يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۶۹۷۱۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
مسئول مرکز هنرهای رقومی بسیج:
مهدی جعفری، مسئول مرکز هنرهای رقومی بسیج گفت: جشنواره عمار با استفاده از ظرفیت شبکه مردمی خود می‌تواند به دیده شدن و توزیع بازی‌های رایانه‌ای خوب و جریان‌سازی فرهنگی آنها کمک کند.

به گزارش پایگاه 598، مهدی جعفری، مسئول مرکز هنرهای رقومی بسیج، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس، با بیان اینکه بازی‌ رایانه‌ای، امروز، به عنوان یک هنر ـ صنعت ـ رسانه شناخته می‌شود، گفت: ترجمه game به بازی در ادبیات فارسی، باعث شده است خیلی از مسئولان، بازی رایانه‌ای را صرفا سرگرمی بدانند و این صنعت را که به لحاظ اقتصادی، هنری و رسانه‌ای در کشور، می تواند حرف برای گفتن داشته باشد، جدی نگیرند.

وی ادامه داد: بدلیل دامن زدن به این برداشت نادرست، صنعت بازی رایانه‌ای در کشور، وضعیت خوبی ندارد اما بخاطر آشنایی بازی‌سازان با واقعیت‌های این حوزه و رویکرد آنها که به سمت بازی‌های آنلاین و موبایل در حرکت است، توجه مخاطبان هم جلب شده است و این باعث می‌شود که بازی رایانه‌ای از این وضعیت ورشکسته به سمت پیروزی‌های امیدوار کننده نزدیک ‌شود.

مسئول مرکز هنرهای رقومی بسیج با اشاره به اینکه حوزه توزیع و نشر از پاشنه‌های آشیل صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت بازی، دیده شدن از طرف مخاطبان است، اما بدلیل نبود ساختار مشخص و نشر تخصصی، بازی‌سازان داخلی در توزیع با شکست مواجه می‌شوند.

این کارشناس با بیان اینکه فضای بازی بیشتر به توانمندی فعالان آن بستگی دارد، اظهار داشت: با توجه به نوپا بودن این صنعت در کشور، در حال حاضر بازی‌سازان داخلی به ناچار از موتورهای بازی‌سازی خارجی استفاده می‌کنند. به همین دلیل گرچه در این بازی‌ها کاراکترها عوض می‌شوند ولی سبک و گیم پلی(game play) بازی مثل بازی‌های خارجی، اکشن، تیراندازی و... است.

وی با اشاره به اینکه بازی‌های خوبی مثل شیطنت‌های علیمردان خان، گربه قجری و... هم ساخته شدند، ادامه داد: همانند سینما که فیلم‌ها با توجه به ذائقه مخاطب تولید می‌شوند، بازی‌ساز هم بر مبنای ذائقه مخاطب بازی می‌سازد، بنابرین نمی‌توان گفت که چرا بازی‌ساز داخلی به سبک بازیهای غربی، اثر تولید می‌کند چرا که ذائقه مخاطب آن را می‌پسندد.

جعفری تصریح کرد: علاوه بر مسئله دیده نشدن بازی‌ها، مشکل عمده بازی‌سازی کشور این است که نتوانستیم ذائقه مخاطب را درست سوق دهیم، به همین دلیل بازی‌سازان داخلی هم در حال حاضر بر اساس ذائقه مخاطب، به سمت ساخت بازی‌های اکشن، آنلاین و موبایل می‌روند.

مسئول مرکز هنرهای رقومی بسیج بیان کرد: سازمان‌ها و نهادهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از بازی به عنوان ابزاری تاثیرگذار برای تحقق اهداف فرهنگی استفاده می‌کنند اما با توجه به نوع ماموریت‌شان، نگاه آنها به این حوزه به دو صورت ایجابی و سلبی است.

وی افزود: به طور مثال، برخی سازمان‌ها با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی، محتوایی که ارائه می‌دهند ایجابی است اما برخی سازمان‌های دیگر نگاه آوانگارد و تندی دارند، از جنبه سلبی، بازی‌های جنگی دارای خشونت، تولید می‌کنند.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: قبل از برعهده گرفتن مسئولیت مرکز هنرهای رقومی بسیج، ظرفیت شهرستان‌ها را قابل رقابت با تهران نمی‌دانستم اما به واسطه این مسئولیت و سفرهایی به شهرهای مختلف کشور داشتم، به این باور رسیم که ظرفیت شهرستانهای کشور از تهران بالاتر است.

وی ادامه داد: به طور مثال در شهر کاشان تیمی است که اتحادیه اروپا به بازی‌هایی که می‌سازد اجازه انتشار می‌دهد و این موارد نشان دهنده استعداد و ظرفیت خوب شهرستان‌ها است.

جعفری تصریح کرد: مدل جشنواره مردمی عمار، می‌تواند تابوی ترس از تولید بازی‌های رایانه‌ای را در فعالان شهرستانی بشکند و به خودباوری آنها برای تولید بازی و تبدیل ایده‌هایشان به محصول کمک کند.

این کارشناس در همین باره بیان کرد: در صورت شکسته شدن تابوی بازی‌سازی، علاوه بر تولید بازی بر اساس فرهنگ اسلامی و مسائل سنتی و بومی خودمان، با تبدیل ایده‌های مختلف به محصول فرهنگی، آثار خوبی هم ارائه می‌شوند که می تواند در فضای مصرف بازی‌های رایانه‌ای هم غالب شود.

وی افزود: این روند باعث گرفتن تاثیر و زهر بازی‌های جریان ساز غربی می‌شود، چرا که در این حالت بازی‌سازی به جای بازی کردن در جامعه شایع می‌شود و بازی‌ساز بجای تاثیرپذیری فرهنگی از محصول خارجی، با نگاه فنی به فکر گرفتن ایده خوب از آن بازی برای ساخت بازی خودش و جواب دادن به بازی‌های خارجی است.

این کارشناس اظهار داشت: نهادها و ظرفیت‌های مردمی، در صورتی که فضای بازی‌های رایانه‌ای را جدی بگیرند می‌توانند در دو حوزه ذائقه‌سازی برای مخاطبان و دیده شدن آثار تولید شده تأثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: جشنواره عمار به عنوان یک نهاد مردمی، می‌تواند برای دو قشر مهم صنعت بازی رایانه‌ای، جامعه بازی‌باز و جامعه بازی‌ساز ذائقه سازی کند، همچنین با توجه به شبکه مردمی خود می‌تواند در حوزه نشر، توزیع فیزیکی و حتی توزیع دیجیتال بازی‌های رایانه‌ای هم نقش بسیار تأثیرگذاری ایفا کند و آثار فعالان انقلاب اسلامی را حتی در روستاهای کشور به دست مخاطب برساند.

مسئول مرکز هنرهای رقومی بسیج با اشاره به اینکه اهدای تندیس و لوح دوای درد بازی‌ساز نیست، تصریح کرد: جشنواره عمار به عنوان جایزه برای آثار برگزیده خود، می‌تواند با استفاده از ظرفیت شبکه مردمی خود به دیده شدن و توزیع این آثار و جریان‌سازی فرهنگی آنها کمک کند.

جعفری در پایان با بیان اینکه اختصاص موضوع آسیب‌ها و فرصت‌های بازی رایانه‌ای به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره فیلم عمار می‌تواند مخاطب را به سمت این حوزه سوق دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتماد و دید خوب عموم جامعه نسبت به عمار، بازی‌هایی که از طرف این جشنواره معرفی می‌شوند، با پذیرش مخاطب مواجه می‌شوند که از این طریق هم مصرف کننده و هم تولید کننده منتفع می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها