أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۲۳۲۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
رکود سه سال گذشته مسکن در کشور به گونه ای که آمار پروانه های ساختمانی به یک سوم رسیده، تعطیلی راه و مسکن روستایی، تعطیلی مسکن مهر، بافت فرسوده و .... از پیامدهای اقتصادی انتخاب اشتباه مدیران است.

به گزارش پایگاه 598، اخیرا جناب آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طی ابلاغیه ای اولویت های دستگاه های مجری در خصوص اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده اند. فارغ از نقدهایی که می توان به ابلاغیه و اولویت های آن داشت و اینکه آیا بسیاری از این اولویت ها  در راستای تفکر اقتصاد مقاومتی قابل تحلیل هست یا نه و یا آنکه نکات اساسی در خصوص اقتصاد مقاومتی چه می تواند باشد. بررسی نقش دستگاه های مجری در این ابلاغیه قابل بررسی است. وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت معدن و تجارت دو وزارت خانه کم کارکرد و ثقیل دولت هستند که علیرغم نقش ویژه ای که در اقتصاد کشور، بهبود اشتغال، رفاه و خروج از رکود می توانند داشته باشند تا کنون به علت عدم مدیریت مناسب از چابکی لازم در مدیریت کشور برخوردار نبوده اند.

از نکات جالب در این ابلاغیه این است که اولویتی برای وزارت صنعت معدن و تجارت عنوان نشده و وزارت راه و شهرسازی که یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور محسوب می شود و بخش های مسکن، شهرسازی، ساختمان، راه، راه آهن، صنعت هوایی، بنادر و کشتیرانی را تحت مدیریت خود دارد از کمترین برنامه مشخص و مدون در این زمینه برخودار است.

بررسی اولویت های راه و شهرسازی در این ابلاغیه حائذ این نکته است که اولویت های راه و شهرسازی تکمیل و بهره برداری از پروژه های آزاد راهی و بزرگ راهی کشور قید شده است است که در دروه های گذشته آغاز شده و دارای سرمایه گذار و پیمانکار بخش خصوصی هستند و نقش وزارت راه و شهرسازی در این میان خیلی مشخص نیست.

در حوزه مسکن نیز این وزارتخانه به مسائل کلی مانند رونق مسکن و یا بهسازی حاشیه کلان شهرها که بدون هدف گذاری کمی بسنده شدهده است. بخش های راه روستایی و یا بخش هایی مانند بنادر و کشتیرانی که مهمترین نقش را در توسعه صادرات و اقتصاد مقاومتی می تواند ایفا کند از اولویت برای وزارت راه و شهرسازی و دولت برخوردار نیستند شاید هم پروژه ای از دوره های قبل باقی نمانده که افتتاح و بهره برداری آن به این دولت رسیده باشد.

تکالیف وزارت راه و شهرسازی در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی

 

ردیف

عنوان پروژه

عنوان برنامه ملی

1

تکمیل و بهره برداری 591 کیلومتر خط راه آهن در کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی

پیش‌برد برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی)

2

تکمیل و بهره برداری 120 کیلومتر آزادراه در کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی

پیش‌برد برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی)

3

تکمیل و بهره برداری 1070 کیلومتر بزرگراه در کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی

پیش‌برد برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی)

4

تکمیل و بهره برداری 45 کیلومتر راه اصلی در کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی

پیش‌برد برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی)

5

رونق بخش مسکن

ارتقای توان تولید ملی ( درون‌زایی اقتصاد)

6

بهسازی حاشیه کلانشهرها و بافتهای فرسوده

عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی

شایان ذکر است که در سال گذشته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از کم کارکردی، تنبلی و عدم ایفای نقش جدی در اقتصاد مقاومتی وزارت راه و شهرسازی انتقادات جدی داشتند.

از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی که از مدیری جهادی ـ فارغ از گرایشات سیاسی ـ بهره می برد با وجود برخی انتقادات با تعیین اولویت های مشخص و راهبردهای اساسی سعی در بهبود تولید و بهره وری کشاورزی داشته است. جدول پیشنهاد نشان دهنده دغدغه و همت این وزارتخانه به مقوله اقتصاد مقاومتی است. برنامه هایی که بر حسب توان و با اهداف کمی مشخص، نشان دهنده جهت گیری و عزم این وزارت خانه در تحقق عملیاتی اقتصاد مقاومتی دارد.

تکالیف وزارت جهاد کشاورزی در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی:

 

ردیف

عنوان پروژه 

      عنوان برنامه ملی   

1

افزایش ضریب خوداتکایی محصولات راهبردی اساسی شامل:1- گندم 11800 هزار تن، 2- شلتوک 2949 هزار تن 3- دانه‌های روغنی 497 هزار تن، 4- سیب‌زمینی 5.06 میلیون تن، 5-حبوبات 700 هزار تن،6- پنبه 206 هزار تن، 7- شیر خام9652 هزارتن 8- گوشت قرمز 819 هزارتن، 9- گوشت طیور 2179 هزار تن 10-تخم‌مرغ 951 هزارتن 11- چغندر قند 5830 هزار تن 12- جو 3100 هزار تن 13- ذرت دانه ای 2200 هزار تن

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)                                                                                                                                                    

2

احداث و تکمیل شبکه‌های فرعی  آبیاری و زهکشی به میزان 150 هزار هکتار

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

3

ایجاد و ساماندهی 180 تشکل بهره برداران آب و زمین

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

4

تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی به میزان 1.62 اسب بخار بر هکتار

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

5

تامین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی: بذر (گندم 406000 تن، برنج 4725 تن، چغندرقند 17500 یونیت، سیب زمینی بذری (در سطح) 3000 هکتار، دانه های روغنی 8360 تن، حبوبات 3607 تن، پنبه 4147 تن، ذرت 16200 تن، جو 53000 تن)

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

6

تامین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی: نهال‌های اصلاح شده (18.6 میلیون اصله)

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

7

تامین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی: سم (735000 هکتار)، کود (3295 هزار هکتار)

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

8

توسعه تولید و اصلاح، بازسازی و نوسازی 1777 هکتار از واحدهای گلخانه ای

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

9

اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در حوزه آبخیز سدها و حوزه های سایر مناطق به میزان 650 هزار هکتار و تهیه و اجرای طرح کنترل کانونهای بحرانی، فرسایش بادی و مقابله با بیایان زایی و ریزگردها به میزان 90 هزار هکتار

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

10

توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس به میزان 20000 تن در آبهای شمال و جنوب کشور

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

11

کاهش ضایعات از طریق فراوری 197000 تن

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

12

افزایش جذب ماده خام کشاورزی به میزان 1972000 تن

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

13

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در 250 هزار هکتار

ارتقای بهره‌وری

14

مدیریت ذخیره سازی محصولات راهبردی کشاورزی (گندم، برنج، شکر، گوشت، روغن و ...)

ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد)

مقایسه عمکرد و سطح تاثیر گذاری این دو وزارتخانه در سالهای گذشته نیز نشان می دهد که انتخاب اشتباه وزرا و سپردن بخش های مهم اقتصادی کشور به افرادی که از توانایی و انگیزه لازم برای مدیریت کشور برخوردار نیستند صدمات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. رکود سه سال گذشته مسکن در کشور به گونه ای که آمار پروانه های ساختمانی به یک سوم رسیده، تعطیلی راه و مسکن روستایی، تعطیلی مسکن مهر، بافت فرسوده و .... از پیامدهای اقتصادی انتخاب اشتباه مدیران است.

این درصورتی است که وزارتخانه راه و شهرسازی در دو بخش راه و مسکن می تواند به عنوان یک دستگاه پیشران در تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کند علی الخصوص بخش زمین و مسکن با ارتباطات پسین و پیشن فراوان اقتصادی و با اثرات درون بخشی و برون بخشی، نقش بسیار مهمی در تحرک اقتصادی می تواند داشته باشد.

ابوالفضل نوروزی

کارشناس مسکن و برنامه ریزی شهری


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها