کد خبر: ۳۷۲۵۹۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
پایان نخستین روز نشست پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی در مشهد/
نخستین روز نشست پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی، عصر روز گذشته دوم اردیبهشت‌ماه در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ستاد خبری نشست هم اندیشی پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نخستین روز نشست پیشرفت اسلامی-نقشه راه تمدن نوین اسلامی، عصر روز گذشته، دوم اردیبهشت‌ماه در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد.

دستیابی به الگو برای انقلاب اسلامی حیاتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در این نشست، با اشاره به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، بیان کرد: دستیابی به الگو اسلامی ایرانی پیشرفت برای انقلاب اسلامی امری حیاتی محسوب می‌شود، یعنی تدام انقلاب و تحقق رسالت الهی و تاریخی انقلاب جز با جاری ‌کردن احکام و ارزش‌های مترقی اسلام، جامعه و شکل‌گیری پیشرفت اسلامی ممکن نیست.

حجت‌الاسلام غلامی تصریح کرد: حقیقتی که دائما باید به آن توجه داشته و سعی در غفلت زدایی از آن انجام دهیم، امکان رسیدن به الگویی بوده که بتواند با الگوهای پیشرفت غربی رقابت کند، است.

وی تصریح کرد: نفس اینکه انقلاب اسلامی به شرایطی برسد که بتواند صحبت از لزوم الگو اسلامی ایرانی پیشرفت بزند، به این معناست که دستگاه اسلامی قابلیت ورود به این صحنه خطیر را دارد، بنابراین نباید حضور را ساده کرد، بلکه در لفظ تقلیل آن دارای یک سری بایدها و نبایدهای اخلاقی و شرعی هستیم.

14

 

دبیر علمی این نشست با تاکید بر اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یکی از عالی‌ترین جلوه‌های سیستم تعالیم اسلامی است، افزود: این سیستم تعالی اسلامی جز با کار همه جانبه و پیچیده اجتهادی محقق نمی شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: قطعا اگر اجتهاد در اسلام، تشیع و قوه محرکه در نظر بگیریم، این قوه محرکه باید نقش خود را در اینجا به صورت حداکثری انجام دهد.

وی اضافه کرد: برخی این تصور را دارند، که اگر خارج از فرایند اشتغال، به یک چنین الگویی برسیم،  می‌توان این موضوع را ازحوزه‌ها و مسیر استباط جدا کرد؛ اما این تفکرغلطی بوده که آثار آن را در برخی محصولات تولید شده مشاهده می‌کنیم.

سؤالات کلیدی نقشه راه

در ادامه علیرضا علی‌احمدی، رئیس دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت‌ ایران نیز طی سخنانی به تبیین ابعاد الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی مبتنی بر سؤالات کلیدی و نقشه راه طراحی و دستیابی به آن(چیستی، چرائی، چه کسی، چه جائی، چه زمانی، چگونگی؟) پرداخت.

علی‌احمدی در پاسخ به سؤال از چیستی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و سؤال از اهداف و دستاوردهای آن بیان کرد: الگوی پیشرفت مجموعه‌ای از اصول، ارزش‌ها، قواعد، سازوکارها، تدابیر، فرآیندها، ساختارها، نهادها، نیروی انسانی و منابعی است که‌ ایجاد تحول و پیشرفت در جمهوری اسلامی‌ایران در جهت تحقق جامعه اسلامی را طراحی، سازماندهی و پیاده‌سازی و رهبری نموده و جامعه مورد نظر را تحقق می نماید؛ همچنین جامعه اسلامی جامعه‌ای است که انسان‌ها بتوانند در سایه‌سار آن، به کمال معنوی و کمال الهی دست یابند.

 

8

 

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در پاسخ به چیستی الگوی پیشرفت اضافه کرد: براساس بیانات رهبر معظم الگو یک نقشه جامع است که به ما می گوید به کدام طرف، به کدام سمت و برای کدام هدف در حال حرکت هستیم.

علی‌احمدی پیش نویس قانون اساسی جدید، چشم انداز آرمانی و چشم انداز مطلوب ‌ایران ۱۴۲۴، نظریه های مبنایی برای اعمال حاکمیت اسلام درعصر حاضر و معماری و پیکربندی نظام اعمال حاکمیت اسلامی را از جمله دستاوردهای الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت برشمرد و ادامه داد: تعیین نقش و روابط حقوقی دولت، مردم و بخش‌های خصوصی، عمومی و تعاونی در آن، ارکان جهت‌ساز برنامه‌ها با افق  بلندمدت، و راهبردهای تحول اساسی برای اعمال حاکمیت عادلانه و اثر بخش برای پیشرفت کشور نیز از دیگر دستاوردهای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است.

براساس گفته وی، تعالی جامعه، تکامل ملت، حفظ نظام اسلامی، صدور انقلاب اسلام، تنقیع قوانین اجتماعی اسلام، روش‌شناسی تولید دانش اسلامی و نظریه‌پردازی ارزش‌بنیان در عرصه‌های اعمال حاکمیت، الگوی مشارکت در مدیریت جهانی، روش شناسی تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و اعمال مدیریت در جامعه اسلامی بر مبنای ارزش‌های اسلامی و رویکردهای علم و فناوری الگوی‌ایفای نقش‌ها و اعمال رهبری تحول‌آفرین، خطوط راهنما و سیاستهای پیاده‌سازی الگوی اسلامی–‌ایرانی پیشرفت، سازوکارهای رصد، نظارت و ارزیابی امور برای پیشرفت ملت،کشور، جامعه، امت اسلامی و صیانت دولت و نظام اسلامی، الگوهای سبک زندگی مردم با رویکرد اسلامی ـ ایرانی با توجه به زندگی شهری، روستایی و عشایری و نقشه راه گفتمان‌سازی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت نیز از جمله دستاوردهای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت به شمار می‌روند.

دستیابی به الگو حرکتی زیربنایی برای تحقق تمدن اسلامی است

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، دبیر هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه با ضرورت نقشه راه دستیابی به الگوی پیشرفت، بیان کرد: دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حرکتی زیربنایی، عظیم و تأثیرگذار در نیل به تمدنی است که ظرف تحقق آرمان‌های اسلامی قرار می‌گیرد.

وی افزود: گستردگی و تنوع عرصه‌هایی که الگوی پیشرفت باید آنها را سامان دهد و نیز مراقبت بر در نغلطیدن به الگوهای توسعه غربی ایجاب می‌کند تا قبل از پرداختن به الگوی پیشرفت، «نقشه راه دستیابی به الگو» مورد دقت قرار گیرد.

وی به ارائه مقاله خود با عنوان پیش نویس الگوی تدوین نقشه راه و نقشه راه دستیابی به پیشرفت اسلامی پرداخت  و گفت: در این مقاله مباحثی همچون نقش الگوی پیشرفت در تمدن سازی اسلامی، الگوی تدوین نقشه راه پیشرفت(بیان عوامل و مراحل) و نقشه راه کلان پیشرفت در سه گام کوتاه، میان و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفته است.

 

19

پیروزمند در رابطه با ضرورت نقشه راه دستیابی به الگوی پیشرفت بیان کرد: دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حرکتی زیربنایی، عظیم و تأثیرگذار در نیل به تمدنی است که ظرف تحقق آرمان‌های اسلامی قرار می‌گیرد؛ گستردگی و تنوع عرصه‌هایی که الگوی پیشرفت باید آنها را سامان دهد و نیز مراقبت بر در نغلطیدن به الگوهای توسعه غربی ایجاب می‌کند تا قبل از پرداختن به الگوی پیشرفت، «نقشه راه دستیابی به الگو» مورد دقت قرار گیرد.

دبیر هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره «الگوی تدوین نقشه راه» در مقاله خود توضیح داد: این الگو مشخص می سازد که نقشه راه از چه ارکان و اجزایی تشکیل یافته و چگونه به هم ارتباط می یابند. جامعیت، انسجام، اعتبار و اسلامیت «روش‌شناسی»، «نقشه» و «الگوی پیشرفت» پیشنهادی بر این امر متوقف است. از این رو می توان آن را راهنمای برنامه ریزی و سازماندهی حرکت از آغاز تا انجام دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نقشه راه هرچند به گونه ای ماهیت برنامه ای دارد اما به معنای برنامه پیشرفت نیست اضافه کرد: براین اساس الگوی پیشرفت دارای مبنا و هدف اسلامی و در بردارنده نظام عوامل ساده شده حاکم بر پیشرفت است؛ به گونه ای که مسیر کلان حرکت را نیز مشخص می کند؛ برای در برگرفتن همه این ویژگی‌ها می توان گفت الگوی پیشرفت مورد نظر، «ساز و کار مطلوب حرکت در مسیر پیشرفت و عدالت مبتنی بر فرهنگ اسلامی و متناسب با اقتضائات جامعه ایرانی» است.

الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت فرآیندی تکاملی است

مرتضی فیروزآبادی، مدیر شبکه کانون‌های تفکر ایران، نیز در این نشست، با اشاره به مأموریت‌های این کانون، گفت: حمایت از ایجاد و شبکه‌سازی کانونهای تفکر، کادرسازی و جریان سازی در حوزه فناوری، صنعت، اقتصاد و تصمیم سازی و کمک به فرآیندهای تصمیم گیری در کشور از جمله مأموریت‌های شبکه کانون‌های تفکر ایران به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دو نگاه نسبت به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت وجود دارد، گفت: یک نگاه معتقد است تدوین الگو باید با تمام جزئیات و یا به دست آمدن الگو در فرآیند تدریجی و بکارگیری و اصلاح آن باشد.

فیروزآبادی با اشاره به این مطلب که الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یک فرآیند تکاملی است، تصریح کرد: این الگو حاصل طراحی براساس داشته‌های فعلی، اجرا و بازخورد آن است.

IMG_6337

مدیر شبکه کانون‌های تفکر ایران تاکید کرد: در بعد فکری، نظری یا بینشی معتقدیم داشته‌های فعلی کشور بسیار ارزشمند است.

وی یادآور شد: داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نیاز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ایرانی‏ است، دولت نیز‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ اولویت‏ برای‏ آن‌ها که‏ نیازمندترند به‏ خصوص‏ روستانشینان‏ و کارگران‏ زمینه‏ اجرای‏ این‏ اصل‏ را فراهم‏ کند.

فیروزآبادی ادامه داد: تأمین‏ شرایط و امکانات‏ کار برای‏ همه‏ به‏ منظور رسیدن‏ به‏ اشتغال‏ کامل‏ و قرار دادن‏ وسایل‏ کار در اختیار همه‏ کسانی‏ که‏ قادر به‏ کارند ولی‏ وسایل‏ کار ندارند، در شکل‏ تعاونی‏، از راه‏ وام‏ بدون‏ بهره‏ یا هر راه‏ مشروع‏ دیگر که‏ نه‏ به‏ تمرکز و تداول‏ ثروت‏ در دست‏ افراد و گروه‏‌های‏ خاص‏ منتهی‏ شود و نه‏ دولت‏ را به‏ صورت‏ یک‏ کارفرمای‏ بزرگ‏ مطلق‏ درآورد.

نقشه راه ترسیم الگوی اسلامی بر اساس مبانی

در ادامه امیرعلی سیف‌الدین، مسئول سابق دبیرخانه امور تدون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند، اگر الگوی اسلامی ـ ایرانی در مرحله عمل به اجرا گذاشته شود، قطعاً به الگوی مورد استفاده کشورهای دیگر تبدیل خواهد شد همانگونه که بسیاری از کارها و موفقیت های ملت و کشور ایران برای دیگر کشورها و ملتها الگو شده است.

وی با اشاره به ترسیم الگوی اسلامی بر اساس مبانی، عنوان کرد: جهان بینی، هستی و نیستی‌ها، ایدئولوژی بایدها و نبایدها، تکالیف و ارزش‌ها از جمله نقشه راه ترسیم الگوی اسلامی بر اساس مبانی محسوب می‌شود.

سیف‌الدین با بیان اینکه تدوین میزان‌ها و شاخص‌های پیشرفت مورد نیاز در عرصه‌های مختلف است، گفت: چارچوب پیشرفت ، مدل پیشرفت و نقشه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه قرار گیرد.

62

 

مسئول سابق دبیرخانه امور تدون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به تبیین نظریه‌های پایه توسعه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: باید برای پیشرفت و رسیدن به مقصد نهایی برنامه ریزی مناسبی انجام گیرد.

وی تاکید کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یک وسیله، معیار و میزانی است توسط فکر و ابتکار ایرانی به وجود آمده و بر مبنای نظری و فلسفی اسلام و مبانی انسان شناسی اسلام استوار است که ما را به سمت هدف‌ها و حیات طیبه اسلامی پیش می‌برد.

مقدمات لایحه اسلامی ـ ایرانی پیشرفت

سینا کلهر، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نیز در ادامه نشست پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی، با اشاره به بررسی و نقد پیش نویس لایحه ایرانی ـ اسلامی پیشرفت، ابراز کرد: این لایحه دارای دو بخش مقدمه و مواد اولیه است.

وی با اشاره به بخش مقدمه لایحه اسلامی ـ  ایرانی پیشرفت، اظهار کرد: هستی شناسی و انسان شناسی الگو، معرفت شناسی الگو، روش شناسی الگو والزامات الگو از جمله چهار بخش بخش مقدمه لایحه ایرانی- اسلامی پیشرفت محسوب می‌شود.

کلهر همچنین به بخش مواد اولیه لایحه  ایرانی- اسلامی پیشرفت اشاره کرد و گفت: تعریف الگو (ماده۱)، الزامات و مبانی الگو (۷ ماده از ماده ۲ تا ۸)، جهت‌گیری‌های کلان ( ۸ ماده از ماده ۹ تا ۱۶)، پیشرفت اقتصادی، پیشرفت علم و فناوری، پیشرفت اجتماعی، پیشرفت سیاسی، پیشرفت دفاعی- امنیتی، پیشرفت فرهنگی، پیشرفت حقوقی قضایی، پیشرفت اداری- مدیریتی و الزمات اجرایی (۵ ماده از ماده ۱۷ تا ۲۱) از جمله بخش مواد اولیه این لایحه است.

47

 

نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به معیارهای بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، عنوان کرد: موقعیت مندی و در صحنه بودن  نسبت با وضع موجود شامل نظام تصمیم گیری و فرایند تصمیم سازی در کشور، امکانات و مقدورات و توان اجرایی کشور، راهبردی کلان اجرایی (بنیان های فکری اقدامات اجرایی مثل اعتقاد به دست نامرئی بازار و یا دخالت دولت و تنظیم بازار)، نسبت به نقاط نزاع کلان نظام با نظام توسعه غربی از قبیل: نحوه تامین استقلال کشور از طریق مقاومت یا اتحاد استراتژیک با اقتصاد های قدرتمند و نحوه تامین عدالت از طریق حمایت از گروه های نیاز مند و یا سرمایه گذاری و رشد اقتصادی می‌شود.

مهم‌ترین آسیب انقلاب اسلامی استفاده از الگوی غربی است

همچنین حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با اشاره به ۱۵ سال کار پژوهشی و تهیه حدود ۱۰۰ سرفصل که بخشی از آن‌ها به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت مربوط می‌شود بیان کرد: پس از این کار پژوهشی به این نتیجه رسیدیم که مهم‌ترین آسیب انقلاب اسلامی استفاده از الگوی غربی است که ما در همین راستا و درجهت برطرف کردن این آسیب، نظریه پردازش موضوعات جهت‌ساز که نظریه مادر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است را مطرح کرده‌ایم که ادعا می‌کنیم این نظریه، نسخه اولیه الگوی اسلامی  ـ ایرانی پیشرفت است.

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه براساس نظریه پردازش موضوعات جهت‌ساز هدایت جامعه باید هدایت‌بنیان باشد توضیح داد: اگر حکومت نتواند هدایت را در ذهن جامعه فربه کند با معضلاتی روبه‌رو خواهد شد و باید به دنبال حل آن‌ها باشد؛ بنابراین آن نقطه محوری که همه وظیفه دارند آن‌را تقویت کنند مسئله هدایت است.

وی در همین راستا ادامه داد: سعادت اخروی، آرامش فردی و اداره جامعه خروجی‌های تقویت امر هدایت است؛ همچنین هدایت بافت مسائل مبتلابه جامعه را تغییر می‌دهد و در نتیجه پس از گذشت چند سال پس از نهادینه شدن هدایت می‌بینیم که نظام مسائل هم تغییر می‌کند.‌‌

26

 

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه به تعریف هدایت پرداخت و بیان کرد: هدایت براساس آیات و روایات تصرف در نظام نگرش‌های موثر بر تصمیم‌گیری‌های فرد است.

وی در بیان چگونگی ایجاد هدایت با بیان اینکه تبلیغ به تنهایی نمی‌تواند به تحقق هدایت بینجامد افزود: ما این نظر را که تبلیغ تنها راه تحقق هدایت است را به چالش کشیده ایم و مطرح کرده ایم که هدایت هم زیرساخت‌های بیانی دارد و هم زیرساخت‌های غیربیانی که اقتصاد، نفس سبیل، داشتن برنامه برای شکل‌گیری شخصیت از جمله زیرساخت‌های غیربیانی تحقق هدایت است.

این محقق و نویسنده کشورمان اضافه کرد: تبیین زیرساخت‌های غیربیانی مهم‌ترین موضوع پژوهش ما درباره الگوی اسلامی ـ ایرانی است و ما حدود ۲۰ سرفصل را به این موضوع اختصاص داده ایم.

حجت‌الاسلام کشوری زیرساخت‌های هدایت را به دلیل تاثیرگزاری بر افراد موضوعی جهت‌ساز برشمرد و اظهار کرد: نگاه افراد به مسائل پیرامون خود جهت زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند که آیا فرد در مسیر ایمان است و یا کفر و نفاق؛ بر همین اساس هدایت موضوعی جهت‌ساز است؛ بنابراین اگر حکومتی قدرت پردازش موضوعات جهت ساز را داشته باشد می‌تواند هدایت را فربه کند.

الگو، نمایش نظری و ساده شده از نظریه می‌باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، عضو شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در ادامه با اشاره به الگو اسلامی ایرانی پیشرفت، عنوان کرد: نخستین قدم جهت طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تدوین نظام مسائل الگو بوده، که فرایند تدوین آن از فلسفه الگو شروع، به نظریه اسلامی پیشرفت و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سپس به نقشه راه اجرا و نقشه راه پایش منتهی می گردد.

وی ادامه داد: فلسفه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نوع فلسفه‌های مضاف به امور و نه علوم است که با نگاه فرانگر عقلانی به توضیح مباحث کلی پیرامون این الگو می‌پردازد، البته باید به این نکته توجه داشت که هر مساله نیز خود می‌تواند موضوعی برای انشقاق مسائل دیگر باشد.

حجت‌الاسلام میرمعزی در قسمت چیستی به تعریف، امکان و گستره پرداخت و گفت: تعریف در بردارنده مباحثی چون مفهوم اجزاء، تمایزات ومفهوم کل الگو بوده که در ضمن آن زمینه‌های پیدایش و پیشینه نیز بررسی می‌گردد، گستره نیز شامل عرصه، گونه، سطوح و… می‌شود.

 

22

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در بخش چرایی به موضوعاتی چون اهداف، ضرورت و کارکرد الگو پرداخته‌ایم، به خاطر اهمیت مبانی در بخشی جداگانه با دیدی رتبی مبانی خداشناختی، هستی شناختی، معرفت شناختی و … الگو دیده شده است، در بخش چگونگی نیز موضوعاتی چون روش شناسی و مناسبات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: کر لینگیر معتقد است نظریه مجموعه‌ای از سازه‌ها (مفاهیم) تعاریف و گزاره‌های به هم مرتبط است که از طریق مشخص ساختن روابط بین متغیرها، با هدف تبیین و پیش بینی پدیده‌ها دید نظام یافته‌ای از پدیده‌ها ارائه می‌کند، همچنین سورین این اعتقاد را دارد که الگو، نمایش نظری و ساده شده از نظریه می‌باشد که  تصویری عملی و کاربردی از امور را به ما خواهد داد.

هر الگویی باید از نظریه ای مبنایی برخوردار باشد

مهدی موحدی نماینده مرکز مطالعات مبانی و مدلهای اقتصاد بومی، نیز در این نشست گفت: تعریف و تعیین هر مفهوم خاصی از پیشرفت و ارائه ابزارها، نهادها، اخلاق و سبک زندگی لازم جهت نیل به آن متأثر از باورها و ارزشها و نگرشهایی قابل انتساب به یک مکتب و مسلک و یا دین(به معنای موسع) است.

وی با بیان اینکه پیشرفت اسلامی، حرکت مستمر، پویا، حق‌مدار، متوازن و متعالی بر صراط مستقیمی است که مجموعه تعالیم اسلامی علاوه بر جهت حرکت، مبانی و اصول چنین حرکتی را مشخص می کنند، افزود: مبانی و اصولی که تضمین گر اسلامی بودن ابزارها، نهادها، اخلاق و سبک زندگی لازم برای تحقق چنین پیشرفتی است.

وی افزود: الگوی اسلامی پیشرفت، به عنوان مجموعۀ منسجمی از اصول، انگاره‌ها، چارچوبها، فرایندها و توصیه ها، با نظام مند کردن افکار و باورها، به مثابۀ نقشه ای جامع، اصول، چارچوبها و سازوکارهای لازم برای حرکت بایسته جامعه را پیشنهاد می دهد.

70

 

موحدی با بیان اینکه ایرانی بودن الگوی پیشرفت، ناظر به ظرف تحقق حرکت و تحول مطلوب جامعه است، تصریح کرد: هر الگویی، باید از نظریه ای مبنایی برخوردار باشد. در صورت فقدان چنین نظریه ای نمی توان از انسجام درونی الگو، ورود نگا ه های التقاطی به آن و همچنین توانایی الگو در حل تعارض ها و تزاحم ها مطمئن بود.

وی تأکید کرد: اگر عدالت منطق و محور هماهنگ کننده نظریه مبنای پیشرفت اسلامی باشد باید تمایز مفهوم مختار را از عدالت در مقابل سایر مفاهیم از عدالت مشخص شود. عدالت به معنی التزام به رعایت حقوق بایستۀ مبتنی بر دین، انطباق دهنده نظام تکوین و نظام تشریع است.

وی با بیان اینکه معیار عدالت در مسیر پیشرفت تکاملی نظام اسلامی، احقاق حق و ابطال باطلی است که با تمسک به روش‌های حق‌مدار و تکلیف‌گرای اسلامی به دست می‌آید، بیان کرد: عدالت به مثابه روش، تضمین‌گر اصلاح مستمر و پویای روابط بایسته یک‌طرفه و طرفینی افراد در ارکان و نهادهای مختلف جامعه اسلامی است.

باید نقشه راه مناسبی ارائه شود

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا، رئیس دبیرخانه حوزوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با اشاره به الگو اسلامی ایرانی پیشرفت، عنوان کرد: برای اینکه این الگو اثرگذار باشد باید یک نقشه راه مناسبی ارائه شود.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است مدلی را به صاحبنظران ارائه کنیم، اما این مدل باید آسیب شناسانه بوده تا بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام رجایی‌نیا با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه علمیه تحولات زیادی رخ داده است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم آنچه به عنوان تحول اتفاق می‌افتد موثر بوده و بتواند پاسخ گو نیازهای نظام و انقلاب باشد.

 

65

عضو دبیرخانه حوزوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: در این زمینه نیز نیازمند یک نقشه راه درست هستیم زیرا حوزه مرکزی برای تولید دانش بوده و تحقیقات انجام گرفته باید دقیق و صحیح باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشرفت کشور نیازمند یک سند راهبردی مناسب هستیم، ابراز کرد: در این راستا باید راهبردها و شاخص‌های پیشرفت کشور در تمام مولفه‌های این سند در نظر گرفته شود.

یادآور می‌شود، دومین روز نشست پیشرفت اسلامی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی امروز سوم اردیبهشت‌ماه در محل دفتر اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با حضور کارشناسان و اساتید پیگیری می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها