يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۱۴۱۸
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
به نظر می‌رسد با همه تلاش‌هایی که مسئولان دانشگاه آزاد در راستای همسو کردن تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه صورت داده‌اند، انتظارات مدیران و مسئولان رده بالای این دانشگاه را برطرف نکرده و این تشکل‌ها برای اهداف سیاسی مدیران دانشگاه آزاد «به خط » نشده‌اند و حال قرار است «نمازی» این وظیفه را به دوش بکشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی و هم راستا کردن فعالیت‌های دانشجویان با یک طیف سیاسی خاص، همیشه برای مسئولان دانشگاه آزاد امری مهم تلقی می‌شود، خصوصاً اگر بحث انتخابات درمیان باشد.

نمونه‌های استفاده ابزاری مسئولان دانشگاه آزاد از تشکل‌های دانشجویی بسیار است، ازجمله در دوران جاسبی که بدلیل هم راستا نبودن بدنه دانشجویی با مسئولان دانشگاه، اجازه هیچگونه فعالیتی به آنان داده نمی‌شد.

علی بازگیر دبیر اسبق اتحادیه اول دانشگاه آزاد نیز درخصوص فضای بسته سیاسی دانشگاه آزاد در زمان مدیریت جاسبی می‌گوید:« در مجموعه دانشگاه آزاد مدیران هژمونی وجود داشتند و این مدیران مشخص می‌کردند که چه اتفاقی بیفتد و اگر هم جنبش دانشجویی قصد فعالیتی داشت از آن فعالیت جلوگیری می‌شد».

البته مدیران هژمون دانشگاه آزاد و در رأس آن هاشمی رفسنجانی نمی‌توانستند از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی برای هم راستا کردن آنان در انتخابات‌ چشم‌پوشی کنند. در عین اینکه از شهریه دانشجویان نیز برای هزینه در انتخابات استفاده می‌کردند.

*دانشگاه آزاد و فعالیت انتخاباتی در سال 84 و 88

طبق گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، این دانشگاه در انتخابات 84، فعالیت‌های انتخاباتی را به نفع «هاشمی رفسنجانی» داشته که هزینه‌های این اقدامات را از طریق منابع مالی عمومی و شهریه دانشجویان که نزد مدیران به امانت است؛ تأمین می‌کرده.

در انتخابات 88 نیز «با پول دانشگاه آزاد برای نامزدها ستاد می‌زدند و این اسناد به امضای رؤسای دانشگاه نیز رسیده بود، با نام امام‌خمینی(ره) در خردادماه سند هزینه‌ای تولید می‌کردند که در واقع آن هزینه‌ها را برای ستادهای انتخاباتی هزینه می‌کردند.»

نمونه عینی سوء استفاده از تشکل‌های دانشجویی اقدام حسین امیدوار، مشاور عبدالله جاسبی و مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد در سال 88  است که وی از اساتید و دانشجویان و تشکل‌های این دانشگاه می‌خواهد در انتخابات 88 از میرحسین موسوی حمایت کنند.

البته در انتخابات سال 92 که فرهاد دانشجو ریاست دانشگاه آزاد را برعهده داشت، سیاست استفاده ابزاری از تشکل‌های دانشجویی دیده نمی‌شد اما گویی 2 سالی که رئیس دلخواه هاشمی رفسنجانی بر صندلی دانشگاه آزاد حضور نداشت، تأثیر ویژه‌ای بر سیاست 30 ساله دانشگاه آزاد درخصوص عدم بکارگیری از تشکل‌های دانشجویی گذاشته است. بطوریکه پس از انتخابات 92 و تنها با گذشت 2 سال از مدیریت فرهاد دانشجو، رئیس این دانشگاه تغییر و حمید میرزاده جایگزین فرهاد دانشجو شد.

پس از تغییر رئیس دانشگاه آزاد در سال 92، انتصابات حاشیه‌دار این دانشگاه برای بدست گرفتن فضای دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی برای اهداف سیاسی نیز شروع شد.

*انتصابات حاشیه‌دار برای اهداف سیاسی

برای مثال طه هاشمی به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه منصوب شد. فردی که زمانی معاون اسفندیار رحیم مشایی بود و در حمایت از وی گفته بود: « افتخار همکاری با مشایی، نصیب هرکسی نمی‌شود»!

علاوه بر این عبدالحسین هراتی، فرد هتاک به امام خمینی(ره) و انقلاب و فعال در فتنه 88 به سمت مدیرکلی اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی (که پس از اعتراض‌های صورت گرفته به این انتصاب، وی از سمتش برکنار شد) منصوب شد.

انتصاب عمار کلانتری بازداشتی فتنه 88 و دارای محکومیت قطعی 7 ماهه، به سردبیری خبرگزاری آنا، انتصاب غلامحسین محمدی دبیر اسبق انجمن دانشگاه تهران که حمایت خاتمی برای «همسو بودن با اصلاح‌طلبان» را داراست بعنوان مدیرکلی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد، انتصاب حامد صالح‌آبادی و حامد خوانساری بعنوان مدیر اطلاع رسانی اداره‌کل تشکل‌های دانشجویی و مدیر طرح و برنامه‌ریزی اداره‌کل تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد نشان از برنامه ریزی مدیران این دانشگاه و در رأس آن هاشمی رفسنجانی برای همسو کردن تشکل‌های دانشجویی با اهداف سیاسی خود دارد.

اکثر این انتصابات در حوزه معاونت فرهنگی و اداره کل تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد بوده است که نشان از هدف مدیران این دانشگاه برای استفاده سیاسی (اکثرا انتخاباتی) از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی دارد.

تلاش‌های معاونت فرهنگی و اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد درخصوص تشکل‌سازی، مدیریت تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی و فعالیت فرهنگی و سیاسی، تلاش برای راه‌اندازی اتحادیه‌های غیرقانونی بدون طی کردن مراحل قانونی و بدون اخذ مجوز از هیأت نظارت در همین راستا می‌گنجد.

*بستن فضای فعالیت برای تشکل‌های غیر همسو

در کنار این اقدامات، بستن فضای فعالیت برای بسیج دانشجویی نیز از دیگر سناریوهای مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد برای سوء استفاده از فضای دانشگاه برای جریان سیاسی خاص است. در همین خصوص محمدودود حیدری رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی می‌گوید: « بعضی افراد با گرایش‌های تند و خاص در برخی از بخش‌های دانشگاه آزاد حضور دارند که فعالیت‌های جسته و گریخته‌ای علیه بسیج دانشجویی انجام می‌دهند.»

در همین خصوص ما شاهد تصویب و ابلاغ بخشنامه غیرقانونی با موضوع فعالیت تشکل‌های اسلامی، سیاسی، دانشجویی به تاریخ 93/9/16 توسط دانشگاه آزاد هستیم که محتوای کلی این بخشنامه باعث محدودیت فعالیت‌های بسیج دانشجویی می‌شد به گونه‌ای که بسیج دانشجویی زیر نظر دفتر فرهنگ قرار می‌گرفت و تمامی فعالیت‌های آن نیز می‌بایست در هیأت نظارت بر تشکل‌ها مجوز بگیرد که این موارد برخلاف قوانین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

با همه این اوصاف گویی نتیجه این همه تغییر و تحولات و اقدامات سیاسی دانشگاه آزاد، خوشایند مدیران و مسئولان رده بالای این دانشگاه و در رأس آن هاشمی رفسنجانی قرار نگرفته است که تصمیم به تغییر مدیرکل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد گرفته اند.

چراکه شنیده شده است به دستور ویژه هاشمی رفسنجانی «علی قدمیاری» از مدیرکلی تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد برکنار و به جای آن «حجت الاسلام حسن نمازی» نماینده دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری منصوب شده است.

*مأموریت ویژه نمازی برای «به خط» کردن تشکل‌های دانشجویی

حسن نمازی مشاور هاشمی رفسنجانی و مشاور روحانی در امور روحانیت است و درحالی بعنوان مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد منصوب می‌شود که در کارنامه خود رد صلاحیت برای کاندیداتوری انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری را دارد، در عین اینکه در مجلس چهارم خبرگان نیز درخواست استعفا از عضویت در این مجلس را داده بود.

با توجه به درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخاب ریاست مجلس خبرگان رهبری این گونه تغییر و تحول همان هدف همیشگی دانشگاه آزاد را تداعی می‌کند و آن هم چیزی نیست جز رسیدن به اهداف سیاسی با سوء استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد خصوصا تشکل‌های دانشجویی.

با توجه به سابقه مسئولان و مدیران رده بالای دانشگاه آزاد در استفاده ابزاری از تشکل‌های دانشجویی آن هم برای اهداف سیاسی و انتخاباتی، به نظر می‌رسد تغییر و تحول اخیر در حوزه اداره‌کل تشکل‌های اسلامی سیاسی نیز در همین راستا قرار بگیرد. شاید در ادامه باید شاهد فضا دادن حداکثری به تشکل‌های همسو با مدیران دانشگاه آزاد و بستن فضا برای تشکل‌های غیر همسو باشیم.

به نظر می‌رسد با همه تلاش‌هایی که مسئولان دانشگاه آزاد در راستای همسو کردن تشکل‌های این دانشگاه صورت داده‌اند، انتظارات مدیران و مسئولان رده بالای این دانشگاه برطرف نشده و این تشکل‌ها برای اهداف سیاسی مدیران دانشگاه آزاد «به خط » نشده‌اند و قرار است «نمازی» این وظیفه را به دوش بکشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها