبداله‌زاده

16 هزار و 96 رأی

مجید نصیرایی

11 هزار و 435 رأی

حسین آهنین‌جگر

4 هزار و 604 رأی

سیدهاشم طبسی

986 رأی

سیدمجتبی عراقی‌زاده

676 رأی

مهدی زمانی

378 رأی

85 هزار و 216 رأی صحیح در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه

نام کاندیدا

تعداد آرا

فرهاد فلاحتی

30 هزار و 12 رأی

جواد هروی

27 هزار و 448 رأی

علی اسماعیلی

22 هزار و 638 رأی

محمدعلی قوی

هزار و 788 رأی

محمدحسین احمدزاده‌فرد

هزار و 701 رأی

محمدرضا عرب‌پور

هزار و 341 رأی

مهدی بلوطی

164 رأی

محسن علوی قائنی

124رأی

54 هزار و 963 رأی صحیح در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه

نام کاندیدا

تعداد آرا

نظرافضلی

19 هزار و 553 رأی

مصطفی نخعی

15 هزار و 860 رأی

محمداسماعیل اعزازی

7 هزار و 566 رأی

محمدحسین زارعی

2 هزار و 706 رأی

حسین‌رضا نخعی

2 هزار و 302 رأی

فاطمه بارانی‌خالص

هزار و 788 رأی

مراد هاشم‌زهی

هزار و 649 رأی

مهدی مومنی

هزار و 341 رأی

مهدی محمدی

هزار و 304 رأی

مهدی مودی

894 رأی

406 هزار و 131 رأی صحیح مأخوذه مجلس خبرگان رهبری

نام کاندیدا

تعداد آرا

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی

325 هزار و 48 رأی

آیت‌الله ربانی

81 هزار و 83 رأی

4 نماینده منتخب خراسان جنوبی در مجلس اصولگرا هستند

بر اساس این گزارش مردم حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان با اعتماد مجدد به نماینده مجلس نهم، حجت‌الاسلام سید محمد باقر عبادی را به خانه ملت فرستادند.

همچنین در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه، نظر افضلی راهی بهارستان شد؛ وی یک چهره دانشگاهی در استان است و پس از 30 سال خدمت علمی به جامعه دانشگاهی خراسان جنوبی در حال حاضر به مرتبه استاد تمامی (پروفسوری) نائل آمده است.

مردم حوزه انتخابیه قاین و زیرکوه در انتخابات این دوره مجلس به فرهاد فلاحتی اعتماد کردند و وی را به عنوان منتخب برگزیدند؛ فلاحتی نخستین فرماندار شهرستان زیرکوه بود و سرپرست فرمانداری قاین و معاون فرمانداری قاین را نیز در کارنامه دارد.

در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه نیز محمدرضا امیرحسنخانی رأی آورد و به عنوان منتخب مردم این حوزه انتخابیه به مدت 4 سال بر کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی می‌نشیند.

امیرحسنخانی اهل فردوس و متخصص چشم‌پزشکی است و نمایندگی این حوزه انتخابیه در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه دارد.

مردم خراسان جنوبی همچنین برای تنها کرسی مجلس خبرگان رهبری از خراسان جنوبی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیس‌الساداتی را به عنوان منتخب برگزیدند.

گفتنی است؛ تمامی نمایندگان منتخب مردم استان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گرایش اصولگرایی دارند.

گزارش از محبوبه قاسم‌زاده


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها