يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۶۸۰۰۴
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید زشتی و زیبایی در کنار هم تبیین شوند گفت: نمی‌توان گفت بی‌حجابی زشت است ولی از زیبایی حجاب چیزی نگویی؛ زن بی‌حجابی را زیبا می‌داند و به عوارض آن فکر نمی‌کند؛ پس باید درباره زیبایی‌های حجاب سخن بگوییم؛ نمی‌توان با مرگ بر بی‌حجاب کار را حل کرد.
به گزارش پایگاه 598، رسا نوشت: حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ، شامگاه شنبه در مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) که در حسینیه مرحوم آیت الله مرعشی‌نجفی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مقوله های مهم در پیشرفت تجارت و بازرگانی، بسته بندی و شیوه ارائه زیبا است؛ تجارت منشأ بسیاری از مفاسد است همانطور که منشأ بسیاری از خدمات نیز هست و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.
تبلیغات خوب تولید کننده قدرت است

وی افزود: تبلیغات و بسته بندی خوب تولید کننده قدرت است؛ وقتی امری در دلها جا بیافتد و زیبا جلوه داده شود نظرها به سمت خود جلب می کند؛ زیبایی فقط تفریح نیست بلکه رکن ثابت قدرت های بزرگ است و همین زیبایی دل مردم جهان را می برد که در باب اهمیت زیبایی در قرآن هم مطالبی بیان شده است.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ با اشاره به بعد منفی زیباگرایی تصریح کرد: انسان گاهی به واسطه زیبا گرایی لطمه می خورد و مورد فریب شیطان وقع می شود؛ همانطور که در قرآن بیان می کند زمانی که ابلیس از درگاه خدا رانده شد گفت من دنیا را برای بندگانت زینت و جلوه داده و آن ها را گمراه می کنم بنابراین اگر زمین برای ما زینت داده نمی شد، از آن استفاده می کردیم ولی شیفته نمی شدیم.

نقش زیبا گرایی در انحراف از دین

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر این که نباید دنیا عشق انسان قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: به هرحال شیطان جهان را برای ما زینت داده است و ما هم خودمان در این زمینه مؤثر هستیم؛ زیبایی در انحراف از دین خدا نقش کلیدی دارد؛ این زیبایی قابل استفاده و بهره برداری است اما مؤمنان تصمیم گرفته اند زیبایی را تحریم کنند؛ این کار درستی نیست در حالی که جذابیت و زیبایی برای دین و دیانت است.

وی افزود: شاید یک یا دو درصد فعالیت ها در حوزه علمیه صرف بسته بندی خوب مبانی معرفتی بشود و یا همین مقدار از مؤمنان به زیبایی بپردازند؛ اکثر مؤمنان در زندگی از رفتار و گفتار زیبا استفاده نمی کنند و به راحتی فرزند در خانه جذب زیبایی های کاذب می شود.

حجت الاسلام پناهیان با تصریح به قدرت زیاد مادرها در آفرینش زیبایی ها، ابراز تأسف کرد: همین خانم ها در خانه احساسات خود را رها می کنند و زیبا عمل نمی کنند و به همین خاطر اکثر فرزندانی که در خانه مذهبی بار می آیند و با این جو مواجه می شوند، در دوران جوانی از مذهب زده می شوند و بقیه را هم نسبت به دین زده می کنند.

چرا طلبه های رمان نویس نداریم؟

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ ادامه داد: برخی از علما می گویند ما زیبا سخن نمی گوییم تا معقول و علمی صحبت کرده باشیم این حرف اشتباهی است، مگر نمی توان بین زیبایی در گفتار و علمی بودن آن جمع کرد؛ چرا ما طلبه های رمان نویس نداریم؟ این کار فیلسوفانه و عمیقی است همچنان که افلاطون و ارسطاطالیس یونانی مطالب خود را به صورت دیالوگ های زیبا نوشته اند و بعدها به صورت متن علمی درآمد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که ما قسم خورده ایم که با زیبایی قهر باشیم، گفت: نهج البلاغه مگر کتابی علمی نیست ولی سرشار از زیبایی است و زیبایی های قرآن هم که قابل توصیف نیست، آیا کلمه ای نا زیبا در قرآن هست؟ فقه ما هم به زیبایی رفتار اهمیت می دهد و بیان می کند که اگر امام جماعت رفتار نا زیبایی داشته باشد نمی توان پشت سر او نماز خواند که آن را با عنوان رفتار خلاف مروت تفسیر می کند.

وی به اهمیت دین به رفتار زیبا اشاره کرد و عنوان داشت: ما زیاد به این بحث نمی پردازیم؛ حسن خلق به معنای اخلاق زیبا است نه اخلاق خوب به معنای حقوقی؛ حسن خلق به معنای حسن معاشرت است، همان که سرمایه پیامبراکرم(ص) بود؛ ما بسته بندی خوبی نداریم؛ فعالیت حزب اللهی ها و مسجدی ها و هیأتی ها در بسته بندی معرفت ها و معنویت ها مطلوب نیست.

اهمیت امامان معصوم به شعر و ادب

حجت الاسلام پناهیان افزود: چرا امام صادق(ع) به عده ای از اهل شعر و ادب برخورد کرد آن چنان برخورد تشویق آمیزی داشتند که همه را به تعجب واداشت و از همه هستی خود در این راه یعنی مسیر زیبایی گذشتند، آن جا که فرمودند هرچه طلا و جواهرات دارید بیاورید و به این شعرا بدهید که این منش در سیره بقیه امامان نیز دیده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کم خوانده شدن کتاب یکی از دلائل اصلی آن را زیبا نوشته نشدن آن دانست و تأکید کرد: در همین حوزه علمیه کسی که قدرت زیبا نویسی داشته باشد تقدیر می شود و کتاب او در جامعه نیز مورد توجه قرار می گیرد؛ خداوند هم اهل زیبا جلوه دادن خوبی ها است که می فرماید «لکنّ الله حبَّبَ الیکُم الإیمانَ و زیَّنَه فی قُلوبِکم و کرّه الیکم الکفر و الفسوق و العصیان» که زینت دادن جدای از محبوب ساختن است؛ در روایات آمده است که این آیه هدیه خاص خداوند به بندگان است که ایمان زیبا جلوه داده می شود و کفر و فسق و معصیت باید زشت شمرده شود.

باید زشتی و زیبایی در کنار هم تبیین شوند

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ با بیان این که باید زشتی و زیبایی در کنار هم تبیین شوند ابراز کرد: نمی توان گفت بی حجابی زشت است ولی از زیبایی حجاب چیزی نگویی؛ برخی از زشتی معصیت سخن می گویند و شعار می دهند ولی به زیبایی طاعت که روی دیگر سکه است اهمیت نمی دهند؛ این ها حال انسان را از دین به هم می زند.

وی افزود: به من می گفتند در مورد حجاب سخن بگو؛ بنده گفتم باید در ابتدا ببنیم بی حجابی ناشی از چیست که بعد از تحقیق عامل 13 مهم برای بی حجابی به دست آوردیم که از میان این موارد مهمترین آن ها زیبا جلوه دادن زن و دختر با بی حجابی بود؛ زن بی حجابی را زیبا می داند و به عوارض آن فکر نمی کند؛ پس باید در باره زیبایی های حجاب سخن بگوییم؛ نمی توان با مرگ بر بی حجاب کار را حل کرد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که جلسات سینه زنی رفتاری بسیار زیبا و فنی است، تأکید کرد: سینه زنی حرکتی موزون است که فرد با آن احساسات خود را ابراز می کند و تأثیر بسیار فراوانی هم می تواند بگذارد؛ سینه زنی و نوحه خوانی در دنیا اثر می گذارد؛ سینه زنی با این که بسته بندی قشنگی ندارد برخی از افراد ضد دین در کشور های غربی نوحه های فارسی گوش می دهد و تا آن جا پیش رفته اند که از نماد های هیأتی برای شوها و مراسمات شیطانی خود استفاده می کنند تا شور بیشتری به جلسات خود بدهند.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ عنوان کرد: شما هیأتی ها استعداد زیادی برای فتح عالم دارید؛ چقدر خوب است که آوای خوش و یا موسیقی خوب موقع آمدن به هیأت و رفتن از هیأت پخش شود و شخص فیلم برداری هم به دقت این رفت و آمد ها و چهره ها را ضبط کند؛ آن جا است که همه دنیا می پرسند چه خبر است؟

هیأتی ها زیبایی های دین را به دنیا صادر کنند

وی با اشاره به این که می توان جهان را با زبایی گرایی فتح کرد، عنوان داشت:  باید نشان بدهیم چقدر در دین و مکتب زیبایی داریم؛ هیأت ها رسالت بزرگی در این زمینه دارند به عنوان نمونه وقتی هیأتی به راه می افتد خوب است که برخی از قسمت های نوحه ها عربی بشود و به صورت مستند به جهان پخش شود؛ مردم جهان اگر اسلام را به فاطمه زهرا(س) بشناسند تحولی عظیم رخ می دهد همچنانکه مسیحیت از عنصر حضرت مریم(س) استفاده کرده است.

وی ادامه داد: خانم ها نباید الگوهای رفتاری خود را از صدا و سیما بگیرند؛ در تلویزیون رفتار زن خانواده با همسر، با فرزندان، با خواهر و بردار و با پدر و مادر به یک شکل است که این واقعا درست نیست، قبول داریم نمی توان همه احساسات یک زن را تلویزیون به تصویر کشید چون خود آن آفات بدتری دارد ولی اگر زنان بخواهند از رفتار خانم های تلویزیون الگو بگیرند، سرد رفتار می شود بلکه الگوهای رفتاری را از کسانی که تلویزیون به آن ها آسیب نزده است بیاموزند.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی تبلیغ با اشاره به اهمیت اسلام به نوع دیگر از زیبایی یعنی معطر بودن عنوان کرد: قرض گرفتن زیاد کار خوبی نیست؛ ولی برای عطر زدن می گوید در روز جمعه اگر پول نداشتی قرض بگیر و خود را خوش بو کن.

ولایت عالی ترین مصداق دین ما است

وی در پایان با اشاره به زیباترین قسمت دین اسلام آن را جدای از نماز و خمس زکات دانست و تشریح کرد: در روایتی داریم سه چیز فخر مؤمن و زینت او در دنیا و آخرت است؛ نخست نماز شب دوم مناعت طبع داشتن و سوم ولایت مداری که اصلا عالی ترین مصداق دین ما همین ولایت است؛ چقدر خوب است اگر جوانی زبان های خارجی یاد بگیرد و به آن زبان شعر بگوید و در آخر مدح حضرت زهرا(س) را به همان زبان بگوید؛ چنین کسی در روز محشر نحریف ندارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها