يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریدهایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونهگون/انس و شناخت تا که به هم آورید بار/ بیشک بود زجمع شما آنعزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زانرو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار
وی افزود: دانشآموزان در درس هنر نیز با رشتههای زمینه هنر آشنا میشوند. در درس کار و فناوری بستر لازم برای آشنایی دانشآموزان با فرآیند انتخاب رشته فراهم و پروژهای تعریف شده است که در فرآیند اجرای آن دانشآموز با همکاری مشاور و معلم کار انتخاب رشته را انجام میدهد و از طریق این پروژه باعلائق خود و نحوه انتخاب رشته آشنا میشوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از سه ماه گذشته آموزش مشاوران و مدیران مدارس که کار اصلی هدایت تحصیلی دانشآموزان را برعهده دارند، آغاز شده است همچنین امسال طرح یک روز در هنرستانها را اجرا کردیم تا دانشآموزان پایه نهم با رشتههای هنرستانی نیز آشنا شوند.
زرافشان در خصوص عدم امکان تغییر رشته دانشآموزان در فرآیند جدید هدایت تحصیلی عنوان کرد: برای دانشآموزان همچنان این فرصت فراهم است تا در بین رشتههای موجود در شاخه نظری تغییر رشته بدهند اما درشاخه فنیوحرفهای و کاردانش چون دروس مشترک با شاخه نظری محدود است از گذشته امکان تغییر رشته با محدودیتهایی همراه بود.
وی بیان کرد:چهار عامل استعداد،علاقه، نیاز و امکانات در انتخاب رشته دانشآموزان مؤثرند همچنین در بحث استعداد و علاقه دانشآموزان 6 مؤلفه دخیلند که عملکرد تحصیلی دانشآموز و آزمونهای استعدادسنج و رغبت سنجش بخشی از آنهاست.