يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۶۹۷۷۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
سخنگوی وزیر بهداشت در اولین نشست خبری سال 95 توضیحاتی درباره اقدامات این وزارتخانه در نوروز، شایعه استعفای قاضی زاده هاشمی و وضعیت جسمی عباس کیارستمی ارائه داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرآنلاین، در اولین نشست خبری سخنگوی وزیر بهداشت در سال 95، ابتدا خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به ارائه آماری از فعالیت های این بخش در نوروز 95 پرداخت.

او گفت: از جمله اقداماتی که در نوروز از نظر بهداشت محیط به طور خاص انجام شد، آماده سازی هزار و 700 اکیپ سیار و ثابت برای بازرسی بود. اماکن حساس از لحاظ بهداشتی و بهداشت محیط مورد بررسی قرار گرفتند و از مراکز ارائه دهنده مواد غذایی بازرسی شد.

او ادامه داد: موارد خطا اگر قابل تذکر بود، تذکر داده شد یا به سیستم قضایی ارجاع و در نهایت پلمب شد.

پلمب هزار و 700 واحد متخلف و معدوم کردن 780هزار کیلو ماده غذایی

صادق نیت گفت: بیش از 600 هزار بازرسی در این ایام صورت گرفت که از این تعداد 10 هزار مورد منجر به تخلفاتی شده که به

سیستم قضایی ارجاع داده شد. هزار و 700 مورد پلمب و بسته شدند و 780 هزار کیلو ماده غذایی آلوده هم معدوم شدند.
او با بیان این که مقدار ماده غذایی معدوم شده از مسمومیت 15 میلیون نفر پیشگیری کرد گفت: نمونه برداری از مواد غذایی و آب هم در دستور کار بود که بیش از 350 هزار نمونه برداری و سنجش کلر برای بررسی و تایید سلامت آب آشامیدنی انجام شد. همچنین آب استخرها هم از لحاظ میکروبی مورد بررسی قرار گرفت و 5 هزار مورد از آلودگی ثبت و جلوی آن گرفته شد.

صادق نیت گفت: سامانه 190 به عنوان سامانه دریافت گزارشات مردمی فعال بود که با استقبال خوبی روبرو شد. در این سامانه 2 هزار مورد شکایت ثبت شد که نیمی از کشفیات به دنبال رسیدگی به گزارش شکایات مردمی بوده است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، بیش از 4 هزار و 500 بازرس بهداشت محیط طی این ایام فعالیت داشتند و سامانه 190 بیست و چهارساعته فعال بود و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

او ادامه داد: بیشترین موارد کشف شده سوسیس و کالباس، مرغ و گوشت و آبلیمو و مواد لبنی بودند که یا تاریخ مصرف آن ها گذشته بود و یا با مکان مناسب نگهداری نمی شدند.

صادق نیت در مورد آمار مسمومیت ها هم گفت که ارائه این امار به عهده اورژانس است و مرکز بهداشت سلامت محیط تنها وظیفه پیشگیرانه دارد.

اطلاعات 6 هزار و 200 موسسه پزشکی در سامانه اطلاعات پزشکی

در ادامه نشست خبری صبح امروز، معاون درمان وزارت بهداشت هم به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در نوروز 95 پرداخت.

او گفت: ما برنامه ریزی گسترده ای برای نوروز 95 داشتیم. دستورالعملی که هر ساله ابلاغ می شد مورد بازنگری قرار گرفت و نکات ویژه ای به آن اضافه شد. با نشست با کارشناسان نقاط ضعف و قوت نوروز 94 بررسی و برنامه ریزی منسجم تری برای امسال انجام شد.

دکتر آقاجانی گفت: یکی از اقداماتی که امسال انجام شد راه اندازی سامانه اطلاعاتی موسسات پزشکی بود. این سامانه اطلاعات 6 هزار و 200 موسسه پزشکی در 550 شهر را که شامل آزمایشگاه، بیمارستان، اورژانس، مراکز دندان پزشکی، تصویربرداری و ... بود را شامل می شد.

او ادامه داد: 10 تیم نظارتی از ستاد وزارتخانه به کل کشور اعزام شد که 176 بیمارستان و 336 پایگاه مورد بازرسی و نظارت قرار گرفتند.

افزایش 20 درصدی ماموریت های اورژانس

به گفته او امسال 154 هزار ماموریت توسط اورژانس انجام شد که نسبت به سال پیش 20 درصد افزایش داشته است.

آقاجانی گفت: از این تعداد 33 هزار مورد مربوط به حوادث ترافیکی بودکه 24 درصد رشد را نشان می دهد و 28 هزار مورد منجر به انتقال مجروح به بیمارستان شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: یکی از نکاتی که باید به آن بسیار توجه شود این است که 52 درصد فوتی ها در محل حادثه اتفاق می افتد که آمار بالایی در مقایسه با آمار جهانی است. دلیل آن را می توان در متناسب نبودن سطح ایمنی خودروها، جاده ها و سرعت اتوموبیل ها جستجو کرد و این که شدت حادثه بالاست.

او ادامه داد: اگر همه امکانات حتی تیم های تخصصی پزشکی هم سر صحنه تصادف حضور داشته باشد، به دلیل این شدت حادثه باز نمی توانند در این حوادث ترافیکی کار خاصی انجام دهند.

به گفته آقاجانی، عدم استفاده از کمربند، کلاه، صندلی کودک و پل عابر پیاده از عواملی است که موجب افزایش مرگ و میر و تلفات سر صحنه تصادف شده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: در این ایام نوروز، 570 بیمارستان وزارت بهداشت به طور کامل فعال بودند که 3 میلیون و 142 هزار نفر آمار مراجعین به اورژاس این بیمارستان هاست.

او گفت: این تعداد مراجعه بار بسیار سنگینی را به ما تحمیل کرد که این بار به خاطر تعطیلی مطب ها و بیمارستان های خصوصی بود.

424 هزار نفر در ایام نوروز بستری شدند

طبق آمار ارائه شده توسط این مقام مسئول در این مدت 424 هزار نفر بستری شدند و 207 نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

آقاجانی گفت: یکی از نکات مثبت در این ایام حضور متخصصین مقیم در بیمارستان ها بود که در همه بیمارستان های بالای 66 تختخواب، متخصصین مقیم حضور داشتند.

او ادامه داد: همه بیمارستان های وزارت بهداشت با 100 درصد ظرفیت فعال بودند که مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی انسانی خصوصا پرستار را ایجاد کرد.

آقاجانی رضایتمندی مردم از خدمات پزشکی را قابل قبول توصیف کرد و گفت که عموم مراجعه کنندگان از خدمات راضی بودند.

او به تشریح اقدامات اورژانس در ایام نوروز هم پرداخت و گفت: تعداد پایگاه های هوایی 40 درصد نسبت به نوروز 94 افزایش داشته و زمان رسیدن اورژانس به مکان حادثه هم به زیر 9 دقیقه رسیده است.

طبق این آمار، پوشش برای حوادث جاده ای 15 درصد افزایش داشت که آمار قابل توجهی است.

تشریح جزئیات مرگ بهیار زاهدانی

در ادامه، سخنگوی وزیر بهداشت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. حریرچی در مورد علت مرگ بهیار زاهدانی گفت: این همکار ما بعد از 6 روز مرخصی سر کار آمده بود و این که برخی می گویند ایشان شیفت های سنگین داشته صحت ندارد.

او ادامه داد: این حادثه در روزهای اول شیفت او رخ داده که کل بخش سوختگی که در آن فعالیت داشته تنها یک مریض داشته است.

حریرچی گفت: علت مرگ برای ما مشخص است اما مجاز نیستیم هر اتفاق یا هر بیماری را اعلام کنیم. ایشان در اتاق استراحت از دنیا رفته اند و مصلحت نیست که علت فوتشان مطرح شود.

او در پایان مرگ بهیار زاهدانی را تسلیت گفت و از زحماتی که در مدت خدمتش کشیده است تشکر کرد.
سخنگوی وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رسانه های مختلف، باز هم وزارت بهداشت برای برنامه های رسانه ایهزینه می کند گفت: مهمترین کاری که در حوزه بهداشت و درمان باید انجام شود ارتباط با مخاطبین است و تا خطرات ناشی از بیماری ها را کاهش دهیم. این که مرتبا گفته می شود باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود باید توسط بستری مثل رسانه عملیاتی شود. در شرایط انفجار اطلاعات باید از رسانه ها استفاده کنیم.

او این اطمینان را داد که هزینه های رسانه ای به صورت معقول انجام می شود و حساسیت روی هزینه های انجام شده وجود دارد.
حریرچی در پاسخ به سوالی در مورد تعرفه ها گفت: طبق قانون برنامه پنجم مجموعه شورای عالی بیمه و دولت مکلفند تعرفه قبل از سال و با قیمت واقعی را ارائه دهند. از آبانماه نامه نگاری ها انجام شده و در شورای عالی بیمه مذاکراتی در حال انجام است.

پیشنهادات متعددی در مورد نحوه تامین منابع و میزان افزایش تعرفه ارائه دادیم که امیدواریم شورای عالی بیمه زودتر به نتیجه برسد.
سخنگوی وزیر بهداشت در این باره گفت که درصدها را به دلیل ایجاد انتظار تورمی فعلا نمی توانیم اعلام کنیم.

مشخص شدن وظایف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی

حریرچی با اشاره به موافقت نمایندگان مجلس با مواد 8 و 9 لایحه تنظیم احکام برنامه های توسعه کشور از تعیین تکلیف وظایف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد.

به گفته او تصویب برنامه اجرایی سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی از وظایف این شورا در نظر گرفته شده است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت که طبق ماده 9 این لایحه، وزارتخانه های اقتصاد و تعاون و کار و رفاه اجتماعی مسئول حسن اجرای این برنامه ها هستند.

شایعه استعفای وزیر بهداشت

او در مورد شایعه استعفای دکتر قاضی زاده هاشمی هم گفت: این قضیه دروغ سیزده است. ما از برخی شرایط که پیش می آید گله مند هستیم. همه می دانند که دکتر هاشمی با چه شرایط و سطح علمی وزارت را قبول کردند و حاضرند آبرو و مال و جان خود را در راستای اهداف نظام و اهداف دولت تدبیرو امید بدهند؛ چرا که ایشان معتقدند تنها راه نجات کشور، اعدال و توجه به اصول تدبیر و امید است.

او ادامه داد: ایشان هفت روزه هفته به صورت بیست و چهارساعته با علاقه در حال خدمت هستند و این وقت گذاری ایشان موثر است.

قائم مقام وزیر بهداشت در مورد بیمه ناباروری هم گفت: یکی از موثرترین راه ها برای دسترسی به اهداف سیاست های جمعیتی، درمان زوج های نابارور است. البته بخشی از این ناباروری ها ناشی از دیر ازدواج کردن ها و تاخیر انداختن سن حاملگی است که فرصت را برای درمان های لازم می گیرد.

او گفت: حمایت چندانی بیمه ها انجام نمی دهند و خدمات ناباروری نوعا گران است و توسط بخش خصوصی ارائه می شود. وزارت بهداشت با توجه به منابعی که دارد برنامه هایی برای اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته و تلاش می کنیم از درمان آن ها هم حمایت کنیم.

حریرچی در مورد تجمیع بیمه ها هم گفت: تجمیع اجتناب ناپذیر و محتوم است. هر کشوری که توانسته در سلامت موفق باشد این کار را انجام داده و ما هم پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

بدهی هشتادهزار میلیاردی بیمه ها در سال 94

او در مورد کسری بودجه گفت: کلیدی ترین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، موضوع تاخیر بیمه هاست. در سال گذشته تا آخر اسفند ماه 10 هزار و 755 میلیارد تومان اسناد به بیمه ها ارسال کردیم و با آن ها به توافق رسیدیم که پرداخت کنند. از این مقدار تنها 4 هزار و 525 میلیارد تومان حاصل شده و 6 هزار و 230 میلیارد باقی مانده است.

حریرچی گفت: دو سازمان بیمه اگر اصلی شامل سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان در مجموع در سال 94، چهار هزار و 524 میلیارد تومان از این هزینه ها را پرداخت کردند و 6 هزار و 230 میلیارد تومان از هزینه های سند شده را به وزارت بهداشت پرداخت نکردند و اسناد حدود دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز به زودی به بیمه ها ارائه می شود.

به گفته او، هشتادهزار میلیارد از بدهی بیمه ها در سال 94 باقی مانده است.

گلایه از بخش خصوصی

حریرچی از بخش خصوصی هم گلایه کرد و گفت: انتظار ما از بخش خصوصی بالاتر از این هاست. نمی شود ادعا داشت که 80 درصد خدمات به عهده بخش خصوصی است و در ایام نوروز هیچ خدمتی توسط آن ها ارائه نشود و موجب تحمیل چند برابری کار به بخش دولتی شود. از بخش خصوصی انتظار داشتیم شیفت بندی کنند و خدمات ارائه دهند خصوصا در ایام نوروز که مردم نیاز بیشتری به خدمات درمانی دارند.

سخنگوی وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که مهمترین برنامه های آموزشی در سال جدید چیست گفت: موضوع آموزش پزشکی موضوع روز دنیاست که متاسفانه علی رغم تمامی تلاش ها در زمینه تغییر آموزش، فارغ التحصیلان نمی توانند نیازهای جامعه را به روش مسئله محور حل کنند.

او گفت: ما این مشکلات را هم در زمینه پزشکی و هم در زمینه پیراپزشکی داریم و برنامه تحول آموزش را آغاز کردیم که امسال نهادینه خواهد شد.

حریرچی در مورد ارائه خدمات مشاوره های روانی به حادثه دیدگان منا هم گفت که در دانشگاه های علوم پزشکی خدماتی که لازم بوده در حال ارائه شدن است.

نمی توانیم در هر نانوایی یک مامور بگذاریم

سخنگوی وزیر بهداشت در پایان در مورد عدم سلامت نان گفت: برای حل مشکلاتی مثل بهداشت محیط باید کمپین هایی راه بیفتد و خود شهروندان این ها را حل کنند. ما نمی توانیم در هر نانوایی یک مامور بگذاریم و باید آگاه سازی و توانمندسازی را در دستور کار قرار دهیم.

او ادامه داد: ما ادعا نداریم که در نظارت ها خطایی وجود ندارد و 100 درصد کارکنان ما وظایفشان را به صورت 100 درصدی انجام می دهند. اگر موارد تخلف را ببینیم برخورد می کنیم و اگر موردی وجود دارد که به صورت غیرمجاز فعالیت می کند حتما توسط بازرسان کشف نشده است.

آخرین وضعیت درمان عباس کیارستمی

سخنگوی وزیر بهداشت گفت: دکتر قاضی زاده هاشمی روز سیزدهم فروردین از این کارگردان عیادت کردند و با پزشکان ایشان صحبت کردند. همچنین یک هیئت برای رسیدگی به وضعیت ایشان متشکل از دکتر فاصل(جراح) دکتر ظفرقندی و بنده به همراه دکتر پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیمارستان فرستاده شد و ما جلسات طولانی با تیم پزشکی و همچنین خانواده ایشان داشتیم.

او ادامه دد: شرایط ایشان، تیم وسیع پزشکی و تامین تجهیزات در این جلسه بررسی شدتا ایشان که یکی از سرمایه های ارزشمند هنری هستند سلامت خود را بازیابند.

حریرچی گفت: عوارض پزشکی و عوارض درمان در همه جای دنیا وجود دارد و حتی گفته می شود که افراد سفا رشی بیشتر دچار این مشکلات می شوند. برای ایشان هم این عوارض پیش آمده بود و روزهای سیزده و چهارده فروردین روزهای سختی برایشان بود.

او گفت: در حال حاضر ایشان از شرایط بحران خارج شده اند.

حریرچی در مورد شایعه سرطان بودن بیماری کیارستمی گفت: بیماری ها از اسرار افراد است اما به در جواب انتشار شایعه سرطان بودن بیماری ایشان باید گفت که نتیجه پاتولوژی نشان داده که ضایعه بدخیم نیست و تنها به عمل جراحی نیاز داشته است که اگر این مرحله را رد کنند دیگر مشکلی نخواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها