أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۶۶۷۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
عربستان که مسیر طولانی و سراسر شکست را علیه حزب الله تجربه کرده و در تازه ترین اقدام حزب الله را تروریست معرفی کرده است، به سمت ماجراجویی های حساب نشده ای پیش می رود که برایش گران تمام خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، "حکم امهز" فعال رسانه ای و تحلیلگر لبنانی در یادداشتی اختصاصی به تصمیم اخیر شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب الله و پیامدهای آن پرداخت که متن این مقاله در زیر می آید:

عربستان که مسیر طولانی و البته سراسر شکست را علیه حزب الله تجربه کرده است و در تازه ترین اقدام نیز حزب الله را تروریست معرفی کرده است، به دور از هر گونه عقل و منطق به سمت ماجراجویی های حساب نشده ای پیش می رود که برایش گران تمام خواهد شد. 

انحراف سیاسی دیرینه سران سعودی و شورای همکاری

بی تردید اقدام شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر معرفی حزب الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی ناگهانی نبوده و یا در واکنش به سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل این حزب و یا موضع جبران باسیل وزیر خارجه لبنان اعلام نشده است، بلکه این اقدام در چارچوب انحراف سیاسی سران عرب خلیج فارس و در راس آنان رهبران سعودی جا دارد کشوری که سرزمین شر بوده و تاریخی سیاه در ارتکاب بدترین جنایت های تروریستی از گذشته و حال را ثبت کرده است.

عربستان مجری دیرینه دستور کار استعماگران و اسرائیل

کسی که این تحولات را زیر نظر می گیرد، متوجه می شود که نظام آل سعود و از زمانی که در سرزمین حجاز قدرت را در دست گرفته است، مجری دستور کار انگلیس، آمریکا و اسرائیل بوده و از در توطئه چینی علیه اسلام و عربها در آمده است

آل سعود در راستای همین سیاست ها سرزمین فلسطین را به «یهودیان» بخشید و این توصیفی است که در نامه ای به دست خط ملک عبدالعزیز به انگلیسی ها به کار رفته است.

هم پیمانی پنهان و پیدای آل سعود با رژیم صهیونیستی

این هم پیمانی آل سعود با اسرائیل هر چند به شکل پنهانی در جریان بود اما در مناسبت های مختلف از جمله حمایت سعودی از اشغالگران اسرائیلی و یا پیمان اوسلو در خصوص فلسطین نمایان می شد.

بخش دیگری از هم پیمانی آل سعود با اسرائیل در خودداری ریاض از به کار بردن حتی یک گلوله در دفاع از مقاومت فلسطین و یا تلاش آن برای نجات اشغالگران تحت عنوان ابتکار عمل سعودی برای حل و فصل درگیری بین رژیم صهیونیسی و فلسطین برملا شد.

جانبداری عربستان از اسرائیل در جنگ 2006 علیه لبنان

در پی آن نیز عربستان در جریان حمله اسرائیل به لبنان در تابستان 2006 به جانبداری از اسرائیل برخاست به این معنی که اسنادی که پایگاه ویکی لیکس برملا کرد حاکی از درخواست عربستان از رهبران اسرائیل مبنی بر نابودی حزب الله بود تاجایی که به مزدوران خود در لبنان دستور دادند در این خصوص با اسرائیل تبانی داشته باشند.

فتواهای سعودی در ممنوعیت مقاومت در مقابل اسرائیل 

آل سعود به این نیز اکتفا نکرد بلکه مفتی آن به طور علنی و با استفاده از رسانه ها فتواهایی مبنی بر ممنوعیت حمایت از مقاومت در مقابل دشمن اسرائیلی را صادر کرد.

کار عربستان و برخی دولت های عرب در حمایت از اسرائیل و مقابله با مقاومت  به جایی رسید که در سطح منطقه با کشورهای اسلامی و عربی محور مقاومت وارد جنگ علنی شدند و پس از آنکه در هر یک از این جنگ ها شکست را تجربه کردند، به هم پیمانی و هماهنگی با صهیونیست ها متوسل شدند، البته این رویکرد ابتدا به شکل پنهانی بود و سپس علنی شد.

متوسل شدن عربستان به محافل داخلی لبنان برای فشار بر حزب الله

هنگامی که محور سعودی در نبرد نظامی، سیاسی و اقتصادی علیه حزب الله ناکام مانده و نتوانست سیاست این حزب را تغییر داده و آن را نابود کند، چاره ای نیافت جز اینکه از داخل لبنان به عنوان اهرم فشار علیه حزب الله استفاده کند حتی اگر این اقدام خطرات امنیتی زیادی را به دنبال داشته باشد همانطور که «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان از جریان المستقبل و حامی عربستان به آن اشاره کرد.

اما شاخص هایی که اکنون ملاحظه می شود، حاکی از این است که تصمیم شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر معرفی حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی بر عربستان و متحدانش و پیش از همه لبنانی ها تاثیر منفی بر جا گذاشته است.

تاکید سعد الحریری بر ادامه گفت وگو با حزب الله

درهمین ارتباط «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل که متحد شماره یک عربستان در لبنان به شمار می آید و بر تصمیم عربها در معرفی حزب الله به عنوان سازمان تروریستی مهر تایید زد، تاکید کرد که به گفت‌وگو با حزب الله ادامه خواهد داد.

این اظهارات سعد الحریری به این معنی است که او نمی تواند از حزب الله که یکی از ساختارهای اصلی صحنه سیاسی و جامعه لبنان است، عبور کند و اگر اینطور نباشد باید پرسید چطور این متحد سعودی با حزب الله «تروریستی» گفت‌وگو می کند؟

علاوه بر این نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان نیز در جریان نشست وزیران کشور عرب در تونس به معرفی حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی اعتراض کرده و گفت که موضع او در تونس از پیش با «تمام سلام» نخست وزیر کشورش و سعد الحریری هماهنگ شده است.

المشنوق اضافه کرد: من در اظهاراتی مسؤولانه در قبال لبنانی ها و لبنان که از نظر زمانی و تعداد شهدا نخستین کشور مقاومت به شمار می آید، صحبت می کنم و این اقدام (تروریست دانستن حزب الله) را برای ثبات، امنیت و وحدت لبنان خطرناک می بینم.

اما «احمد فتفت» از اعضای سرشناس جریان المستقبل نیز دیدگاه المشنوق را به نمایندگی از بخش بزرگی از جریان المستقبل عنوان کرد.

دسته بندی شدید در جریان المستقبل

به این ترتیب این مواضع به این مفهوم است که جریان المستقبل در قبال تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در قبال حزب الله، سخت دچار دسته بندی شده است حال آنکه سایر متحدان سعودی در لبنان نیز مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند.

تصمیمات شورای همکاری برای لبنان الزام آور نیست

در همین ارتباط «سجعان قزی» وزیر کار از حزب الکتائب و از جریان 14 مارس گفت: نمی خواهیم پس از توقف آتش بس در سوریه، آتش به لبنان منتقل شود و این به معنی جنگ داخلی است.

وی افزود: کشورهای عرب خلیج فارس در تصمیم گیری های خود آزاد هستند اما این تصمیمات برای ما تعهدی ایجاد نمی کند وا گر حزب الله برای ما یک گروه تروریستی بود حتما یا همه ما از دولت استعفا داده بودیم یا حزب الله.

لبنانی ها از سران سعودی و شورای همکاری عاقل تر هستند

لبنانی ها از عربستان و شورای همکاری خلیج فارس عاقل تر هستند زیرا خطرات و تهدیدهای ناشی از تصمیم عرب ها را درک می کنند و به موارد زیر واقف هستند:

اول: معرفی حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی، فتنه ای است که سراسر لبنان را هدف قرار داده و هدف از آن از بین بردن وحدت ملی و تهدید ثبات و امنیت آسیب پذیر این کشور است.

نتایج تروریست دانستن حزب الله، دامن متحدان سعودی در لبنان را می گیرد

دوم: نتایج این تصمیم سعودی و شورای همکاری در درجه نخست گریبانگیر گروه حامی عربستان در لبنان می شود همانطور که در مورد توقف کمک حدود چهار میلیارد دلاری سعودی به لبنان نیز همین اتفاق افتاد به این معنی که اولین گروهی که از آن متضرر شد، گروه 14 مارس است تا جایی که این گروه برای بازیافتن این کمک ها خود را در برابر عربستان ذلیل و حقیرکرد اما سران عربستان نپذیرفتند.

اما حزب الله از توقف این کمک ها زیانی ندید، زیرا در اصل از حمایت های عربی استفاده‌ای نمی‌کند، از همین رو این تصمیم بر پایگاه مردمی گروه 14 مارس تاثیر منفی بر جا گذاشته و موجب تضعیف محبوبیت مردمی المستقبل شد.

رسوایی عربستان در مقابل حامیان لبنانی

علاوه بر این تصمیم توقف کمک مالی به ارتش لبنان موجب رسوایی مواضع عربستان در قبال حامیان و وابستگان لبنانی خود شد تا جایی که معلوم شد ریاض با ادعای مجازات حزب الله کل لبنان را مجازات می کند و این کاری است که هیچ عاقلی آن را تایید نمی کند.

حراج دارایی های سعد الحریری برای جبران مشکلات مالی

در این رابطه باید یادآور شد که جریان المستقبل با بحران های مالی شدیدی دست به گریبان است تا جایی که سعد الحریری ناچار شد به منظور جبران کسری بودجه در المستقبل و برخی شرکت های وابسته به آن برخی دارائی های خود را به فروش بگذارد.

صداقت ایران در حمایت از لبنانی‌ها

سوم: در مقابل توقف کمک مالی عربستان به ارتش لبنان، این نفوذ ایران است که به عنوان متحد حزب الله و به ضرر نفوذ عربستان افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا تهران صداقت مواضع خود را در حمایت از تمام لبنانی ها به ویژه در ارتباط با قضیه مسلح کردن ارتش این کشور ثابت کرده است به این معنی که «سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان پس از توقف کمک مالی عربستان اعلام کرد که دولت به محض لغو تحریم ها علیه تهران در مورد کمک ایران برای مسلح کردن ارتش لبنان فکر خواهد کرد.

شورای همکاری در انتظار پاسخ کوبنده حزب الله باشد

چهارم: حزب الله با توجه به امکانات گسترده خود در سطوح مختلف، به تصمیم شورای همکاری خلیج فارس پاسخ خواهد داد به این ترتیب که قبل از هر کاری راه نفوذ این شورا و کشورهایی که به حزب الله و مقاومت و نیز لبنانی ها توهین کردند، در لبنان سد خواهد کرد.

متوسل شدن ریاض به مزدوران تکفیری علیه ثبات لبنان

در مقابل واکنش حزب الله، ریاض نیز به راهکار همیشگی خود یعنی استفاده از تکفیری ها برای اجرای عملیات انفجار در برخی مناطق لبنان متوسل خواهد شد تا از این راه لبنان را گرفتار فتنه انگیزی و تحریک طایفه ای کند.

در این میان این سوال مطرح است که آیا تصمیمی بین المللی که اجازه این کار را به عربستان بدهد، وجود دارد؟

به نظر می رسد پاسخ این سوال منفی باشد زیرا تصمیم بین المللی مدتی است که مبتنی بر تامین ثبات در لبنان است چرا که برای پیگیری مسائل منطقه به لبنان نیاز است.

هماهنگی شورای همکاری با اسرائیل از وضعیت زیر میزی درآمده است

پنجم: به هرحال تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در قبال حزب الله از حجم و اندازه هم پیمانی و هماهنگی اعضای این شورا با رژیم صهیونیستی پرده برداشت، زیرا معرفی حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی پس از سفر یک هیئت اسرائیلی به ریاض صورت گرفت که این به معنی علنی شدن هماهنگی با اسرائیل و خارج شدن آن از وضعیت زیر میزی است، همانطور که سید حسن نصرالله نیز به آن اشاره داشت.

احتمال ماجراجویی جدید اسرائیل علیه لبنان با پشتیبانی سعودی

و این اقدام از این نظر خطرناک است که چه بسا موجب شود رژیم اشغالگر صهیونیستی تحت حمایت سعودی به هدف از بین بردن حزب الله در ماجراجویی جدید به تجاوز جدید علیه لبنان اقدام کند.

ششم: تصمیم عربها موضع حزب الله و سیاست های آن در قبال عربستان و مسائل منطقه ای را تغییری نخواهد داد، بلکه موجب تاکید هرچه بیشتر بر صحت این مواضع خواهد شد و بیش از پیش بر تکمیل نبرد علیه مزدوران سعودی در سوریه، یمن و عراق یا همان تکفیری ها و تروریست ها اصرار خواهد داشت.

سخنان حسن نصرالله ، نقطه عطف رویارویی با عربستان و شواری همکاری

هفتم: سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله نقطه عطف در رویارویی  با عربستان و شورای همکاری خلیج فارس به شمار می آید و در آن تاکید شد که حزب الله است که چشم انداز آینده خود را تعیین می کند.

به عبارت بهتر سخنان دبیرکل حزب الله مبنی بر اینکه سخنرانی او پس از تجاوز عربستان به یمن مهم ترین دستاورد زندگی اوست، به این معنی بزرگتر بودن آن از آزاد سازی لبنان از اشغال اسرائیلی و پیروزی الهی در جنگ تابستان 2006 است.

این سخنان شاخص هایی را در دل خود جا داده است مبنی بر اینکه نبرد با سرزمین تروریسم بسیار بزرگتر از همه این نبردها است و حزب الله کاملا آماده آغاز این نبرد با شایستگی و پیروزی است.

ماجراجویی عربستان علیه لبنان برایش گران تمام خواهد شد

می توان گفت که سید حسن نصرالله در سخنان خود رژیم آل سعود را در همان جایگاه دشمن اسرائیلی و حتی فراتر از آن قرار داد، از همین رو چنانچه عربستان در صدد هرگونه ماجراجویی برآید، سرنوشت آن همان شکستی خواهد بود که اسرائیل در جنگ تابستان 2006 تجربه کرد و البته احتمال اینکه حتی بدتر از آن نیز در انتظارش باشد، وجود دارد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها