يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۲۴۴۵
زمان انتشار: ۰۱:۵۲     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
علی رغم آنکه قوانین عربستان رانندگی را برای زنان ممنوع کرده است، برخی دختران ماجراجو دست به اقدامی فراتر از رانندگی زده و به عملیات نمایشی خطرناک با خودرو روی آورده اند!

 به گزارش پایگاه 598، ویدیوهایی که این پدیده را به نمایش می گذارند، بازدیدکنندگان بسیاری به خود اختصاص داده و شگفتی و درعین حال محکومیت گسترده ای در جامعه به همراه داشته است.

لایی کشیدن وعملیات نمایشی با خودرو موسوم به (تفحیط) بنا به قوانین عربستان سعودی ممنوع است.

پوشیدن چفیه و لباس مبدل برای لایی کشی!

"هافینگتون پست عربی" با یکی از دخترانی که اقدام به لایی کشی می کند، دیدار کرده است؛ "ام علی" می گوید که در کنار یکی از خویشاوندانم که با خودرو در خیابانهای جده لایی کشی می کرد، می نشستم، ابتدا از او رانندگی و سپس "لایی کشی" را یاد گرفتم. برای آنکه کسی متوجه نشود دخترهستم، چفیه و لباس مبدل می پوشیدم و دوبار دست به لایی کشی با خودروزدم اما اینک بخاطر ازدواج و بچه داری، دیگر این سرگرمی را کنار گذاشته ام.

ام علی می گوید که ممنوعیتی که دختر سعودی از آن رنج می کشد، یکی از مهمترین عللی است که وی را وادار به انجام چنین کارهای خطرناکی می کند، و این با توجه به نبود باشگاه های ورزشی و مراکزی که می توانند استعدادهای دخترانه را شکوفا کند.

"نوره دوسری" طراح لباس نیز با اینکه این امر را امتحان نکرده است، تاکید کرد که این مساله بسیار لذت بخش و ماجراجویی زیبایی است. دوسری اذعان کرد که این سرگرمی به همراه دیگر ورزشهای سنگین، وی را به شدت جذب می کند.

وی افزود: جامعه ما برخی مسایل سنتی را بر ما تحمیل کرده است که اغلب ما را جذب نمی کنند مانند اشپزی و غیره. جامعه حتی به ما حق انتخاب برخی سرگرمی هایی که آنها را به مردان محدود کرده است، نمی دهد مانند لایی کشیدن با ماشین و کاراته. 

 


  سرکشی و نافرمانی از جامعه

دکتر مهدی عنزی مشاور روانشناس در گفتگو با "هافینگتون پست عربی" درباره مهمترین علل روی آوردن دختران به این سرگرمی، می گوید: "اغلب رفتارهای دختران با هدف مخالفت با محدودیت ها ، سرکشی و نافرمانی از برخی ارزشهای جامعه و اثبات وجود مانند پسران است که گمان می کنند "لایی کشی با ماشین" نوعی اثبات مردانگی و برتری در زندگی است".

عنزی افزود: بهترین راه درمان این اقدام های غیرمسئولانه، اعطای حقوق از دست رفته زنان سعودی مانند حق آزادی بیان و حق انتخاب و فراهم کردن زمینه های جدیدی برای زنان سعودی مانند تمام زنان جهان است ، تا بتوانند خود را در جامعه اثبات کنند.

تفحیط ( خسته کردن اتومبیل ) تفریحی خاص با اتومبیل به شمار می آید که دردهه های اخیر درمیان جوانان سعودی رایج شده است. 

این کار به طور معمول مخصوص افرادی است که با پول های باد آورده نفتی در کشور فقر زده سعودی زندگی می کنند و هزینه کلان خرید و تخریب خودروهای گران قیمت خارجی برای آنان اهمیتی ندارد.

در این بازی رانندگان خودروها را با آخرین سرعت در مکان های شلوغ به حرکت در می آورند و با کشیدن ترمز دستی و دنده معکوس و حرکت های مارپیچ تلاش می کنند که مهارت خود را در کنترل و به اصطلاح لایی کشیدن از میان خودروها به نمایش بگذارند.

به گفته منابع عربستانی در موارد بسیاری خارج شدن ناگهانی خودروهایی که برای نمایش این بازی وارد میدان شده اند از کنترل راننده و ورود آن به میان تماشاچیان موجب کشته و مجروح شدن دسته جمعی زنان و مردان در سنین مختلف شده است.

لباس مبدل و گریم مردانه برای رانندگی

"بازی مرگ" و "بازی انفجار" از دیگر نام هایی است که در عربستان به این پدیده نهاده شده و در گوشه و کنار شهرهای مختلف و به خصوص ریاض پایتخت این کشور همه هفته عده زیادی را برای تماشا به سمت خود می کشاند.

مقام های سعودی تاکنون از حل ریشه ای این معضل اجتماعی عاجز مانده اند. 


منبع: العالم


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها