أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۲۶۹۷
زمان انتشار: ۰۹:۲۱     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
مسئول روابط بین المللی مجمع جهانی اهل بیت در گفتگو با ۵۹۸:
عمال دولتی نیجریه قصد دارند ایشان را محاکمه کنند آن هم بدون هیچ دلیل محکمه پسند و دادگاهی که این مسئله را اثبات کند با وجودی که تظاهرات گسترده در سرتاسر نیجریه هر روز برپاست و مردم در شهرهای مختلف خواستار آزادی شیخ از زندان هستند. این عملکرد دولت را هیچ عقل و شرعی در سطح بین المللی نمی پذیرد و قابل تطبیق نیست دراین مدت حتی وکیل شیخ هم اجازه ملاقات با ایشان را نداشته است
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، چند ماه پیش شیخ زاکزاکی رهبر مسلمانان نیجریه به صورتی وحشیانه دستگیر و زندانی شد. در این مدت از وضعیت این عالم بزرگ نیجریایی خبر چندانی در دست نیست. با توجه به جایگاه دینی و فکری ایشان بر آن شدیم تا از مجمع جهانی اهل بیت و فعالیتهایی که درخصوص آزادی ایشان انجام داده است سوالاتی داشته باشیم. برهمین اساس خبرنگار پایگاه 598 در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمد سالار مسئول روابط بین المللی مجمع  جهانی اهل بیت به این موضوع پرداخته است.

در ابتدا فرمایید از وضعیت شیخ زکزاکی چه خبری در دست دارید؟

 شیخ ابراهیم زاکزاکی از رهبران جنبش اسلامی نیجریه است که بسیاری از محبان اهل بیت و اعم از شیعه و سنی حتی غیرمسلمان شیفته مرام و سیره او هستند و او را به عنوان رهبر دینی و فکری و هدایت گر خود می دانند متاسفانه چندی پیش این عالم بزرگ اسلامی توسط دستگاه دولتی نیجریه به شدیدترین شکل ممکن دستگیر و بازدداشت شده  درحالی که ایشان از چارچوب قوانین دولتی خارج نشده بود تنها برپا کننده یک مراسم دینی در روز شهادت امام رضا (ع) در حسینیه زاریا بود که آن گونه وحشیانه خود و خانواده و عزاداران حسینیه را به خاک وخون کشیدند و بدتر از آن وقتی شیخ را با آن حالت بسیار بد مجروحیت به اسارت بردند اجازه ملاقات هم به ایشان نداده اند بعد از گذشت چندین ماه هم هنوز دولت نیجریه خبر درستی از وضعیت شیخ زاکزاکی اعلام نکرده تا مشخص بشود ایشان در چه وضعیتی قرار دارد؛ البته گاهی اخباری از گوشه و کنار به گوش می رسد که صحت و سقم آنها معلوم نیست.

آنچه ما اطلاع داریم این است که عمال دولتی نیجریه قصد دارند ایشان را محاکمه کنند آن هم بدون هیچ دلیل محکمه پسند و دادگاهی که این مسئله را اثبات کند با وجودی که تظاهرات گسترده در سرتاسر نیجریه هر روز برپاست و مردم در شهرهای مختلف خواستار آزادی شیخ از زندان هستند متاسفانه دولت هیچ وقعی به خواست عمومی هزاران نیجریایی هم نکرده است. این عملکرد دولت را هیچ عقل و شرعی در سطح بین المللی نمی پذیرد و قابل تطبیق نیست دراین مدت حتی وکیل شیخ هم اجازه ملاقات با ایشان را نداشته است چیزی که قانونا و عرفا مقبول نیست.

مجمع جهانی اهل بیت دراین راستا چه اقداماتی کرده است؟

ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد تلاش می کنیم وظیفه شرعی خودمان می دانیم تا از وضعیت شیخ اعلام حمایت داشته باشیم لذا از همان ابتدا بیانیه هایی صاد کردیم و از رسما از دولت نیجریه خواستیم تا نسبت به آزادی شیخ زکزاکی اقدامی جدی بکند. مجمع از طرف مراجع عظام تقلید و علما و بزرگان دینی اعتراضات خودش را اعلام کرده است، ولی متاسفانه دولت نیجریه اهمیتی نمی دهد.

با توجه به این که شیخ زاکزاکی شخصیت برجسته دینی و رهبر مسلمانان کشور نیجریه محسوب می شود آیا نمی توان اقدامات جدی تری برای آزادی ایشان انجام داد؟

بله قطعا صرف بیانیه کافی نیست و ما وظیفه داریم تا مظلومیت شیخ را به گوش جهانیان برسانیم تا کسانی که در جریان نیستند و یا خود را نادانی زده اند بدانند شیخ زکزاکی درچه شرایطی قرار دارد و وحشی گری و سبعیت ارتش و دولت نیجریه را به دنیا معرفی کنیم و در این راستا از آزادیخواهان بخواهیم تا آنجا که می توانند براساس مبانی حقوق بشری فکری بکنند و همه با هم اعتراضاتی منسجم علیه دولت نیجریه داشته باشند.

 چقدر این اقدامات شما موثر بوده است؟

ما  کار خودمان را تا آنجا که بتوانیم و مقدور باشد انجام می دهیم  و دست بردار هم نیستیم، زیرا  پر واضح است  یک سری افرادی که با صهیونیست ها  و جریان های تکفیری تروریست  و  وابسته به رژیم  آل سعود هستند دراین قضیه دخالت دارند و نمی خواهند عالم و روحانی برجسته ای چون شیخ زکزاکی هدایتگر مسلمانان نیجریه باشد برای همین این چنین جنایات  وحشیانه را انجام داده اند سال گذشته هم در روز قدس به راهپیمایی کنندگان حمله کردند و دو فرزند شیخ را به شهادت رساندند امسال نیز همان طیف جنایات وحشیانه داشتند بنابراین مجمع اهل بیت تا جایی که بتواند  و خدا کمک کند در حمایت از شیخ زاکزاکی ورود خواهد داشت .

مجامع حقوق بشری این عمل وقیح دولت نیجریه را محکوم کردند و از قرار مجمع هم محکوم کرده است فرق اینها با هم چیست؟

 بله قبول داریم که آنها در حد محکوم کردن دولت نیجریه  وارد شده اند، ولی مجمع جهانی اهل بیت به غیر از صدور بیانیه برای محکومیت دولت و حکومت نیجریه تلاش می کند تا افشاگری داشته باشد به این صورت که به اشکال مختلف اقدام می کنیم از جمله برگزاری نمایشگاههای عکس با ذکر آمار و ارقام  دراین رابطه به دنبال افشاگری ماهیت دولت نیجریه هستیم همچنین خبرگزاری ابنا  با 22زبان در 120 کشور به طور مداوم و پی درپی اخبار این مسئله را دنبال می کند و اطلاع رسانی دارد. در شهر مقدس قم برای شهدا و مفقودان نیجریه مراسم یاد بود برگزار کردیم و با سخنرانی در برنامه های مختلف تلاش در آگاه سازی عمومی نسبت به این واقع تلخ داریم.

پیش بینی شما در آینده این مسئله چیست؟

هرچند اسارت شیخ زاکزاکی سخت است و تلاش برای آزادی ایشان همچنان ادامه دارد اما همین مسئله باعث شده تا هزاران تن درسرتاسر نیجریه و کشورهای اطراف معترضانه هر روز تظاهرات داشته باشند و این فضا را برای ظالمان تنگ خواهد کرد از عواقب آن می ترسند. ان شالله که هرچه زودتر شیخ زاکزاکی از بند ظلم رهایی پیدا می کند.

به نظر شما آیا دولت نیجریه جرات می کند تا شیخ زاکزاکی را مانند شیخ نمر به شهادت برساند؟

اگر هم خدای ناکرده دست به شهادت شیخ بزند باید عواقب سختی را دولت نیجریه به جان بخرد  زیرا خون شهید جوشان است  چه برسد به یک رهبر بزرگ اسلامی که از زمان دستگیری او مردم جان برکف نیجریه هر روز تظاهرات اعتراضی دارند و خواهان آزادی رهبر فکری و دینی خود هستند.

دولت ایران  و وزارت خارجه  چقدر دراین رابطه همراهی کرده است؟

آنها هم اقداماتی با مسئولان دولتی نیجریه انجام داده اند ازجمله جلسات و ملاقاتهایی داشته اند که امیدواریم این حرکت ها موثر باشد. به نظرم باید موضوع را فراتر از دولت نیجریه دانست به عنوان یک قضیه بین المللی زیرا دست های اسراییل و آمریکا و مرتجعین آل سعود با دولت نیجریه همراهی کرده اند و پشت پرده هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها