أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۰۶۷۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
در نخستین نشست علنی بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۵، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه نظرات موافق و مخالف، کلیات بودجه را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم ، صبح امروز و در نخستین نشست علنی بررسی کلیات لایحه بودجه 95، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه نظرات موافق و مخالف، کلیات بودجه را مورد نقد و بررسی قرار داده و در پایان کلیات لایحه بودجه را توصیب کردند.

کلیات لایحه بودجه ۹۵ تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌ کشور را به تصویب رساندند.

نمایندگان با 135 رای موافق، 37 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع  200 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به کلیات لایحه بودجه 95 رای مثبت دادند.

در ادامه مشروح نظر موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه 95 می آید:

پورابراهیمی در آغاز بررسی لایحه بودجه سال ۹۵:
بودجه سال ۹۵ بر مبنای فروش ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه بسته شده است

محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق روز یکشنبه در آغاز بررسی لایحه بودجه سال 95 گفت: قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال جاری 40 دلار و فروش 2 میلیون و 250 هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.

وی افزود: در هدفمندی یارانه ها در موضوع منابع پرداختی براساس درآمد خانوارها پیش بینی کرده ایم یعنی 70 درصد از یارانه بگیران همچنان در سال جاری همچنان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد؛ حدود 30 درصد از خانوارهایی که پردرآمد هستند از دریافت یارانه حذف خواهند شد و منابع ایجاد شده در مسیر رفع معضل رکود و ایجاد اشتغال هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: در بودجه سال آینده سعی شده که به سیاست های پولی و برنامه پنج ساله پنجم و همچنین احکام دائمی توسعه تعرضی صورت نگیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از درخواست ها و پیشنهادهایی که دولت در کمیسیون تلفیق مطرح کرد و در این کمیسیون با آن مخالفت شد این بود که منابع ارزی بانک مرکزی به عنوان بدهی دولت به بانک ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: در بودجه سال آینده سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب مدنظر قرار گرفته و مقرر شد که در تقسیم بودجه عدالت رعایت شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بخش فرهنگی منابع قابل توجهی در کنار بحث امنیت مورد توجه قرار گرفت که در عین حال سعی شده شعار امسال که همان اقتصاد مقاومتی است نیز مورد توجه قرار گیرد.

پورابراهیمی اظهارداشت: در سال جاری قیمت دلار دو هزار و 997 تومان به تصویب رسید که می توان گفت تمامی پیشنهادهای دولت درباره منابع و درآمدهای نفتی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارداشت: سقف بودجه سال آینده 25 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: بودجه دفاعی کشور رشد قابل توجهی داشته است.

موسوی‌اصل در مخالفت با کلیات بودجه ۹۵:
عدم توجه به بیکاری و ازدواج جوانان از نقص‌های لایحه بودجه ۹۵ است

میرقسمت موسوی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۵گفت: یکی از ایراداتی که به بودجه سال 95 وارد است عدم تحقق بخش هایی از بودجه 94 است که در بودجه سال 95 نیز لحاظ شده است.

وی بیکاری را یکی از مشکلات عمده جامعه دانست و ادامه داد: ما امروز جوانان تحصیلکرده زیادی داریم که بیکار هستند، دولت در این راستا چه کرده است؟ آیا در بودجه به این موضوع توجه شده است؟ یکی از نقص های بودجه 95 این است که به رفع بیکاری توجه نشده است در مورد رفع بیکاری نسبت به بودجه 94 چه کارهایی انجام داده ایم؟

نماینده مردم گرمی در مجلس گفت: ما چگونه می توانیم با کالاهای دنیا رقابت کنیم در حالی که موانع تولید در کشور داریم برای رفع این موانع چه اقداماتی انجام شده است؟ امروز اکثر واحدهای تولیدی ما ورشکسته شده اند و صاحبان آنها در زندان به سر می برند ما در بودجه 94 و 95 چه تمهیداتی را برای آنان در نظر گرفته ایم؟

موسوی تاکید کرد: ما باید در بودجه 95 تولید داخلی را رونق بخشیم، واحدهای تولیدی را راه بیندازیم و مردم را تشویق کنیم که از تولیدات داخلی استفاده کنند. باید برای استفاده از تولیدات داخلی، فرهنگ سازی کنیم. یکی از نقص های بودجه 95 عدم توجه به تولیدات داخلی است.

وی یکی دیگر از نقص های بودجه سال 95 کل کشور را عدم توازن منطقه ای بودجه در مناطق دانست و گفت: دولت باید سالانه2 یا 3 درصد برای مناطق محروم اختصاص دهد ولی دولت در سال های گذشته این کار را نکرده است و تنها در سال 93 بود که بودجه به این مناطق اختصاص یافت.

نماینده مردم گرمی با تاکید بر این که باید به عمران و آبادانی مناطق مرزی توجه کنیم، اظهار داشت: در بودجه سال 95 به این موضوع توجه نشده است.

موسوی یکی دیگر از نقص های بودجه 95 را عدم توجه به موضوع ازدواج جوانان دانست و گفت: در گذشته بانک های عامل نسبت به ارائه وام های ازدواج تعلل کردند. آنان تا به امروز چه اقداماتی انجام دادند؟

وی در پایان در مورد هدفمندی یارانه ها نیز اظهار داشت: یارانه ها هنوز هدفمند نشده است که این یکی دیگر از نقص های لایحه بودجه 95 است.

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 22 فروردین در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 در صحن علنی مجلس توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه در عرصه انرژی و اقتصاد مقاومتی و اقشار کم درآمد را از جمله ویژگی‌های بودجه سال جاری خواند و گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی و فاینانس و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی جهت ورود به عرصه تولید از جمله نقاط مثبت لایحه بودجه سال 95 است.

وی از حمایت از صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه بانک‌ها به ویژه بانک مسکن به منظور رونق دادن به بخش مسکن که می‌تواند سایر بخش‌های تولیدی را به حرکت درآورد به عنوان دیگر نقاط قوت بودجه سال 95 نام برد و اظهارداشت: لایحه بودجه سال 95 به ارائه تسهیلات بخش کشاورزی از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی توجه دارد.

سبحانی فر به حذف یارانه دهک‌های بالا و اختصاص منابع ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها به اشتغال و رونق در کشور در لایحه بودجه سال 95 اشاره کرد و گفت: در این لایحه بر استفاده از میادین مشترک نفت و گاز که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استفاده همسایگان قرار گرفته است اشاره شده است.

وی توجه به تقویت فناوری‌های نوین و پرداخت مطالبات دولت به بانک مرکزی را از جمله مزایای بودجه سال 95 عنوان کرد و افزود: استفاده از 50 میلیون دلار فاینانس برای سرمایه گذاری خارجی که می‌تواند در طرح‌های فولادی و معدنی به کار گرفته شود نقطه قوت بودجه سال 95 است و چون این سرمایه به صورت نقدی وارد چرخه اقتصاد کشور نمی‌شود تورم‌ زا نیست.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 500 میلیون دلار برای آبرسانی به روستاها و 2 میلیون تن قیر رایگان و نیز گازرسانی به روستاها و تامین برق شهرک‌های صنعتی در لایحه بودجه سال 95 گفت: از این ظرفیت می‌توان برای اشتغال در مناطق روستایی بهره گرفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال 95 را توجه به استفاده از اوراق مشارکت به همراه فاینانس برای اشتغال و تولید در کشور خواند.

قاضی‌پور در مخالفت با کلیات بودجه ۹۵:
بودجه ۹۵ تورمی بوده و به قیمت فلاکت مردم نوشته شده است

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: بودجه 95 به قیمت فلاکت مردم نوشته شده و از نوع تورمی است. 

قاضی‌پور با تاکید بر اینکه منابع پیش‌بینی شده در بودجه تامین نمی‌شود، گفت: عدم تامین منابع بودجه به زیان کشور است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی فعلی در بودجه 95 فقط به پایداری تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بودجه 95 را بی‌ارتباط با اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و افزود: در بودجه سال 95 باید به مؤلفه‌هایی مانند بودجه و اقتصاد مقاومتی، بودجه و تورم، بودجه و تولید ملی، بودجه و اشتغال، بودجه و توسعه و همچنین بودجه و افزایش قدرت خرید مردم توجه می‌شد.

قاضی‌پور بر عدم اتکاء به نفت تاکید کرد و اظهار داشت:‌ما باید یاد بگیریم کشور را بدون نفت اداره کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برگزاری جشنواره‌ها و سمینارها را عاملی برای هدر رفت منابع دانست و تصریح کرد که این قبیل اقدامات دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

قاضی‌پور به نام‌گذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره کرد و افزود: اولین درس اقتصاد مقاومتی این بود که در اول سال بودجه را بر اساس آن تدوین کنیم اما هیچ رد پایی از اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید در بودجه 95 دیده نمی‌شود.

وی خواستار این شد که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه و دولت به این پرسش پاسخ دهند که چه پیش‌بینی برای حمایت از تولید در بودجه شده است.

پیرموذن در موافقت با کلیات بودجه ۹۵:
تدوین عادلانه بودجه در فرصت طلایی برجام شاه بیت بودجه ۹۵ است

کمال الدین پیرموذن در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس که به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور صحبت می کرد، افزود: دولت تمامی جوانب و شرایط پسابرجام را برای تدوین لایحه بودجه مورد توجه قرار داده است.

وی اظهارداشت: آزادسازی 400 میلیون دلار منابع خارجی ایران که به دلیل تحریم بلوکه شده بود باعث بازگشت اصل پول و به دنبال آن یک میلیون و 300 هزار دلار بهره به صندوق ارزی کشور شده است.

وی اظهارداشت: بودجه تقدیمی دولت با نگاه توسعه متوازن و گسترش صنعت و کشاورزی از شفافیت و جامعیت لازم برخوردار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با توجه به محدودیت های مالی دولت و ارثیه کلان دولت قبل، بدهی ها به خصوص طرح های نابجایی که آغاز شد نقش مردم را در زمینه حضور در پروژه های اقتصادی بیشتر می کند که دولت در سال جاری به آن توجه ویژه کرده است.

پیرموذن یکی دیگر از ویژگی های بودجه سال جاری را ایجاد صندوق محیط زیست دانست و گفت: تدوین عالمانه بودجه در فرصت پساتحریم شاه بیت نگارش بودجه سال جاری است.

وی نبود وابستگی به نفت و پرهیز از پرداخت صدقه نفتی و در عین حال هدایت این منابع به سمت اقتصاد را از دیگر ویژگی های بودجه سال جاری عنوان و خاظزنشان کرد: توجه به امنیت ملی و خروج از رکود و رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال از مهم ترین ویژگی های بودجه سال 95 است.

وی تصریح کرد: مطالبات رهبری و مردم در این بودجه مورد توجه قرار گرفته و فردی نباید فرصت طلایی پساتحریم را از دولت سلب کند.

پیرموذن گفت: افزایش ذخیره مالی بانک های دولتی از محل واگذاری سهام دولت، افزایش توان مالی بانک مسکن و تکمیل پروژه های مسکن مهر در بودجه سال جاری مورد توجه قرار گرفته و این موضوع می تواند بدهی دولت به بخش خصوصی را نیز دربرگیرد.

جلیلی در موافقت با کلیات بودجه ۹۵:
رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی یکی از مزیت‌های بودجه است

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ ضمن تشکر از همکاران خود در کمیسیون تلفیق و همکاری‌های مجموعه دولت برای هماهنگی و بررسی مصوبات در طول برگزاری جلسات اظهار کرد: رویکرد مخالفان با توجه به شرایط فعلی منطقی و قابل بررسی است.

وی ادامه داد: اما نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد شرایط خاص پسابرجام در تأمین و مدیریت منابع محدود در اختیار است. 

جلیلی با اشاره به حاکم شدن روح سیاستهای اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال 95 گفت: اگر بررسی اجمالی از نسبت‌هایی که در لایحه بودجه پیش بینی شده است و همچنین درآمدهای نفتی و بحث صندوق توسعه ملی و موضوع اقتصاد دانش بنیان را داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در اکثر این نسبت‌ها ما در بودجه 95 تغییرات محسوسی را داشته‌ایم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه امسال وابستگی به درآمدهای ناشی از نفت کمتر شده است و افزایش اعتبارات در حوزه اقتصاد دانش بنیان صورت گرفته است همچنین تلاش شده است به پروژه‌های عمرانی تحرک بخشیده شود.

جلیلی ادامه داد: تمام این تغییرات نشان دهنده همت بالای مجلس و دولت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اولین سال پس از برجام است.

نماینده مردم مسجدسلیمان درباره نگاه ویژه کمیسیون تلفیق به جهت‌دار کردن هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: شفاف‌سازی جامعه هدف پرداخت یارانه‌ها یکی از مسائل مورد بحث کمیسیون است. کمیسیون تلفیق با اینکه قانون وضعیت را برای دولت مشخص کرده بود با توجه به شرایط خاص جامعه تلاش کرد تا جامعه هدف پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: نکته بعد افزایش منابع در صندوق توسعه ملی بود که مورد توجه قرار گرفت. موضوعی دیگر افزایش بودجه دفاعی کشور بود که سخنگوی کمیسیون نیز به آن اشاره کرد.

جلیلی اظهار کرد: رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ شکلی در قانون بودجه یکی از مزیت‌های این مصوبه است که در حال حاضر به صحن علنی ارائه شده است.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در بحث افزایش سرمایه در بانک‌ها  برای ایجاد فرصت در ارائه تسهیلات اظهار داشت: این موضوع یکی از مزیت‌هایی است که در لایحه بودجه 95 گنجانده شده است.

جلیلی با اشاره به بدهی‌های ناشی از انتشار اسناد خزانه و یا اوراق مشارکت گفت: این موضوع با تغییرات مثبتی که در درآمدهای ناشی از واگذاری‌های مالی وجود داشت که خود حدود 28 درصد را شامل می‌شود به عنوان یک ظرفیت مورد توجه قرار گرفت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط خاص کشور به لحاظ داخلی و بین‌المللی گفت: افزایش این گونه درآمدها می‌تواند کمک شایانی به کشور کنند.

وی با بیان اینکه تغییرات خوبی در موضوع پرداخت مطالبات بازنشستگان و یا معلمان درسال 95 در بودجه صورت گرفته است اظهار کرد: این موضوع می‌تواند یکی از نویدهای خوب برای کاهش نگرانی‌های بخشی از جامعه که در بحث تأمین معیشت دائما اعتراضاتی دارند باشد.

جلیلی با بیان نکاتی از تلاش‌های دولت در حوزه بهداشت و درمان گفت: این وضعیت نوید ادامه شرایط و بهبودی وضعیت را به مردم می‌دهد.

وی با تأکید مجدد بر خاص بودن شرایط کشور محدودیت منابع گفت: با درنظر گرفتن این وضعیت می‌توان متوجه شد در توزیع منابع اعتدال نسبی رعایت شده است.

میرمحمدی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۵:
کمیسیون تلفیق بر اثر فشار روانی بودجه را سریع‌تر به تصویب رساند

سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان دومین مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت:‌ بودجه تقدیمی دولت متأسفانه عملیاتی نیست و بر اساس شاخص‌های بودجه سال 94 نوشته شده است، صرف‌نظر از آنکه چقدر از بودجه سال قبل عملیاتی شده است.

وی افزود: پیش‌بینی ما باید به گونه‌ای باشد که بودجه امکان عملیاتی شدن داشته باشد، تکرار مکررات بدون اجرایی شدن آن درست نیست.

میرمحمدی با بیان اینکه بودجه‌های سالیانه باید تکاملی باشند نه تکرار مکررات، تصریح کرد: آیا بودجه 95 بر مبنای سال اقتصاد مقاومتی تدوین شده است؟ چه مقدار در این بودجه به تولید، صنعت، کشاورزی و اشتغالزایی توجه شده است؟ متأسفانه نقاط قوت بودجه سال قبل در بودجه 95 نیامده است.

نماینده گلپایگان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در هدفمندی یارانه‌ها سال قبل قرار بود دولت یارانه ثروتمندان را حذف کند اما انجام نشد و امسال دوباره در بودجه مطرح شده است، امسال سال اقدام و عمل است، آیا رویکرد بودجه 95 بر همین مبناست؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت لایحه بودجه را با تأخیر تقدیم مجلس کرده است و کمیسیون تلفیق نیز بر اثر فشار روانی سعی کرد این بودجه را سریعتر به تصویب برساند، عمده بودجه 95 با عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نبودنش تدوین شده لذا کلیات آن باید رد شود.

موسوی‌لارگانی در موافقت با کلیات بودجه ۹۵:
تاکید بر جلوگیری از فرار مالیاتی از نقاط قوت بودجه ۹۵ است

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: امیر کلام تاکید ویژه‌ای برمدیریت دقیق مالی در اداره کشور دارند به گونه‌ای که به گفته ایشان مدیریت خوب، مال اندک را رشد می‌دهد و مدیریت بد، مال بسیار را از بین می‌برد و بنابراین ما باید با درایت و عقلانیت به مدیریت امور مالی کشور بپردازیم تا سال 95 کشور در مدار رشد و تعالی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه اظهار داشت: شفافیت بودجه قابل تقدیر است که با توجه و دقت در ارقام بودجه در می‌یابیم اعداد و ارقام با بیانی شفاف طراحی شده به طوری که تقریبا عدد پنهانی در بودجه وجود ندارد و همه فعل و انفعالات شفاف و قابل پیگیری است به طوری که صد در صد به نفع نهادهای نظارتی، مجلس و دیوان محاسبات است و این نهادها می‌توانند از بعد نظارتی راحت‌تر بر بودجه 95 نظارت داشته باشند.

 نماینده مردم فلاور جان ادامه داد: دولت سعی کرده است کلیه ارقام را بر اساس توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی ارائه دهد. 

موسوی در ادامه به بیان چند نکته از فواید توجه به اقتصاد مقاومتی در بودجه 95 پرداخت و گفت: کاهش وابستگی به نفت به طوری که حتی همکاران مخالف کلیات بودجه هم به آن اشاره داشتند از نکات مثبت بودجه 95 است آن هم در شرایطی که قیمت نفت با چالش جدی مواجه بوده، دولت سهم نفت را کاهش داده و این موضوع آرزوی مقام معظم رهبری است.

نماینده مردم فلاور جان ادامه داد: توجه به اقتصاد دانش بنیان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند اقتصاد ما را از مسیر غلط به مسیر پیشرفت و توسعه سوق دهد و این موضوع در بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی از موارد دیگری است که در بودجه مورد توجه قرار گرفته است. افزایش بودجه به شرکت‌های دانش بنیان نوپا سبب می‌شود مرز علم و دانش بالا رود و تولید افزایش یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: عنایت به مناطق محروم و تقویت بنیه دفاعی از فواید بودجه 95 است که البته به نظر من با وجود دشمنی استکبار جهانی باید بودجه دفاعی کشور باز هم افزایش یابد.

موسوی تصریح کرد: یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش سهم نفت و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی است که برای کشف فرارهای مالیاتی نکات قابل توجهی در بودجه تعبیه شده است.

وی ادامه داد: تغییر مناسب بودجه عمران و توسعه نسبت به بودجه جاری از مزایای  بودجه سال 95 است به طوری که بودجه جاری کاهش یافته و سهم توسعه عمران افزایش یافته است.

نماینده مردم فلاور جان ادامه داد: افزایش سهم مالیات یک بحث جدی در بودجه 95 از سوی دولت و کمیسیون تلفیق است که سعی کردند پایه‌های مالی جدیدی را ایجاد کنند تا فشار فقط بر قشر خاصی نباشد و به سراغ کسانی بروند که فرار مالیاتی دارند.

وی در پایان بیان کرد: یکی از نکات بودجه 95 بحث معافیت کشاورزان از پرداخت مبلغ هوشمند کردن کنترهای کشاورزی است.

قربانی در موافقت با کلیات بودجه ۹۵:
عدم تعارض بودجه با قوانین داخلی از نقاط مثبت بودجه است

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه مخالفان ایرادات اساسی به کلیات لایحه نگرفتند اما باید کار کارشناسی صورت بگیرد گفت: شفافیت لایحه بودجه سال 95 یکی از امتیازات بودجه امسال است که از زدوبندها جلوگیری خواهد کرد. 

وی در ادامه افزود: این شفافیت در لایحه بودجه سالهای گذشته در لایحه بودجه کمتر مشاهده می‌شد. 

قربانی با تأکید بر اینکه عدم تعارض با قوانین داخلی یکی دیگر از امتیازات لایحه بودجه سال 95 است، تصریح کرد: طی سالهای گذشته به دلیل تعارض لایحه بودجه با اسناد بالادستی مشکلات بسیاری به وجود می‌آمد.

نماینده آستانه اشرفیه بیان داشت: حفظ سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های مختلف در لایحه بودجه امسال مورد توجه قرار گرفته مانند موضوع دفاعی.

قربانی اظهار داشت: 50 میلیارد دلار برای فاینانس طرح‌های زیربنایی در لایحه بودجه درنظر گرفته شده که براین اساس طرح‌های بر زمین مانده به ثمر رسیده و نجات پیدا می‌کند.

نماینده آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه توسعه صندوق نوآوری شکوفایی برای علوم بنیادی و تحقیقی یکی دیگر از مزایای لایحه بودجه است، گفت: 500 میلیون دلار برای آبیاری تحت فشار که یکی از اقدامات برای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی درنظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان نبود کادر برای بیمارستان‌های تکمیل شده است که اکنون در این بودجه این امر نیز درنظر گرفته شده است.

قربانی با اشاره به اینکه پاداش بازنشستگان و افزایش حقوق آنها در وزارتخانه‌های مختلف یکی دیگر از دغدغه‌ها بود که در بودجه مورد توجه قرار گرفته است افزود: ساماندهی به اعتبارات متفرقه بودجه‌های سالهای گذشته یکی از امتیازات بودجه امسال است.

وی تأکید کرد: برخی بودجه‌ها در جداول به صورت غیرشفاف در اختیار برخی از افراد و جریانات سیاسی بود که اکنون شفاف سازی شده است.

نماینده آستانه اشرفیه تصریح کرد: توجه به صادرات محصولات مختلف و کاهش وابستگی بودجه به نفت که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بود در لایحه بودجه سال 95 مورد تأکید قرار گرفته که از نمایندگان می‌خواهم به کلیات و مصوبات کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 95 رأی مثبت دهند.

علیمردانی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۵:
افزایش هزینه‌ها در بودجه ۹۵ با درآمدها تطابق ندارد

محسن علیمردانی نماینده مردم طارم در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: بودجه 95 هم محاسن و معایبی دارد که متاسفانه هنوز معایب آن برطرف نشده است. 

وی ادامه داد: جا دارد اینجا از اعضای کمیسیون تلفیق برای اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها تشکر کنم. 

علیمردانی با اشاره به معایب بودجه سال 95 ادامه داد: متأسفانه در این لایحه هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است اما درآمدها متناسب با این افزایش افزوده نشده است در کمیسیون تلفیق نیز حضور 25 هزار میلیارد تومان مجددا هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است که بخش قابل توجه این منابع معمولا تحقق پیدا نمی‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: خوب بود که کمیسیون تلفیق و دولت گزارش می‌داد که جمع کل منابع دولت در سال گذشته عملکردش چقدر بوده است تا متوجه می‌شدیم که چقدر با بودجه پیشنهادی 95 مغایرت دارد.

وی ادامه داد: وقتی مغایرت بالای 20 درصد باشد بودجه نویسی دیگر اصلا اثربخش نیست. 

محسن علیمردانی با اشاره به مشکلات بوجه سال 95 اظهار کرد: عدم تحقق و کسری بودجه دولت را مجبور به دست‌اندازی به صندوق توسعه ملی و ذخایر بانک مرکزی که متأسفانه در سالهای گذشته هم این اتفاق افتاده است و موجب افزایش پایه پولی کشور شد.

مخالف بودجه 95 ادامه داد: همین مسائل موجب افزایش تورم در کل کشور شد که در نهایت موجب بی‌انضباطی در بازارهای ارزی در کشور شد.

علیمردانی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل انتخاب کردند و متأسفانه بیشتر جلسات کمیسیون در سال گذشته صورت گرفت بحث اقتصاد مقاومتی به صورت جدی توسط کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار نگرفت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ماده 219 برنامه پنجم توسعه دولت موظف است تا پایان سال دوم برنامه به تدریج زمینه‌های لازم را برای تهیه بودجه در کلیه دستگاه‌های اجرایی فراهم آورد به نحوی که لایحه بودجه در سال سوم برنامه به روش مذکور تهیه و تقدیم مجلس اسلامی شود گفت: متأسفانه با ادامه روندهای گذشته بودجه سال 95 نیز به این روش تهیه و تنظیم نشد. 

وی ادامه داد: متأسفانه برنامه پنجم توسعه به فراموشی سپرده شده است. 

محسن علیمردانی در پایان با تأکید مجدد برنقایص بودجه سال 95 اظهار کرد: از همکاران می‌خواهم به این لایحه رأی منفی بدهند.

رستمیان در مخالفت با کلیات بودجه سال ۹۵:
ایرادات زیادی به لایحه بودجه وارد است

عبدالرحمان رستمیان در مخالفت با  کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس (22 فروردین 95) گفت: مخالفت من به این معنا نیست که رای مخالف به کلیات لایحه بودجه خواهم داد بلکه مخالفت من به خاطر اشکالات زیادی است که در لایحه بودجه وجود دارد و این ایرادات باید برطرف شود.

وی افزود: من هم شاید رای موافق به لایحه بودجه بدهم اما دولت باید بگوید که این نواقص را برطرف خواهد کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از اتفاقات مثبت امسال کاهش سهم نفت در درآمدها بود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سهم نفت هر چقدر که هست باید در بخش سرمایه گذاری هزینه شود و در پروژه‌هایی که محرک توسعه کشور هستند، هزینه شود.

رستمیان خاطرنشان کرد: مواردی را در سال گذشته داشتیم که می‌توانستیم امسال درآمدهای بیشتری را داشته باشیم اما کوتاهی کردیم. این کوتاهی‌ها باید جبران شود. در برخی از بخش‌ها مالیات‌های هدفمند را گذاشتیم که از جمله آن مالیات بر کالاهای آسیب رسان بود که 150 میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌کرد اما متاسفانه جلسات آن تشکیل نشد، وزرای صنعت و اقتصاد به جلسه نیامدند.

وی افزود: متاسفانه از سال 93 تا سال 95 حتی درآمدهای مالیاتی از بخش مالیات بر کالاهای آسیب رسان کاهش داده شده. سال 93 ، 300 میلیارد تومان از این بخش درآمد کسب کردیم. اما در سال 95 ، 12 میلیارد تومان برای آن پیش بینی کرده‌ایم این ها ضعف‌های بودجه سال 95 است که باید برطرف شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرارهای مالیاتی اظهار داشت: متاسفانه مالیات بر درآمد و سود در کشور سیستماتیک نیست. مالیات بر حقوق و عوارض آب و برق وجود دارد اما مالیات بر درآمد و سود سیستمی ندارد و اینکه مالیات ما پلکانی نیست اگر مالیات ما پلکانی باشد تبعیض‌های حقوقی برطرف خواهد شد.

رستمیان خاطرنشان کرد: هر پولی که مبادله می‌شود باید رصد شود و در این صورت است که ما فرار مالیاتی و دزدی‌های بانک‌ها را نخواهیم داشت. اگر مالیات در کشور پلکانی شود ما تعادل بخشی درآمدها و حقوق ها را کشور خواهیم داشت.

وی افزود: ما بر جریمه‌ها هدفمند مالیات نبسته‌ایم، ما زیر 5 درصد قاچاق را کشف می‌کنیم اما جریمه‌ای که کردیم دو برابر است وقتی زیر 5 درصد قاچاق کشف می‌شود باید 20 برابر جریمه بر قاچاق داشته باشیم تا قاچاق سودآوری نداشته باشد. متاسفانه در شرایط فعلی قاچاق 90 درصد سودآوری دارد و این از مواردی که باید اصلاح شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه برخی از جریمه‌ها که می‌تواند به اصلاح امور کمک کند به روزرسانی نشده که از جمله آن می‌توان به جریمه‌ها در بخش غذا و دارو اشاره کرد و به روز شدن جریمه‌ها در این بخش می‌تواند از یک سو موجب کاهش آسیب‌ها و هم افزایش درآمد دولت را در پی داشته باشد.

رستمیان خاطرنشان کرد: حقوق ورودی کالاهای خارجی باید افزایش پیدا کند تا یک درصد عوارض بر کالاهای مصرفی خارجی 3 هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد ایجاد می‌کند. این هم از کوتاهی‌هایی بود که علیرغم پیشنهادهای ارائه شده اجرایی نشد.

وی افزود: امروزه در استان‌های ما هر وزارتخانه سه مدیرکل دارد آموزش و پرورش سه مدیر کل دارد. وزارت نیرو پنج مدیرکل دارد. وزارت جهاد کشاورزی چندین مدیرکل دارد و به همین تناسب و تناظر در شهرستان‌ها ادارات آن‌ها را داریم. اگر گفته می‌شود که حجم دولت باید کوچک شود آیا نمی‌توان این بخش‌ها را کوچک کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت علوم دانشجو در رشته‌هایی پذیرش می‌کند که اشباع شده است. وزارت آموزش و پرورش افراد را از مقطع دیپلم بورس می‌کند و برای دانشگاه فرهنگیان نیرو می‌گیرد و این‌ها هزینه‌های اضافی برای آموزش و پرورش است.

رستمیان خاطرنشان کرد: متاسفانه مناطق آزاد تجاری ما دارای تراز منفی برای صادرات هستند و در این شرایط معافیت‌های وارداتی را به مرزنشینان می‌دهیم که باید معافیت‌های صادراتی به آن‌ها داده شود که کوتاهی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: ما باید چه سیاستی داشته باشیم که بودجه‌هایمان را هدایت کنیم. اقتصاد مقاومتی به این معناست که هر سال 10 یا 20 درصد واردات کاهش پیدا کند و صادرات افزایش یابد اما چنین تکلیفی به دولت نشده است.

وی در پایان گفت: بسیاری از پروژه‌ها را دولت در اختیار گرفته و به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند.

لاهوتی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۵:
بودجه ۹۵ انبساطی است/ وابستگی به نفت در بودجه همچنان پابرجاست

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: در لایحه بودجه که به کمیسیون تلفیق رفت یک تغییراتی صورت گرفت و بنده نیز این افتخار را داشتم که در این کمیسیون حضور داشته باشم.

نماینده لنگرود با بیان اینکه اظهارات بنده به عنوان مخالف حاکی از مخالفت کلی و رای ندادن نیست، اظهار داشت: اما ضعف‌هایی در بودجه وجود دارد که باید این ضعف‌ها را عنوان کرد که در خلال بررسی و رسیدگی به بودجه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه یک ضعف به درآمدهای مالیاتی بر می‌گردد، تصریح کرد: درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته حدود 88 هزار میلیارد تومان بوده، اما این عدد در بودجه  سال 95 به 101 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

لاهوتی با بیان اینکه رسیدگی‌ها و گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که با توجه به بررسی سال‌های 83 تا 93 چیزی بیشتر از حدود 91 هزار میلیارد تومان تحقق نخواهد یافت و براین اساس با این رقم پیش‌بینی شده کسری در بودجه خواهیم داشت.

لاهوتی با بیان اینکه بخشی از این 101 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات ارزش افزوده است، تصریح کرد: مالیات ارزش افزوده چیزی حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته که 29 هزار و 800 میلیارد تومان بوده، افزایش یافته است و در مقایسه با این عدد عملکرد 8 ماهه ما چیزی حدود 13هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

نماینده لنگرود با بیان اینکه این اعداد و ارقام به معنای آن است که 50 درصد را نسبت به سال گذشته افزایش داده‌ایم، گفت: نرخ تورم سال آینده ما 11.5 درصد پیش‌بینی شده است، ولی مالیات بر ارزش افزوده 50 درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای برون‌رفت از نفت و هزینه‌های آن، مالیات است، اظهار داشت: اما باید گفت آنطور که باید و شاید شفاف‌سازی نشده است و فشارهای مضاعفی را ما در سال‌های آینده خواهیم داشت.

لاهوتی با اشاره به ضعف بعدی بودجه سال آینده یعنی هزینه‌های جاری دولت، تصریح کرد: سال گذشته در قالب 174 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که این عدد در بودجه امسال 197 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در مقایسه با عملکرد بگویند که عملکرد 9 ماهه ما 111 هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در مقایسه با 9 ماهه، 132 هزار میلیارد می‌شود و این به معنای بالای 80 درصد افزایش است، در صورتی که نرخ تورم ما 11.5 درصد، اما نرخ هزینه‌های جاری 12.8 درصد است و این مسئله حاکی از آن است که بودجه سال 95 انبساطی است.

لاهوتی تصریح کرد: ما نباید از واقعیت فرار کنیم، ما در بودجه چیزی حدود 68 هزار و 500 میلیارد تومان منابع نفتی پیش‌بینی کرده‌ایم که 40 دلار برای قیمت نفت پیش‌بینی شده است.

نماینده لنگرود با بیان اینکه متوسط فروش نفت امسال 30 دلار بوده است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم که نفت بیشتری صادر کنیم و باید از دولت و آقای زنگنه به جهت برگرداندن مشتری‌های از دست رفته تشکر کرد.

وی افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت و مطابق با گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درآمدهای نفتی سال آینده 61 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

لاهوتی با انتقاد از سهم صندوق توسعه ملی گفت: این داستان بالاخره باید در کشورمان حل شود که قبلا ما یک صندوق ذخیره ارزی داشتیم و همه درآمدها به طرف دولت می‌رفت و بحث ما این بود که این پول را صرف هزینه‌ها و طرح‌های دیگر کنیم.

نماینده لنگرود ادامه داد: همین الان آقای صفدرحسینی می‌گوید که 72 میلیارد تومان پول در صندوق داریم و 84 میلیارد تعهد ایجاد کرده‌ایم و با این وجود وابستگی به نفت کاهش نیافته است.

وی با اشاره به تملک دارایی‌ها بیان کرد: 43 درصد تملک دارایی‌ها ما در ردیف‌های متفرقه پیش‌بینی شده است، یعنی گاها بدون محل‌های مصرف در اختیار دولت بوده است و این یعنی عملا نظارت قوه مقننه را مخدوش کرده است.

لاهوتی با اشاره به اینکه ما تداوم شرایط رکودی را داریم، اظهار داشت: چند شوک به کشور وارد شده است، از جمله افزایش قیمت نفت از سال 84 تا 90 که آقای توکلی همیشه از آن به عنوان بیماری هلندی در اقتصاد ایران نام می‌برند.

نماینده لنگرود در همین زمینه ادامه داد: بحث تحریم‌های اقتصادی نکته دیگری است، آسیب‌های دیگری است که بنیان اقتصاد کشور را متزلزل کرده است.

وی با بیان اینکه آهنگ رشد اقتصاد کشور کاهش یافته است، گفت: با این وجود رشد اقتصادی کشور برای سال آینده را منفی می‌بینیم.

لاهوتی با اشاره به بحث خصوصی‌سازی گفت: یکی از آثار خصوصی‌سازی این است که در واگذاری‌های شرکت‌های دولتی و سهام دولت آثارشان را باید در بودجه داشته باشیم.

نماینده لنگرود با بیان اینکه امسال 11.5 هزار میلیارد تومان در این زمینه پیش‌بینی شده است، گفت: اما این عدد واگذاری نیست، بلکه واگذاری‌های صورت گرفته از سالهای قبل است و دولت می‌خواهد اقساطش را وصول کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم که این دولتی که از آن به عنوان دولت عاقل یاد می‌کنند و کشور را در مسیر درستی اداره می‌کند، خصوصی‌سازی را پررنگ‌تر می‌کرد و به جای 11.5 هزار میلیاردی که مربوط به اقساط سالهای گذشته است، سهام شرکت‌های دولتی موجود را بیشتر می‌کرد.

سلیمی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۵:
حذف ۱۲ ردیف از بودجه فرهنگی کشور از نقاط ضعف بودجه است

علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: ابتدا از زحمات معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دولت تشکر می‌کنم، اما واقعیت این است که پیش‌بینی قیمت نفت به صورت 40 دلار و تولید 2.5 بشکه قطعا دست نیافتنی است. این در حالیست که قیمت نفت امسال 30 دلار بود و این پیش‌بینی در بودجه 95 واقع‌گرایانه نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه گفت: نتیجه این نوع پیش‌بینی کسری بودجه در سال 95 است که دولت مجبور می‌شود برای جبران آن دارایی‌های خود را بفروشد و یا به انتشار اسکناس بپردازد که این سبب ایجاد تورم در کشور می‌شود.

سلیمی اظهار داشت: بودجه عمرانی کشور در سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان بوده و این در حالیست که در بودجه 95، 60 هزار میلیارد پیش‌بینی شده است، چطور ممکن است که عملکرد عمرانی کشور در سال گذشته 20 هزار میلیارد باشد و امسال با افزایش 3 برابری مواجه شویم؟ این 40 هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه 95 در قسمت بخش هزینه‌ای 197 هزار میلیارد در نظر گرفته شده و در تلفیق 208 هزار میلیارد. یعنی 37 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، چگونه می‌شود این را با رویکرد اقتصاد مقاومتی تطبیق دهیم، هرساله بودجه هزینه‌ای افزایش می‌یابد که این خلاف دستیابی به اقتصاد مقاومتی است.

سلیمی با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها ادامه داد: دست دولت برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران باز بود و نیازی به ارائه آن در این لایحه نداشت، اما برای حذف سه دهک، بانک اطلاعاتی مورد نیاز را ندارد و باید به صورت رندومی انجام شود، که از این طریق برخی از افراد که حقشان است یارانه بگیرند حذف می‌شوند و افرادی که نیازی به یارانه ندارند، همچنان به گرفتن یارانه می‌پردازند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش 105 میلیارد تومان کسری بودجه دارد که باید در بودجه 95 در نظر گرفته شود و حقوق معلمین حق‌التدریسی پرداخت شود.

وی در ادامه گفت: بودجه پژوهشی قرار بود 4 درصد از درآمدهای حاصل دولت را از آن خود کند که در بودجه 95 اینچنین نشده است. کلیه بخش‌ها 18 درصد افزایش داشته‌اند، اما حوزه فرهنگ 4 درصد کمتر یعنی 14 درصد رشد داشته که البته همین هم عادلانه نبوده و در بعضی جاها 160 درصد افزایش داشته و در بعضی جاها 0 درصد، در حوزه فرهنگ در بعضی از نهادها 12 ردیف آن حذف شده است.

نماینده مردم محلات در ادامه تصریح کرد: در بخش درمان 2000 میلیارد تومان کسری بودجه داریم و در بخش بیمه تا پایان سال 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. در حوزه تورم از سوی دولت کارهای خوبی صورت گرفته، اما با همین کاهش، تورم موجود بیش از 4 برابر نرخ متوسط جهانی و دوبرابر نرخ خاورمیانه است.

سلیمی خاطرنشان کرد: دولت برای کسری بودجه خود 29 هزار میلیارد قرض گرفته است، با این کار تورم ما رو به افزایش می‌رود و رکود ایجاد می‌شود، دولت برای این کسری بودجه 40 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده که این به معنی این است که دارایی نسل آینده را چوب حراج می‌زنیم و سبب می‌شود که در سال‌های آینده با کسری بودجه مواجه شویم.

وی در پایان اظهار کرد: فروش سهام و اموال منقول دولت به دلیل اینکه درآمدهای نفتی و مالیاتی در سال گذشته محقق نشده، در حال تمام شدن است که امیدواریم دولت هرچه سریعتر برای حل این مشکلات اقدام اساسی کند.

مصری در موافقت با کلیات بودجه سال ۹۵:
نظام بودجه‌ریزی ما یک نظام نخ‌نما شده پوسیده ۵۰-۴۰ ساله است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) 22 فروردین در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 در صحن علنی با تأکید بر اینکه دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بر اساس اختیارات قانونی و محدودیت منابع بودجه سال جاری را تدوین کند،‌گفت: فاصله میان منابع و انتظارات معنادار است و ده‌‌ها بودجه دیگر نیز نمی‌تواند شکاف موجود را ترمیم کند.

وی موافقت و مخالفات با بودجه را بی‌معنا خواند و با ذکر این نکته که آیین‌نامه مجلس باید در این باره اصلاح شود، اظهار داشت: نمایندگان مجلس اختیار دارند تمامی رقم‌ها و ردیف‌های بودجه را تغییر دهند.لذا ما باید کلیات بودجه را پذیرفته و بعد در جزئیات به اصلاح آن بپردازیم.

مصری با تأکید بر اینکه هیچکدام از ارکان نظام موافق نظام بودجه‌ریزی کنونی نیستند، گفت: نظام بودجه‌ریزی ما یک نظام نخ‌نما شده پوسیده 50-40 ساله است که هر سال صرفا یک مجموعه ترمیماتی در آن صورت می‌گیرد.

وی نیاز امروز کشور را تغییر نظام بودجه‌ریزی برشمرد و با اشاره به اینکه انتظار اصلاح اقتصاد کشور از بودجه اشتباه است، خاطرنشان کرد: بودجه صرفا دخل و خرج  کشور را درست می‌کند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی فقدان نظام برنامه‌ریزی صحیح را منجر به وجود فاصله توسعه یافتگی میان استان‌ها و مناطق مختلف کشور خواند و گفت: ده‌ها هزار پروژه نیمه‌تمام به حال خود رها شدند و اکنون ما انتظار داریم با یک بودجه یک ساله همه آنها را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: 80 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود. چگونه با 20 درصد باقیمانده می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم.

مصری با هشدار نسبت به هرگونه فشار مضاعف بر اصناف کشور که دچار مشکل شده‌اند، گفت: برای افزایش درآمد مالیاتی باید به سراغ کسانی برویم که فرار مالیاتی دارند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت رسیدگی به مشکلات رزمندگان، مربیان فنی و حرفه‌ای، کشاورزانی که قادر به وصول مطالبات خود نیستند و ... تأکید کرد.

کامران در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۵:
ما امروز خودمان را با بودجه سرگرم کرده‌ایم/ آیا این چیزی که تصویب می‌شود بودجه است؟

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95 خطاب به مسئولان گفت: اگر می‌خواهید اقتصاد مقاومتی را اجرا کنید اول باید آن را در زندگی‌تان پیاده کنید.

وی بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی راه حل درمان مشکل امروز کشور است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس به کارکردهای مناطق آزاد اشاره کرد و اظهارداشت: اگر ما در مناطق آزاد درست عمل می‌کردیم این مناطق تبدیل به معبری برای صادرات می‌شد نه مانند امروز که تبدیل به مکانی برای واردات شده است.

کامران در ادامه از محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که در نشست علنی امروز به مجلس حضور یافته بود، خواست به این سؤال پاسخ دهد که در مناطق آزاد چه اتفاقی افتاده است که امروز عملکرد آنها به این وضع افتاده است.

وی به جداول و ردیف‌های بودجه اشاره کرد وگفت: بیمه مداحان را آوردند اما بیمه قالیبافان را قطع کردند؛ چرا در بحث جداول به هنرمندان و خبرنگاران و سختی کارشان توجه نشده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی مناطق نسبت به حوزه‌های اقتصادی غفلت‌هایی صورت گرفته، تصریح کرد: از این طرف نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی غفلت می‌شود و از آن طرف می‌گویند مالیات بدهید.

کامران با بیان اینکه ما امروز خودمان را با بودجه سرگرم کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در زمان بررسی بودجه نه زمان کافی برای بررسی جداول وجود دارد و نه ردیف‌ها. آیا این چیزی که تصویب می‌شود بودجه است؟

وی همچنین به مشکلات مردم در حوزه بیمه اشاره کرد و خواستار این شد که با رفع این مسائل دغدغه مردم در این حوزه کاهش یابد.

امیرآبادی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۵:
دغدغه کمیسیون تلفیق رفع مشکلات مردم است

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 اظهارداشت: در زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق زحمات زیادی کشیده شد و افراد زیادی در این مدت با کمیسیون همکاری کردند.

وی اضافه کرد: بنده با برخی بخش‌های بودجه مخالفم اما در مجموع در کمیسیون اقدامات مثبتی در این زمینه انجام شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به روش‌های جلوگیری از تورم اشاره کرد و افزود: در کمیسیون تلفیق به راه‌های جلوگیری از تورم توجه شد و اعضا در این زمینه دغدغه داشتند.

امیرآبادی ادامه داد:‌ دوستان در هیأت رئیسه تلفیق به این نتیجه رسیدند که ردیف‌های افزایش یافته به بخش‌های خود اضافه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در زمان بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق رقمی برای بحث امنیت داخلی در نظر گرفته شد که بخشی از آن نیز به برقراری امنیت اجتماعی اختصاص یافت.

وی به احساس نگرانی مردم از وضعیت بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: مردم در این حوزه دغدغه‌هایی داشتند که تلاش شد تا آنها مرتفع شود.

احمد توکلی در موافقت با کلیات بودجه ۹۵:
در بودجه ۹۵ جلوی دست‌اندازی‌ها به صندوق ذخیره ارزی را گرفتیم

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت: دفاع بنده از گزارش کمیسیون تلفیق به معنای موافقت با نظام بودجه‌ریزی کشور نیست.

وی افزود: اگر قواعد علمی در بودجه‌ریزی کشور رعایت نشود نتیجه آن رشد بی‌انضباطی مالی و کمک به رکود و تورم خواهد بود.

احمد توکلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کمیسیون تلفیق وقت کافی و خوبی برای بررسی جداول و ردیف‌های لایحه بودجه 95 صرف کرد، گفت: یک سوم وقت کمیسیون تلفیق صرف تدوین جداول بودجه 95 شد، بودجه برنامه مالی یکساله دولت است و باید با انضباط بالایی تدوین شود.

وی اضافه کرد: سیاستگذاری مالی باید طبق قانون و بر اساس قواعد علمی باشد که اگر غیر از این شود، نتیجه آن اتلاف منابع، فساد و تهدید ثبات کشور، کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش رکود و تورم است.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: پرهیز از قانون‌نویسی در کمیسیون تلفیق از نکات مثبت این کمیسیون بود، در این کمیسیون توانستیم فرصت کافی برای بررسی جداول و ارقام را داشته باشیم. همچنین از سیاستگذاری پولی در بودجه پرهیز شد، چرا که این امر به عهده شورای پول و اعتبار است که البته باید هماهنگ با سیاستگذاری های مالی در دولت و مجلس باشد.

توکلی تصریح کرد: در لایحه بودجه 95 به دولت اجازه داده شده 50 میلیارد دلار تأمین مالی از خارج از کشور داشته باشد که بتواند از محل آن 150 هزار میلیارد تومان تامین اعتبار داخلی کند.

وی با بیان اینکه بودجه متفرقه 41 درصد است که مشخص نیست کجا هزینه می‌شود، یادآور شد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده دولت به افراد غیرنیازمند یارانه ندهد، از این رو ریسک کرده تا 14 میلیون نفر غیرمستحق طی ساز و کاری حذف شوند که بر اساس آن باید به حساب‌های بانکی سرکشی شود.

احمد توکلی ادامه داد: به نظرم حرف آقای رئیس‌جمهور درباره سرکشی به حساب‌های بانکی افراد درست نبود،‌آقای رئیس‌جمهور این کار را دخالت در حریم خصوصی مردم عنوان کرده بود، درست است که حساب‌های بانکی افراد حریم خصوصی آنان است اما برخی افراد مانند دادستان، قاضی و مأمور محاسبه مالی نامحرم نیستند و محرم هستند.

وی تصریح کرد: اجلاس جهانی برای شفافیت اطلاعات برای مبارزه با مفاسد مالی شکل گرفته که 110 کشور عضو آن هستند، به این معنا که اطلاعات بانکی بین کشورها رد و بدل می‌شود تا فرار مالیاتی نداشته باشند، لذا اگر بانک مرکزی سرکشی به حساب‌ها داشته باشد، هم افراد مستحق شناسایی می‌شوند و هم دریافت مالیات افزایش پیدا می‌کند، این اقدام موجب جلوگیری از فرار مالیاتی و هدر رفتن پول بیت‌المال می‌شود.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش حذف تبصره 19 در کمیسیون تلفیق را از دیگر نکات مثبت بوجه 95 دانست و گفت: در تیرماه 92 یعنی اواخر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بود که وی برای تسویه حساب بدهی دولت درخواست 74 هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی را داشت، ما در مجلس بعد از مراجعه به شورای پول و اعتبار و عدم نتیجه‌گیری به دیوان عدالت اداری مراجعه کردیم که قاضی‌های دیوان حق را به ما دادند چرا که ارز دارایی خصوصی بانک مرکزی نیست که دولتی آن را برای تسویه بدهی خود استفاده کند بلکه ابزار سیاستگذاری است.

وی متذکر شد: در آن زمان مجلس قانونی تصویب کرد که هم جلوی این کار احمدی‌نژاد گرفته شود و هم دولت‌های بعدی وسوسه نشوند، اما روحانی 3 بار این کار را تکرار کرد که به وزیر اقتصاد تذکر دادیم، این کار آثار منفی اقتصادی دارد و اگر تاکنون ارز را برای افزایش بودجه گران می‌کردند، حال دارند برای تسویه بدهی دولت این کار را می‌کنند که کمیسیون تلفیق با حذف تبصره 19 جلوی این کار را گرفت.

احمد توکلی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی در دولت قبل 150 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تهیه دارو قرض گرفته شد، اما صرفاً 45 هزار میلیارد تومان آن را پس دادند و بقیه را صرف خرید ساختمان و قرض دادن به برخی نهادهای دولتی کردند و مقداری را نیز صرف امور رفاهی کارکنان کرد، از این رو در بودجه 95 جلوی دست‌اندازی‌ها به صندوق ذخیره ارزی را گرفتیم.

حیدرپور در مخالفت با کلیات بودجه ۹۵:
باید در جزئیات بودجه به سیاست خارجی و کمیسیون امنیت ملی توجه شود

عوض حیدرپور شهرضایی نماینده مردم شهرضا در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: در بودجه 95 دو دسته اشکالات ساختاری و رفتاری وجود دارد.

نماینده شهرضا ادامه داد: اگر دولت لایحه‌ای را می‌آورد حتما باید موافق و مخالف صحبت کنند و پیشنهادات مورد نظر مورد توجه قرار گیرد. 

وی گفت: به دلیل شرایط خاص منطقه انشاءالله در جزئیات به سیاست خارجی و کمیسیون امنیت ملی توجه شود.

حیدرپور با اشاره به مسئله مالیات برارزش افزوده گفت: در حال حاضر این موضوع نقطه فشار و نارضایتی همه اصناف است و چیزی که در سالهای گذشته به خصوص در سال 94 بوده کمتر از 50 درصد است.

نماینده شهرضا اظهار کرد: در جزئیات جدول تغییرات وسیعی را مشاهده می‌کنیم که دست دولت را برای اداره کشور خواهد بست. 

وی با اشاره به حوزه‌های مشترک نفتی خاطر نشان کرد: برای نجات منابع مشترک باید یک راهکار مناسب و محکمتری را برای وزارت نفت در نظر گرفت.

حیدرپور گفت: در حوزه دیگری در وزارت نفت اجازه داده شده که 5 درصد به قیمته هر لیتر از فراورده‌های نفتی اضافه کنند تا بتواند سامانه‌های رساندن مواد و فراورده‌های نفتی بدست مردم را آسان‌تر کند.

نماینده شهرضا با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها افزود: ما نتوانستیم در خلال سالهای گذشته آنطور که مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها است عمل کنیم لذا لازم است به پیشنهاداتی که درخصوص ترمیم قانون هدفمندی یارانه‌ها است رسیدگی شود.

نگهبان‌سلامی در موافقت با کلیات بودجه 95:
توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه علم از ویژگی‌های مثبت بودجه است

محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار مردم در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: این بودجه اولین بودجه پس از رفع تحریم‌ها و برجام است که در حوزه‌های مختلف ویژگی‌های بسیار بارز و برجسته‌ای دارد که در این مجال کوتاه ناچارم به تعدادی از آنها اشاره کنم.

وی ادامه داد: بحث شفافیت، جامعیت و در نظر گرفتن شرایط کشور از جمله تاکید بر اقتصاد مقاومتی، یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه 95 است.

نگهبان سلامی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم بودجه توجه به چگونگی تامین مالی بانکها است از جمله مواردی است که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از محل منابع ناشی از واگذاری سهام دولت نزد بانکها است که قطعا این افزایش سرمایه در حوزه‌های مختلف باعث رشد و توسعه خواهد شد.

وی با اشاره به توجهاتی که در بودجه سال 95 نسبت به مسئله مسکن شده است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن و ارائه تسهیلات به جوانان برای ساخت و ساز مسکن داشتیم، شرایط بسیار خوبی در لایحه بودجه برای این مسئله پیش‌بینی شده است.

نگهبان سلامی ادامه داد: اختصاص 4.8 میلیارد دلار سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی در حوزه‌های بالادستی نفت و گاز و همچنین در حوزه‌های حمل و نقل از ویژگی‌های دیگر بودجه 95 است.

این نماینده موافق بودجه سال 95، اظهار کرد: افزایش چشمگیری در بودجه عمرانی سال 95 لحاظ شده است. حدود 61 هزار میلیارد تومان برای این حوزه در نظر گرفته شده است که قطعا سبب رشد و توسعه کشور به ویژه تکمیل پروژه‌های عمرانی در شهرستانها و استانها می‌گردد.

نگهبان سلامی در خصوص مسئله هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: این موضوع دغدغه تمامی نمایندگان مجلس بود که با کمک نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق سه دهک پر درآمد جامعه از جامعه هدف پرداخت یارانه‌ها حذف شده‌اند و درآمد حاصل از این موضوع برای دو حوزه بسیار مهم تولید و اشتغال در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به توجهات به حوزه‌های خاص در بودجه سال 95، گفت: در بودجه سال 95 مسائل فرهنگی و اجتماعی مورد توجه بسیار قرار گرفته است، علاوه بر این 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است که قطعا رشد و توسعه را به این بخش به ویژه در استفاده از روش‌های نوین آبیاری باز می‌گرداند.

محمود نگهبان سلامی گفت: در بودجه سال 95 این اجازه داده شده است که 50 هزار میلیارد دلار فاینانس را برای دولت می‌تواند در راستای رفع مشکل منابع مالی کشور مورد استفاده قرار دهد که قطعا کمک بسیار خوبی در رشد و توسعه کشور خواهد داشت.

وی در خصوص دغدغه نمایندگان اظهار کرد: بدهی که دولت به پیمانکاران داشت، بسیار مورد توجه نمایندگان بود که در این لایحه از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی و همچنین انتظار اوراق خزانه اسلامی بابت بازپرداخت این بدهی به پیمانکاران این مشکل نیز حل شده است.

این نماینده موافق بودجه سال 95 اظهار کرد: در این بودجه توجه خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان شده است که خود موجب توسعه علم و فناوری در این حوزه می‌شود.

نگهبان سلامی در خصوص نگرانی‌های ساکنین شهرستانها در پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: این موضوع در لایحه بودجه سال 95 مورد توجه ویژه قرارگرفته است و تامین‌های لازم برای افزایش حقوق این عزیزان در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کاهش سهم درآمدهای نفتی در کل بودجه که از 26.4 درصد در سال 94 به 25.6 درصد در لایحه بودجه سال 95 تغییر پیدا کرده است، در راستای کاهش وابستگی کشور به اقتصاد تک محصولی گامی مثبت بود.

عثمانی در موافقت با کلیات بودجه 95:
اجازه انتشار پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت استفاده در میادین مشترک مثبت است

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس که در موافقت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ با اشاره به خصوصیات و مواد بودجه گفت: سهم صندوق توسعه ملی که در سیاست‌های کلی حداقل 20 درصد تعیین شده بود در این گزارش تلفیق 30 درصد درنظرگرفته شده است و بیش از مقدار درنظر گرفته شده است.

نماینده بوکان افزود: از همین منابع می‌توان در جهت ایجاد اشتغال، سرمایه شرکت‌های خصوصی، کمک به صنعت و بخش کشاورزی بهره گرفت که آثار مثبت اقتصادی‌اش را درسال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل خواهد داشت.

وی با اشاره به یکی دیگر از ویژگیهای مثبت بودجه و کمیسیون تلفیق تصریح کرد که دومیلیون تن قیر رایگان در اختیار بخش‌های مختلف قرار گرفته می‌شود که از این دو میلیون تن 62 درصد، صرف روکش و آسفالت راه‌های روستایی می شود.

عثمانی با بیان اینکه 20 درصد از این منبع به بنیاد مسکن جهت طرح هادی در روستاها داده می شود اظهار داشت: 15 درصد برای آسفالت معابر شهرها درنظر گرفته شده است و درصدی هم برای نوسازی مدارس درنظر گرفته شده است تا از این محل برای حیات و محوطه‌های مدارس استفاده شود.

نماینده بوکان با اشاره به نکته مثبت دیگر که اجازه انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه جهت استفاده از میادین مشترکی است که در میادین مشترک طرف خارجی از آن طرف استحصارش را انجام داده ولی ما به علت سرمایه گذاری‌هایمان در  این حوزه که به ثمر ننشسته و ناقص بوده نمی‌توانیم استفاده کنیم بطوری که در حوزه گاز طرف قطری ما استخراج زیادی می‌کند.

وی افزود: باید اجازه داده شود که صندوق توسعه ملی نسبت به اعطای تسهیلات خصوصی و تعاونی و طرح‌های عمرانی تسهیلات بدهد که از این طریق بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود.

عثمانی بیان داشت: 500 میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه کشاورزی در نظر گرفته شده است که صرفا در  طرح‌های آبیاری به کشاورزان وام داده می‌شود که بازپرداخت 8 ساله برای آن لحاظ شده است.

نماینده بوکان با بیان اینکه اجازه انتشار ده هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های انتفایی داده شده است که وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی می‌توانند از این منبع برای کارهای نیمه تمام استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه همین طور 5 هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق مشارکت داده شده است گفت: دولت برای تأمین منابع پروژه‌ها می‌توانند از این منبع استفاده کنند.

عثمانی تصریح کرد: اوراق قرضه‌ای که به فروش نمی‌رود از نگرانی‌های همیشگی بود که در این لایحه دیده شده که این اوراق به دولت اجازه داده شود این اوراق قرضه و مشارکت را به پیمانکاران بدهد جهت معوقاتی که دارد.

نماینده بوکان افزود: استحضار دارید که دولت از هرجا که طلبکارباشد جریمه میگیرد ولی وقتی کسی که از دولت طلبکار است نه تنها جریمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود که اوراق مشارکت می‌توند بخشی از این مشکل کشور را حل کند.

وی با بیان اینکه اجازه صدور 7 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری‌ها داده شده است تصریح کرد: منابع عمومی شهرداری‌ها کاهش پیدا کرده که شهرداری می‌تواند از این منبع برای رفاه عمومی و عمران شهری استفاده کنند.

عثمانی با اشاره به اینکه اجازه صدور 7 هزار و 500 میلیارد تومان صفوف اسناد خزانه با حفظ قدرت خرید با سررسید یک تا سه سال دیده شده که باید از زمان رسیدن سررسید تسویه شوند گفت: استحضار دارید که مناطق محروم پیمانکارانشان نیز محرومند و وقتی پیمانکاری صورت وضعیتش پرداخت نمی‌شود امکان ادامه فعالیت ندارد و در نتیجه کارهای عمرانی ما می‌ماند.

نماینده بوکان بیان داشتَ: وقتی کارهای عمرانی طولانی می‌شود خود به خود نارضایتی شکل میگیرد و یأس و ناامیدی بوجود می آید که چرا جلوی این اتفاق نامیمون گرفته نمی‌شود و این اسناد می‌تواند شرایط خوبی را ایجاد کند و یکی از نگاه‌های ویژه در لایحه این بود که پروژه‌های عمرانی راه بیافتد و برای راه افتادن پروژه‌های عمرانی باید پیمانکاران را تأمین مالی کنیم.

وی اظهار داشت: استحضار دارید که در مناطق سردسیرکشور در 6 ماه اول سال پولی وجود ندارد ولی در مقابل آن 5-6 ماه آخر سال که هوا گرم است کاری انجام نمی‌شود و این اوراق این اجازه را می‌دهند که اوایل سال این اوراق را صادر کنند تا پایان سال دچار مشکل نشویم.

عثمانی با اشاره به یک راهکار جدید در لایحه سال 95 گفت: 12 هزار و 500 میلیارد تومان اجازه تسویه بدهی به صورت جمعی داده شده است که یکی از اتفاقات میمون که تا پایان فصل می‌باید تسویه شود و این باعث می‌شود که در ماه‌های آخر سال که پول نیست پیمانکاران به کارشان ادامه دهند.

نماینده بوکان گفت: یکی دیگر از اتفاقات این است که کارکنان دولت تا حقوق ماهانه یک میلیون و 300 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف شوند.

وی با اشاره به اینکه هفتاد میلیارد تومان صرف آبرسانی روستاهای محروم خواهد شد، تصریح کرد: به ازای هر کیلووات برق مصرفی 30 ریال به عنوان عوارض برق گرفته خواهد شد که صرف توسعه برق روستایی شود.

عثمانی بیان داشت: به دانشگاه‌ها اجازه دریافت وام داده شده تا نیمه تمامشان را تکمیل کنند.

موسوی‌نژاد در مخالفت با کلیات بودجه 95:
عدم هم‌خوانی درآمدها و هزینه‌ها در بودجه 95 مشهود است

سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور اظهار داشت: برخی مسئولان هنوز توفیق این را پیدا نکرده‌اند که سخنان خود را با انقلاب و مردم تطبیق دهند.

وی افزود: محور بودجه سال 95 با توجه به شعار رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مطابقت ندارد. قطعا یکی از مولفه‌های مهم عملیاتی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بودجه سال 95 است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: عمل به فرمایشات رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، تبیین و تدوین درست لایحه بودجه 95 است که اگر غیر از این باشد قطعا مشکل خواهیم داشت. 

وی همچنین عنوان کرد که صندوق توسعه ملی یکی از مولفه‌ها و مبانی مهم اقتصاد مقاومتی است و قطعا می‌تواند تولید داخل کشور را رونق بخشد. چرا دولت این همه اصرار بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی دارد؟ این مسئله به دولت کمک می‌کند. چرا دولت اصرار بر کاهش 30 درصد به 20 درصد دارد. آیا این رابطه سرد و بیگاری دولت با صندوق توسعه ملی نشانی از عدم رویکرد اقتصاد مقاومتی نیست؟ مگر در صندوق توسعه ملی چه اتفاقی می‌افتد. غیر از این است که این صندوق یکی از بازوان اقتصاد مقاومتی و اقتصاد داخلی و همچنین رونق اقتصادی در داخل کشور است؟ به نظر می‌رسد دولت باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشد. صندوق توسعه ملی در جهت تقویت تولید داخلی و توسعه داخلی اقدام می‌کند که اگر غیر از این نگاه ما باشد به تولید داخلی بی‌توجهی کردیم.

موسوی‌نژاد ادامه داد: صندوق توسعه ملی در تولید رقابتی بین بنگاه‌ها ایجاد می‌کند. امروزه اگر می‌بینیم صنایع کوچک و بزرگ در کشور به مرحله ورشکستگی رسیدند و عموما صاحبان این بنگاه‌های اقتصادی یا در زندان بوده یا فراری و یا با وثایق متعدد آزاد شدند به دلیل عدم توجه به صندوق توسعه ملی و کارکرد آن است لذا باید بیش از پیش به این صندوق توجه داشته باشیم.

نماینده مردم دشتستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عدم هم‌خوانی درآمدها و هزینه‌ها در بودجه سال 95 مشهود است، گفت: در سال 95 این عدم همخوانی کاملا دیده می‌شود. ما در سال گذشته شاهد بودیم برداشت‌های 4.7 میلیارد دلار و امثال این از صندوق توسعه ملی و ذخایر بانک مرکزی شاهد بودیم که باعث افزایش پایه پولی کشور می‌شد و یک تورمی در کشور ایجاد شود. و دلیل آن این بود که ما بودجه را واقعی نبستیم. واقعی بستن بودجه یعنی اینکه درآمدها را حقیقی ببینیم و مرتبط با این درآمدها هزینه‌ها را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما درآمدها و هزینه‌کردها را واقعی نبینیم باعث می‌شود که پول‌ها به سمت هزینه‌های جاری رفته و هزینه های عمرانی اتفاق نیفتد و نتیجه آن بیکاری و مشکل جدی اشتغال خواهد بود و عدم رونق اقتصادی را در بر دارد. در سال گذشته ما شاهد بودیم خلق پول جدید و بدون پشتوانه وجود داشت که اکنون نیز دولت بر همین روند پیش می‌رود. ما زمانی که حساب بلوکه‌ای داریم و براساس آن دولت خلق پول جدید می‌کند بدون اینکه این پول در دست دولت باشد و جزو حساب خود آن را محسوب می‌کند، پولی مطابق با همان پول بلوکه‌شده به ریال تبدیل کرده و وارد جامعه می‌کند و این یعنی افزایش نقدینگی و مشکلات بعدی آن.

موسوی‌نژاد ادامه داد: وابستگی بودجه به نفت در بودجه سال 95 افزایش چشمگیری داشته است. در سال جدید ما وابستگی جدی به نفت داشتیم. این یعنی خلاف اقتصاد مقاومتی لذا طبق برنامه پنجم توسعه باید روند کاهشی در این زمینه داشته باشیم. علاوه بر آن رقم بودجه 95 افزایش پیدا کرده است. در سال 94 نزدیک به 260 هزار میلیارد اعتبارات بودجه کشور بود ولی در سال جدید این مبلغ نزدیک به 300 هزار است لذا اینکه گفته شده این مقدار حفظ شده است چنین چیزی وجود ندارد. 

وی در خصوص بحث مالیات عنوان کرد: دولت چرا مالیات را وصول نمی‌کند. بسیاری از مشکلات ما این است که ما اولا مالیات را واقعی نمی‌بینیم و در درجه دوم مالیات را وصول نمی‌کنیم. در سال قبل نزدیک به 50 درصد تحقق مالیاتی نداشتیم. اگر مالیات تحقق پیدا نکند ما به سمت نفت خواهیم رفت. دولت باید به این فکر کند که بجای اینکه اگر نقدینگی به صنایع کوچک و متوسط نقدینگی تزریق کند،‌ تدبیری کرده و این صنایع را سرپا نگه دارد می‌تواند مالیات را هم وصول کند. در شرایط رکود مالیات گرفتن ظلم است. در بحث تامین نقدینگی متاسفانه ما مشکلات جدی برای صنایع داریم که در این بودجه این مسئله دیده نشده است.

موسوی‌نژاد بر همین اساس عنوان کرد: در خصوص الگوی مصرف چرا باید مصرف سوخت را 5 درصد افزایش دهیم. ما باید با توجه به مصرف کنونی الگویی را تعریف کرده و مازاد بر این الگوی مصرف هر چقدر مصرف‌کننده مصرف کرد عوارض آلایندگی را از آن بگیریم که این هم به نفع مستضعفین بوده و هم مشکل درآمدی بودجه را تامین خواهد کرد.

وی در خصوص بحث دفاعی تاکید کرد که هیچ اتفاقی در بودجه سال 95 نیفتاده است. منابع درآمدی این 5 هزار میلیارد تومان که در این خصوص گفته شده باید واقعی دیده شود. در سال‌ها و دولت‌ قبل پناهگاه‌هایی برای مستضعفین ساخته و قول داده شد که اقساط را خود پرداخت کنند ولی در لایحه بودجه سال 95 این پرداخت قید نشده است. اکنون مستضعفین و نیازمندانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند منازل آنها مصادره شده و صاحبان آنها را به دادگاه‌ها می‌فرستند. دولت حتما باید بودجه‌ای در این خصوص اختصاص دهد.

پورابراهیمی پس از اتمام اظهارات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه:
کمیسیون تلفیق افزایش تعرفه در بودجه سال 95 را اعمال نکرد

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 22 فروردین پس از اتمام اظهارات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور گفت: ما در کمیسیون تلفیق منابع عمومی دولت و نیز درآمدهای اختصاصی آن را افزایش دادیم.

وی با تشکر از تعامل خوب دولت با کمیسیون تلفیق که منجر به اتمام بررسی لایحه بودجه سال 95 در عرض 25 جلسه شد، گفت: در سال‌های گذشته این بررسی بالغ بر 40 جلسه به طول می‌انجامید.

پورابراهیمی تلاش کمیسیون تلفیق را معطوف به اعمال بیشترین تغییرات در بودجه سال 95 متناسب با نیازهای اساسی کشور با توجه به محدودیت منابع برشمرد و گفت: در کمیسیون تلفیق، هیچ افزایش تعرفه برای سال 95 مصوب نشد.

وی با اشاره به اینکه امسال ارقام به سرفصل‌ها اختصاص یافت، افزود: کمیسیون‌های تخصصی خود می‌توانند ارقام را در جزئیات تعیین کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 95 گفت: امسال کمترین ورود احکام را به لایحه بودجه داشتیم.

وی به کاهش سهم نفت در بودجه عمومی سال 95 در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: توسعه طرح‌های نفت و گاز با اولویت منابع مشترک از جمله محورهای بودجه سال 95 است.

پورابراهیمی به اعطای تسهیلات فاینانس خارجی و تقویت بنیه بانکی کشور را به عنوان دو نقطه قوت بودجه سال جاری خواند و گفت: این بودجه پرداخت بدهی‌های دولت و نیز تعهدات ارزی کشور را نیز مدنظر دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 95 کل کشور در پایان اظهار داشت: اولویت کمیسیون تلفیق این بود که بودجه به مسیر اقتصاد مقاومتی هدایت شود.

نوبخت، سخنگوی دولت:
لایحه بودجه ۹۵ در راستای اقتصاد مقاومتی است

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در جریان بررسی کلیات بودجه 95 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: لایحه بودجه 95 نسبت به سال 94 که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد دارای رشد 13 درصدی است که با توجه به نرخ تقریبی تورم 11 درصد و عملکرد بودجه 201 هزار میلیارد تومانی در سال 94، ارقام در نظر گرفته شده در بودجه 95 غیر واقع بینانه نیست.

وی افزود: همچنین ما در سالی هستیم که برای خروج از رکود و کمک به اشتغال نیازمند کمک به مخارج دولت داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به ارقام بخش مصارف بودجه 95 تصریح کرد: بر همین اساس میزان اعتبارات بخش هزینه‌ای 12.9 درصد و بخش تملک دارایی سرمایه‌ای 17.3 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است و می‌تواند اعداد واقع بینانه‌ای باشد. البته کمیسیون تلفیق به طور کلی 26 هزار و 500 میلیارد تومان به بخش مصارفی این بودجه اضافه کرد.

نوبخت با بیان اینکه نسبت مالیات به تولید ناخالص در بودجه سال جاری 7 در نظر گرفته شده بود که کمیسیون تلفیق آنرا به 7.2 درصد اضافه کرد ادامه داد: اجرای بودجه باید در راستای تحقق اهداف و سیاست‌هایی باشد که در قانون بودجه دنبال می‌شود و در این میان مهمترین سیاستی که می‌توانید از دولت شما نمایندگان دنبال کنید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی به تشریح ویژگی‌های بودجه 95 نسبت به تطابق آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: در لایحه بودجه سال 95 رشد اقتصادی 5 درصد، تورم 10.5 تا 11 درصد و میزان بیکاری بین 10 تا 11 درصد و رشد سرمایه گذاری پیش بینی شده است که هر کدام از این ها از موارد تاکید شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و ما باید ببینیم با این اهداف آیا تک تک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این بودجه تبیین شده یا خیر.

سخنگوی دولت ادامه داد: همان طور که می‌دانید یکی از تاکیدات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رشد مستمر اقتصادی است که با توجه به اینکه در سال 94 ما دارای رشد اقتصادی مثبت یک درصد بودیم برای سال جاری نیز رشد اقتصادی 5 درصد را پیش بینی کردیم.

نوبخت در رابطه با نحوه تحقق رشد 5 درصدی اقتصاد نیز گفت: ما در نظر داریم این میزان رشد اقتصادی را از طریق درون‌زایی و با فعال کردن واحدهای تولیدی محقق سازیم در حالی که ما الان 36 هزار واحد تولیدی داریم و از این تعداد 7 هزار واحد تولیدی که می‌تواند 132 هزار شغل ایجاد کند نیازمند سرمایه در گردش و مساعدت دولت است که ما در سال جاری برای فعال کردن این تعداد واحد تولیدی نهایت اهتمام خود را خواهیم داشت.

وی دانش بنیانی را یکی دیگر از مولفه‌های مهم ذکر شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: در همین رابطه در بودجه 95 حدود 600 هزار میلیارد تومان اعتبار برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص دادیم و 12 هزار میلیارد تومان بودجه تحقیقات کشور نسبت به سال 94 افزایش را نشان می‌دهد و برای نخستین بار در طول سالیان گذشته سهم تحقیقات به یک درصد تولید ناخالص کشور رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه عدالت محوری از دیگر موارد ذکر شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که دولت در این بودجه تمهیدات خوبی را پیش بینی کرده گفت: ما برای تحقق عدالت سه رویکرد را در امور اقتصادی، اجتماعی و منطقه‌ای دنبال می‌کنیم .

نوبخت ادامه داد: در امور اقتصادی نیز علیرغم افزایش 12 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان کسانی که حقوقشان زیر یک و نیم میلیون تومان باشد شامل افزایش حقوق 20 درصدی خواهند بود.

وی تاکید کرد: برای ایجاد توازن منطقه‌ای در کشور بیش از 6 هزار میلیارد تومان اعتبار در این بودجه تخصیص داده شده و به دنبال این هستیم که با تخصیص اعتبارات ویژه با پدیده‌های اجتماعی و همچنین نسبت به حاشیه نشینی اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم و برای برخی از استان‌ها نیز از جمله خوزستان، سیستان، کرمان، ایلام، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و ... نگاه خاصی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه در لایحه بودجه 95 حدود هزار میلیارد تومان برای توسعه صادرات در نظر گرفته شده است افزود: برای آبرسانی به روستاهای کشور یک هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفتیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: تمامی آن مواردی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که می‌شد در ظرف یک بودجه یک ساله آن را گنجانید در نظر گرفتیم و تردید نداریم که شما نمایندگان مجلس با نظر مثبت به این لایحه ما را در تصویب هر چه بهتر این لایحه یاری خواهید کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها