أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۰۶۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
ولایتی:
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل شنبه‌شب با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح آخرین تحولات منطقه و ادعاهای آمریکایی‌ها درباره برنامه موشکی ایران پرداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، دکتر علی اکبر ولایتی در ادامه برنامه نگاه یک درباره سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه ایران اظهار داشت: جان کری دائم در حال گزافه‌گویی و با حضور در منطقه و با گرفتن عکس یادگاری با برخی سران منطقه و گفتن سخنان بدون پشتوانه در حال فریبکاری است و در فرهنگ لغات آمریکایی چیزی با پشتوانه منطقی وجود ندارد.

وی با اشاره به کتاب خاطرات وزیر خارجه پیشین آمریکا بیان داشت: خانم کلینتون در کتاب خاطرات خود به‌صراحت می‌گوید "داعش را ما به وجود آوردیم" اما حالا ایران را به طرفداری از تروریسم محکوم می‌کنند و حال باید پرسید: تروریست ایران است یا آمریکا؟

وی افزود: ایران به‌درخواست رئیس جمهور قانونی سوریه و دولت قانونی آن کشور که مشروعیت آن توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و نماینده این دولت در سازمان ملل حضور دارد به آن کشور کمک می‌کند تا بر ضد تروریست‌ها مقاومت کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به دفاع حزب‌الله از تمامیت ارضی لبنان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در سال 1982 بخشی از خاک لبنان تا اطراف بیروت را تصرف کرد و تمام دستگاه‌های غربی برای اسرائیل وارد عمل شدند و تفنگ‌داران آمریکا و فرانسه در خاک لبنان مستقر گردیدند و برای اشغال لبنان زمینه‌‌چینی کردند، اما عده‌ای از مردم و جوانان جان‌برکف آن کشور به دفاع پرداختند و جمهوری اسلامی ایران به آنها کمک کرد تا بتوانند از کشورشان دفاع کنند، ولی اکنون اسرائیل به یک دولت مشروع برای آمریکایی‌ها تبدیل شده و حزب‌الله لبنان را تروریست می‌دانند، اما در کدام دایرةالمعارف گروهی که از سرزمین خود دفاع کند تروریست می‌شود؟

ولایتی با اشاره به سیاست دوگانه آمریکا در تروریست خواندن ایران و دعوت از ایران برای مبارزه با تروریسم توضیح داد: آمریکایی‌ها با پیاده کردن هزار سرباز در خاک عراق می‌خواستند در آن کشور حاکمیت پیدا کنند و همه توانشان را در منطقه به کار گرفتند تا بشار اسد را برکنار کنند، اما ایران به خط مقاومت کمک کرد و 5 سال در برابر تهاجم تروریست‌ها ایستادگی نمود و یاران آمریکا مثل داعش را شکست داد که این باعث شد آمریکایی‌ها این‌ بار از در مذاکره وارد شوند.

مشاور مقام معظم رهبری در خصوص سوریه و لزوم حمایت از بشار اسد گفت: زمانی که تروریست‌ها تا چند صد متری محل اقامت بشار اسد پیشروی کرده بودند، وی در کشورش ماند تا دفاع کند و هیچ بدیلی برای بشار اسد نیست تا بتواند از تمامیت ارضی سوریه محافظت کند. 

وی با اشاره به تجربه لیبی بیان کرد: کشور لیبی با موقعیت جغرافیایی‌ و منابع فراوان انرژی که داشت، اکنون از هم پاشیده شده و همه قبایل علیه هم مبارزه می‌کنند و دشمنان می‌خواستند از سوریه یک لیبی دیگری درست کنند، تا یک کشور مقتدر اسلامی در کنار اسرائیل نباشد و چند کشور مزدور آمریکا به وجود بیاید تا رژیم صهیونیستی به‌راحتی بتواند در منطقه حضور داشته باشد. 

دکتر ولایتی در خصوص مسئله دفاعی ایران و تهدیدات آمریکایی‌ها در خصوص تحریم‌های موشکی، اظهار داشت: مسئله دفاعی چیزی نیست که بتوان از آن گذشت و حضرت امام بارها فرمودند "اگر ما یک قدم بنشینیم آنها چند قدم ما را عقب می‌نشانند"، اما جمهوری اسلامی ایران به تهدیدات و حرف‌های آنها توجهی نمی‌کنند و خواب ایجاد نفوذ در ایران هیچ‌گاه تعبیر نمی‌شود.

مشاور مقام معظم رهبری در خصوص فضاسازی برخی رسانه‌ها درباره مذاکرات شبه‌هسته‌ای در منطقه به‌خصوص بین ایران و عربستان اظهار داشت: بخشی از تلاش‌های دشمن ایجاد جنگ تبلیغاتی است و رسانه‌های غربی در این زمینه هر کاری می‌کنند، اما این مسائل در اختیار مقام معظم رهبری است و به هیچ وجه امری از این قبیل شکل نمی‌گیرد و موضع ایشان ایستادگی برابر آمریکایی‌ها و غربی‌هاست و هیچ مذاکره بین ایران و طرف‌های خارجی انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: سیاست ایران همواره روشن بوده و ما در خصوص مسائل دفاعی از کسی اجازه نمی‌گیریم و همواره در دفاع از تمامیت ارضی خود تأکید کرده‌ایم. 

ولایتی درباره رفتارهای عربستان در ماه‌های اخیر مانند فاجعه منا و شهادت آیت الله نمر تشریح کرد: آنچه دولت عربستان انجام می‌دهد به‌نفع مصالح آن کشور نیست، آنها یک سال است مردم بی‌گناه یمن را بمباران می‌کنند و بغض و کینه خودشان را در یکی از کشورهای با سابقه تمدن طولانی خالی کردند اما مردم یمن با دست خالی در برابر تهاجم عربستان ایستادگی می‌کنند و بعد از گذشت یک سال از حمله تروریستی به یمن دولت عربستان حزب‌الله را تروریست می‌داند.

مشاور مقام معظم رهبری در این باره افزود: افکار عمومی جهان علیه عربستان سعودی است و این‌گونه زیر پا گذاشتن ارزش‌های اسلامی توسط آن کشور سابقه نداشته است و ما مشفقانه آنها را نصیحت می‌کنیم که به مبانی اسلامی برگردند و از تکفیری‌ها و تروریست‌ها در منطقه حمایت نکنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره بحران قره‌باغ و تحلیل‌ها درباره آن اظهار داشت: بعد از این که آمریکا و متحدانش در سوریه شکست خوردند چند هزار تکفیری که با تحریک برخی کشورهای منطقه علیه دولت سوریه می‌جنگیدند حال به کشورهای خود برگشته‌اند و احتمال دارد تجربه داعش در سوریه به منطقه قفقاز منتقل شود و از طرفی احتمال این که آمریکا و متحدانش بخواهند روسیه را در مناطق جنوبی خودش دچار مشکل کنند و او را مانند مسئله اوکراین تحت فشار بگذارند.

ولایتی افزود: ایران هم به‌طور غیرمستقیم می‌تواند هدف آمریکایی‌ها باشد چرا که آذربایجانی‌ها بیشترین اشتراکات را با ما دارند و از طرفی ارامنه اقلیتی همراه با جمهوری اسلامی در داخل ایران هستند و ایران می‌تواند با کمک و میانجی‌گری این مسئله را به‌نحوی حل و فصل نماید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روابط ایران و روسیه بیان داشت: هر دوی ما مشکلات مشترکی داریم و در معرض تهدید هستیم و از سویی دیگر دو کشور آسیایی هستیم که مرز آبی در دریای خزر داریم و همکاری در سوریه نشان داد چشم‌انداز روابط استراتژیک ما به هم نزدیک است.

وی خاطرنشان کرد: حضور روسیه در خاک سوریه پیروزی را به‌نفع دولت سوریه و ایران و حزب‌الله کرد و از آنجا که ما در منطقه منافع مشترکی داریم و همکاری‌های منطقه‌ای مثل اجلاس شانگهای با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری که نگاه به شرق را توصیه کرده بودند این همکاری‌ها می‌تواند در درازمدت ادامه پیدا کند. 

ولایتی در خصوص ادعای قابل اعتماد نبودن روس‌ها و تحویل ندادن سامانه اس300 و خروج یک‌باره روسیه از سوریه توضیح داد: ما طرفدار منافع ملی خودمان هستیم و هرکس منافع ملی ما را تأمین کند و در امور داخلی ما دخالت نکند، خواهان روابط با آن کشور هستیم. برخی کشورهای اروپایی حتی حاضر نیستند یک گلوله توپ یا یک تفنگ به ما بدهند اما روسیه حاضر است جنگنده سوخوی30 را به ما بدهد.

مشاور مقام معظم رهبری درباره تحویل سامانه اس300 اظهار داشت: بخشی از مراحل این کار انجام شده و حتماً این کار صورت خواهد گرفت اما مقداری طول می‌کشد و پوتین در دیداری که با من داشت، گفت: ما به تمام تعهدات خودمان در برابر ایران عمل می‌کنیم.

وی در ادامه برنامه نگاه یک درباره رابطه ایران و آمریکا اظهار داشت: رابطه ما با آمریکایی‌ها به‌تعبیر حضرت امام(ره) همان رابطه گرگ و میش است، و وزیر خارجه فعلی آمریکا هر چند وقت یک‌بار برای دلخوشی کشورهای مرتجع منطقه علیه ایران صحبت می‌کند که نشان می‌دهد که رفتار آنها با زمان ریاست جمهوری ریگان یا کارتر فرقی نکرده است.

ولایتی درباره مذاکره با آمریکایی‌ها بر سر مسئله هسته‌ای و برجام، بیان کرد: با ایستادگی مردم و مقام معظم رهبری آمریکایی‌ها وادار به مذاکره شدند و آنچه در مذاکرات گرفتیم هرچند ایده‌آل نبود اما حاصل ایستادگی و تدبیر و هدایت و نظارت مقام معظم رهبری بود، اما همچنان آمریکا غیر قابل اعتماد است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها