أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۳۰۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
رئیس سازمان صدا و سیما:
سرافراز گفت: عده‌اي از خطوط قرمز عبور مي‌كنند و به اين شبكه‌ها مي‌پيوندند و بخش ديگر ممكن است ناشي از بي‌ملاحظه‌گي و بي‌تدبيري باشد كه اتفاق مي‌افتد و ظرفيت‌هاي علمي، هنري و سينمايي داخلي را به آن سو ببرند.

به گزارش پایگاه 598، نشست مشترك مسئولان حوزه سينماي مقاومت با محمد سرافراز به منظور هم‌انديشي، تبادل‌نظر و گسترش دامنه كمك‌ها و همكارهاي سازمان صدا و سيما برگزار شد.


سرافراز در اين نشست با استقبال از روند فعاليت‌ها و گزارش‌هاي ارائه شده در زمينه سينما و جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، اظهار كرد: گزارش‌هاي خوبي ارائه شد و معتقديم بايد در اين زمينه از امكانات و توانمندي‌ها براي ارتقاي ظرفيت‌ها و شناسايي نقاط ضعف و راهبردهاي موثرتر بهره گرفت.


وي خاطرنشان كرد: امروز شبكه‌هاي ماهواره‌اي در مقياس گسترده‌اي كار و برنامه‌ريزي مي‌كنند. شبكه هاي مختلف ماهواره‌اي درست مي‌شود و مدام شاهد ايجاد شبكه‌هاي فارسي زبان با اهداف و اغراض گوناگون هستيم كه سعي مي‌كنند با يكسري ترفندهاي تبليغاتي در داخل و خارج انديشه‌هايي را جذب كنند. كاري كه قبلاً در حوزه علم و دانش مي‌كردند.


سرافراز اضافه كرد: اين شرايط البته دو بخش دارد. اينكه عده‌اي از خطوط قرمز عبور مي‌كنند و به اين شبكه‌ها مي‌پيوندند و بخش ديگر ممكن است ناشي از بي‌ملاحظه گي و بي‌تدبيري باشد كه اتفاق مي‌افتد و ظرفيت‌هاي علمي، هنري و سينمايي داخلي را به آن سو ببرند. به هر حال اين هم ناشي از شرايط و فضاي فرهنگي و هنري كشور است كه هنرمندان حالتي لغزنده پيدا كردند.


بر اساس گزارش روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت؛ وي ادامه داد: در عرصه تئاتر و ادبيات نمايشي هم ما خيلي عقب هستيم. عمده كارهاي نمايشي بر اساس متون ترجمه‌اي است. آدم‌ها، اسامي و رفتارشاهايشان اغلب، آمريكايي و اروپايي است ولي اگر مسائل انقلاب اسلامي و گفتمان دفاع مقدس را در حوزه گسترده‌تري به شكل تئاتر و هنرهاي نمايشي مي‌داشتيم پله‌اي بود براي كارهاي اصولي‌تر و براي انتقال به حوزه سينما.


وي افزود: تئاتر سكوي خوبي براي شناسايي ظرفيت‌هاي جديد و نيروهاي مورد نظر و ارتقا به مراحل بعدي است.


رئيس صدا و سيما با تاكيد بر لزوم حمايت و كمك از ظرفيت‌ها و استعدادها يادآور شد: مشكل اين است كه ظرفيت‌هاي محدود موجود در ميان طيف‌هاي مختلف به اين سو و آن سو كشيده مي‌شود و يك بخشي از اين ظرفيت جذب بيرون مي‌ شوند و در عوض هيچگونه ظرفيت جديدي هم ايجاد نمي‌شود. بنابراين بايد سراغ شناسايي نيروها براي كارهاي بزرگ‌تر و اساسي‌تر برويم.


جواد جباري مديرعامل بنياد روايت نيز در اين نشست به تشريح اولويت‌هاي اين بنياد و رويكردهاي جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت هيچوقت متكي بر توليد انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس نيست. بنا هست جشنواره مقاومت محلي باشد بر آنچه كه در حوزه دفاع مقدس در سطح كشور توليد مي‌شود و فضايي ايجاد كند تا نهادهايي كه در اين زمينه مسئوليت دارند تحرك بيشتري پيدا كنند.


وي افزود: شرايط جديد منطقه ضرورت حمايت از فيلم‌هايي را بيشتر كرده است كه نسبت به حوادث پيرامون خود بي‌تفاوت نيستند. با توجه به تحولات منطقه‌اي هم در تئاتر و هم در سينماي مقاومت فراگيرتر نگاه كرديم. آثار خيلي خوبي توليد شد.


محمدحسين نيرومند در ادامه به طرح نيازهاي سينما و جشنواره مقاومت پرداخت و اظهار داشت: هدف‌گذاري كه ما داشته‌ايم در ‌واقع سال توليدي براي انجمن تعريف كرديم كه بتوانيم بخشي از توليدات خود را براي جشنواره آماده كنيم. با هدف حمايت از نگارش فيلمنامه، مجوز نگارش 30 عنوان فيلمنامه را صادر كرديم كه اين آثار يا با حمايت ما و يا حمايت ساير مراكز و سازمان‌ها صورت مي‌گيرد.


وي ادامه داد: موضوعاتي كه كه فعلا مصوب شده متنوع هستند. همه كتاب‌هايي كه رهبري تقريظ داشته‌اند مدنظر ماست. در حوزه مستند سراغ موضوعاتي رفتيم، شايد كه امكان ورود به آن‌ها براي رسانه به دليل ملاحظاتي ممكن نيست. مثل جنبش مردمي بحرين- جريان نفوذ در بيت آيت‌الله منتظري- شيعه انگليسي و ... تعدادي مستند را در دستور كار داريم. مستندهاي كيفي90 دقيقه‌اي. موضوعات به زمين مانده حوزه مستند سياسي را برند كنيم تا ديده شوند.


مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس همچنين، نگارش سريال با موضوع بسيج و گشت شبانه، چندين فيلم سينمايي هم جزو برنامه‌هاي ماست كه بخشي از آن‌ها همزمان با جشنواره رونمايي خواهد شد.


وي تاكيد كرد: شرايط حاكم بر فضاهاي فرهنگي و سينمايي به گونه‌اي است كه نياز است صدا و سيما با قدرت ورود كند تا صحنه بازي را به نفع گفتمان انقلاب و رهبري هم بزند.


محمد خزاعي دبير جشنواره به ارائه گزارشي از روند برنامه‌ها و اهداف اين دوره جشنواره پرداخت و كلياتي از جشنواره چهاردهم را تشريح كرد و گفت: جشنواره فيلم مقاومت به عنوان قديمي‌ترين جشنواره انقلاب است و مهم‌ترين هدفگذاري‌هايش را بر محورهاي عمق استراتژيك فرهنگي نظام، گسترش گفتمان انقلاب اسلامي با زبان هنر و تبديل شدن به نقطه ثقل جنبش‌هاي سينمايي انقلابي و ضداستكباري و راهبردهاي بين‌المللي آن قرار داده است.


وي تعيين جشنواره فيلم بين‌المللي مقاومت به عنوان سال سينمايي دفاع مقدس، رونمايي از فيلم‌هاي توليدي انجمن، تعيين موضوعات 34 گانه در حوزه سينماي ملي و بين‌الملل، گستردگي جغرافيايي و محتوايي جشنواره، توجه ويژه به پدران و مادران شهدا، تاكيد بر فيلمنامه‌نويسي بر اساس رمان‌هاي تقريظ شده از سوي مقام معظم رهبري را از ديگر اتفاقات اين دوره جشنواره عنوان كرد و افزود: اضافه‌شدن بخش سريال‌هاي تلويزيوني دفاع مقدس، انيميشن و كليپ و اقلام تبليغي، توجه ويژه به موضوع شهداي مدافع حرم نيز از اقدامات تازه اين حركت است.


خزاعي با اشاره به توجه جشنواره به موضوع پژوهش به عنوان حلقه مفقوده سينماي مقاومت، انتشار ‌هشت عنوان كتاب، پيش‌بيني بخش اسلام هراسي و ايران هراسي و نمايش فيلم‌هاي ايدئولوژيك غرب همراه با نقد و تحليل توسط منتقدان و انديشمندان صاحب‌ نام و برنامه‌هاي متنوع ديگر خاطرنشان ساخت: اميدواريم با حمايت و كمك صدا و سيما و شبكه‌هاي مختلف داخلي و برون مرزي شاهد جشنواره‌اي جريان‌ساز و انگيزه بخش در حوزه سينما و فرهنگ مقاومت باشيم.


چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت امسال همزمان با هفته گراميداشت دفاع مقدس برگزار مي‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها